Painonhallinta

Painonhallinta

Käyttäjä Jardin Prive aloittanut aikaan 13.07.2015 klo 10:06 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 13.07.2015 klo 10:06

Hei.

Ajattelin aloittaa ketjun, johon kaikki voivat vapaasti kirjoittaa. Ajatukseni on, että voimme keskustella painonhallinnasta, laihdutuksesta ja siitä, mikä on tavoitteemme. Toivon, ettei tähän ketjuun tulisi kovin laihdutus-vastaisia viestejä. Niin, että positiivinen asenne painonhallintaan ja laihduttamiseen säilyisi.

Itse aloitin tämän laihdutus-prosessin kesän alkupuolella. Käytän ensisijaisesti Nutrilettia. Välillä olin hetken normiruoalla. Kiloja on jokunen tippunut, mutta nyt junnaa paikoillaan. Ehkä siksikin ajattelin aloittaa tämän ketjun, että voisin saada motivaatiota tähän omaan painon pudottamiseeni. Vaikka mieli on maassa, on mulla kuitenkin motivaatiota laihduttamiseen. Ja näin se on helppoa. Ja hei, tämä ei ole mikään Nutrilett mainos! Olen ollut aikanaan Painonvartijoissa, ja menisin uudelleen, jos se olisi vielä Suomessa.

Minkälaisia kokemuksia teillä on? Oletko laihduttanut joskus tai laihdutatko nyt? Miten olet onnistunut? Mitä muuta aiheen tiimoilta on mielessäsi? Kirjoitellaan…🙂

Käyttäjä dahliakukka kirjoittanut 06.10.2015 klo 16:33

Noita proteiinipuuroja on muistaakseni myynnissä hyvinvarustellussa apteekissakin. Itse ostin ihan marketista. Leader oli markkinoija ja puuro nimeltä Eloisa. Pussin sisältö ekoitetaan 1.5dl vettä ja 3min on valmista. Energiaa on 187kcal, hiilareita 8% 22grammassa. Proteiineja 40% 20grammassa.
Makuina löysin vadelma, mansikka-mustikka-vadelma ja kaneli-omena. Oisko nuo 3 pussia maksanut euron tarjouksessa. Ja ne rinkelit, jotka ostin oli keskisen kaneli-rusina rinkeleitä. Niissä luki uutuus.
Varmaan noita proteiinipuuroja myynnissä eri nimillä ja eri valmistajilla. Ne keksit oli Elovena merkin sitruuna-siemenet välipalakeksejä, joissa 23%proteiinia ja kuituja. Niissäkin luki uutuus. Kaikkea ostin nimenomaan tuon proteiinipitoisuuden takia. Mausta en vielä osaa sanoa. Keksipaketti maksoi n 3e. Rinkelipussi n 2e, mutta oli aika pieni pussi. Toivottavasti osasin jotakin neuvoa antaa. Tehosta en tiedä, ennenkuin saan itseni potkittua kokeilemaan. Olen helppo ostamaan, mutta sitte unohtuu aina kaappiin vanhentuakseen.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 06.10.2015 klo 16:43

Kiitos, Nutri ja Dahliakukka!😍

Käyttäjä saloka kirjoittanut 06.10.2015 klo 17:28

yritän vaihtaa sokerin steviaan. yritän käännyttää tolla stevia-sokeriseoksella. mietin kauan joisinko teetä. nyt kun sen join, tuli tosi katuva olo.

söin ruuan. pelkkää mättöä (makaronia (tummaa tai kuituu) ja naudan jauhelihaa). onneks tyttö on kasvuiässä ilmeisesti, ni mulle ei jäänyt kun yks annos lihaa.

huomenna vois kokeilla smoothieta. pelkään sen taas tulevan 8:ssa tunnissa ulos. mulla on lehtikaalta, mitö sillä vois tehä ja mihin käyttää???

torstaina meen Lidliin. katon lihapuolta ja kasviksii ja ehkä jotain kaapin täytettä.

