Psykoterapeutin etsiminen ja psykoterapian hakeminen

Psykoterapeutin etsiminen ja psykoterapian hakeminen

Käyttäjä Lempeät tuulet aloittanut aikaan 16.09.2011 klo 21:30 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Lempeät tuulet kirjoittanut 16.09.2011 klo 21:30

Hei,

Nyt olen siinä pisteessä, että pitäisi etsiä psykoterapeuttia. B-lausunnon olen psykiatrilta saanut. Pitääkö vielä itse tehdä se hakemus erikseen?

Olen kuullut, että psykoterapeutin etsiminen voi olla vaikeaa. Päädyimme kognitiiviseen psykoterapiaan, jotta poisoppisin käytöstavoista, joilla teen elämästäni vaikeaa. Toisinsanoen, pitäisi opetella olemaan bitch ja pitää omia puoliaan. 😳
Psykiatrin mukaan vaikutan ihmiseltä, joka viestii ”anteeksi että olen olemassa”. 😳

Miten teillä muilla on onnistunut psykoterapeutin etsintä, linkkejä pliis. 🙂

Entäpä päätös Kelalta, myönteinen? Kuinka nopeasti päätös tulee ja kuinka paljon jää itselle kustannettavaa?

Toivottavasti joku ehtii vastaamaan.

Käyttäjä Desper kirjoittanut 03.11.2011 klo 06:48

Aika ihmeellistä, että Kelalta tuli kielteinen päätös, tereapiahan kuuluu tietääkseni lain mukaan tämän vuoden alusta lähtien (?) kaikille tarvitseville eikä enää ole harkinnanvaraista. En löydä lakitekstiä, mutta Kelan sivuilla on tämmöistä tekstiä (haku "kuntoutuspsykoterapia"):

"Psykoterapian saaminen edellyttää, että
- työ- tai opiskelukykysi on mielenterveyden häiriön vuoksi uhattuna
- sinulla on ollut psykiatrisen diagnoosin saamisen jälkeen vähintään 3 kuukautta jatkunut hoitosuhde, johon sisältyy tarpeellinen lääketieteellinen, psykiatrinen ja psykoterapeuttinen tutkimus ja hoito. Katso esimerkki 3 kuukauden hoitosuhteesta.
- psykoterapian tarve perustuu yksilölliseen terapian tarpeen arvioon ja kuntoutussuunnitelmaan tai B-lääkärinlausuntoon, johon sisältyy psykiatrin arvio diagnoosista ja kuntoutustarpeesta
- perusteellisen arviointilausunnon mukaan tarvitset terapiaa
- muiden hoito- ja kuntoutusmuotojen (esim. kriisiterapia tai aikarajoitteinen lyhytterapia) mahdollisuudet on selvitetty
-hoitosuhteesi jatkuu edelleen psykiatrian erikoislääkärin suosituksen mukaan."

Mikähän näistä edellytyksistä kohdallasi muka ei täyty?
Sinulla on myös oikeus saada nähdä lääkärinlausuntosi, mikään sinua koskeva ei ole sinulta salaista. Pyydä itsellesi siitä kopio! Kelan päätöksestä voi myös valittaa.
Yritiä vielä selvittää asiaa! Älä luovuta! En osaa nyt tällä kertaa neuvoa paremmin.

Käyttäjä Animi kirjoittanut 04.11.2011 klo 21:04

Hei,

uuden lainkin puitteissa kelalla on edelleen systeemi se, etä niiden vaatimukset tulee täyttään Kelan päättäessä täyttyvätkö ne, kun saavat hakemuksesi ja lausuntosi.
Periaatteessa piäisi olla kuntoutumismahiksia, siis ei liian huonossa kunnossa parhaillaan (sillon ne helposti katsoo, et nyt on ns. "hoidollisen avun" tarpeessa eli avohoidon (psykiatri yms kriisipalvelut) tai osastohoidon.

