Painonhallinta

Painonhallinta

Käyttäjä Jardin Prive aloittanut aikaan 13.07.2015 klo 10:06 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 13.07.2015 klo 10:06

Hei.

Ajattelin aloittaa ketjun, johon kaikki voivat vapaasti kirjoittaa. Ajatukseni on, että voimme keskustella painonhallinnasta, laihdutuksesta ja siitä, mikä on tavoitteemme. Toivon, ettei tähän ketjuun tulisi kovin laihdutus-vastaisia viestejä. Niin, että positiivinen asenne painonhallintaan ja laihduttamiseen säilyisi.

Itse aloitin tämän laihdutus-prosessin kesän alkupuolella. Käytän ensisijaisesti Nutrilettia. Välillä olin hetken normiruoalla. Kiloja on jokunen tippunut, mutta nyt junnaa paikoillaan. Ehkä siksikin ajattelin aloittaa tämän ketjun, että voisin saada motivaatiota tähän omaan painon pudottamiseeni. Vaikka mieli on maassa, on mulla kuitenkin motivaatiota laihduttamiseen. Ja näin se on helppoa. Ja hei, tämä ei ole mikään Nutrilett mainos! Olen ollut aikanaan Painonvartijoissa, ja menisin uudelleen, jos se olisi vielä Suomessa.

Minkälaisia kokemuksia teillä on? Oletko laihduttanut joskus tai laihdutatko nyt? Miten olet onnistunut? Mitä muuta aiheen tiimoilta on mielessäsi? Kirjoitellaan…🙂

Käyttäjä vivvy kirjoittanut 02.10.2015 klo 18:52

Minä haluaisin vain syödä sen suklaan minkä annoin hoitajien säilytettäväksi ja oksentaa sitten sen ja tämän pahan olon pois. Kohta olisi iltapala, en halua syödä. Aijon vain istua täällä huoneessani koneen ääressä. Tulkoot raahaamaan väkisin minut sinne, en syö. Tahdon vain olla langanlaiha! Olen minä vähän laihtunutkin, sisäreisien väliin on tullut jo rako. Tästä on hyvä jatkaa!

Käyttäjä saloka kirjoittanut 02.10.2015 klo 20:38

mulla on tota nälkiintymistä ja sitä etten taho syä ja nyt on vielä oksentamista satunnaisesti (terveisiä vessasta 😑❓). olen 3 kertaa ollut sairaalassa syömättömyyden vuoksi. paino joo tippuu, mut silloin menee tosi huonoon kuntoon. ite tappelen just syömisen kanssa. pakotan itteni syömään ees jotain, vaikka se mörkö joko ajan korvassa huutaa että toi on pahaa, se sairastuttaa, sä lihot tosta, yms...

mä oon tota annospussia kans miettiny. mut sit onn nä munn rajoitukset. siksi en voi ottaa mitä nutrilettiikaa.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 02.10.2015 klo 22:20

Hei, Dahliakukka!☺️❤️☺️

Mä tarttisin jotain rasvaa sitovaa valmistetta iltaisin. Oon huomannut, että iltaisin alan syöpöttelemään. En oikein tiedä, miten tuon syömisen saisi katki. Otin äsken kukkakaalia ja porkkanaa, ja lisänä avocadoa. Eli muuten hyvä, mutta avocadossa on rasvaa paljon. Tosin hyvää rasvaa, mutta silti. Mua väsyttää, mikä ehkä osaltaan selittää tuota syömistä.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 03.10.2015 klo 13:17

vivvy kirjoitti 2.10.2015 18:52

Minä haluaisin vain syödä sen suklaan minkä annoin hoitajien säilytettäväksi ja oksentaa sitten sen ja tämän pahan olon pois. Kohta olisi iltapala, en halua syödä. Aijon vain istua täällä huoneessani koneen ääressä. Tulkoot raahaamaan väkisin minut sinne, en syö. Tahdon vain olla langanlaiha! Olen minä vähän laihtunutkin, sisäreisien väliin on tullut jo rako. Tästä on hyvä jatkaa!

Hei, Vivvy!☺️❤️☺️

Olet varmaan syönyt huomattavan vähän, kun olet laihtunut, vaikka sun liikkumista on rajoitettu. Kävitkö syömässä illalla? Tämä syömisellä oireilu, mitä mullakin on vähän, ei vaan ole hyvä. Mutta tuntuuko se hyvältä, en tiedä...