Käyttäjä dahliakukka kirjoittanut 06.10.2015 klo 17:59

Mietin tuossa, että merkillä Leader on varmaan laihduttajille suunnattuja jälkiruokiakin. Aivan, kuin minulla olisi jotakin kiisseliä ollut..en ihan muista, kun tuo muistinpimennys oli tuossa välissä. Antaiskohan Leaderin googlaaminen tuloksia? Nk no niin unohtui sana? Luontaistuotteet, yes! Tuollaisesta kaupasta voisi löytyä tuotteita. Mutta tuleehan sille aina hintaa, kun netistä tilaa. Postitus ja käsittelykulut tuotteen hinnan päälle. Netistä minäkin muistelen edellisen kerran tilanneeni. Oisko voinut olla hyvinvoinnin tavaratalo tms..

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 06.10.2015 klo 18:45

Söin iltakuuden aikoihin. Otin valmista munakas-paistosta ja salaattia. Nyt tappelen oksentamisenhalua vastaan. Otin puolitoista Temestaa, jos selviäisin ilman oksentamista... Haluaisin mennä vessaan. Tai ottaa ison satsin laktuloosia...

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 07.10.2015 klo 07:55

En oksentanut illalla. Mietin nyt aamusta sitä, mikä mut saa oksentamaan ja haluamaan sitä. Nytkin tekisi mieli mennä työntämään sormet kurkkuun, vaikka olen aamupalaksi syönyt vain 200 g jogurttia ja kahvia maidolla. Jotenkin en edes haluaisi vastustaa kiusausta oksentaa. Tunnen oloni epävarmaksi.

Lasken tänään kaikki syömiseni kaloreina pisteiden lisäksi. Haluan tietää, missä kaloreiden mukaan mennään. Nyt joudun huomioimaan myös vihannekset...

Meneekö liioitteluksi...😑❓

Käyttäjä saloka kirjoittanut 07.10.2015 klo 10:00

paino on edelleen samoissa.

otin eilen askeleen ja kerroin tutulle oksentelusta ja halu oksentaa. hänen reagointi oli ihmeellinen. hän alko heti vertaa itteään ja sitä kuinka paha olo hänel välillä on ja jne. Hän siis lyttäs kaiken ja mä vielä toivoin ymmärrystä joltain. TÄnäänn ollaan puhelimes puhuttu, mutta ei sanaakaan viesteistä.

tänään ois iltapäivällä käytävä kaupassa. Jotain lihaa tarvii makaronien kanssa. Sit oli banaanit halpoi ja vois niitä ostaa jokunen.

Tekee niin mieli vetää överit perjantaina taas.

Ai niin, sano se tuttu ettei kannata oksennella, kun muutenkin syön ni vähän.

Eilen jätin iltapalan syömättä. Söin va sen hesen pikkuaterian ja ruuan. pärjäsin ihan hyvvin eikä nälkä o vieläkään. Tee oottaa juojaa tossa.

Käyttäjä dahliakukka kirjoittanut 07.10.2015 klo 15:26

Oli muuten herkkua ne Elovenan sitruuna-siemen keksit. Ei kannata ennen nukkumaanmenoa syödä, minulta meni yöunet. Ja ne rinkelit oli herkkua. Tänään toimintaterapeutti toi kokeiltavaksi jotakin maitoon sekoitettavaa proteiinilisäjauhetta. Saas nähdä toimiiko.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 07.10.2015 klo 16:01

Hei, Saloka!☺️❤️☺️

Olipa tuttusi epäkohtelias! Sinä halusin kertoa sinulle tärkeän asian, ja hän siirtää huomion itseensä... Taidan tosin tehdä seuraavaksi saman itse, kun siirryn puhumaan omista syömisistäni!😀

Otin äsken välipalaksi raejuustoa ja vihanneksia. Tänään lasken pisteiden lisäksi kaloritkin. Kasviksissa oli energiaa yhteen 30 kcal. Ihan hurja määrä!😋 Mutta kyllä minä tuon aterian suhteen mietin, otanko edes raejuustoa, mutta oli sen verran nälkä, että otin sen annoksen.

