Painonhallinta

Painonhallinta

Käyttäjä Jardin Prive aloittanut aikaan 13.07.2015 klo 10:06 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 13.07.2015 klo 10:06

Hei.

Ajattelin aloittaa ketjun, johon kaikki voivat vapaasti kirjoittaa. Ajatukseni on, että voimme keskustella painonhallinnasta, laihdutuksesta ja siitä, mikä on tavoitteemme. Toivon, ettei tähän ketjuun tulisi kovin laihdutus-vastaisia viestejä. Niin, että positiivinen asenne painonhallintaan ja laihduttamiseen säilyisi.

Itse aloitin tämän laihdutus-prosessin kesän alkupuolella. Käytän ensisijaisesti Nutrilettia. Välillä olin hetken normiruoalla. Kiloja on jokunen tippunut, mutta nyt junnaa paikoillaan. Ehkä siksikin ajattelin aloittaa tämän ketjun, että voisin saada motivaatiota tähän omaan painon pudottamiseeni. Vaikka mieli on maassa, on mulla kuitenkin motivaatiota laihduttamiseen. Ja näin se on helppoa. Ja hei, tämä ei ole mikään Nutrilett mainos! Olen ollut aikanaan Painonvartijoissa, ja menisin uudelleen, jos se olisi vielä Suomessa.

Minkälaisia kokemuksia teillä on? Oletko laihduttanut joskus tai laihdutatko nyt? Miten olet onnistunut? Mitä muuta aiheen tiimoilta on mielessäsi? Kirjoitellaan…🙂

Käyttäjä dahliakukka kirjoittanut 03.11.2015 klo 15:01

Ethän sinä edes ole lihava Jardin!!!!! Viisaita osasi edellinen kirjoittaja sinulle kirjoittaa.

Käyttäjä Amassados kirjoittanut 03.11.2015 klo 15:08

Yksi asia mikä tuli mieleen sen jälkeen kun olin jo lähettänyt edellisen viestini, on se nollakeitto. On hyvä juttu, että pystyt syömään sitä ja jopa usein. Huonompi juttu on se, että aivomme tarvitsevat pureskeltavaa. Ihan juuri niin, aivot. Kun syödä rouskutat vaikka porkkanaa, aivoille tulee tunne, että jee nyt syödään ja saadaan ravintoa. Nollakeiton nieleskely (sama pätee kaikkiin sellaisiin laihdutuskonsteihin jossa normaali ravinto korvataan pussikeitoilla tms) ei anna tätä tunnetta, että on syönyt, vaikka litkisi keittoa 3 litraa . Vatsa toki täyttyy, mutta syömisen nautinto ja tyydytys ravinnosta on kadonnut. Se tulee pureskelun kautta.

En ole mikään ravitsemusalan expertti, mutta tuon 15 v olleen syömishäiriön jälkeen ja kilpaurheilutaustani vuoksi olen aikalailla perehtynyt ravintoon ja siihen millä konstilla paino putoaa niin ettei siitä ole vahinkoa aineenvaihdunnalle tms. Esim Painonvartijoissa ollessani olin niin huonossa kunnossa, että jalkani oli jatkuvasti turvoksissa nesteainevaihdunnan vuoksi. Join kyllä riittävästi, ainakin omasta mielestäni mutta jatkuva nesteenpoistolääkkeiden käyttö aiheutti suolavajeen kehossani joka näkyi turvotuksena ja jota lääkitsin nesteenpoistolääkkeillä kun en muuta osannut. Se oli aikamoinen oravanpyörä silloin. En ymmärtänyt itse tilaani lainkaan. Tuijotin vain vaakaa ja uskoin, että onni tulee numeroista. Ei se tule. Saman voin sanoa sinullekin, Jardin Prive. On hyvä, että sinulla on tavoitteena jokin paino jota kohti haluat mennä. Olen ymmärtänyt, että olet laihtunut jo aika paljon lähtöpainostasi.

