Painonhallinta

Painonhallinta

Käyttäjä Jardin Prive aloittanut aikaan 13.07.2015 klo 10:06 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 13.07.2015 klo 10:06

Hei.

Ajattelin aloittaa ketjun, johon kaikki voivat vapaasti kirjoittaa. Ajatukseni on, että voimme keskustella painonhallinnasta, laihdutuksesta ja siitä, mikä on tavoitteemme. Toivon, ettei tähän ketjuun tulisi kovin laihdutus-vastaisia viestejä. Niin, että positiivinen asenne painonhallintaan ja laihduttamiseen säilyisi.

Itse aloitin tämän laihdutus-prosessin kesän alkupuolella. Käytän ensisijaisesti Nutrilettia. Välillä olin hetken normiruoalla. Kiloja on jokunen tippunut, mutta nyt junnaa paikoillaan. Ehkä siksikin ajattelin aloittaa tämän ketjun, että voisin saada motivaatiota tähän omaan painon pudottamiseeni. Vaikka mieli on maassa, on mulla kuitenkin motivaatiota laihduttamiseen. Ja näin se on helppoa. Ja hei, tämä ei ole mikään Nutrilett mainos! Olen ollut aikanaan Painonvartijoissa, ja menisin uudelleen, jos se olisi vielä Suomessa.

Minkälaisia kokemuksia teillä on? Oletko laihduttanut joskus tai laihdutatko nyt? Miten olet onnistunut? Mitä muuta aiheen tiimoilta on mielessäsi? Kirjoitellaan…🙂

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 04.12.2015 klo 16:54

Olen viimeksi oksentanut maanantaina. Yritän syödä niin, ettei tarvitsisi.

Tänään paino hyppäsi alaspäin. - Eiköhän se huomenna tule takaisin -. Yksi elämäni sisältö on punnita painoani ja merkata sitä ylös. Toinen on syödä. Ja laskea sen pistearvo, merkata ylös, mitä on syönyt ja montako pistettä se oli.

Nyt ahdistaa. Ei vielä kovasti. Aamusta oli isompi ahdistus. Ei kuitenkaan paniikkikohtaus. Maanantain jälkeen ei ole myöskään ollut niin pahoja paniikkikohtauksia kuin silloinen reilu kolmituntinen... Taidan päästä eroon Ketipinorista. En halua aloittaa sitä enää uudelleen nyt, kun viimeinenkin tabletti on syöty. En palauta niitä ainakaan vielä apteekkiin...

Mieli on välillä parempi. Nyt taidan olla jo väsynyt, mieliala laskee. Nukuin viime yönä vain jotain reilut kuusi tuntia, nukahdin vasta lähempänä yhtä ja mulla oli herätys soimassa seitsemältä.

Joululahjat pitäisi ehkä pakata. Saisin sen stressin pois. Ja lahjat pois silmistäni. Jotenkin se, kun ne on levällään stressaa mua. Haluaisin muutenkin järjestää paikat, jotta olisi parempi olo. Miksen siten tee sitä, eihän esim. olohuoneen siistiminen veisi kauan? En tiedä. Ehkä kohta. Toivottavasti...

Tuulee. Laitoin parvekkeelle palamaan kynttilöitä.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 07.12.2015 klo 06:19

Paino hyppäsi aamun punnituksessa hirveästi ylöspäin. Se on reilun kilon. Ollut nousussa ja kolme päivää. Edellisinä päivinä söin liikaa herkkuja ja eilen ihan hirveästi vihanneksia, muuten aika kohtuudellla. Siinä kai se selitys. Tai selitykset... Viikossa tullut painoa lisää 400 grammaa, samoin viime viikolla. Ei hyvä. Tai mieltä ylentävää! "Mikä meni pieleen?", voisi kysyä. Ja joulua päin mennään. Luulen kuitenkin, että tuo nousu eilisestä on aika puhtaasti niistä porkkanoista johtuva! En syönyt muuta iltapalaksi kuin niitä ja salaattia.

Aina maanantaisin paino on ylimmillään. Tuleeeko sitten viikonloppusin syötyä enemmän herkkuja tai vihanneksia?

Mulla on vaikeuksia lopettaa herkkujen syömistä, jos aloitan. Sitten niitä menee paljon. Kohtuuttömastikin. Niin kävi toissailtana, ja sitten oksennettiin, tai ainakin yritettiin... Tuo on yksi iso ongelma. Musta voisi tulla bulimikko. Ehkä sen piirteitä mussa tosiaan jo on. Vähän anoreksiaa ja bulimiaa. Sekamuotoista.

