Psykoterapiassa käyvät, saisinko apuanne?

Psykoterapiassa käyvät, saisinko apuanne?

Käyttäjä Laine aloittanut aikaan 21.08.2013 klo 18:21 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Laine kirjoittanut 21.08.2013 klo 18:21

Olen vasta aloittanut psykoterapian ja ihmettelen terapeuttini asettamia tiukkoja sääntöjä terapiajärjestelyistä.

Terapia-ajat määräytyvät terapeuttini aikataulujen mukaan enkä voi itse vaikuttaa niihin. Jos jokin aika ei sovi minulle, joudun maksamaan sen vaikka en pääse paikalle. Jos sairastun, joudun maksamaan sairauteni vuoksi väliin jäävät ajat. Lomamatkani, yms. minun kuuluu ajoittaa terapeuttini loma-aikoihin. Ja jos lähden matkoille muihin aikoihin, joudun maksamaan matkan vuoksi väliin jäävät ajat.

Ovatko nämä täysin normaaleja käytäntöjä psykoterapiassa?
Olisin kiitollinen, jos muut psykoterapiassa käyvät voisivat kertoa omista kokemuksistaan. 🙂🌻

Käyttäjä White princess2 kirjoittanut 22.08.2013 klo 09:29

Hyvä kun reagoit. Kuulostaa kieltämättä kyllä hieman oudolta, että sinun pitäisi olla ikäänkuin paikalla aina kun terapeutille sopii. Otapa puheeksi asiallisesti terapeuttisi kanssa, onkohan kyse väärinkäsityksestä tms. Syyt voivat olla monet. Ei kenenkään kuulu olla tarvittavissa terapeuttiaan varten, vaan terapeutti on sinua varten työajallaan.

Käyttäjä Laine kirjoittanut 22.08.2013 klo 10:25

Kiitos vastauksestasi White princess2. Olen useamman kerran nostanut terapiassa esille nämä terapian "säännöt" ja pyytänyt terapeuttia tarkentamaan niitä, koska olen ollut todella yllättynyt niiden joustamattomuudesta. Mainitsin terapeutille vuoden päähän suunnittelemastani lomamatkasta, ja hän sanoi että ellei se osu hänen lomansa aikaan, joudun maksamaan väliin jäävät terapiakerrat (omaa loma-ajankohtaansa hän ei osannut vielä kertoa). Kysyin myös, joudunko maksamaan sairauden vuoksi väliin jäävät terapia-ajat, vaikka minulla olisi lääkärintodistus sairaudesta. Vastaus oli, että joudun maksamaan. Ja tapaamisajat tosiaan määräytyvät terapeutin aikataulujen mukaan. Sanoin hänelle että yksi viikonpäivä on minulle hankala muiden velvollisuuksieni vuoksi, ja hän asetti minun vakioaikani juuri tälle päivälle.

Olen ymmärtänyt että näiden sääntöjen tarkoitus on se, että niihin alistumalla osoitan sitoutumiseni terapiaa. Samalla ne kuitenkin viestivät minulle, että minun oma aikani on arvotonta ja elämässäni tapahtuvat inhimilliset asiat merkityksettömiä. Olen luonteeltani hyvin pelokas ja äärimmäisen tunnollinen, ja pidän ennestäänkin itseäni vähemmän arvokkaana kuin toisia ihmisiä. Toivoin terapian auttavan minua elämään rohkeammin ja arvostamaan itseäni enemmän, mutta minusta tuntuu, että näiden terapiasääntöjen vaikutus on aivan päinvastainen. 😭

Olen miettinyt terapeutin vaihtamista, mutta onko ruoho sen vihreämpää aidan toisella puolellakaan? Onko kaikilla terapeuteilla samanlaiset joustamattomat säännöt?

Käyttäjä repukka kirjoittanut 22.08.2013 klo 10:31

Minusta tuo kuulostaa hieman erikoiselta. Tuo jäykkyys ja joustamattomuus. Ajat ja lomat pitäisi sopia yhdessä terapeutin kanssa niin, että ne sopivat molemmille. Joskus voi myös tulla poikkeuksia, mutta niistäkin voidaan sopia. Eikä poisjääneistä käynneistä kuuluisi maksaa. Vaikea tilanne. Olisi hyvä, jos voisit asiasta hänen kanssaan keskustella. Vaikeaa, kun terapeuteilla ei ole esimiestä, johon voisi olla yhteydessä. Jotenkin pitäisi vain voida saada terapeutin kanssa sovittua asia. Toivotan sinulle rohkeutta ottaa asia puheeksi.