Mutta, älä menetä kielteisen päätöksen takia toivoa sillä: VOIT HETI LAITTAA UUDEN HAKEMUKSEN VIREILLE! T
Terapiatukea voi hakea monta kertaa peräkkäin, itellä tärppäsi toisella kerralla, moni joutunut hakemaan kolmestikin ennen kuin mennyt läpi. Kannattaa itse kirjoittaa mahdollisimman anovasti ja perustella just sillä että haluaa palautua työ- tai opiskelukykyiseksi, ja uskoo että juuri terapia sen voisi mahdollistaa. Pyydä myös psykiatrilta uusi lausunto tai kysy kelpaako edellinen, ja mielellään liitteeksi vielä lausunto tulevalta terapeutiltasi!!!

Eli, älä menetä toivoa vaikka eka päätös kielteinen. Tietysti rankassa tilanteessa on vaikeaa taas alkaa uudelleen odottaa... toivottavasti saat kuitenkin tarvitsemasi terapian! o
sitä sulle rukoillen A

Käyttäjä Animi kirjoittanut 04.11.2011 klo 21:17

Hei vielä pikkasen lisäystä:

Sinun on myös tosiaankin oikeus lukea b-lausunto ja keskustella siitä psykiatrin kanssa, ennen kuin se edes lähetetään Kelaan!
Tarvittaessa voit myös vaihtaa psykiatria.

kuulostaa vähän erikoiselta minusta noi masennustestit, ainakaan mulle ei oo ikinä mitään testejä tehty, vaan psykiatri mun kanssa keskustelun kautta kartoittanut mun tilannetta ja sitten kirjoittanut B-lausunnot. toki kartoitus vaatii käsittääkseni yleensä n.2-4 käyntiä ennen kuin lausunnon voi saada.

Mun käsityksen mukaan Kela myöntää kuntouttavaa terapiaa niille joille lausuntojen ja hakemuksen perusteella uskoo olevan hyötyä normaalielämään palautumisen kannalta, eli ei liian hyvä eikä liian huonokuntoiselle. Raja on epämääräinen, ja aina tietty kelan omien psykiatrien tulkittavissa...

Mutta kuten aiemmin painotin, kannattaa vaan sitkeästi pistää uudet paperit vireille-- siinä ei menetä mitään paitsi aikaa... käsittelyä saattaa nopeuttaa että soittelee ja pyytää laittaan oman asian kiireelliseks... en tiedä. Mut mielettömän hieno homma, et ylipäänsä oot löytäny sopivan terapeutin, sekään kun ei oo kovin helppoa-- ollut ainakaan mulle..
A taas

Käyttäjä Appels kirjoittanut 28.11.2011 klo 12:41

Animi kirjoitti 4.11.2011 21:4

Hei,

uuden lainkin puitteissa kelalla on edelleen systeemi se, etä niiden vaatimukset tulee täyttään Kelan päättäessä täyttyvätkö ne, kun saavat hakemuksesi ja lausuntosi.
Periaatteessa piäisi olla kuntoutumismahiksia, siis ei liian huonossa kunnossa parhaillaan (sillon ne helposti katsoo, et nyt on ns. "hoidollisen avun" tarpeessa eli avohoidon (psykiatri yms kriisipalvelut) tai osastohoidon.

Puoltava B-lausunto mutta Kelan lottokone hylkäsi hakemuksen. En ymmärrä miksi terapeutti pitää etsiä ennen Kelan päätöstä. Kun tulee kielteinen päätös tutustumiskäynteihin laitetut rahat menee täysin hukkaan.

Käyttäjä apathique kirjoittanut 28.11.2011 klo 19:54

Minä painotin omassa hakemuksessa sitä, että kuin terapia tukisi sitä, että voisin edelleen käydä töissä ja välttyisin sairaslomilta sekä pysyisin paremmin arjen kulmassa kiinni. Mulla terapeutti tosin löyty yhen istuman jälkeen, en tarvinnu useampaa kartoituskäyntiä.