Mua kiinnostaa nähdä ruoan kalori-pitoisuus, koska hoitaja esitti mulle, että söisin 1200-1500 kcal päivässä. Haluan nähdä, miten tuo toteutuu pisteitä laskiessa.

Nytkin periaatteessa tekisi mieli oksentamaan. Mutta taidan selvitä ilman... Melkein harmittaa...

Väsyttää...

Liikkumaan en lähde, vaikka sää on mitä loistavin. Tunnen senkin suhteen itseni huonoksi. Mun mies käy kävelyllä joka ilta. Ja mä en saa itseäni tästä ylös edes ompelukoneelle.😟

Etsiskelin eilen proteiinipuuroa netistä, jostain löysinkin, mutta en ole vielä päättänyt tilaanko. Niissä oli aika paljon energiaa yhdessä annoksessa. Tosin voihan sen puolittaa, mutta jos veden, 1 ½ dl, puolittaa, on annos mun mielestä kyllä aika pieni. Ainahan veden määrää voi lisätä, ja niinhän teen ihan normipuuronkin suhteen. (Laitan desin hiutaleita ja kolme desiä vettä.)

Päivän ruokaoireiluthan on vähissä!😮

Käyttäjä saloka kirjoittanut 07.10.2015 klo 19:25

terveisiä vessasta 😞. ruuan jälkeen oli paha olla ja sit siihen päälle söin 4 pilttii ja olo oli tosi paha. onneks tyttö lähti punttikselle. nyt on kevyempi ja parempi olla. en syö enää mitään. yritän jua sokeritonta mehua ja vettä.

sain päivällä kehotuksen kertoa hoitajalle tai lääkärille, et oksentelen ja paastoan. helpommin sanottu ku tehty. en mä voi mennä laukoo tollast päin naamaa.

mä oon taas ihan jääs. sormet ja varpaat jäässä. kroppa jäässä.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 08.10.2015 klo 06:49

Paino oli tähän aamuun tippunut reilusti, mutta en juuri noteeraa sitä. Mulla on taas säätäminen laktuloosin kanssa. Eilen meni ihan vesiluiruksi, mikä selittääkin tuon painon laskun.

Eilen söin keskimääräistä vähemmän, eikä ollut pahempi nälkä. Jäi syömiset alle terveydenhoitajan laittaman alarajan. Mutta jos söisin noin keskimääräisen normaalisti tulisi tuo alaraja vastaan. En oksentanut eilen, vaikka mieli teki. Pidin kuitenkin tarkasti kiinni syömisajoista. Ennen tasaa en syönyt, paitsi mahdollisesti välipalan yhteydessä, en muista...

Mulla on terapia aamusta. Saa nähdä, mitä hoitaja tykkää tilanteesta...

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 08.10.2015 klo 08:34

dahliakukka kirjoitti 7.10.2015 15:26

Oli muuten herkkua ne Elovenan sitruuna-siemen keksit. Ei kannata ennen nukkumaanmenoa syödä, minulta meni yöunet. Ja ne rinkelit oli herkkua. Tänään toimintaterapeutti toi kokeiltavaksi jotakin maitoon sekoitettavaa proteiinilisäjauhetta. Saas nähdä toimiiko.

Hei, Dahliakukka!☺️❤️☺️

Mukavaa kun herkuttelet! Kerro sitten minkälaista tuo proteiinijauhe on.

Mä "herkuttelin" aamupalalla. Otin jogurttipurkin loppuun eli söin 50 grammaa enemmän kuin olin aikonut. Puoli pistettä lisää suunnitelmaan. Laitoin siihen makeutusjauhetta ja vähän sokeria. Oli oikeasti hyvää...