Käyttäjä White princess2 kirjoittanut 22.08.2013 klo 10:44

Hei "Laine"!

Kiinnitin huomiota erityisesti tuohon, kun sinulla oli omia menoja sovittuna ja aika oltiin sovittu sille päivälle eikä ilmeisesti edes kysytty sopiiko sinulle. Niin ei todellakaan saa toimia, koska terapian tarkoitushan on tukea muuta elämää eikä olla itse tarkoitus. En ota kantaa onko muut terapeutit sen parempia, mutta vähän huonolta kuulostaa nyt alkava yhteistyö. Pyri neuvotteluasemaan itse terapuettisi kanssa ja osoita asiallisuutesi. Kyllä pitäisi pystyä joustamaan, koska ihmisillä on tosiaan omakin elämä. En halua kuitenkaan sen enempää ottaa kantaa, koska ei minulla ole oikeuksia sekaantua asiaan. Voin ainoastaan antaa vihjeitä, miten voi itse tehdä parhaansa.

Käyttäjä @V kirjoittanut 22.08.2013 klo 12:51

Hei,
Itse käyn myös psykoterapiassa, jossa tiukat aikataulut. Viikottaiset käynnit on siis sovittu säännöllisiksi. Tämähän yleensä on tarkoituksenmukaistakin, mutta itselleni on myös tullut ongelmia esimerkiksi lasten sairastuessa. Terapeutti noudattaa tarkkaa sääntöä (jos ilmoitan sairastumisesta edellisenä päivänä maksua ei mene, muuten menee). Jos tulee lomamatkoja yms. ne on voitu kyllä sopia, mutta väliin jäänyt aika on täytynyt sitten korvata, eli lisätä johonkin toiseen sopivaan väliin tai sitten on pidetty joskus kaksoisaika.

Itse en alkuun myöskään pitänyt tästä ”tiukkuudesta”, mutta toisaalta ymmärrän että se on terapian onnistumisenkin kannalta tärkeää, että rytmi pysyy mahdollisimman säännöllisenä. Olemme kuitenkin ihmisiä, joten mielestäni sinunkin kannattaa neuvotella yhdessä terapeuttisi kanssa ja sopia etukäteen, miten poikkeustilanteissa menetellään esimerkiksi maksujen kanssa. Omalla terapeutillani nämä asiat on mainittu jo sopimustekstissä ja laskuissa.

Käyttäjä Vaeltaja-ihmettelijä kirjoittanut 22.08.2013 klo 23:18

Tervehdys "Laine"!

Kyllä minäkin ihmettelen tuon psykoterapeuttisi esittämiä jäykkiä periaatteita. Ne tuntuvat niin ehdottomilta, että nehän syövät jo itsessään pohjaa hedelmälliseltä yhteistyöltä. Vaikka psykoterapeuttisi saisikin elantonsa pelkästä vastaanottotyöstä, ei hän saa tällä tavalla sitoa sinua psykoterapiaan; myös sille muulle elämälle ja sen yllätyksille täytyy jäädä tilaa.

Kerroit, että jos sinä sairastut etkä pääse vastaanotolle, psykoterapeuttisi laskuttaa sovitusta ajasta. Mutta miten te toimitte, jos psykoterapeuttisi sairastuu? Mitä siitä on sovittu?

Yksityiset psykoterapeutit ovat ammatinharjoittajia, eikä heillä siten ole esimiestä. Mutta kyllä heidänkin toimiaan valvotaan, ja se valvontaviranomainen on VALVIRA. Jos sinulla on edelleen epäselvyyksiä psykoterapiasi suhteen etkä pääse niistä yhteisymmärrykseen psykoterapeuttisi kanssa, kysy neuvoa VALVIRASTA. Voit kysyä neuvoa myös KELA:sta, jos se osallistuu psykoterapiasi kustannuksiin.

Kun itse kävin aikoinaan psykoterapiassa, minulla ei ollut minkäänlaisia ongelmia peruuntumisten kanssa. Joskus ajan joutui perumaan psykoterapeutti ja joskus sen ajan peruin minä itse, mutta aina tilanteesta selvittiin keskustelemalla ja viittaamalla alussa sovittuihin menettelytapoihin.

Ja vielä ihan lopuksi tarkennus: Sitoutuminen psykoterapeuttiseen työskentelyyn ja kipeiden asioiden käsittelyyn ja sitoutuminen sopimuksenalaisiin menettelytapoihin (poissaolot, myöhästymiset) ovat kaksi eri asiaa.

