Jardin Prive, olen edelleen sitä mieltä, että syöt aivan liian vähän. 18 pistettä oli tarkoitettu Painonvartijoissa alle 70 kiloisille. Jos olet ollut aikanaan ryhmässä, muistat varmaan taulukon, jossa oli pisteet kutakin painoa kohden? 18 pistettä on kaloreissa noin 900 kcal, joka on ihan liian vähän minkään laihdutussuosituksen mukaan. Fitfarmit, Kalorilaskurit ym suosittelevat ettei päivittäinen syöty kalomäärä jäisi alle 1200 kcal. Tähän on ihan selkeä syy: jatkuva aliravitsemustila aiheuttaa ahmintaa. Kehomme tarvitsee polttoainetta, myös polttaakseen rasvaa. Kukaan ei voi hyvin jos syö jatkuvasti alle peruskulutuksen siten, että energiavaje on liian suuri. Esim noin 75 kg painoisen kolmekymppisen naisen peruskulutus on noin 1500 kcal. Tämän keho kuluttaa, vaikka olisit koomapotilas. Lisäämällä hieman liikuntaa (vaikka tunnin kävelylenkki joka päivä) ja syömällä 1200 kcal/pvä, laihtuu reilut puoli kiloa viikossa. Ehkä enemmänkin. Yhden rasvakilon polttaminen vaatii -7000 kcal.
Minun piti jo ajat sitten kirjoittaa kokemuksistani Painonvartijoissa 2000-luvun alussa, jolloin pistejärjestelmä tuli. Kerran kirjoitinkin, mutta koneeni sekosi ja tekstit katosivat ennenkuin ehdin ne lähettää. Olen todella huolissani sinusta, Jardin Prive. Sinun laihdutuksesi kuulostaa yhtä tuskaiselta kuin minulla aikanaan ennen kuin ymmärsin etsiä muutakin tietoa. 2000-luvun alussahan ei kaikilla ollut vielä tietokonetta kotona, eikä netistä haettu tietoa yhtä yleisesti kuin nyt. Ei ollut fitfarmeja eikä vaihtoehtoisiatapoja laihtua. Oli vain Painonvartijat, joka oli monelle se ainoa oljenkorsi. Eikä niitä oppeja saanut kiistää. Se oli kuin joku uskonlahko.
Aluksi lähdin itsekin mukaan innolla. Raskauskiloja piti saada pois. Ylipainoa oli ehkä 6 kg jos sitäkään. Paino putosi nopeasti, tottakai. Olin urheilija, joka liikkui vähintään 4 tuntia päivässä. En koskaan syönyt liikuntapisteitä vaan menin sillä 18 pisteellä sen jälkeen kun paino oli tippunut alle 70 kilon. Kukaan ei kertonut minulle, että jos aijon jaksaa urheilla, on syötävä. Voin todella huonosti koko ajan. Palelin jatkuvasti, joka oli ryhmänohjaajan mukaan vain hyvä merkki. Rasva kuulemma palaa silloin. Tosiasiassa elimistö yrittää vähentää lämmönkulutusta, jotta keholle riittäisi energiaa. Nukuin kahden peiton alla fleecetakki pyjaman päällä, huppu päässä ja sormikkaat käsissä. Siinä vaiheessa en itse ymmärtänyt enää, kuinka homma oli jo karannut lapasesta. Ajattelin vain kuinka hienoa on, että rasva palaa. Söin tunnollisesti pisteiden mukaan, mutta elimistö oli koko ajan sitä mieltä ettei se riitä. Halusin vain ahmia kaikkea mahdollista. Usein jotain suolaista ja makeaa sekaisin, joka kertoi sinkin ja muiden hivenaineiden puutoksesta. Aloin tehdä typerää vaihtokauppaa ruualla. Jätin esim normaalin ruuan syömättä, jotta voisin syödä 100g perunalastuja (10 pistettä). Tai jätin aamupalan syömättä, jotta voisin syödä Snickersin. Kuulostaako terveeltä? Ei minustakaan, eikä se sitä ollutkaan. Olin kehittänyt syömishäiriön. Painoin 58 kg ja laihdutin edelleen. Omasta mielestäni olin edelleen lihava, vaikka vaatekokoni oli 32-34 ja läheiset olivat alkaneet huomautella liiasta laihuudesta. 55 kg:n jälkeen olisin joutunut pois Painonvartijoista, koska olin alipainoinen ja BMI oli alle 18. Tätä kuitenkin tavoittelin. En nähnyt enää muuta maalia.
Voin koko ajan huonosti. Nukuin kaiken ylimääräisen ajan, joka liikeni. Alkuun yritin selittää väsymykseni pikkulapsiperheen arjella, työllä ja urheilulla. Sitten näin jossakin naistenlehdessä jutun kirjailija Katri Mannisesta, joka kertoi laihdutuksestaan Painonvartijoissa ja juttu oli aivan kuin omasta kynästäni. Katrilla oli silloin nettisivut (Kutrinet tai joku vastaava), josta löysin vastauksia kysymyksiini miksi voin huonosti vaikka syön pisteiden mukaan tai miksi paino vaan nousee jos vähänkin poikkean pisteistä. Yritin näitä asioita kysellä Painonvartijoiden nettisivujen keskustelufoorumilla, mutta kysymykseni poistettiin ja lopulta käyttäjätunnukseni bannattiin. 😀 Kuten sanoin, toiminta oli lähes uskonlahkomaista. Saat olla mukana niin kauan kun et kyseenalaista mitään ja maksat maksusi kiltisti. Minä lopetin. En käynyt enää ryhmässä, aloin syödä normaalimmin ja vaikka painoa tuli takaisin, se ei ollut maailmanloppu. Katrin sivut auttoivat minut silloin pois siitä älyttömyyden kierteestä, johon olin itseni ajanut.
Uskon, että Painonvartijoiden toiminta loppui osittain sen takia, että ihmiset eivät enää tyytyneet mihin tahansa ohjeistukseen vaan haluavat nykyisin vaihtoehtoja ja vastauksia. Mielenkiintoista oli myös tutkimus, jossa todettiin, että vain pieni osa Painonvartijoissa laihduttaneet pysyivät saavutetussa painossa. Lopuille paino oli palannut hiljaiseen takaisin, koska mitään kunnollisia eväitä järkevään syömiseen ei oltu annettu. Näitä "paluulaihduttajia" oli minunkin ryhmässä useita. Kukaan ei voi elää onnellista ja tasapainoista elämää jos päiväateria on lusikallinen rahkaa ja neljä pähkinää. Valitettavasti en muista tarkkoja lukuja tästä tutkimuksesta. Sekin oli sieltä Katrin sivuilta aikanaan bongattu.
Tässä muutamia ajatuksia, joita halusin tuoda esiin omakohtaisen kokemuksen kautta. Olen huolissani, Jardin Prive. Et voi jatkaa noin.☹️