Parempaa huomista…

Parempaa huomista...

Käyttäjä saloka aloittanut aikaan 03.04.2019 klo 12:12 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä saloka kirjoittanut 03.04.2019 klo 12:12

Ajattelin nyt aloittaa uuden, kun edellinen oli yli 244 sivunen. 

Istun porrastasanteella, kylmällä portaalla. En halua mennä tonne ryhmään, mut mun on pakko. 

Fysio meni 20 minuutis ohi. Joten oottelin hoitajaa. Pääsin tunti aikaisemmin. Siellä ei sit mennykään nappiin. Itkin ekaa kertaa siellä. En vaan voinut enää olla ja hymyillä. Olen nii väsyny tähän kaikkeen jo. Hoitaja laitto uuden ajan jo ensi viikkoon. Et ei menny ihan nappiin. Nyt siis ootan ryhmän alkuu. Ohjaaja lähti syömään vielä. Sitten pääsen kotiin. Nyt tuli ohjaajakin ja pääsin sisälle. 

Illasta ei o suunnitelmia. Kai katon pelii ja oon. 

Ulkona on kaunis ilmakin. Otin isot kuulokkeet päähäni. Se on kevättä ilmassa….

Eilen tytön sossu kysy, kelpaako mulle sittenki miestukihenkilö. Lupasin harkita. Siinä on niin monta ei:tä. Mut jos pääsen niistä lukoista eroon ja jne. Se voi olla mahollista. Mut sossu yrittää vielä naista.

Nyt käsitöitä….

Käyttäjä saloka kirjoittanut 12.03.2021 klo 21:34

Pirun maski-allergia iski 😥. Toivottavasti selvitään siitä helpommin ku viimeks. Nyt tiiän, vain kestomaskeja.

Ilta on tökkiny ja pahasti. Ei o oikee juttutuulella. Ei jaksa tehä mitään. Mut kuulin et äitil samat fiilikset. Joten se kauppareissu verotti molempia.

Mietin täs, alkaisko lukee, vai nukkuu. Ehkä mä kokeilen ekana lukemidta ja dit nukkumista.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 13.03.2021 klo 11:51

Sain ku sainki ruuan uuniin. Jännään mitä siitä tulee. Pelkään että pahaa.

Oli vaikeaa tehä ruokaa. Jalat ja selkä kipeyty kaikesta.

Nyt ei tarvii ku siivota jäljet ja laittaa astiakone käyntiin. Sit oottaa loppu iltaa...

Käyttäjä saloka kirjoittanut 13.03.2021 klo 22:05

Tyttökin on pois kaupungista. Olen siis sellai yksin. Onnettomalta se tuntuu. No sisko tulee huomenna kaupunkiin. Ja tyttö kans.

Parin vko päästä olis hoitaja. Mä en sinne mene enää. En halua sitä pahaa oloa. Mul on ihan siedettävä olo nyt. Ei mikään erinomainen, mut ei hänkää voi tehä asialle mitään. Muutenki pitäis lääkärille soittaa, ahdistuksista jotka puskee lääkityksestä läpi ja tekee mut hulluks.

Tein sitä laatikkoa ja ihan hyvää siitä tuli. Ainut ettei se tainu pysyy sisällä kauaa, ku meni läpi. En o 100 varma. Harmittaa ku jotkut aika usein kasvisruuat tekee sen.

Sain vaahtokarkkisukat valmiiksi nyöreineen. Sain omiin sukkiin myös nyörit. Aloitin tytön sukkia ja jäin miettii, miten ne palmikot laitetaan. Ne ei oikein mee hienosti. Ehkä mä vielä purkaan ja teen uudelleen.

Korona on alkanu pelottaa enemmän ja enemmän. Täällä suljetaan leikkaussaleja ja kaikkea muuta. Hädin tuskin uskallan mennä lähikauppaan ja apteekkiin enää.  Sanoin äitille siitä,  enkä oikee luota mun maskeihin. Vaikka niitä on erinlaisia ja paksuisia.

Mut eipä täs ihmempiä. Huomenna taas penkkiurheilua.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 14.03.2021 klo 19:25

Tänään on ollu ja on kipuja joka puolella. Ei o siks kiinnostanu mikään. Ruoka-ajat yritin jotenki pitää. Join taas liikaa.

Lääkkeitä laittaes jätin laktaasin pois ti -> kokeilen

Käyttäjä Zirkoni kirjoittanut 14.03.2021 klo 20:12

Moikka. Kiva kuulla et sullon vähän siedettävämpi olo välillä. Sun tosiaan kannattaa ehkä jutella omahoitajan kans siitä, et lopettaisit. Ei varmaan oo ihan tarkotuksena et sulle tulee käynneistä vaan huonompi olo. Uskosin et niiden käyntien tarkotus kuitenkin olis auttaa ja tehdä oloa paremmaks. Varmaan kuitenkin tosta ois hyvä viel mennä juttelemaan enskerran ajalle ja katsella ja sopia mikä taho sua ja sun lääkitystä seuraa jatkossa.

