Painonhallinta

Painonhallinta

Käyttäjä Jardin Prive aloittanut aikaan 13.07.2015 klo 10:06 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 13.07.2015 klo 10:06

Hei.

Ajattelin aloittaa ketjun, johon kaikki voivat vapaasti kirjoittaa. Ajatukseni on, että voimme keskustella painonhallinnasta, laihdutuksesta ja siitä, mikä on tavoitteemme. Toivon, ettei tähän ketjuun tulisi kovin laihdutus-vastaisia viestejä. Niin, että positiivinen asenne painonhallintaan ja laihduttamiseen säilyisi.

Itse aloitin tämän laihdutus-prosessin kesän alkupuolella. Käytän ensisijaisesti Nutrilettia. Välillä olin hetken normiruoalla. Kiloja on jokunen tippunut, mutta nyt junnaa paikoillaan. Ehkä siksikin ajattelin aloittaa tämän ketjun, että voisin saada motivaatiota tähän omaan painon pudottamiseeni. Vaikka mieli on maassa, on mulla kuitenkin motivaatiota laihduttamiseen. Ja näin se on helppoa. Ja hei, tämä ei ole mikään Nutrilett mainos! Olen ollut aikanaan Painonvartijoissa, ja menisin uudelleen, jos se olisi vielä Suomessa.

Minkälaisia kokemuksia teillä on? Oletko laihduttanut joskus tai laihdutatko nyt? Miten olet onnistunut? Mitä muuta aiheen tiimoilta on mielessäsi? Kirjoitellaan…🙂

Käyttäjä dahliakukka kirjoittanut 30.10.2015 klo 13:37

Juu, kyllä minä tiedän, ettei diabetesta saisi jättää huomiotta, mutta kun ei vaan tarmo riitä yksinkertaisesti huolehtia kaikesta. Olen niin varma, etten elä kauaa enää, niin siksi kaikki asiat yhä rempallaan. Kyselin äidiltä tuota mittausliuska asiaa, kun hänelläkin diabetes ja samaa sanoi, että terveyskeskuksessa sellainen päivä, jolloin saa hakea hoitotarvikkeita, silloin ei tarvitse lääkärille mennä tai hoitajalle, joka ennen antoi ne liuskat. Hoitotarvikkeista huolehtiva näkee henkilötunnuksellasi, jos sinulla on diagnoosi diabetekseen ja silloin saa hänen kauttaan ne liuskat. Sama nyt, kun ensi kuussa tulee ne influenssarokotukset. Se, jolla on diagnisoitu diabetes on oikeutettu ilmaiseen rokotukseen. Joka vuosi olen saanut ja ei ne kysy siellä, kuin henkilötunnusta ja asia sillä selvä. Siis oman kunnan terveydenhuollossa.

Käyttäjä dahliakukka kirjoittanut 30.10.2015 klo 13:57

Minun pitää varmaan tähän lisätä, että toivon, ettei kukaan toimi yhtä tyhmästi kuin minä vaan noudattavat heille annettuja ohjeita sairauden hoidon suhteen. Minulla on kauhea kasa vaikeita sairauksia ja vammoja, mutta en halua niistä julkisesti kirjoittaa, koska tiedän asioitani urkittavan pahan uteliaisuuden vuoksia. Diabetes taitaa olla pienin ongelmistani ja masennus seuraavaksi pienin. Mutta älkää kukaan muu olko yhtä suuri idiootti, kuin minä olen terveyteni hoidossa. Toivon myös, ettei kukaan kantaisi huolta minusta, koska asioiden hoitohan on omissa käsissäni ja ymmärrän kyllä täysin, kuinka ne pitäisi hoitaa. Niin ja urkkimisella en tarkoita ketään täällä sivustolla kirjoittavaa vaan mm ihan omaa sukuani.
Hyvää Pyhäinpäivää kaikille kirjoittajille ja tietysti ihanalle ylläpidolle, joka minuakin jaksaa vuodesta toiseen.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 30.10.2015 klo 15:33