Jos mielipidettäni haluat, minusta sinun pitäisi ehdottomasti syödä enemmän. Vähintään 20-22 pistettä ja sekin on melkeinpä liian vähän. Oletko kertonut siellä ravintoseurannassa, jossa käyt, että syöt alle 1000 kcal/pvä? Minun on vaikea uskoa, että terveydenhuollon ammattilaiset kannustaisivat siihen. Onko sinulla säännöllinen ruokailurytmi vai paastoatko ensin puolet päivästä ja illalla tyhjennät jääkaapin? Mieluummin koostaisin päivittäiset ateriat niin, että jaat sen selkeästi osiin. Siten, että syöt 4-5 kertaa päivän aikana. Jos haluat syödä 22 pistettä (suosittelen) käyttäisin esim aamupalaan, lounaaseen ja päivälliseen eniten pisteitä ja loput välipalaan sekä iltapalaan. Kaikkein tärkeintä on syödä riittävän usein! Vähän! Ja aina kun iskee mieliteko johonkin, juo ensin lasi tai kaksi vettä jonka jälkeen odota hetki ja kuulostele uudelleen onko vielä himo johonkin. Yleensä ei ole. Se menee ohi. Usein (ja vähän) syöminen on erittäin tärkeää aineenvaihdunnan kannalta. Se myös vähentää ahmimisen riskiä kun ruokailuväli ei veny yli neljän tunnin. No, yöllä ei tietty syödä. 😀

Käyttäjä saloka kirjoittanut 03.11.2015 klo 17:06

JP, en nyt tiä kuinka ihanoivaa tä enää on. ottaa voiman päälle. tänäänki oon 3 kertaa oksentanut ja ei olla ees illassa. söin tossa pakkasesta makaronilaatikkoo ja yritän päähäni sanoo et sen on pysyttävä sisällä. en uskalla ees pissalle mennä. mulla pyörii niin pään sisällä tämä. joku pakottava tarve on käskenyt tekee tätä.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 04.11.2015 klo 06:30

Paino on siinä, missä se on viikon ollut. Uskalsin siis vaa'alle. Mulla on perjantaina aika terveydenhoitajalle. Eihän hän mitään pahaa sano, mutta mua itseäni harmittaa, kun painoa on enemmän kuin viimeksi.

Eilen söin 18 pistettä. Koko iltapäivän oli nälkä. Ja koko ajan söin jotakin. Rahkaa, leipää... Päivällinen jäi sitten välistä, kun oli vieras kylässä, mutta pisteitä riitti vielä iltapalaan.

Käyttäjä dahliakukka kirjoittanut 04.11.2015 klo 12:07

Minä sain lopulta itseni lenkille. On niin leuhka olo ja muutenkin paljon positiivisempi olo, kuin aikoihin.
Sai Kokkikartanon kermainen pinaattikeitto kyytiä. Huomennakin ajattelin mennä lenkille. Ei se niin vaikeaa ollutkaan, kun muistelin. Nyt ei edes masenna. Jaksatko sinä Jardin olla päivittäin yhtään ulkona? En tuputa lenkille lähtöä vaan vaikka ulkona istumista ja annat luonnon tulla sisällesi. Metsä antaa voimaa.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 04.11.2015 klo 12:56

ostin vihon ja ajattelin huomisesta lähtien (jos pystyn) kirjoittaa siihen orjallisesti kaikki mitä suuhuni pistän ja milloin ulos tulee. Miettisin minkä kokoisen vihon hommaan ja päätin ihan normi kokoisen. Saa nähä kuinka paljon ahistun. Sit voin antaa sen hoitajalle näytiksi, joskus.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 04.11.2015 klo 16:48

Amassados kirjoitti 3.11.2015 15:8

Yksi asia mikä tuli mieleen sen jälkeen kun olin jo lähettänyt edellisen viestini, on se nollakeitto. On hyvä juttu, että pystyt syömään sitä ja jopa usein. Huonompi juttu on se, että aivomme tarvitsevat pureskeltavaa. Ihan juuri niin, aivot. Kun syödä rouskutat vaikka porkkanaa, aivoille tulee tunne, että jee nyt syödään ja saadaan ravintoa. Nollakeiton nieleskely (sama pätee kaikkiin sellaisiin laihdutuskonsteihin jossa normaali ravinto korvataan pussikeitoilla tms) ei anna tätä tunnetta, että on syönyt, vaikka litkisi keittoa 3 litraa . Vatsa toki täyttyy, mutta syömisen nautinto ja tyydytys ravinnosta on kadonnut. Se tulee pureskelun kautta.

