Ruokajonossa

Ruokajonossa

Käyttäjä pala lasia aloittanut aikaan 15.07.2021 klo 16:38 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä pala lasia kirjoittanut 15.07.2021 klo 16:38

Hei

Ekaa kertaa elämässäni olin tänään ruokajonossa. On ystävä mua aikaisemminkin houkutellut, mutta ei ole ollut niin huutava tarve kuin nyt. Mulle on ollut iso kynnys mennä sinne. Nyt on oikeasti saanut kituuttaa, että on, mitä syödä. Meitä oli kolme, kun mentiin helluntaiseurakunnan pihasta hakemaan EU-ruoka-apua. Kassissa oli mm. pekonia, munia, kananugetteja, pyöryköitä, pizzaa, mätitahnaa, silliä, ruokakermaa, jogurttia, suklaalevy, muffinsseja, mutakakku ja pähkinöitä. Kuiva-ainekassissa oli sian- ja naudanlihavalmiste, makaronia, hernekeittoa, hapankorppua, mysliä ja puurohiutaleita.

Olen todella kiitollinen tästä ruoka-avusta. Naapurille vein toisen pizzan ja sillit, joita en syö. Hiukan tuntuu nololta, että olen näin pohjalla. Minimiansioilla on tiukkaa tulla toimeen. Sitten taas, jos toinen on samassa tilanteessa kuin minä, niin lohduttaisin ja sanoisin, ettei ole häpeä hakea apua, jos sitä tarvii. Itselle sitä on paljon ankarampi. Tunnen itseni vähintään luuseriksi.

Käyttäjä kirjoittanut 25.07.2021 klo 05:53

Jotain epäloogista on jos 3 samaan syyhyn lääkettä, vielä.paineeseen veressä.

En ole sairaanhoitaja niin en näin osaa 'lonkalta' sanoa miksi.

Rauhoita mielesi niin paineet alenevat. Maltilla mieti pitkin elämää saamiasi ohjeita että sat mieltäsi rauhoitettua. Toimien niiden suuntaan, olokin kohenee.

Toivottavasti nukut nyt. Täällä olin nukahtanut ennen kissalle ruoan antamista, tuli ja herätti. Annoin ruoan ja nyt alan lepuuttaa taas oloa silmät sulkemalla kaikilta huolilta ja murheilta...

JATKOIN

Käyttäjä kirjoittanut 25.07.2021 klo 15:02

Amlopidin - laajentaa verisuonia estämällä sileää lihaksistoa.

Bisoprolol - sydänsairauksiin käytetään korkeissa verenpaineissa.

Candesartan - rentouttaa ja laajentaa verisuonoa, mikä saa verenpainetta alenemaan.

 

Joskus tuo candesartan riittää, toisilla ei.

Lääketiede on ihmeellistä.

Mutta uskon että lääkäri pyrkii hyvään noita määrätessään.

 

Tuo tunnepurkaus, voi jos saisit sen paperille, voithan näyttää sen sitten terapeutille t,ms. jolle kerrot mitä se sisälsi.

Vai mitä ajattelet?

Käyttäjä pala lasia kirjoittanut 25.07.2021 klo 19:11

Kiitos molemmille ajatuksistanne Keskustelua ja Purjevene!

Yksi verenpainelääke on ollut jo 22 vuotta. Siihen rinnalle tuli jossain vaiheessa toinen ja viime vuonna kolmas lääke. Paineet on tullut alaspäin. Myös uniapnealaite vaikuttaa verenpainetta alentavasti, kun hengityskatkokset ovat vähentyneet. Mulla on sukurasitteena korkea verenpaine. En vakavissani ajattele lääkkeiden lopettamista. Välillä saan semmoisen puuskan, että lopettaisin. Ainakin siinä tilanteessa, jos mulla ei ole varaa niitä hankkia. Varsinkin mun masennuslääke on tosi kallis. Epäilen sen tehoa ja siksi olisin valmis kokeilemaan jotain muuta. Hoitaja kehotti odottamaan psykiatrille pääsyä. Se menee syyskuulle.