Ostin kaupasta irtokarkkia. Voinette arvata, mitä kävi... Oksensin, kahteen otteeseen, mutta en saanut kaikkea ylös. Olin ajatellut, että saan syödä karkkia, kun ostin tytöllekin, mutta siitä tuli niin huono olo... Satutinkin itseäni. Hemmetti, että olen pöljä! Siis "hemmetti" siksi, että menin syömään karkkia. Vieläkin on huono olo...🤕

Käyttäjä saloka kirjoittanut 30.10.2015 klo 19:48

mä syön a mynthoneja. Menin ruuan jälkeen syömään pitsan (kaupan). Nyt kaduttaa jo. Pitää väkisin pitää sisällä, kun äiti tuuppas yöksi tänne ja tyttö on myös. Ei mulla sellai ole enää huonoa oloa ollu, mut morkkis on. Menkatkin taisi alkaa pitkästä aikaa, en tiä. Hirveen vähän sitä kumminkin tulee.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 31.10.2015 klo 14:27

Painoa oli tälle aamulle tullut taas lisää. Ei kiva.

Olen syönyt vain leipää juustolla. En mitään oikeaa ruokaa. Illalla otan makaronia ja quorn-roudetta. Laitan rouheeseeen sekaan taco-mausteseosta.

Olo on masentunut.

Käyttäjä dahliakukka kirjoittanut 31.10.2015 klo 16:50

Palatakseni vielä diabetekseen. Niitähän on 2ta lajia. Ykkös ja kakkostyypin diabetes. Minulle lääkäri aikoinaan sanoi, että voisin parantua 2 tyypin diabeteksesta laihduttamalla. Totta varmaan, mutta kun ei tehonnut minulla reilu 40kg pudotus. Ja en minä niin kauheasti karkkia syö... no, se mikä minua kiinnostaa, onko kenellekkään diabeetikolle sanottu, ettei saisi banaania syödä ollenkaan, kun se nostaa kalium arvoja? Tietääkö kukaan? Olen niin kyllästynyr syömään lasten pilttejä hedelmävälipalana, kun ne minun suussa maistuu aivan samalta. Vai onkohan tuo banaani vaan minun tapauksessani kaliumarvoja nostava? Jos joku tietää, niin kiinnostaisi. Olisin aloittanut uuden diabetesketjun, mutta empäs osannutkaan. Anteeksi Jardin, että sekoan ketjuusi.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 01.11.2015 klo 09:29

Hei, Dahliakukka! Sen kun vaan puhutaan diabeteksestä. Mullahan on kanssa vaara sairastua siihen, niin aihe ei tunnu lainkaan vieraalta.

Mulla paino ei laske. Perjantaina aika terveydenhoitajalle. Hävettää. Kilon verran enemmän kuin viimeksi.

Käyttäjä kirjoittanut 01.11.2015 klo 10:04

Kalium ja diabeteksella ei taida olla mitään yhteistä tekijää. Esim. banaani on monille diabeetikoille hyvä nopea hiilari jonka voi syödä hypon tullessa tai esim. jos hiihtää pitkän matkan, on banaani hyvä tankkausruoka. Banaanin pitää olla tosi kypsä, raaka banaani ei ole nopeaa hiilaria.
Jos diabeetikolle kehittyy ketoasidoosi, silloin kaliumarvot menee sekaisin mutta se on tila josta ei kai ole tarkoitus nyt puhua. Sillon ollaan tiputuksessa sairaalassa.

Jos ihmisen kaliumarvoja seurataan silloin kai hoitohenkilökunta osaa parhaiten sanoa mitä voi syödä tai mitä ei voi syödä. Eikö kaliumarvoja seurata verikokeilla?

