Psykoterapiassa käyvät, saisinko apuanne?

Psykoterapiassa käyvät, saisinko apuanne?

Käyttäjä Laine aloittanut aikaan 21.08.2013 klo 18:21 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Laine kirjoittanut 21.08.2013 klo 18:21

Olen vasta aloittanut psykoterapian ja ihmettelen terapeuttini asettamia tiukkoja sääntöjä terapiajärjestelyistä.

Terapia-ajat määräytyvät terapeuttini aikataulujen mukaan enkä voi itse vaikuttaa niihin. Jos jokin aika ei sovi minulle, joudun maksamaan sen vaikka en pääse paikalle. Jos sairastun, joudun maksamaan sairauteni vuoksi väliin jäävät ajat. Lomamatkani, yms. minun kuuluu ajoittaa terapeuttini loma-aikoihin. Ja jos lähden matkoille muihin aikoihin, joudun maksamaan matkan vuoksi väliin jäävät ajat.

Ovatko nämä täysin normaaleja käytäntöjä psykoterapiassa?
Olisin kiitollinen, jos muut psykoterapiassa käyvät voisivat kertoa omista kokemuksistaan. 🙂🌻

Käyttäjä Vaeltaja-ihmettelijä kirjoittanut 23.08.2013 klo 22:41

Hei jälleen!

Valvirasta voi kysyä neuvoa soittamalla Valviran puhelinvaihteeseen ja kertomalla minkälaisesta asiasta on kysymys. Puhelinvaihteessa kyllä tiedetään, kenelle puhelu pitää yhdistää. Valviran vaihteen numero on 0295 209 111.

Jos asiasi ei selviä keskustelemalla terapeutin kanssa tai Kelan avustuksella, niin silloin oikea paikka kysyä neuvoa on Valvira.

Käyttäjä Desper kirjoittanut 23.08.2013 klo 23:32

Laine kirjoitti 23.8.2013 10:8

Kiitos paljon avustanne. Olen tehnyt päätöksen vaihtaa terapeuttia. Ilmoitin tänään terapeutilleni, että haluan lopettaa yhteistyön hänen kanssaan ja kysyin selkeästi "irtisanomisajan" pituutta eli kuinka pitkään olen vielä velvoitettu käymään hänen luonaan. Terapeuttini kieltäytyi kertomasta minulle minkäänlaista irtisanomiaikaa. Hänen mukaansa meidän pitää jatkaa tapaamisiamme, jotta voimme keskustella asiasta. Tapaamisia meillä on takana vasta neljä. Päätökseni olen tehnyt ja haluaisin mennä tutustumiskäynneille toisille terapeuteille. Heidän kanssaan en kuitenkaan voi sopia mitään, koska en tiedä miten pitkään nykyinen terapeuttini pakottaa minut käymään luonaan. Tekemässämme kirjallisessa sopimuksessa ei puhuta mitään irtisanomisajasta. 😞

Terapeuttisi ei voi pakottaa sinua mihinkään, mitä kirjallisessa sopimuksessanne on sovittu! Jos irtisanomisajasta ei ole sovittu, sitä ei ole! ÄLÄ ANNA MANIPULOIDA ITSEÄSI! OLE JÄMÄKKÄ!
Ihan vastaavaa juttua olen kuullut eräästä terapeutista, lieköhän sama tyyppi... Kyseinen potilas lopetti terapian välittämättä terapeutin kieroilevasta vastaanpullikoinnista.
Hyvä, että kirjoitit tänne tapauksesta, niin tulee julkisuuteen, mitä kaikkea voi tapahtua.

Käyttäjä White princess2 kirjoittanut 24.08.2013 klo 08:11

Minusta taas ei kannata sotkea kaikkia mahdollisia tahoja luottamukselliseen suhteeseen, joka nimenomaan perustuu siihen, että kukaan muu ei saa siihen sekaantua. Terapiasuhde ei kuitekaan kuulu pohjimmiltaan muille kuin terapeutille ja asiakkaalle, joten jos sotkee muita tahoja asiaan, ennenkuin terapiasuhde on edes alkanut, niin saa kyllä asiansa sotkuun vähän siellä sun täällä. Ei voi koskaan tietää, miksi terapeutti on toiminut kuten toimi. Heilläkin on oma elämänsä, joka ei kuulu asiakkaalle. Kaikista asiallisinta on selvittää asia kahdenkesken, koska kyse on hyvin luottamuksellisesta suhteesta. Valvira ja Kela ei voi tietää ,sopiiko terapeutti sinulle, vaan sinun on itse tehtävä ratkaisu siitä. Mutta jokainen toimii tietysti kuten toimii.

Käyttäjä Inna kirjoittanut 24.08.2013 klo 10:57

Vaeltaja-ihmettelijä sekä Desper kirjoittavat ihan asiaa! Näin se vaan menee, asiakkaan tunteet on tärkeimmät=ainoat joista tulee välittää ja pitää huolta, eli sinä itse. Terapiassa EI TODELLAKAAN käydä terapeutin vuoksi!!! Siinä on sitten todellinen ammattitaito perin juurin hukassa. Liekö sellaista ollutkaan ko. "terapeutilla"???? Pidähän huoli itsestäsi, ja voimia!!🌻🙂🌻

Käyttäjä Desper kirjoittanut 24.08.2013 klo 11:29

Tuli sotkua, näin piti olla:

Terapeuttisi ei voi pakottaa sinua mihinkään, mitä kirjallisessa sopimuksessanne EI OLE sovittu! Jos irtisanomisajasta ei ole sovittu, sitä ei ole! ÄLÄ ANNA MANIPULOIDA ITSEÄSI! OLE JÄMÄKKÄ!
...