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 03.10.2015 klo 13:23

saloka kirjoitti 2.10.2015 20:38

mulla on tota nälkiintymistä ja sitä etten taho syä ja nyt on vielä oksentamista satunnaisesti (terveisiä vessasta 😑❓). olen 3 kertaa ollut sairaalassa syömättömyyden vuoksi. paino joo tippuu, mut silloin menee tosi huonoon kuntoon. ite tappelen just syömisen kanssa. pakotan itteni syömään ees jotain, vaikka se mörkö joko ajan korvassa huutaa että toi on pahaa, se sairastuttaa, sä lihot tosta, yms...

mä oon tota annospussia kans miettiny. mut sit onn nä munn rajoitukset. siksi en voi ottaa mitä nutrilettiikaa.

Hei, Saloka!☺️❤️☺️

Mä haluaisin olla syömättä, mutta söin kuitenkin tuossa juuri äsken lounaan. Tiedän, että jos alan oksentelemaan, niin se jää "päälle". Enkä juuri nyt tiedä, haluanko sitä. Mitä sitten, jos mun syömiset menee pieleen?! Syön tällä hetkellä aika terveellisesti (ainakin jonkun suosituksen mukaan). Kai mun pitäisi siitä pitää kiinni.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 03.10.2015 klo 13:30

vivvy kirjoitti 2.10.2015 18:52

Hei, Vivvy, uudestaan! Sekoilin ajatuksissani. Eihän sun liikkumista olla rajoitettu, vai onko?

Mä huomaan ajattelevani sairaasti. Haluaisin olla sinun asemassasi. Paitsi, etten haluaisi syödä lainkaan. Mä oon vaan vielä niin läski, ihan oikeasti. Haluaisin ainakin sen 15 kiloa pois. Ja miten se lähtee, kun syön?!! Yritän syödä terveellisesti pisteitä laskien, mutta iltaisin repeää. En tiedä, mitä tehdä! Paino ei tipu...😠

Käyttäjä dahliakukka kirjoittanut 03.10.2015 klo 14:15

Mietin, että auttaisiko, jos söisit myöhään iltapäivällä proteiinipitoisen aterian niin pitäisikö sitten illalla vielä näläntunteen pois? Oletko kokeillut mitään proteiinirahkoja ja mitä niitä onkaan? Minulle niitä tyrkytetään, mutta en ole oikein tottunut makuun.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 03.10.2015 klo 15:31

dahliakukka kirjoitti 3.10.2015 14:15

Mietin, että auttaisiko, jos söisit myöhään iltapäivällä proteiinipitoisen aterian niin pitäisikö sitten illalla vielä näläntunteen pois? Oletko kokeillut mitään proteiinirahkoja ja mitä niitä onkaan? Minulle niitä tyrkytetään, mutta en ole oikein tottunut makuun.

Hei, Dahliakukka!☺️❤️☺️ Ensimmäinen ajatukseni oli, ettei asetu mun ruokarytmiin (aamupala, lounas n. klo 12, välipala n. klo 15, päivällinen klo 18 ja iltapala klo 20.30-21). Ongelma on itse iltapala ja iltapalan jälkeinen syöpöttely. Syön päivällisellä usein pastaa, proteiinipitoista kastiketta ja vihanneksia. Mutta voisin muuttaa sitä niin, että vähentäisin tuosta annoksesta hiilihydraatteja ja lisäisin proteiinin saantia. Se voisi toimia. Ja iltapalan yhteydessä ottaisin, niin kuin useimmiten nytkin, rahkaa.

Mikä toisaalta, ihan aikuisen oikeasti, estäisi mua muuttamasta ateriarytmiäkin... Mutta miten!? Nyt syön sillä ajatuksella, ettei ehdi tulemaan kamala nälkä aterioiden välillä. Jos välissä tule nälkä, oon ottanut jotain pientä välipalaan, yleensä jotain vihannesta tai hedelmää... Päivällinen on yleensä mun päivän pääateria, jolla olen syönyt eniten pisteitä.