Ja taidatte nyt sitten puhua 2 tyypin diabeteksesta? Olenkin hieman ihmetellyt miten ihminen pysyisi elossa, jos ei hoitaisi 1 tyypin diabetesta? Nin kuten jo sanoitte kyseessä on kaksi ihan eri sairautta. 1 tyypin diabetesta ei voi jättää hoitamatta vaikka olisi muita vakavampia sairauksia. Kun olin ns. masentunut, enkä jaksanut hoitaa 1 tyypin diabetestani, siitä hoiti muu henkilökuntani.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 01.11.2015 klo 12:58

Eilen tuli iikon tauon jälkeen oksennettuu ja sit jäi pään sisälle pakottava tarve oksentaa koko ajan, jopa veetkin pois. Onneks sitten myöhemmin sain leivän pysyy sisällä, vaikka siitä tuli hirvee huono olo.

Huomen aamusta on hoitajan tapaaminen. Ahdistaa mennä sinne, jollen osaa vastata hänen kysymyksiin.

Käyttäjä Amassados kirjoittanut 01.11.2015 klo 15:51

dahliakukka kirjoitti 31.10.2015 16:50

Palatakseni vielä diabetekseen. Niitähän on 2ta lajia. Ykkös ja kakkostyypin diabetes. Minulle lääkäri aikoinaan sanoi, että voisin parantua 2 tyypin diabeteksesta laihduttamalla. Totta varmaan, mutta kun ei tehonnut minulla reilu 40kg pudotus. Ja en minä niin kauheasti karkkia syö... no, se mikä minua kiinnostaa, onko kenellekkään diabeetikolle sanottu, ettei saisi banaania syödä ollenkaan, kun se nostaa kalium arvoja? Tietääkö kukaan? Olen niin kyllästynyr syömään lasten pilttejä hedelmävälipalana, kun ne minun suussa maistuu aivan samalta. Vai onkohan tuo banaani vaan minun tapauksessani kaliumarvoja nostava? Jos joku tietää, niin kiinnostaisi. Olisin aloittanut uuden diabetesketjun, mutta empäs osannutkaan. Anteeksi Jardin, että sekoan ketjuusi.

Tein oman ketjun diabetekselle. Toivoisin teiltä kommentteja ja arkiselviytymistänne sinne, jotta se hyödyttäisi meitä muitakin jotka eivät osaa ehkä täältä tai jonkun muun ketjusta sitä etsiä.🙂🌻

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 01.11.2015 klo 15:58

Hei, Saloka. Mä yritän nyt syödä tänään niin, ettei tarvitsisi oksentaa. Juuston kanssa eilen herkuttelin, mutten kuitenkaan oksentanut. Pystyin jopa jättämään syömisen kesken, kun tuli jo vähän huono olo. Oli useampi siivu juustoa.

Nyt syön välipalaa: raejuustoa 50 g, porkkana, salaattia ja vähän kurkkua.

En saa painoa putoamaan. Juustosta pitäisi taas päästä eroon.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 02.11.2015 klo 19:57

sorruin tummaan leipään, mut sit syötyäni mieleen tuli, kuinka paljon vahinkoo se mulle huomenna tekee, joten....
olen faces saanu moitteita, etten kerro totuutta hoitajalle. ajattelin et to kysyn häneltä, lukiko hän sen mun lapun.
Olen nyt 3 iltaa putkeen oksentanut. toivon että saan tömän loppuu taas. en mä nyt kaikkee tyhjentänyt.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 03.11.2015 klo 10:10

Hei, Saloka.☺️❤️☺️ Ensimmäinen ajatukseni viestisi luettuani oli, etttä olen kade sinulle. Ja toinenkin on sama... Mä en ole päässyt laihdutus-systeemiin reissun jälkeen mukaan. Syön koko ajan liikaa. Vaa'alle en uskalla mennä. Tunnen itseni kehnoksi. Oksettaa, vaikka en ole vielä mitään syönyt. Kahvi sai paniikin melkein päälle. Ahdistaa. Tyhjän oksentaminen ei nyt kannata. Oksentaisinpa liikaa syötyäni!

Olen useampana päivänä syönyt aamupalaksi leipää enkä puuroa. Ei muuten, mutta leivässä ja juustossa on niin paljon enemmän kaloreita. Mietin, pitäisikö mun pakottaa nyt itseni syömään annos puuroa. Pääsisin rytmiin... Päätin, että joo.