Käyttäjä kirjoittanut 27.07.2021 klo 14:35

Mun sukurasite taitaa olla sepelvaltimotauti. Ja nää aivokemiat, kukaan muu ei muka suvussa tarvi niitä. Ehkä sitten ite tykkään enemmän elämästä kuin ne jotka ei laita valoa päälle kun lääkekaapillaan käyvät. Mieluummin parempi olo kuin paha.

Nää viime päivät on jotenki utopistisia. en tajua tämmöstä. Päässä tuntuu univaje on iso, mutta ei, ei mieli malta. Kuka valossa menee unta kalastamaan, eikös ne illansuussa kiinni nappaavat kalat virvelin heittoihin tartu, tai jos veneellä voi perässä uittaa....?

Suomen kesä on niin lyhyt, kohta alkaa vähentyä valon määrä. Ja sitä viileyttä uskon etten ole ainoa, joka suorastaan janoaa niitä hämyisisä iltoja, joissa kuu alkaa mollottaa... Kiitollisin mielin saadaan täällä tässä maassa katsoa kahta vuotta taapäin. Surua on saatu, siltä ei olla voitu välttyä, mutta manner on edelleen paikallaan, tulvia ei ole tullut. ei ole vienyt maanvyörymien kautta ihmsiä, parhaammme yrittetään jokainen että saamme pitää tämän maan vapaana viruksista niin koneissa kuin muutenkin elämässä.

Täällä on ruokajono huomenna tai ainakin tällä viikolla. kiitos, että muistutit!

Käyttäjä pala lasia kirjoittanut 28.07.2021 klo 17:59

Hei Keskustelua!Ei meistä kukaan taida selvitä ilman sairauksia. Toivottavasti sulla on kaikki hyvin. Johtuuko sun univaje muustakin kuin kuumuudesta? Joo onneksi täällä ei ole maanvyörymiä. Lohduttavaa on, kun joku muukin käy ruokajonossa.

Mulla oli edellisyö, kun sain vasta neljän jälkeen unesta kiinni.  Oli kuuma ja ahdistunut joistain jutuista. Eilen illalla sain hyvin unesta kiinni.  Aamulla heräsin raiskausuneen.  Se oli niin todellinen.  Kesti aikaa tajuta olevansa omassa sängyssä.  Laitoin mun mahdolliselle terapeutille viestiä aamulla. Eilen juuri oltiin puhuttu pitkään.  Tekstiviestiin hän vastasi,  että alitajunta toimii ja ettei ole mitään hätää ja olen turvassa.  Nyt en tiedä,  uskallanko nukkua enää ollenkaan.  Kauheasti ei voi vaikuttaa omaan alitajuntaan.

 

  • Muokattu kirjoittajan toimesta 2 vuotta, 9 kuukautta sitten. Syy: Sana puuttui ja kirjoitusvirhe
Käyttäjä kirjoittanut 28.07.2021 klo 19:17

Joo. Nämä on onneksi harvoin tällaiset näin.vaikeat ajat.

Jotenkin voimat jossain. Mielen kela jotenkin uhkakuvan sävyttämä. Onneksi on toivo.

Me ei kukaan.olla yksin tuskailuissamme. Jos pyydämme sisimmässämme että meidän tilaamme saisimme apua ja jos suostumme ottamaan vastaan.

Heräsin 02 n aikaan viime yönä enkä oikein.kunnolla nukahtanut uudestaan. Koitin kuunnella mikä oli se herättänyt kolahdus, mutta en kuullut kun korvissa verenpaine tykytti ja esti kuulemisen. Pelonsekaiseen oloon, mikä teillä.helpottaa oloa? Koitin hengittää useaan kertaan syvään kun jyske oli kovimmillaan, ja se tunne sitten.kun sain hengitykseen levon rytmiä, hiljalleen jännittynyt olo alkoi sulaa.

Tämä on vaan sattumien summaa, haasteellisia aikoja,joita jokus elämässä tulee, kuin koetinkiviä. Toisiamme tukien.jaksamme.💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕

 

Käyttäjä pala lasia kirjoittanut 29.07.2021 klo 22:47

Minäkin uskon useimmiten toivoon. Usein se on kyllä hukassa. Myös viime yönä näin painajaisia. Sain nukutuksi kyllä kellon ympäri. Siinä kuittaantui yö, joka jäi 4 tuntiin.

