satoshi kirjoitti 20.1.2017 13:35
Lukossa, hieno päätös! Koskaan ei ole liian aikaista eikä myöhäistä ryhtyä hoitamaan omaa talouttaan. Mitä aiot tehdä? Millasia muutoksia voit tehdä? kuinka saat itsesi pysymään niissä? Millaiseen tulo- tai varakkuustavoitteeseen tähtäät? Miten ja kuinka tiheästi seuraat edistystä? Entä välitavoitteet?
Millä tavalla elämäsi muuttuu kun saavutat tavoitteesi?
Kiitos satoshi kiinnostuneesta ja kannustavasta viestistäsi! Tulipa sinulta kysymyksiä 🙂! En vielä osaa noihin kovin perusteellisesti vastata. Minulla on kutenkin ollut kaikenlaista pientä ja isoa ongelmaa ihan turhanpäiten talousasioissa.
Arjessa ongelmina on ollut mm. leväperäinen laskujen maksu. Saan välillä maksumuistutuksia ja jopa perintäkirjeitä, kun sekoilen laskujen maksuissa. Niistä menee aina pieniä summia muistutus-, korko- ja perintämaksuina. Ihan turhia menoja! Samoin minulle tulee osa laskuista sähköisinä ja osa paperisina. Täytyisi laittaa koko laskutouhu ruotuun. Viime vuonna maksoin yhden ison laskun kahdesti samana päivänä ja jouduin sitä sitten selvittelemään. En ole himoshoppailija, mutta ostelen välillä kaikenlaista turhaa. Siitä täytyisi päästä eroon. Kotonani on myös ollut sekaista ja olen joskus ostanut sellaista tavaraa, mitä minulla on jo ollutkin, koska en esimerkiksi löytänyt tavaraa tai tiennyt sellaista omistavani. Nyt yritän vähentää tavaraani reilusti ja saada kaapit ja varaston toimiviksi.
Yksi juttu on myös sellainen, että pystyisin säästämään bussi- ja junalipuissa, jos suunnittelisin aikataulujani vähän tarkemmin ja ostaisin halpoja nettilippuja. Olen aika usein maksanut lipustani 10e, vaikka nettilipun samaan bussiin samalle matkalle saisi 3-6 eurolla.
Sellaisen pikkujutun myös huomasin, että kun rupesin laihdutuskuurille ja vähensin herkkuja ruokavaliostani, niin rahaa säästyi selvästi. Kyllähän sitä ihmisellä täytyy olla lupa herkkuihinkin, mutta herkuttelukin voi mennä överiksi. Minulla oli myös ennen turhan suuri ruokahävikki, jota olen saanut pienennettyä. Edelleen ruokahävikissä olisi ainakin vähän parantamisen varaa.
Aiemmin minulla oli ovessani "Ei mainoksia"-tarra. Poistin sen sittemmin ja aloin seurata tarjouksia. Olen tehnyt tarjouksista todella hyviä ostoksia tarvitsemistani tuotteista eli on niistä tarjouslehdistä myös hyötyä. En koe, että niistä tulisi minulle erityisemmin ostohimoja. Saatan kuitenkin jossain vaiheessa laittaa mainoskiellon uudestaan oveeni, sillä jatkuva jätepaperin kanssa plärääminen on aika raivostuttavaa.
Minulla on myös jonkin verran perittyä omaisuutta ja sijoituksia. Niistä pitäisi pitää nykyistä parempaa huolta... Minulla on paljon tietoakin, mutta en ole saanut tartuttua asioihin. Minun täytyy ihan suomeksi sanottuna ottaa itseäni niskasta kiinni ja laittaa asioita toteutumaan.
Tavoitteista, välitavoitteista tai tulevaisuudesta en nyt osaa tarkemmin sanoa, mutta lupaan niitäkin miettiä.