Onks sun mahaoireit koskaan tutkittu tarkemmin? vai onko ne sitä et reagoit mahalla herkästi. Ootko tutustunut esim. FODMAP -ruokavalioon, sitä käsittääkseni moni vatsaoireileva käyttää ja saa siitä hyvin apuja. Tottakai toikin on sellane hetkellinen keino, ja kun aikansa on ollut tolla ruokavaliolla täysin ni sit lähtee yksitellen kokeilemaan lisätä hitaasti ainesosia. Selviää mitä vatsa kestää sit ja mitä ei ja soveltaa tota ruokavalioo itselleen hyväks.
Mä oon tosi herkkävatsainen kans ja mulle ei sovi ns.huonosti sulavat kasvikset etenkää raakana. Kaalit on monesti vaikeesti vatsaoireilevilla paha, samoin herneet ja pavut.

Ootko kokeillut koskaan vatsansuojalääkettä? olisko mitään apuja kipuihin?

Toi korona on kyl pelottava, itseä kans pelottaa joskus enemmän ja joskus vähemmän. Ajatella et toikin on jo jyllännyt Suomessa noin kauan, ja aluks oli vaikee uskoo et tänne ees tulis mitään kulkutautia. :/
Kannattaa suojella itseä vähän ahdistukselta ja jättää lukematta jokaista uutista. Itseä voi pitää ajantasalla vähemmälläkin uutistulvalla. Se mitä tässä tilanteessa voi tehdä on huolehtia omasta käyttäytymisestä tuolla julkisilla paikoilla: pestä käsiä,desinfioida käsiä, maskin oikeenlainen käyttö, turvavälit ja oikeet tavat yskiä ja niistää. Olla juoksentelematta turhaa ihmismassoissa jnejne.
Muuta on nyt hankala tehdä tälläsenä tavan tallaajana. Muut hoitaa noi isommat asiat mitkä tarttee päätöstä.
Ei vaan voi kun toivoa että tää tilanne ois vielä ohi pian:/ Liian monta ihmistä jo kuollut, menettänyt työnsä, ja elää vaakalaudalla monen asian suhteen.

Jaksamista sulle ja kaikille tän koronahärdellin ja muunkin keskellä. <3

Käyttäjä saloka kirjoittanut 15.03.2021 klo 16:21

Zirkoni  Mulla on ärtynyt suoli oireyhtymä(?). Se on ihan sama mitä suuhuni laitan, se joko hyväksyy tai sit ei. TÄnään voi hyväksyy, kun taas huomenna ei. Sen tiiän että maito ja kaura on pahimmat. Mut ilmeisesti porkkanakin kaikissa muodoissa. TOmaatti pitää keittää toista tuntia ettei polttais suolistoa. Tein väärin kun laitoin noi paljon kasviksia ruokaan mm. porkkanaa. Tyhmä pää, kesät talvet.

Olen jo vuosia syöny mahasuojalääkettä. Esomepralisolia, tai mitä lie esoa.

Ei mun tarvikaan leipoo leipää, kun äiti muistutti että mun pakkases ehkä on ruispalaa. Huomenna pääsen kaupassa käväistä.

Mun mieli on maassa. Masennusta puukkaa ja oikee urakalla. Tunnen sen. Tuntuu itkettävän kaikki asiat, mut itkua ei tuu. Tekee mieli riehuu, mut mitä mä täällä yksin sellaista tekisin. Tekee mieli tehä im, mutonko siinäkään järkee. Ruoka tekee pahaa oloa ja juominen myös. Jalat painaa maltaita.Suihkuun ei jaksa mennä, vaatteita ei jaksa vaihtaa. Paitti huomenna pitää vaatteet vaihtaa kun tukari tulee. 

lukkiudun koko ajan. Jämähän tähän koneellekkin koko ajan. En tiä mitä kirjoittaa, kun aivot on ihan solmussa. Ehkä yritän kutoa loppu illan. 

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 16.03.2021 klo 11:31

Kiitos tsempeistä, zirkoni 🙂 Samoin jaksamista sinulle!

saloka kirjoitti:l

ukkiudun koko ajan. Jämähän tähän koneellekkin koko ajan. En tiä mitä kirjoittaa, kun aivot on ihan solmussa. Ehkä yritän kutoa loppu illan. 

<3 Halaus sulle, saloka! Kunpa tietäisin miten auttaa sinua.

Täällä on aurinkoinen päivä. Päätin etten tänään tee "töitä", ainakaan kovin paljoa.