Huomenna menen luovuttamaan verta. Sitä ennen leikkaan ystäväni hiukset.  Hän käyttää mut sitten verenluovutuksessa, apteekissa ja kaupassa. Ei ole varaa ostaa kaikkea, mitä tarvitsen, mutta se pakollinen,  jotta pärjää työmarkkinatuen maksu päivään, joka on ensi torstaina.

Sillä mä odotan sitä elokuusta kuntoutusviikkos, niin ei tarvitse kotiin ostaa ruokaa.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 30.07.2021 klo 14:05

Käyttäjä keskustelua kirjoittanut 28.07.2021 klo 19:17

"Heräsin 02 n aikaan viime yönä enkä oikein.kunnolla nukahtanut uudestaan. Koitin kuunnella mikä oli se herättänyt kolahdus, mutta en kuullut kun korvissa verenpaine tykytti ja esti kuulemisen. Pelonsekaiseen oloon, mikä teillä.helpottaa oloa?"

Minulle tulee myös öisin välillä tuollaisia, että herään johonkin kolahdukseen ja sitten nousee kauhu, sisäinen kauhu. Joskus auttaa, jos sytytän valot ja käyn katsomassa, ettei siellä ole mitään. Kauhun tilassa se vaatii valtavasti tahdonvoimaa. Sitten aina totean, etten nähnyt mitään erityistä. Jos jään sänkyyn, kauhu kestää aikansa. Kuuntelen vain jännittyneenä jokaista pienintäkin rasahdusta. Ainahan taloissa jokin rasahtelee, jos ei muualla niin ikkunoihin tai ulkopuolella. Jokainen rasahdus lisää kauhua.

En tiedä, mitä tuollaisessa pelkotilassa voisi tehdä. Usein joudun myös sen tilan lumoihin niin, että luulen uhkan olevan todellinen. Senkin takia on vaikea yrittää rauhoittua.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 30.07.2021 klo 14:06

Pala lasia, kuulostaa että taloudellinen tilanteesi on tosi vaikea. Vähällä rahalla on vaikea pärjätä ja jaksaa, todella vaikeaa. Voimia sinulle, jotta jaksaisit taas seuraavaan päivään.

Käyttäjä pala lasia kirjoittanut 30.07.2021 klo 17:30

Kiitos Purjevene kannustuksesta!

Luin tänään Iltasanomista, että kolesterolilääke, joka sisältää statiineja, voi aiheuttaa aivoverenvuotoriskin. Mulle on määrätty Atorvastatin sydän- ja aivoinfarktin ehkäisyyn. Lääke sisältää statiinia. Sekä lääkkeen käyttäminen ja käyttämättömyys on riski.

Tänään kauhistuin myös koronalukuja. Useimmiten suhtaudun rauhallisesti koronaan. Toisinaan saan sen takia paniikkikohtauksia. 27-vuotiaalla esikoisellani oli korona toukokuussa. Hän sai sen karanteenissa olevalta isältään, joka ei edes varoittanut poikaa. Olin tosi vihainen. Pojan tauti oli onneksi lievä: ei kuumetta eikä yskää. Ainoastaan oli kovaa lihassärkyä. Itse olen käyttänyt koko ajan kasvomaskia kaupoissa ja busseissa.

Tänään kävin luovuttamassa verta. Sen jälkeen sain sämpylän, kahvia ja mehua. Nuorena opin vanhassa työpaikassa verenluovutuksen.

 

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 31.07.2021 klo 16:37

Kiitos, Pala lasia!

Sinulla on hieno tapa tuo verenluovutus. Itse en ole tottunut siihen, mikä vähän surettaa. Siinä on vähän kynnystä, että ensimmäisen kerran pystyy menemään, ainakin minulla, oikeastaan aika paljonkin.

Koronaluvut minuakin kauhistuttaa. Yritän olla seuraamatta niitä liikaa, mutta olen huolissani lapsista ja nuorista, jos koulut laitetaan taas kiinni siksi, että tartuntoja on muualla levitetty liikaa. Elän itse lähes karanteeninomaisissa olosuhteissa, koska en halua ehdoin tahdoin altistua. Käyn ruokakaupassakin silloin, kun siellä ei ole juuri ketään muita.

