Amassados kirjoitti 3.11.2015 15:8
Yksi asia mikä tuli mieleen sen jälkeen kun olin jo lähettänyt edellisen viestini, on se nollakeitto. On hyvä juttu, että pystyt syömään sitä ja jopa usein. Huonompi juttu on se, että aivomme tarvitsevat pureskeltavaa. Ihan juuri niin, aivot. Kun syödä rouskutat vaikka porkkanaa, aivoille tulee tunne, että jee nyt syödään ja saadaan ravintoa. Nollakeiton nieleskely (sama pätee kaikkiin sellaisiin laihdutuskonsteihin jossa normaali ravinto korvataan pussikeitoilla tms) ei anna tätä tunnetta, että on syönyt, vaikka litkisi keittoa 3 litraa . Vatsa toki täyttyy, mutta syömisen nautinto ja tyydytys ravinnosta on kadonnut. Se tulee pureskelun kautta.
En ole mikään ravitsemusalan expertti, mutta tuon 15 v olleen syömishäiriön jälkeen ja kilpaurheilutaustani vuoksi olen aikalailla perehtynyt ravintoon ja siihen millä konstilla paino putoaa niin ettei siitä ole vahinkoa aineenvaihdunnalle tms. Esim Painonvartijoissa ollessani olin niin huonossa kunnossa, että jalkani oli jatkuvasti turvoksissa nesteainevaihdunnan vuoksi. Join kyllä riittävästi, ainakin omasta mielestäni mutta jatkuva nesteenpoistolääkkeiden käyttö aiheutti suolavajeen kehossani joka näkyi turvotuksena ja jota lääkitsin nesteenpoistolääkkeillä kun en muuta osannut. Se oli aikamoinen oravanpyörä silloin. En ymmärtänyt itse tilaani lainkaan. Tuijotin vain vaakaa ja uskoin, että onni tulee numeroista. Ei se tule. Saman voin sanoa sinullekin, Jardin Prive. On hyvä, että sinulla on tavoitteena jokin paino jota kohti haluat mennä. Olen ymmärtänyt, että olet laihtunut jo aika paljon lähtöpainostasi.
Jos mielipidettäni haluat, minusta sinun pitäisi ehdottomasti syödä enemmän. Vähintään 20-22 pistettä ja sekin on melkeinpä liian vähän. Oletko kertonut siellä ravintoseurannassa, jossa käyt, että syöt alle 1000 kcal/pvä? Minun on vaikea uskoa, että terveydenhuollon ammattilaiset kannustaisivat siihen. Onko sinulla säännöllinen ruokailurytmi vai paastoatko ensin puolet päivästä ja illalla tyhjennät jääkaapin? Mieluummin koostaisin päivittäiset ateriat niin, että jaat sen selkeästi osiin. Siten, että syöt 4-5 kertaa päivän aikana. Jos haluat syödä 22 pistettä (suosittelen) käyttäisin esim aamupalaan, lounaaseen ja päivälliseen eniten pisteitä ja loput välipalaan sekä iltapalaan. Kaikkein tärkeintä on syödä riittävän usein! Vähän! Ja aina kun iskee mieliteko johonkin, juo ensin lasi tai kaksi vettä jonka jälkeen odota hetki ja kuulostele uudelleen onko vielä himo johonkin. Yleensä ei ole. Se menee ohi. Usein (ja vähän) syöminen on erittäin tärkeää aineenvaihdunnan kannalta. Se myös vähentää ahmimisen riskiä kun ruokailuväli ei veny yli neljän tunnin. No, yöllä ei tietty syödä. 😀
Kiitos, Amassados, taas hyvästä viestistäsi!☺️❤️☺️
Tuohon pureskelemiseen viittasi myös terveydenhoitaja, mutta ei noin seikkaperäisesti. Ehkä mun olisi hyvä jättää siihen 0-keittoon jotain työtä hampaillekin. Mietitään, mitä se voisi sitten olla...
Syön säännöllisesti: aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala. Päivällinen on päivän pääateria. Odottelen sitä nyt...😉 Usein tuolla säännöllisellä rytmillä selvitään, mutta esim eilen oli iltapäivästä tosi hankala syömisrumba. Koko ajan teki jotain mieli. Tuo vedenjuonti ja odottamis -neuvo on tosi varteenotettava. Kokeilen sitä seuraavan kerran. Eli heti!😀
Tänään tullaan menemään pisteissä jonnekin 21 pisteeseen.
Mukavaa loppuviikkoa sinulle! Ja saat mielellään jatkaa aiheesta kanssani!🙂