Käyttäjä Appels kirjoittanut 29.11.2011 klo 21:08

apathique kirjoitti 28.11.2011 19:54

Minä painotin omassa hakemuksessa sitä, että kuin terapia tukisi sitä, että voisin edelleen käydä töissä ja välttyisin sairaslomilta sekä pysyisin paremmin arjen kulmassa kiinni. Mulla terapeutti tosin löyty yhen istuman jälkeen, en tarvinnu useampaa kartoituskäyntiä.

Hakemukseen kannattaa ilmeisesti kirjoittaa aika tarkasti oireista, eikä kuvata niitä yleisesti. Ei siis kannata luottaa siihen, että lääkärin lausunnolla olisi mitään merkitystä.

Tietysti helpottaisi jos tällaisista seikoista saisi tietää ennen kuin täyttää hakemuksen käyttäen vääränlaisia sanavalintoja. Tuuripeliä siis mutta tietämättömyyden hinta on vähän kohtuuton.

Käyttäjä apatia kirjoittanut 05.12.2011 klo 11:38

Minulla itselläni huonoja kokemuksia Kelan puolelta tuon terapeutin hakemisen suhteen. Ensimmäisen hakemuksen Kela hylkäsi sillä perusteella ettei terapiamuoto ollut oikea. Viime viikolla sain uudellle terapeutille tehdystä hakemuksesta kielteisen päätöksen Kelasta. Tällä kertaa kieltävän peruste oli ettei terapia ole riittävää hoitoa minun tapauksessani. Selvitystä siitä mikä sitten on oikeaa hoitoa kohdallani en saanut. Olen ollut nyt kuitenkin jo 5kk ns. "omillani" sairaalasta pääsyn jälkeen ja pärjännyt mielestäni kohtuullisesti. En juo enkä muutenkaan käytä päihteitä, masennuksen suhteen olen lääkityksellä ja avohoitokontakti on olemassa sekä olen omalla kustannuksellani käynyt terapeutilla jo n. kuukauden ajan. En todellakaan käsitä siis mitä Kela tarkoittaa riittävällä hoidolla tässä tapauksessa?☹️ Terapeutilla minullaa ei enää ole varaa käydä omalla kustannuksellani, tähän asti kävin, koska oletin nykyisen hakemuksen menevän läpi ja toisin kävi. Jos joku tietää mitä tuo riittävä hoito mahtaa olla niin erittäin mielelläni kuulisin vastauksen.

Käyttäjä Jaksaako? kirjoittanut 19.01.2012 klo 13:08

Joku nimesi Kelan lottokoneeksi. Sellainen se onkin. Lakitekstejä tulkitsevat oman etunsa mukaisesti. Kerran tarkistin asian yhdeltä juristilta, ja Kela oli etsinyt sen kaikista pienimmän mahdollisen perusteen hylkäämiselle. Hyvähän siellä on näitä tehdä, kun tietävät, että harva jaksaa tai osaa pistää hanttiin.

Tässä olisi itselläkin psykiatrin etsiminen edessä. Kerran olen jo pettynyt. Enkä ole nähnyt silloista B-lausuntoa. Täytyypä pyytää se Kelalta. Mutta: silloin Kela aktivoituu ja huomaa aiemman hakemukseni ja nykyisen. Ja varmaan löytyy hylkäämisperuste.

Vielä olisi työpaikkaterveydenhoidon puolesta kontrollikäynti psykiatrilla (kysynee ainoastaan määräämästään lääkityksestä). Mitä siellä pitäisi osasta sanoa, jotta saisi jatkossa apua? Mitkä sanat, fraasit toimivat? Miten pukeutua, miten käyttäytyä?

On se outoa, että kaupungin hoitoon ei saa edes lähetettä, yksityinen pitää itse etsiä ihan lottoamalla ja maksaa. Ja sitten odotetaan tuskan hiki otsalla, mitä Kelan kone syöttää tulokseksi.

Annan varmaan periksi, ja seuraavaan pahan masennusjakson aikana heitän pyyhkeen kehään viimeisen kerran.