Ruokajonossa

Ruokajonossa

Käyttäjä pala lasia aloittanut aikaan 15.07.2021 klo 16:38 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä pala lasia kirjoittanut 15.07.2021 klo 16:38

Hei

Ekaa kertaa elämässäni olin tänään ruokajonossa. On ystävä mua aikaisemminkin houkutellut, mutta ei ole ollut niin huutava tarve kuin nyt. Mulle on ollut iso kynnys mennä sinne. Nyt on oikeasti saanut kituuttaa, että on, mitä syödä. Meitä oli kolme, kun mentiin helluntaiseurakunnan pihasta hakemaan EU-ruoka-apua. Kassissa oli mm. pekonia, munia, kananugetteja, pyöryköitä, pizzaa, mätitahnaa, silliä, ruokakermaa, jogurttia, suklaalevy, muffinsseja, mutakakku ja pähkinöitä. Kuiva-ainekassissa oli sian- ja naudanlihavalmiste, makaronia, hernekeittoa, hapankorppua, mysliä ja puurohiutaleita.

Olen todella kiitollinen tästä ruoka-avusta. Naapurille vein toisen pizzan ja sillit, joita en syö. Hiukan tuntuu nololta, että olen näin pohjalla. Minimiansioilla on tiukkaa tulla toimeen. Sitten taas, jos toinen on samassa tilanteessa kuin minä, niin lohduttaisin ja sanoisin, ettei ole häpeä hakea apua, jos sitä tarvii. Itselle sitä on paljon ankarampi. Tunnen itseni vähintään luuseriksi.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 17.07.2021 klo 13:59

Hienoa että hait, pala lasia! Pidit huolta itsestäsi ja sait aikaiseksi hankkia ruokaa tuleviakin päiviä varten. Sehän oli todella viisaasti tehty.

Käyttäjä pala lasia kirjoittanut 17.07.2021 klo 18:47

Kiitos Purjevene! Yksin en olisi kehdannut mennä. Onneksi meitä oli kolme samassa tilanteessa. Täytyy myöntää, että oli hyvin ystävällinen ja avulias ilmapiiri.

Käyttäjä kirjoittanut 18.07.2021 klo 09:41

Hyvä, että ruokaa jaetaan. minulle on tuttu srkn oven rako josta koronan aikana antavat nimellä sovitusti EU-ruokaa.

Käyttäjä pala lasia kirjoittanut 19.07.2021 klo 19:15

Hyvä Keskustelua! Sain mä viimeksi diakoniatoimistosta kahvipaketin, makaronia ja Italianpatapussin. Olisin mä pakasteitakin saanut, mutta olin menossa käynnin jälkeen kauppaan. Sain mä viime jouluna jouluruokakassin, josta olin tosi kiitollinen.

Viime juhannuksena, kun moni herkutteli, niin mä söin maksalaatikkoa ja hernekeittoa. Tykkään molemmista, ettei se harmittanut. Olen myös tottunut tiukkaan rahatilanteeseen. On kausia, kun se ahdistaa enemmän. Silloin saatan olla itsetuhoinen.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 21.07.2021 klo 09:50

Pala lasia ja keskustelua, hyvä että ootte löytäneet tapoja hankkia ruokaa ja jaksaneet käydä hakemassa! Olen huomannu, että ainakin seurakunnilla on myös välillä tarjolla valmista ruokaa. Sinne voi mennä kaikki eikä riipu uskonnosta eikä mistään. Joissain tilanteissa ruoka ei maksa mitään ja joskus tosi vähän.

Tosiaan ei haittaa, pala lasia, vaikka söisi juhannuksena maksalaatikkoa ja hernekeittoa, jos tykkäät niistä. Minäkin teen juuri tuohon tapaan. Olen syöny joulunakin jotain tuollaista välillä. Tarjouksista saa halvalla joskus vaikka mitä herkkujakin. Jouluruokaa voi ihan hyvin syödä vasta joulun jälkeen tai juhannusmakkaroita juhannuksen jälkeen, jos ei tule vieraita eikä tarvitse tarjota mitään kellekään. Silloin saa edullisesti kun kaupat myy loppuja pois.

Käyttäjä pala lasia kirjoittanut 21.07.2021 klo 17:50

Kiitos Purjevene! Tein viime viikolla pienen marjapiiraan, jonka olisin halunnut tehdä juhannuksena, mutta ei ollut munia eikä lähikaupasta saanut munia. Ettei se mua haitannut.

Silloin, kun on itsellä tiukkaa saada ylipäänsä ruokaa kotiin, kauppojen ylenpalttiset mainokset herkkuja notkuvista ruokapöydistä ahdistaa. Siihen lisänä vielä yksinäisyys. Mielestäni mainokset saisivat olla maltillisempia. Ei kaikilla ole varaa herkutteluun.

Mulla on diagnisoitu masennus ja ahdistus. Mulla on lääkitys niihin. Välillä tulee mietittyä, mitä tapahtuu, jos jätän vaan kaikki lääkkeet pois. Lääkkeitä ei saisi lopettaa ilman lääkärin lupaa.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 22.07.2021 klo 09:11

Luulen, että lääkkeiden lopettamisesta seuraa se, että alkuperäiset oireet tulee takaisin. Tai jos lääkkeet ei ole auttanu mitään, siitä ei seuraa juuri mitään paitsi ehkä lopettamisen vieroitusoireita. Voitko puhua lääkärin kanssa siitä, auttaako lääkkeet vai onko parempi lopettaa ne tai vaihtaa toisiin?