• Muokattu kirjoittajan toimesta 3 vuotta, 8 kuukautta sitten. Syy: ylimääräistä koodia keskellä lainausta
Käyttäjä saloka kirjoittanut 16.03.2021 klo 15:35

Masennus se taitaa tulla, pahempi sellainen. Kauan sitä saikin tuntea jonkinlaista hyvää oloa.  Kaikki tuntuu pahalta. pelkkää mustaa sisältä ja mielessä. Missään ei taho olla, mut silti roikun joka puolella. Ketään ei halua nähdä.Onnelliset ihmiset alkaa ahdistaa.

EI jaksa enempää....

Käyttäjä saloka kirjoittanut 16.03.2021 klo 19:05

oon ottanut chillisti, mutta silti ei tunnu voimia olla ees istumiseen. Pakolla olen välillä istunut. Nyt ajattelin mennä sohvalle. Haen iltapalaleivät ja meen niitä syömään. Otan jääteetä tai mitä lie, koska mehua mulla ei enää ole. Ehkä pilkon kurkun, tai sit jätän sen huomiseksi. Laitan ruuan jääkaappiin.

Pieniä asioita, mut niin isoja mulle....

Käyttäjä saloka kirjoittanut 17.03.2021 klo 14:07

Hoitosuhde katkesi kokonaan. Olen omillani, väärällä lääkityksellä. Jippii!!!

Olin aamulla apteekissa ja kaupassa. Mentiin pidemmän kaavan kautta. Sit sen jälkeen pesin 2 maskia, joita tykkään käyttää. Söin ruuan.

Kohta alkaa kokeilu ilman laktoosinpilkkojaa. Katon mitä se tekee mulle.

Oon juonut litran pepsi maxia jo. Mietin et joisin ton 1.5 litran pullon kans.

Mieli on enemmän maassa.Joutusin snoo porukalle että mähän sanoin viime vuonna että ne tahtoo mut pois. NIin kun olen ehkä täälläkin kertonut. Se oli totta. Mulla on viesti jonkahoitaja lähetti. Nyt kun äiti tulee mökiltä lauantaina, nii ensi viikolla vois alkaa miettii, mistä mun psykan paperit sais ja tilana ne kaikki. Siitä tulee iso pino,mut tulkoon. Meen vaikka avaruuteen hakemaan ne, kuhan saan tietää mitä musta on kirjoitettu.

Tukih. käski huomenna soittaa lääkärille, polille, jos mulla enää semmoista on. Että mitä nyt. Ja että saanko enää lyricoiden tilalle jotain muuta, ahdistuksen pistavaa. Vai tarviiko mun ottaa tk:hon yhteys ja sieltä kysyä asiasta. Mikään kiire asialla ei ole, sillä mulla on niitä vielä yli paketillinen.

Mut joo, jatkan neulomista....

Käyttäjä saloka kirjoittanut 17.03.2021 klo 21:30

Kirja olis vieres, mut en taida jaksaa lukee.

Täällä meni tk kiinni 2-4 viikoksì. Apua saa todella vaikean matkan päästä. Toiseen ei mee ees linja-auto ja toiseen kulkee tunnin välein. Ei parane sairastua.

Mietin ku lidlis olis sellane jakkara myynnis. Olisiko se hyvä rahina.

Suunnittelin parvekettakin. Saan unohtaa baaden baaderin, tai mikä lepotuoli onki. Tarvisin jonku kauniin pöydän, tuolit mul on jo. Mut kaikki on vaiheessa. Kuhan saatais se tyhjäksi eka.

Huomen yritän pestä koneellisen pyykkiä. Yritän saada itteni 8-9 aikoihin ylös. Pitää soittaa sinne polille. Tyhjentää/täyttää tiskikone. Suihkuunki pitäis mennä joku päivä.

Mut joo... nukkumaan taidan mennä...

Käyttäjä Zirkoni kirjoittanut 17.03.2021 klo 23:22

saloka kirjoitti:

Zirkoni  Mulla on ärtynyt suoli oireyhtymä(?). Se on ihan sama mitä suuhuni laitan, se joko hyväksyy tai sit ei. TÄnään voi hyväksyy, kun taas huomenna ei. Sen tiiän että maito ja kaura on pahimmat. Mut ilmeisesti porkkanakin kaikissa muodoissa. TOmaatti pitää keittää toista tuntia ettei polttais suolistoa. Tein väärin kun laitoin noi paljon kasviksia ruokaan mm. porkkanaa. Tyhmä pää, kesät talvet.

Olen jo vuosia syöny mahasuojalääkettä. Esomepralisolia, tai mitä lie esoa.

Joo, sen ne taitaa diagnosoida aina kun tutkimuksissa ei muuta selittävää syytä löydy+oireiden perusteel. Sain myös samaisen diagnoosin joskus. Mulla pahinta on maito ja vehnä. Sit monen monta muuta ainesosaa, mitkä oireilee. Vaik jossain tuoreessa pullassa hiiva on ihan poissuljettu. Ja just toi mitä sanoit pitää tasan paikkansa, yhtenä päivänä vatsa voi kestää jotain mitä taas toisena päivänä ei voi sietää yhtään. Tosi ärsyttävää.