Pistin äsken MS-piikin. Ei sattunut yhtään! Jotain hyvää tässäkin aamussa...

Käyttäjä Amassados kirjoittanut 03.11.2015 klo 10:44

Jardin Prive, olen edelleen sitä mieltä, että syöt aivan liian vähän. 18 pistettä oli tarkoitettu Painonvartijoissa alle 70 kiloisille. Jos olet ollut aikanaan ryhmässä, muistat varmaan taulukon, jossa oli pisteet kutakin painoa kohden? 18 pistettä on kaloreissa noin 900 kcal, joka on ihan liian vähän minkään laihdutussuosituksen mukaan. Fitfarmit, Kalorilaskurit ym suosittelevat ettei päivittäinen syöty kalomäärä jäisi alle 1200 kcal. Tähän on ihan selkeä syy: jatkuva aliravitsemustila aiheuttaa ahmintaa. Kehomme tarvitsee polttoainetta, myös polttaakseen rasvaa. Kukaan ei voi hyvin jos syö jatkuvasti alle peruskulutuksen siten, että energiavaje on liian suuri. Esim noin 75 kg painoisen kolmekymppisen naisen peruskulutus on noin 1500 kcal. Tämän keho kuluttaa, vaikka olisit koomapotilas. Lisäämällä hieman liikuntaa (vaikka tunnin kävelylenkki joka päivä) ja syömällä 1200 kcal/pvä, laihtuu reilut puoli kiloa viikossa. Ehkä enemmänkin. Yhden rasvakilon polttaminen vaatii -7000 kcal.

Minun piti jo ajat sitten kirjoittaa kokemuksistani Painonvartijoissa 2000-luvun alussa, jolloin pistejärjestelmä tuli. Kerran kirjoitinkin, mutta koneeni sekosi ja tekstit katosivat ennenkuin ehdin ne lähettää. Olen todella huolissani sinusta, Jardin Prive. Sinun laihdutuksesi kuulostaa yhtä tuskaiselta kuin minulla aikanaan ennen kuin ymmärsin etsiä muutakin tietoa. 2000-luvun alussahan ei kaikilla ollut vielä tietokonetta kotona, eikä netistä haettu tietoa yhtä yleisesti kuin nyt. Ei ollut fitfarmeja eikä vaihtoehtoisiatapoja laihtua. Oli vain Painonvartijat, joka oli monelle se ainoa oljenkorsi. Eikä niitä oppeja saanut kiistää. Se oli kuin joku uskonlahko.

Aluksi lähdin itsekin mukaan innolla. Raskauskiloja piti saada pois. Ylipainoa oli ehkä 6 kg jos sitäkään. Paino putosi nopeasti, tottakai. Olin urheilija, joka liikkui vähintään 4 tuntia päivässä. En koskaan syönyt liikuntapisteitä vaan menin sillä 18 pisteellä sen jälkeen kun paino oli tippunut alle 70 kilon. Kukaan ei kertonut minulle, että jos aijon jaksaa urheilla, on syötävä. Voin todella huonosti koko ajan. Palelin jatkuvasti, joka oli ryhmänohjaajan mukaan vain hyvä merkki. Rasva kuulemma palaa silloin. Tosiasiassa elimistö yrittää vähentää lämmönkulutusta, jotta keholle riittäisi energiaa. Nukuin kahden peiton alla fleecetakki pyjaman päällä, huppu päässä ja sormikkaat käsissä. Siinä vaiheessa en itse ymmärtänyt enää, kuinka homma oli jo karannut lapasesta. Ajattelin vain kuinka hienoa on, että rasva palaa. Söin tunnollisesti pisteiden mukaan, mutta elimistö oli koko ajan sitä mieltä ettei se riitä. Halusin vain ahmia kaikkea mahdollista. Usein jotain suolaista ja makeaa sekaisin, joka kertoi sinkin ja muiden hivenaineiden puutoksesta. Aloin tehdä typerää vaihtokauppaa ruualla. Jätin esim normaalin ruuan syömättä, jotta voisin syödä 100g perunalastuja (10 pistettä). Tai jätin aamupalan syömättä, jotta voisin syödä Snickersin. Kuulostaako terveeltä? Ei minustakaan, eikä se sitä ollutkaan. Olin kehittänyt syömishäiriön. Painoin 58 kg ja laihdutin edelleen. Omasta mielestäni olin edelleen lihava, vaikka vaatekokoni oli 32-34 ja läheiset olivat alkaneet huomautella liiasta laihuudesta. 55 kg:n jälkeen olisin joutunut pois Painonvartijoista, koska olin alipainoinen ja BMI oli alle 18. Tätä kuitenkin tavoittelin. En nähnyt enää muuta maalia.