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 08.10.2015 klo 08:43

saloka kirjoitti 7.10.2015 19:25

terveisiä vessasta 😞. ruuan jälkeen oli paha olla ja sit siihen päälle söin 4 pilttii ja olo oli tosi paha. onneks tyttö lähti punttikselle. nyt on kevyempi ja parempi olla. en syö enää mitään. yritän jua sokeritonta mehua ja vettä.

sain päivällä kehotuksen kertoa hoitajalle tai lääkärille, et oksentelen ja paastoan. helpommin sanottu ku tehty. en mä voi mennä laukoo tollast päin naamaa.

mä oon taas ihan jääs. sormet ja varpaat jäässä. kroppa jäässä.

Hei, Saloka!☺️❤️☺️

Mitä luulet, oliko sun paha olo eilisen syömisen jälkeen enemmän psyykkistä vai fyysistä vai molempia? Mulla on yleensä ennen oksentamista enemmän psyykkinen huono olo, mutta on siinä toisinaan mukana myös tuo fyysinen puoli. Mulla on vaikea saada oksennettua vatsa tyhjäksi. Se ei vaan onnistu.

Mä oon kertonut oireiluni sekä terapeutilleni että terveydenhoitajalle. Ei sille olla mitään tehty. Mutta voin vielä hyvin. En ole riittävän vahva hallitsemaan itseäni.

Sä palelet varmaan siksi, kun saat energiaan niin älyttömän vähän. Miten koet tilanteen? Harmittaako vai oletko jotenkin kuitenkin tyytyväinen tilanteeseen vai mitä...?

Voimia sinulle. Yritä kertoa tilanteestasi...

Käyttäjä dahliakukka kirjoittanut 08.10.2015 klo 11:11

Tuota proteiinijauhetta sekoitettiin 2rkl 2,5dl kevytmaito. Oli capuccinon makuista. Kyllä tuli maha täyteen kerrasta. Eikä maistunut ollenkaan pahalta. Voisin tuota ruveta käyttämäänkin, kun sitten löytäisi jälleenmyyjän. Käsitin, että olisi tuote, jota myydään kotikutsuilla. Vähän, kuin tubberwara kutsut. Mutta toimintaterapeuttini varmaan kertoo. Sillä voisi yhden aterian laihduttaessa korvata. Minulla sillä koitetaan proteiinin saantia taata. En saanut syötyä, kuin puolikkaan keitetyn perunan ja lusikallisen ruskeaa kastiketta ja ryyppäyksen mehua. Kai minä siksi olen koko ajan niin väsynyt, kun en ruokaile kunnolla. Mutta, kun ruoka ei maistu hyvältä. Chiansiemeniä koitan pakolla myös syödä. Että maha ei olisi niin vaikea.

Käyttäjä vivvy kirjoittanut 08.10.2015 klo 11:51

Minun ruoka-annosten kokoa kasvatetaan varmaan ensi viikolla. Ravitsemusterapeutti tulee luultavasti käymään. Tänään on eka päivä, kun en ole tarvinnut happosalpaajaa mahakipujen takia.

Ruuaksi oli sienipastaa, hyi että! En saanut siitä desin annoksesta kuin kaksi haarukallista alas ja silloinkin meinasin oksentaa. Piti sitten korvata loppuannos ravintojuomalla. Kävin tosin kaksi karkkia hakemassa hoitajilta (mies toi nameja ja ne on pakko säilyttää hoitajien takana, etten ahmi ja oksenna) ja söin ne kahvin kanssa.

Pelottaa vaan, että taas kun kasvatetaan annoskokoa, niin maha alkaa oireilemaan. Koko ajan pyörryttää ja heikottaa. Pitäisi käydä taas vähän kävelemassa miehen kanssa kun hän tulee katsomaan minua tänään. Kun jaksais.

Muuten olo onkin sitten ihan paska.