Sä juot aika paljon päivässä, tai tuskin liikaa mut kuulostaa jäätävän isolle määrälle litra pepsi maxia. Toivottavasti et juonut lisäks viel puoltatoista litraa. Huh :/ Vesi olis vissiin parhain juominen. Eiks limut ja mehutkin voi ärsyttää vatsaa? ovat aika sokerisia useimmat, ja hapokkaita kans.

Kurjaa et sulla on taas noin masisfiilis. :/ se on kamala aina huomata ku on hetken menny paremmin, et taasko tää p***a alkaa. Yritä pitää huoli ensisijaisesti perusjutuista, et saisit syötyä ja levättyä tarpeeks, vaihdettuu vaatteet päivittäin jne. Teet sit isommat jutut kun taas jaksat, tai pikkuhiljaa. Rutiineista olis kai hyvä pitää kiinni nii hyvin ku kykenee, vaikka onkin ihan kamala olo. Ne kuitenki pitää kiinni elämän syrjässä lopulta vaikka kamalalle tuntuukin. Ja myötätuntoo itselle, et nyt tuntuu pahalle ja se on ok. Teen sen minkä jaksan ja enemmän sit kun pystyn.

Ja vaikkei sille tunnukaan nyt, niin kyl se taas helpottaa.=)

Yritähän jaksella, ja saada yhteys lääkäriin.. kyl niiden pitää jotain kantaa ottaa siihen et missä hoito on jatkossa. Ei kai ketään voi vaan lempata pihalle ainakaa puolikuntoisena ja sanoo et no yritähä olla ihmisiks. Tai jos voi, ni tuski on mennyt ihan lakien mukaan ellet itse oo halunnu lopettaa kontaktia. En toki tiedä tota sun hoitokuvioo muutenkaan niin tarkkaan et voisin alkaa sanoa et onko menny pykälien mukaan vaiko ei.. mut kuulostas aika epäinhimilliseltä sanoo vaa et heipppa, ilman mitää jatkosuunnitelmaa.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 18.03.2021 klo 10:16

Zirkoni, just toi hiiva. Kotona tedyt pullat ja sämpylät on pois, mut kaupan kestää. Kotona olenki siirtyny hiivattomiin sämpylöihin, jos leipä loppuu.

Juu mä juon aika paljon. Limua ain sillon tällön. Enimmäkseen vettä ja teetä. Mehun jätin pois. Pitäis toi limukin jättää, mut n. 1 2vko välein tai harvemmin. Joskus useammin.

Äkkiä se hoitaja laitto asian eteenpäin, alle vrk. 4.5 on loppupalaveri. Nyt kysyin kuka on mun lääkäri, kun pitäis yhdestä lääkkeestä kyse. Ei ainakaan vielä ole vastannu. Mahtaako vastata ees.

Onneks mulla on tukih. Paitsi se lähtee lomille. Mut sit on onneks äiti jo täällä.

Huomenna pitäis keksii jotain ruokaa. Tänään on vielä makaronilaatikkoa.

Eilen jätin klo 15 laktraasi tai laktoosipilkkojan pois, ei o ongelmia vielä

Käyttäjä kirjoittanut 18.03.2021 klo 21:13

Voimia sulle Saloka. 👍 En ole jaksanu täällä osallistua enkä joka ketjua lukeakaan, työkeikkoja tehnyt, nytkin kypsä unia päin. Koitetaan jaksaa vaikka tilanteet välillä muuttuu.

V o i m i a

Käyttäjä saloka kirjoittanut 19.03.2021 klo 21:14

Kiitos keskustelua. Koitahan säkin jaksella, siellä.

Oon ollu kotona koko päivän. Joku ukkeli kävi seinää kattomas. Illemmalla alko maistuu käsitöiden teko ja jatkoin tytön sukkien tekoo. Nyt siinä on molemmissa vähintään 30cm varsi ja vielä 5cm ni pääsee kantapäihin.

Tein kasvisruokaa. Tomaatti-soijarouhe kastiketta missä kypsensin pastan. Oli taas hyvää.

Isä kertoilee iloisesti kun hän on saanu rinkelin ja kahvii.

Lääkärikin soitti vihdoin. Lyricat vaihdetaan anksiloniin. Onko jollai kokemusta? Maksaa ainakin kivasti. Ensi viikolla alkaa sit se tahtojen taistelu sitä lääkettä kohtaan. Toivottavasti auttaa paremmin ku lyricat ja alkais painossakin näkyy. Ja sitä kautta jaloissa.

Mä taidan alkaa luķemaan...