En tiedä sinun lääkkeistä, mutta itse ajattelen niin, että on parempi olla syömättä lääkkeitä, jos ne ei auta mitään. Mutta jos ne auttaa, ne on tarpeellisia ja niitä kannattaa käyttää. Tietysti on kamalan vaikeata arvioida, miten ne vaikuttaa kun moni muukin asia voi vaikuttaa. Jos ne vaikuttaa vaan ihan vähän niin on vaikea sanoa, onko niistä apua vai ei. Lääkärin pitäisi osata auttaa arvioimisessa.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 22.07.2021 klo 09:13

Ihanaa että olet jaksanut tehdä marjapiirasta! Ilmeisesti sullakin on ajoittain parempia hetkiä vaikka muuten olisi huonoa oloa?

Käyttäjä kirjoittanut 22.07.2021 klo 13:23

Tuohon jos tuumailen, lääkkeistä ite olen saanut apua. Olen aika pienestä oppinut huolehtimaan haavoistani. Lääkekielteinen en ole. Mutta yleensä kun en ole ajatellut sen kummempia vaan ottanut ohjeena annetun lääkkeen, se on auttanu ja vaan aikansa olen sitä ottanut vaikka niitä olisi määrätty kuinka. Oman olon kuunteleminen on ensisijaisen tärkeää. Se voi joskus kuitenkin olla vaikeaa epävarman olon vuoksi. Paras asenne on että kaikki tulee selviämään. Ongelma laukeaa kun sen rohkenee kohdata. Ja aika parantaa syvimmätkin haavat. Ajoittain itekin kamppailen mielessäni lääkkeestä luopumisen ja vaihtamisen kanssa, mutta matkan varrella saa tietoa mikä vahvistaa 'onko menossa oikeaan suuntaan' vai pitääkö pysäyttää ja pohtia itekseen tai jos ystäviä on jotka ymmärtää näitä mielen asioita puhua heidän kanssa, jos ei saa hoitotahoa kiinni asiasta kysyäkseen. Kiitos Purjevene kun tuet tätä kautta. välillä on todella yksinäistä.

 

 

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 22.07.2021 klo 17:10

Kiitos, keskustelua, minullakin on välillä todella yksinäistä. Välillä on helpompaa vähän aikaa. Hyvin sanottu lääkkeistä, keskustelua. Vaikea arvioida juuri, onko menossa oikeaan suuntaan.

Käyttäjä pala lasia kirjoittanut 22.07.2021 klo 18:31

Kiitos Purjevene ja Keskustelua! Olen alkanut epäilemään tämänhetkistä masennuslääkitystä tai sen tehoa tai tehottomuutta.  Mulla on lisänä myös ahdistukseen lääke ollut huhtikuusta asti,  jota otan tarvittaessa.  Ilmeisesti tarttis ottaa useammin.  Syyskuussa pääsen vasta psykiatrille,  joka on uusi ja outo.

Lähinnä leikittelen ajatuksella, jos jätän ihan kaikki lääkkeet pois.  Mitä voisi tapahtua?  Masennuslääkkeiden lisäksi mulla on 3 verenpainelääkettä, 2 diabeteslääkettä, kilpirauhaslääke, kihtilääke sekä astmalääke. En ole lääkevastainen. Olisiko kuoleman riski, jos yhtäkkiä vaan päättäisin jättää lääkkeet ottamatta.  Siihen mulla on nyt hirveä houkutus.

Käyttäjä kirjoittanut 23.07.2021 klo 17:50

Miten verenpaineeseen voi olla 3 lääkettä? Dbhen 2, sen voin ymmärtää kun itellänikin on kolesterolilääke(predb)... Olis, voisin kuolla suruun! Sun kanssa samaa kokemuspohjaa ja repertuaaria noihin terapeutteihinkin muistaakseni jotain samaa? Houkutus voi muuten olla vaikka kahvilan nimi, mutta ei immeisen elämän suunta tuo mitä kirjoitit.... Soo soo...... 🙂

miten ois maltillisempi linja... ?-)

Käyttäjä pala lasia kirjoittanut 24.07.2021 klo 16:50

Verenpaineeseen mulla on ollut pitkään 2 lääkettä: candesartan ja bisoprolol. Kolmanneksi lääkkeeksi siihen tuli amlodipin. Sain myös kolesterolilääkkeen: atorvastatin. Noi kaksi viimeksi mainitsemaani lääkettä sain viime vuoden puolella. En osaa Keskustelua vastata miksi 3 lääkettä verenpaineeseen.

Mulla on nyt muhinut tarve tehdä jokin tunnepurkaus paperille värien muodossa. Mulla on tiedossa taideterapeutti, jonka läsnäollessa sen tekisin. Puhuin siitä hänelle torstaina, kun nähtiin. Jossain vaiheessa syksyllä. En tiedä, auttaako se mihinkään. Voin ainakin kokeilla.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 24.07.2021 klo 19:11

Taideidea vaikuttaa minusta tosi hyvältä, pala lasia!

Käyttäjä kirjoittanut 25.07.2021 klo 05:47

Jotain epäloogista on jos 3 samaan syyhyn lääkettä, vielä.paineeseen veressä.

En ole sairaanhoitaja niin en näin osaa 'lonkalta' sanoa miksi.

Rauhoita mielesi niin paineet alenevat.