Onko sinulla, Dahliakukka, tai kellään muulla lisää ehdotuksia tähän mun iltasyöpöttelyyn?

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 03.10.2015 klo 17:06

Teki mieli juustoraastetta, sitä mitä ostin iltaruoalle. Otin. Ja oksensin. Kahteen otteeseen. Silmät on nyt turvoksissa. Edelleen on huono olo. Niin fyysisesti kuin psyykkisestikin. Tuntuu, että pitäisi lisää oksentaa...

Käyttäjä dahliakukka kirjoittanut 03.10.2015 klo 17:10

Voi, kumpa osaisin antaa hyviä neuvoja, mutta eipä taida onnistua. Itse syön 8.30 aamupalaa. 10.00 päivän ainoan lämpimän ruuan, 12.00 mukillisen kahvia ja pullaa. 15.00 yleensä syön juustovoileivän ja valion sokerittomia mehukeittoja lasillisen. 17.00 yleensä syön lasten piltti hedelmäsoseen, kun minun vatsa ei ota vastaan hedelmää hedelmänä. Banaani menisi, mutta nostaa minulle kalium arvoja ja diabeetikkona en saisi banaania syödä. Viimeisen iltapalan syön klo 19.00 mehua ja juustovoileipä. Koskaen syö tarpeeksi ja en yhtään lihaa, kalaa tai kanaa. En missään muodossa, niin jää proteiinipuutosta ja sitten alkaa tehdä mieli pikkuleipiä, suklaata..tänään alkoi taas oksennuskausi. Sormet kurkussa, kunnes vatsa tyhjä. Nyt tosi tyhjä olo ja palelee, mutta en uskalla edes koittaa syödä mitään. En tiedä mikä sen aina laukaisee. Kauheasti syön vitamiineja ja lääkkeitä. Tiedän, että pitäisi paremmin syödä, mutta ei vaan onnistu...

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 03.10.2015 klo 19:20

Hei, Dahliakukka!☺️❤️☺️

Mulla jäi just edelliselle sivulle viesti, että oksensin sormet kurkussa. Olin syönyt juustoraastetta, ja siitä tuli huono olo. Enemmän psyykkinen. Nyt kuitenkin syön ruokaa. Saa sitten nähdä, miten tämän kanssa käy... En tiedä... Jääkö tämä oksentaminen nyt päälle. Puolitoista viikkoa sitten oksensin viimeksi. Tekniikka toimii kohtalaisesti.

Mä syön kalaa, mutta en lihaa tai kanaa (kana on kyllä mulle sitä samaa lihaa...) Eli proteiinit saan kalasta, maitotuotteista ja soijasta sekä muista lihan korvikkeista...

Tällä aterialla ei ole juurikaan proteiinia. Pitää laskea pisteet tältä päivältä. Onko varaa ottaa rahkaa...

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 03.10.2015 klo 20:03

dahliakukka kirjoitti 3.10.2015 17:10

Voi, kumpa osaisin antaa hyviä neuvoja, mutta eipä taida onnistua. Itse syön 8.30 aamupalaa. 10.00 päivän ainoan lämpimän ruuan, 12.00 mukillisen kahvia ja pullaa. 15.00 yleensä syön juustovoileivän ja valion sokerittomia mehukeittoja lasillisen. 17.00 yleensä syön lasten piltti hedelmäsoseen, kun minun vatsa ei ota vastaan hedelmää hedelmänä. Banaani menisi, mutta nostaa minulle kalium arvoja ja diabeetikkona en saisi banaania syödä. Viimeisen iltapalan syön klo 19.00 mehua ja juustovoileipä. Koskaen syö tarpeeksi ja en yhtään lihaa, kalaa tai kanaa. En missään muodossa, niin jää proteiinipuutosta ja sitten alkaa tehdä mieli pikkuleipiä, suklaata..tänään alkoi taas oksennuskausi. Sormet kurkussa, kunnes vatsa tyhjä. Nyt tosi tyhjä olo ja palelee, mutta en uskalla edes koittaa syödä mitään. En tiedä mikä sen aina laukaisee. Kauheasti syön vitamiineja ja lääkkeitä. Tiedän, että pitäisi paremmin syödä, mutta ei vaan onnistu...