Uskon, että olit vihainen poikasi koronatartunnasta. Olisin itsekin vastaavassa tilanteessa ollut.

Käyttäjä pala lasia kirjoittanut 31.07.2021 klo 19:49

Kiitos Purjevene! Olen itse saanut kaksi koronarokotetta. Asun yksin. Sanotaan, että myös rokotettu voi olla tartuttaja. Musta olisi hirveetä, jos mä tartuttaisin muita. Mä toivon myös, että lapset ja nuoret pääsevät ihan normaalisti kouluun.

Tyttärelläni on kaksi tyttöä: 2-vuotias ja 1-kuinen. Elokuussa 2-vuotias menee päiväkotiin. Tytärtäni huolettaa ja minua mummuna, jotta pikkuiset pysyvät terveenä. Yleensä suhtaudun rauhallisesti tauteihin, että se tulee, mikä on tullakseen. Nyt saan aika ajoin asiasta paniikkikohtauksia. Mun astma vaan pahenee, kun saan kohtauksen. En tiedä, mikä on normaali määrä pelätä. Vielä mulla on maskeja. Niitä on päässyt hakemaan kaupungintalolta ja Voimalasta. Viimeksi sain myös diakoniatoimistosta. Mulla ei ole varaa niitä ostaa.

Käyttäjä kirjoittanut 31.07.2021 klo 20:35

Hei Pala Lasia ja Purjevene 👐 (onko tuo hymiö kantapäät yhdessä vai mitä tuo kuvaaa?-)

Verenluovutus on kyllä hyvä juttu vaikka en tiedä kyllä ketään lähipiiristä joka kävis omatoimisesti ja automaattisesti tietyin väliajoin. Vakioluovuttajiahan he kutsuvat aika ajoin varsinkin jos on harvinsen veriryhmän luovuttajasta kyse. Olisin käynyt mutta olen käsittänyt että psyykenlääktiys mikä minulla on, estää luovuttamisen?

Koronaluvut tosiaan kuulostavat lisääntyvän. Miksi ihmeessä ihmiset menevät? Nytkin juuri joku tapahtuma johon odotetaan 5000 kävijää. Saati montakymmentä tuhatta. Niitäkin tapahtumia on. Minun mielestä sais olla järki päässä ja maski naamalla. Liikkuupa missä liikkuukaan. - onneksi nukkumaan voi mennä ilman käsienpesua ja desinfiointia eikä maskiakaan vaikka unen konsertti ois täpötäysi.....

Voimia kaikille, varjelusta viruksilta 💟

 

 

Käyttäjä pala lasia kirjoittanut 01.08.2021 klo 08:34

Mun mielestä toi hymiö näyttäisi käsiltä. Sitä en tiedä, mitä se tarkoittaa.

Olin vuosia luovuttamatta verta, kun luulin, että verenpainelääkitys estää sen. Silloin ei ollut muuta kuin se lääkitys. Ennen luovuttamista täytetään terveyskysely. Olen yllättynyt siitä, ettei masennuslääkityskään ole este luovuttamiselle. Diabetestablettilääkitys vielä käy, mutta insuliini on este verenluovutukselle. Kaksi kertaa olen luovuttanut tänä vuonna. Mun veri on 0+ -verta eli yleisluovuttaja. Jotenkin jos itsekin joutuisi joskus tarvitsemaan verta, niin oishan se hyvä, jos sitä olisi. Mua oikeastaan hirvittää, jos mun diabetes pahenee ja mulle määrätään insuliinia, niin en voisi enää luovuttaa. Musta tuntuu hyvältä, jos pystyn auttamaan.

👣 jos keskustelua tarkoitat tätä hymiötä. Mun tytär käytti sitä, kun odotti vauvaa.

Käyttäjä aliisa58 kirjoittanut 08.08.2021 klo 10:19

On helppo sanoa: rauhoita mielesi, niin paineet alenee. Melkonen kömmähdys. Saa pikemminkin ehkä joillakin paineet nousemaan. Napista painamallahan se mieli rauhoittuu? Vaikka tilanne olis mikä.