Käyttäjä Desper kirjoittanut 23.08.2013 klo 08:16

Vaikuttaa ihan sadistiselta! Mieleen tulee myös, onko terapeutti niin huono, että hänen täytyy pitää kynsin hampain kiinni niistä potilaista, jotka saa. Olen myös kuullut terapeutista, joka vaati rahaa joka käänteessä, mm. potilaan olisi pitänyt maksaa käynneistä, vaikka terapeutti oli lomalla. Tuommoinen hädänalaisen tilan hyväksikäyttö ei oikein tunnu sopivan psykoterapian ideaaan. Potilaat, joilla useimmiten on huono itsetunto, helposti myös "ymmärtävät", että alistumisella järjettömiin sääntöihin on jokin hyvä merkitys.

Käyn psykoanalyyttisessa terapiassa terapeutilla, joka on lääkäri, olen käynyt vuosia. Mitään kirjallista sopimusta ei ole tehty eikä näitä kuvioita ole muistaakseni sovittu suullisestikaan, esimerkiksi irtisanomisajasta ei ole ollut edes puhetta. Sairaustapauksessa en ole joutunut maksamaan, pari kertaa on pidetty terapia puhelimitse. Matkojen takia olen saanut pitää maksutonta vapaata. Lomaa olen saanut pitää koska haluan, terapeutin loma-ajat ovat kyllä sopineet minulle, mutta on ollut puhetta, että voin vastaavasti kuin hän ilmoittaa, että olen poissa tietyn ajan. Terapeuttini on muutenkin hyvä ja empaattinen.

Käyttäjä Laine kirjoittanut 23.08.2013 klo 10:08

Kiitos paljon avustanne. Olen tehnyt päätöksen vaihtaa terapeuttia. Ilmoitin tänään terapeutilleni, että haluan lopettaa yhteistyön hänen kanssaan ja kysyin selkeästi "irtisanomisajan" pituutta eli kuinka pitkään olen vielä velvoitettu käymään hänen luonaan. Terapeuttini kieltäytyi kertomasta minulle minkäänlaista irtisanomiaikaa. Hänen mukaansa meidän pitää jatkaa tapaamisiamme, jotta voimme keskustella asiasta. Tapaamisia meillä on takana vasta neljä. Päätökseni olen tehnyt ja haluaisin mennä tutustumiskäynneille toisille terapeuteille. Heidän kanssaan en kuitenkaan voi sopia mitään, koska en tiedä miten pitkään nykyinen terapeuttini pakottaa minut käymään luonaan. Tekemässämme kirjallisessa sopimuksessa ei puhuta mitään irtisanomisajasta. 😞

Käyttäjä Vaeltaja-ihmettelijä kirjoittanut 23.08.2013 klo 10:19

Hei "Laine"!

Kysy nyt ihmeessä sieltä VALVIRASTA tätä asiaa.

Käyttäjä Vaeltaja-ihmettelijä kirjoittanut 23.08.2013 klo 11:15

Hei!

Jatkan vielä kommentoimistani: Itsesi ja oman elämäsi tähden sinun kannattaa hoitaa mahdollinen terapian lopettaminen tyylikkäästi. Älä lähde ovet paukkuen tai voimakkaiden tunteiden vallassa, vaan maltillisesti. Hyvää lopetusta tarvitset sinä ja terapeuttisi, vaikka sinun ei ensisijaisesti tarvitsekaan ajatella terapeuttiasi. Mutta toisen ihmisen (terapeutinkin) huomioiminen kuuluu ihmisyyteen.

Koska olette tavanneet vasta neljä kertaa, ei lopettamiseen voida vaatia useita tapaamisia. Mutta ne lopettamisistunnot ovat kuitenkin välttämättömiä.

Käyttäjä Inna kirjoittanut 23.08.2013 klo 12:24

Hei!