- Kävin vähentämssä aamupala-jogurtin määrää kulhosta takaisin purkkiin. Neljä pistettä riittää hyvin. Nyt mulla on edessäni salaattia. Vatsa täyttyy ja saan kuituja. -

Mutta ihan oikeasti! Mun pitää saada painon nousu pysähtymään!

Käyttäjä saloka kirjoittanut 09.12.2015 klo 12:29

Mä en pääse vaa'alle ja tressaa. Tunnen itteäni läskiks ja koko ajan syyään. Oon vähentäny ruuan määrää. Aamullakin söin jotain desin ehkä pelkkää kaurapuuroa. Olen vähentänyt sokerin puoleen teestä. Lounaskin menee yli puolet kasviksia. Ehkä tä olis ihanteellista. Oksentamaan en pysty. Kaikki vessat on selkä iski et niist kuuluu. Maha on hiukka sekaisin.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 11.12.2015 klo 08:21

Paino on tullut useamman päivän alaspäin. Jos se jatkaa suunnilleen vastaavaa tippumista, hidastunee tosin, olen kesään mennessä tavoitteessani. Katsoin eilen valokuvaa ajoilta, kun olen ollut hoikka. Kaunis ja laiha. Olen tietysti vanhentunut siitä, mutta noihin mittoihin haluaisin. Tuntuu liki uskomattomalta, että siihen ei tarvittaisi kuin 12 kiloa pois! Nyt vielä on sen verran vatsamakkaroita, että tuo kilomäärä tuntuu vähäiseltä. Mutta toisaalta, kun katson valokuvaa viime keväältä, kun olin tuon kilomäärän lihavampi, on muutos aika iso. En sitä oikeastaan muuten huomaa kuin kasvoista, mutta kuitenkin... Jos kesävaatteet sitten taas ensi kesänä mahtuisivat päälle.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 13.12.2015 klo 10:35

paino noussu 😭

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 13.12.2015 klo 19:40

Mullakin nousi tänään, mutta on muuten ollut laskusuunnassa. Huomenna on taas viikkomittaus. On ainakin mennyt viime maanantaista alaspäin. Silloin kun teki ison pompun ylöspäin.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 14.12.2015 klo 12:32

-2,6 kg/viikko! Tosin kaksi edellistä viikkoa oli plussaa. Tuo tekee kuitenkin kolmelta viikolta n. 0,8 kiloa miinusta per viikko. Olen ihan tyytyväinen.

Kävin apteekin sivuilla. Olen miettinyt Alli-lääkkeen hankkimista. Se on aika kallis, eikä siitä olisi periaatteessa mulle suurempaa hyötyä, mutta voisin ottaa sitä, kun aterialla tulee jostain syystä enemmän rasvaa. (Lääkehän sitoo rasvaa itseensä jonkin verran, ei kovin paljon, ja jos syö liikaa rasvaa lääkkeen kanssa, se tulee rasvaripulina pois.) Tehokkaampaa ja halvempaa olisi syödä aina terveellisesti, mutta joskus on tilanteita, kun tulee erinäisistä syistä johtuen syötyä toisin. Ja kilpirauhaslääkkeen kanssa Allia pitäisi välttää! Tuon käyttö olisi kyllä mulla niin harvinaista, että ei varmaan mitää järkeä hankkia. En tiedä, hankalaa... Ja tiedän, sanotte, ettei kannata... 😀

Tänään pitäisi ommella. Yksi joululahja on tekemättä. Kankaat on osittain leikattu.

Nyt tekisi mieli pipareita. Onneksi niitä ei ole. Tai piparkakkumökki on, mutta se syödään vasta joulun jälkeen. Ja mökinkin toivon muiden syövän. Kohta on lounaan aika. Alkaa vähän tulla jo nälkä. Laitan puuroa, ja otan sen seuraksi luumusosetta.

Siivoamista on vielä jonkin verran jäljellä. Ja jos jaksan, kaapeista löytyy paljon pois perattavaa. Niille on kuitenkin aikaa joulun jälkeenkin. Tärkeämpää olisi saada lattiat pestyiksi. Se vie aikaa, kun ne ovat niin likaiset. Joutuu hinkkaamaan kunnolla. Kun on kalustetet lattialla, ei voi lilluttaa lattiaa pesuvedessä pitempään. Saa sitten nähdä, milloin jaksan ja saan aikaiseksi. Tänään on kuitenkin tuo ompelu tärkeämpi...