En ole mikään ravitsemusalan expertti, mutta tuon 15 v olleen syömishäiriön jälkeen ja kilpaurheilutaustani vuoksi olen aikalailla perehtynyt ravintoon ja siihen millä konstilla paino putoaa niin ettei siitä ole vahinkoa aineenvaihdunnalle tms. Esim Painonvartijoissa ollessani olin niin huonossa kunnossa, että jalkani oli jatkuvasti turvoksissa nesteainevaihdunnan vuoksi. Join kyllä riittävästi, ainakin omasta mielestäni mutta jatkuva nesteenpoistolääkkeiden käyttö aiheutti suolavajeen kehossani joka näkyi turvotuksena ja jota lääkitsin nesteenpoistolääkkeillä kun en muuta osannut. Se oli aikamoinen oravanpyörä silloin. En ymmärtänyt itse tilaani lainkaan. Tuijotin vain vaakaa ja uskoin, että onni tulee numeroista. Ei se tule. Saman voin sanoa sinullekin, Jardin Prive. On hyvä, että sinulla on tavoitteena jokin paino jota kohti haluat mennä. Olen ymmärtänyt, että olet laihtunut jo aika paljon lähtöpainostasi.

Jos mielipidettäni haluat, minusta sinun pitäisi ehdottomasti syödä enemmän. Vähintään 20-22 pistettä ja sekin on melkeinpä liian vähän. Oletko kertonut siellä ravintoseurannassa, jossa käyt, että syöt alle 1000 kcal/pvä? Minun on vaikea uskoa, että terveydenhuollon ammattilaiset kannustaisivat siihen. Onko sinulla säännöllinen ruokailurytmi vai paastoatko ensin puolet päivästä ja illalla tyhjennät jääkaapin? Mieluummin koostaisin päivittäiset ateriat niin, että jaat sen selkeästi osiin. Siten, että syöt 4-5 kertaa päivän aikana. Jos haluat syödä 22 pistettä (suosittelen) käyttäisin esim aamupalaan, lounaaseen ja päivälliseen eniten pisteitä ja loput välipalaan sekä iltapalaan. Kaikkein tärkeintä on syödä riittävän usein! Vähän! Ja aina kun iskee mieliteko johonkin, juo ensin lasi tai kaksi vettä jonka jälkeen odota hetki ja kuulostele uudelleen onko vielä himo johonkin. Yleensä ei ole. Se menee ohi. Usein (ja vähän) syöminen on erittäin tärkeää aineenvaihdunnan kannalta. Se myös vähentää ahmimisen riskiä kun ruokailuväli ei veny yli neljän tunnin. No, yöllä ei tietty syödä. 😀

Kiitos, Amassados, taas hyvästä viestistäsi!☺️❤️☺️

Tuohon pureskelemiseen viittasi myös terveydenhoitaja, mutta ei noin seikkaperäisesti. Ehkä mun olisi hyvä jättää siihen 0-keittoon jotain työtä hampaillekin. Mietitään, mitä se voisi sitten olla...

Syön säännöllisesti: aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala. Päivällinen on päivän pääateria. Odottelen sitä nyt...😉 Usein tuolla säännöllisellä rytmillä selvitään, mutta esim eilen oli iltapäivästä tosi hankala syömisrumba. Koko ajan teki jotain mieli. Tuo vedenjuonti ja odottamis -neuvo on tosi varteenotettava. Kokeilen sitä seuraavan kerran. Eli heti!😀

Tänään tullaan menemään pisteissä jonnekin 21 pisteeseen.

Mukavaa loppuviikkoa sinulle! Ja saat mielellään jatkaa aiheesta kanssani!🙂

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 04.11.2015 klo 16:55

dahliakukka kirjoitti 4.11.2015 12:7

Minä sain lopulta itseni lenkille. On niin leuhka olo ja muutenkin paljon positiivisempi olo, kuin aikoihin.
Sai Kokkikartanon kermainen pinaattikeitto kyytiä. Huomennakin ajattelin mennä lenkille. Ei se niin vaikeaa ollutkaan, kun muistelin. Nyt ei edes masenna. Jaksatko sinä Jardin olla päivittäin yhtään ulkona? En tuputa lenkille lähtöä vaan vaikka ulkona istumista ja annat luonnon tulla sisällesi. Metsä antaa voimaa.