Ikävää että sinulle on käynyt noin huonosti terapeutin suhteen, mutta on hyvä että otit asian esille täällä. Varmasti moni pähkäilee samankaltaisia asioita terapiaan liittyen. Jos saat Kela-tukea terapiaasi niin ole heti yhteydessä sinne koska terapeuttia voi vaihtaa! Mutta Kela vaatii siihen perustelut, jotka kyllä sinun tapauksessa tuntuu olevan vahvat. Itse olen kerran joutunut vaihtamaan terapeuttia ja kysyin suoraan Kelasta että miten menetellä, siellä kerrottiin hyvin ystävällisesti ja asiallisesti mitä tehdä. Sanottiinpa vielä, että koska tässä ollaan vain ihmisiä puolin ja toisin niin aina ei se yhteistyö toimi. Ja etenkin terapiassa yhteistyöhän on ihan kaiken edellytys! Mielestäni tuo yhteydenottaminen Valviraankin on hyvä idea, varsinkin jos et saa sitä Kela-tukea. "Lopettamisrituaaleihin" sanoisin, että siihen riittää tasan yksi kerta. Itse kävin ainoastaan yhden kerran ennen vaihtoa ja ainoastaan sen takia että oli helpompi hoitaa ne muutamat käytännön asiat. Tunteita vaihdosta voit käsitellä uuden, toivottavasti mukavan ja asiantuntevan ja myötäelävän, terapeutin kanssa. Eikä terapeutin tunteet kuulu sinun mietittäväksi - sitä varten heillä kaikilla on oltava omat työnohjauksensa! Siitäkin oma terapeuttini muistaa jatkuvasti minua muistuttaa, että "älä hänestä huolehdi koska hänellä on oma työnohjauksensa" - voin huoletta kertoa kaikesta, rankoistakin asioista. Toivon sinulle voimia vaihtoon ja onnea matkaan. Jos jaksat niin kerro kuinka asia etenee. 🙂👍

Käyttäjä Laine kirjoittanut 23.08.2013 klo 13:01

Suuret kiitokset jälleen kaikista vastauksistanne. Niistä on ollut minulle valtavasti hyötyä. ☺️❤️

Olen ollut Kelaan yhteydessä ja olivat siellä hieman järkyttyneitä kokemuksistani. Ymmmärsivät hyvin epätoivoisen tilanteeni ja lupasivat ottaa asian käsittelyyn niin pian kuin mahdollista. 🙂 Uusi terapeutti on etsinnän alla.

Kun ilmoitin terapeutilleni, että haluan lopettaa terapian hänen kanssaan, mainitsin että tulisin erittäin mielelläni yhteen terapiakertaan keskustelemaan lopetuksestani. Tämän lisäksi pyysin tiedon siitä, miten pitkä irtisanomisaika on. Sitä hän ei kuitenkaan suostunut kertomaan, vaan näki että meillä on sitova sopimus yhteistyöstä. Uuden terapeutin kanssa on vain hieman vaikea sopia mitään, kun en tiedä miten pitkään vanha terapeuttini vaatii minua tapaamaan häntä. Mutta olen nyt toiveikas siitä, että Kela auttaa asian ratkaisemisessa.

Käyttäjä Inna kirjoittanut 23.08.2013 klo 13:15

Hei taas!

Hyvä hyvä, asia etenee 🙂🌻. Halusin vielä huomauttaa ettei mikään sopimus ole ikuinen eikä sellainen ettei sitä voisi purkaa kun homma ei kerran toimi. Oletko selvittänyt asiaa Valvirasta, esim. onko kyseisellä terapeutilla muita vastaavia "ongelmia" tms ? Itse varmaan kyselisin sieltäkin kun eihän tuo mitenkään normaalilta kuulosta, päinvastoin, laittaa miettimään että kumpikohan on se terapiaa tarvitsevampi osapuoli. No, mutta onneksi on muitakin - hyviä - terapeutteja. Käy ihmeessä haastattelukäynneillä, vaikka muutamillakin. Ja kysele asiaa välillä Kelasta, jos sieltä ei muuten kuulu hetkeen mitään. Niin ja kerrohan taas, missä mennään😉. 🙂👍

Käyttäjä Laine kirjoittanut 23.08.2013 klo 13:51

Olen kyllä miettinyt yhteydenottoa Valviraan, mutta en oikein tiedä kenelle osoittaisin kysymykseni. Onko kenelläkään kokemusta Valviran kanssa asioimisesta? Mikä Valviran taho vastailee psykoterapeuttien toimintaa koskeviin kysymyksiin?

Käyttäjä White princess2 kirjoittanut 23.08.2013 klo 16:32

Tämähän menee jo huvittavaksi... En ota kantaa siihenkään sen enempää. Tuli vaan mieleen eilen ennen nukkumaan menoa, että jos oli kuitenkin kyse vaikka siitä, että eka terapeuttisi oli nukkunut liian vähän ja pää ei toimnut siksi ja oli vaikka johdon ongelmat jo heijastunut työskentelyyn? Kannattaa selvittää eka suhde,ennenkuin vaihtaa. Ei kannata nostaa showta, jos kyse on vaikka yöunesta. Olen itse kyllä täysin out mistä on kyse ja aionkin olla täysin out... 😉