Voin koko ajan huonosti. Nukuin kaiken ylimääräisen ajan, joka liikeni. Alkuun yritin selittää väsymykseni pikkulapsiperheen arjella, työllä ja urheilulla. Sitten näin jossakin naistenlehdessä jutun kirjailija Katri Mannisesta, joka kertoi laihdutuksestaan Painonvartijoissa ja juttu oli aivan kuin omasta kynästäni. Katrilla oli silloin nettisivut (Kutrinet tai joku vastaava), josta löysin vastauksia kysymyksiini miksi voin huonosti vaikka syön pisteiden mukaan tai miksi paino vaan nousee jos vähänkin poikkean pisteistä. Yritin näitä asioita kysellä Painonvartijoiden nettisivujen keskustelufoorumilla, mutta kysymykseni poistettiin ja lopulta käyttäjätunnukseni bannattiin. 😀 Kuten sanoin, toiminta oli lähes uskonlahkomaista. Saat olla mukana niin kauan kun et kyseenalaista mitään ja maksat maksusi kiltisti. Minä lopetin. En käynyt enää ryhmässä, aloin syödä normaalimmin ja vaikka painoa tuli takaisin, se ei ollut maailmanloppu. Katrin sivut auttoivat minut silloin pois siitä älyttömyyden kierteestä, johon olin itseni ajanut.

Uskon, että Painonvartijoiden toiminta loppui osittain sen takia, että ihmiset eivät enää tyytyneet mihin tahansa ohjeistukseen vaan haluavat nykyisin vaihtoehtoja ja vastauksia. Mielenkiintoista oli myös tutkimus, jossa todettiin, että vain pieni osa Painonvartijoissa laihduttaneet pysyivät saavutetussa painossa. Lopuille paino oli palannut hiljaiseen takaisin, koska mitään kunnollisia eväitä järkevään syömiseen ei oltu annettu. Näitä "paluulaihduttajia" oli minunkin ryhmässä useita. Kukaan ei voi elää onnellista ja tasapainoista elämää jos päiväateria on lusikallinen rahkaa ja neljä pähkinää. Valitettavasti en muista tarkkoja lukuja tästä tutkimuksesta. Sekin oli sieltä Katrin sivuilta aikanaan bongattu.

Tässä muutamia ajatuksia, joita halusin tuoda esiin omakohtaisen kokemuksen kautta. Olen huolissani, Jardin Prive. Et voi jatkaa noin.☹️

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 03.11.2015 klo 11:37

Hei, Amassados!☺️❤️☺️ Kiitos pitkästää viestittäsi! Jään sitä miettimään. Ehkä on sitten hyvä, että en ole pysynyt pisteissä viime aikoina. Mutta ei ole painokaan tippunut, luulen. Vaakaanhan en ole aikoihin uskaltanut...

Mutta mitä sitten jos luovun painonvartijoiden tiukasta systeemistä. Onko yksi mahdollinen ratkaisu, että syön pisteitä enemmän, kun tuon pistelaskun osaan. Esim suunnilleen sen 1200 kcal? Sekin olisi vain noin 20 pistettä! Mitä mieltä, Amassados, olet? Mitä minun sitten pitäisi sinun arviosi mukaan tehdä? (Painan muuten tällä hetkellä alle 80 kiloa. Tavoite on noin 60 kiloa...) Tuntuu, että olen nyt ihan hukassa tämän tilanteen kanssa...