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 16.12.2015 klo 20:11

Söin eilen porkkanoita ja paino hyppäsi ylöspäin kilolla. Inhoan porkkanoita!😝

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 17.12.2015 klo 10:16

Ja tanään oli vuorossa pomppu alaspäin, puolitoista kiloa. Jos viime viikko olisi menty tasaisesti alaspäin, kuten vajaa viikko aiemmin, oltaisiin painon suhteen suunnilleen tässä, missä nyt.

Käyttäjä dahliakukka kirjoittanut 18.12.2015 klo 16:34

Tultiin kattien kanssa kurkkaamaan, kuinka jakselet? Voimia!🙂🌻

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 20.12.2015 klo 13:19

Hei, Dahliakukka!☺️❤️☺️ Kiva, kun kävitte kissan kanssa kurkkaamassa!😉 Hyvää joulua teillekin!

Paino jatkaa hidasta laskuaan. Luulen, että Ketipinorin ja Mirtazapinin lopetuksella on ollut myönteistä vaikutusta asiaan. Syön ehkä keskimäärin selllaista 1200 kaloria päivässä + pistettömien vihannesten ja hedelmien kalorit. Ehkä sitä voisi hieman yrittää tiputtaa, mutta menee se näinkin. Nälkää en joudu tuntemaan.

Nyt joulua kohti alennan tälle päivälle ja alkuviikoksi pisteitä jonkin verran. En vielä tiedä, kuinka paljon, mutta syön mahdollisimman paljon vihanneksia aterioina ja proteiinirahkaa energian- ja proteiininsaannin turvaamiseksi. Ja tietenkin sitten muutakin. Tuli vasta tänään mieleen, että näitä pisteitä voisi vähentää ennakkoon, että jouluna voi syödä ruokia paremmalla mielellä.

Laskin eilen, minkä verran Nutrilettia mulla on tällä hetkellä kaapissa. Riittää 12 päiväksi. Ostan ehkä vielä yhden pakkauksen lisää, mistä riittää viideksi päiväksi, ja otan kuurin vuodenvaihteen jälkeen. Yritän näin nopeuttaa pikkuisen kilojen tippumista. Sitten jatkan taas Painonvartijoiden malliin. Intervallilaihdutusta...😀

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 27.12.2015 klo 10:43

Kyllähän se paino pomppasi aaton jälkeen, kuten sen tiesinkin, mutta hyvin on tultu takaisin alaspäin. Eli tästä tämä projekti jatkuu... Aloin jo eilen taas laskea ruoan ja juoman pisteitä.

Mulle tulee huono olo, kun syön enemmän lohta. Se on niin rasvaista. Ja jouluruoat on muutenkin rasvaisia. Haluaisin jo vaihtaa kokonaan kevyempään, mutta ruokia on edelleen jääkaapissa, ja vielä aika paljon, vaikka jotain olen jo pakastanut.

Katsoin jouluna otettua valokuvaa. Olen vielä lihava, mutta en niin lihava kuin puoli vuotta sitten. Vielä ensi kesään... niin alan toivottavasti olemaan itseeni tässä suhteessa tyytyväinen.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 02.01.2016 klo 21:31

Aloitin tänään puolentoista-kanden viikon Nutrilett-kuurin. Käytän pois ne, mitä kaapissa on. Kävelyllä olen käynyt päivittäin. Ei tunnu pahalta tai vaikealta. Vyötäröltä on lähtenyt sitten viime mittauksen muutama sentti...

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 05.01.2016 klo 16:36

Kerrottakoon se nyt kuitenkin, vaikken meinannut. Nutrilett on tauolla. En syö mitään... Vettä ja teetä juon. Mitähän sairas pääni seuraavaksi keksii? Oikein syöminen, kaiken listaaminen, käveltyjen askelten ja poltettujen kalorien, painon, syötyjen ruokien pisteet. Kaikki paperilla ja jääkaapin ovessa. Siinä kai osaltaan se, miten tähän on tultu...

Käyttäjä dahliakukka kirjoittanut 07.01.2016 klo 16:17

Minulle on jäänyt ikuinen kammo nutriletteihin, pelkkä haju etoo minua. Ei kuulosta ollenkaan hyvältä, että olet kokonaan lopettanut syömisen. Koittaisit vaikka sokeritonta mehukeittoa nauttia, ettet ihan kuihdu.
Eikö sinulla ole ketään, joka voisi olla tukena..huoh paraskin sanomaan täällä...minusta tuntuu niin pahalta, että yksin kamppailet asioiden kanssa päivästä toiseen..🌻🙂🌻