Hienoa, Dahliakukka!🙂👍 Tiedän tuon ulkona olon ja liikkumisen tärkeyden, muta kun ei... Tänään olin päivän kurssilla ja kaupungilla. Nyt en enää edes jaksaisi minnekään. Ja sitten kun olisi aikaa, ei kuitenkaan tule lähdettyä... Buu, minä!

Ja ihan oikeasti. Olen lihava. Mä oon tosi lyhyt, joten kilot on suhteutettava siihen. Ja olen edelleen painoindeksin mukaan lihava.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 04.11.2015 klo 16:59

saloka kirjoitti 4.11.2015 12:56

ostin vihon ja ajattelin huomisesta lähtien (jos pystyn) kirjoittaa siihen orjallisesti kaikki mitä suuhuni pistän ja milloin ulos tulee. Miettisin minkä kokoisen vihon hommaan ja päätin ihan normi kokoisen. Saa nähä kuinka paljon ahistun. Sit voin antaa sen hoitajalle näytiksi, joskus.

Kuulostaa hyvältä idealta, Saloka!🙂 Voi olla tosiaan rankaakin seurata ja kirjata nuo jutut, mutta varmaan siitä on sinullekin itsellesi hyötyä... jotain... Ja jos hoitaja ottaisi asian vakavasti siten aikanaan...

Mä kirjaan noita samoja juttuja ylös myöskin. Mulla on ruokapäiväkirja ja siihen kirjaan oksentamiset ja sitten on ahistuspäiväkirja, johon myös laitan nuo oksentamiset ylös.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 06.11.2015 klo 06:49

Nyt ollaan painon suhteen suunnilleen niissä kiloissa kuin oli ennen reissuun lähtöä pari viikkoa sitten. Jännään paljonko enemmän se on kuin viimeksi terveydenhoitajalla ollessa... Kertoilen sitten... Ja kerron senkin, miltä se tuntuu...

Käyttäjä saloka kirjoittanut 06.11.2015 klo 10:23

Paino ei o tippunut, vaikka oon 2 päivää ruuat melkein oksentanut pois. 😞 . TÄnään pitäisi mennä kauppaan ja ostaa jotain syötävää. EI tee mieli mitään ostaa, ku heti ajattelen että totahan voi oksentaa pois sitten. Oon ihan sekaisin...

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 06.11.2015 klo 21:58

Paino oli terveydenhoitajan luona täsmälleen sama kuin edellisellä kerralla. Siitä olen tyytyväinen. Mutta ehkä se tuli vähän huijaten. Olin ottanut Duphalacia reilummin. Nyt yritän taas normisysteemiin...

Hän puhui ohimennen siitä, että mulla on jonkin verran "anorektista käyttäytymistä". Ohitin sen todeten itsekin tiedostaneeni sen, mutta asia jäi vaivaamaan. Ohitin sen liian nopeasti. Otas sen puheeksi seuraavan kerran, kun tapaamme.

Nyt oon tosi väsynyt. Lähden nukkumaan...

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 07.11.2015 klo 08:39

Paino on tippunut eilisestä 600 g. Taitaa olla alin lukema ikinä tämän painonpudottamisen aikana. Eilen kävelin jonkin verran, mutta sillä tuskin on asiaan vaikutusta. Olen asiasta tyytyväinen!🙂 Jos se painonlasku nyt tuosta taas lähtisi käyntiin.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 08.11.2015 klo 10:02

En uskaltanut käydä vaa'alla. Kävin eilen ystävällä, ja join viiniä ja siideriä ja söin pappareita. Meinasin, että tänään pitää käydä pitkälllä kävelyllä, mutta sää on tosi kehno. Jos sitten söisin minimin... Muu suunnitelma oli ommella ja siivota. Ne voisi ainakin toteuttaa.

Menin nukkumaan puoliltaöin, heräsin yhdeksältä. Nyt alkoi väsyttää...

Käyttäjä dahliakukka kirjoittanut 08.11.2015 klo 12:07

Minäkin olen ajatellut, että sinussa anorektista käytöstä, mutta en halunnut loukata. Minusta olisi ihanaa, jos uskaltaisit avata itsesi hoitajalle. Saisit niin hoitosuhteesta paljon enenmän. Minä olen saanut käytyä lenkillä joka päivä ja olen aika tyytyväinen itseeni. Sitten se varmaan jää, kun alkaa taas pakastaa ja tulee liukasta.