Hei. Sä kyllä syöt tosi vähän. Mä haluaisin kanssa. Mutta mussa on vielä (liian) vahvana se, että syön "normaalisti". Tosin kai tämä Painonvartijoiden systeemin pisteiden lasku alkaa käydä vähän sairaaksi. Sitten tunnen syyllisyyttä ja huonommuutta kun pisteet ylittää tietyn rajan. On päiviä, että lopetan pisteiden laskun, kun tulee syötyä liikaa. Jotenkin mietin sitäkin, että jatkaisinko vain Nutrilett-kuurilla. Ehkä mulla kuitenkin vaikuttaa jotenkin sekin, että "mitä muut ajattelee?!" Ehkä se toimii molempiin suntiin. Haluaisin lopettaa syömisen, mutta en halua sitä riittävän kovasti. Olen huono ja kehno.

Mä näen paino-tavoitteeni. Siihen on se 15 kiloa. Oikeastaan reilu 16 kiloa. Nyt tuntuu, ettei sekään riitä. Enemmän pois vaan! Ja nyt kun en saa mitään tippumaan! Tunnen itseni läskiksi, mitä olenkin!😝 En tiedä, mitä tehdä. Ehkä tää oksentelu ja muu on osoitusta epätoivostani tilanteen suhteen. Ajattelen jo hieman kieroutuneesti. Tuntuu, ettei ole hyviä ratkaisuja...

Mä tiedän, että mä tarvitsen apua.

Käyttäjä nutri kirjoittanut 04.10.2015 klo 12:10

Hei, minullakin oli 15kiloa siihen että olisin tyytyväinen painooni. Vyötärönympäryys on metrin ja olen tasapaksu. Olin sairaalassa isossa leikkauksessa kuukauden ajan ja laihduin 7 kiloa jotka kaikki tulivat takaisin vaikka kotona söin kuin sairaalassa. Olen niin tasapaksu ettei mua kukaan sano lihavaksi, paitsi yksi kuntoutuspaikan lääkäri kirjoitti lausuntoonsa "kyseessä lähes 60v ylipainoinen nainen...". Hän itse oli lihava.

Kuitenkin tuosta lausunnosta kimpaannuin ja päätin laihtua. Laihdun helposti vaikka viisi kiloa kuukaudessa, jos niin päätän. Mutta lihon seuraavassa kuukaudessa kuusi kiloa vaikka niin en päätä.
Yleensä syön terveellisesti ja säännöllisesti ja aivan tavallista suomalaista arkiruokaa. Sillä myös laihdun.
Mutta syön välillä kokonaisen suklaalevyn, litran jäätelöä ja kokonaisen pullapitkon. Suolaisia herkkuja en syö. Paitsi perhepitsan välillä.

Olen myös ennen leikkausta kokeillut Nutrilet, pätkäpaastoa, muuten vaan paastoa, kaalikeittokuuria ja etten syö mitään. Leikkauksen jälkeen päätin etten enää mitään ihmeainetta kokeile. Paitsi, että kokeilin tässäkin ketjussa mainittua hyvänmakuista apteekin kallista laihdutusjauhettä. Kun ajattelin sen taatusti laihduttavan kun ihan apteekki sitä myy ja oli niin kallistakin. Laihduin kuukauden aikana kilon jonka varmasti olisin laihtunut ilman ainettakin. Mutta hyvää se aine oli.

Minä liikun valtavan paljon..... tuo on vale. Minä liikun joka päivä ainakin tunnin, käyn kuntosalilla, vesijumpassa ja kävelyllä mutta kun asun kerrostalossa, pienessä yksiössä ei mulle tulee ns. hyötyliikuntaa muuten kuin sen mitä kävelen sohvalta jääkaapille. En siis liiku valtavan paljon mutta liikun joka päivä niin että syke nousee reippaasti. Samoin nousee verenpaineeni johon on lääke ja johon auttaisi laihduttaminen.

Tuo säännöllinen ruokailu tarkoittaa sitä että syön kolme lämmintä ateriaa päivässä ja kaksi pientä välipalaa. Mutta mullakin on se iltasyöminen ongelma joka jatkuu yöhön. Pidän kiloklubissa ruokapäiväkirjaa ja olen sen mukaan mallikelpoinen syöjä. Mutta kun suljen päiväkirjan ja olen muka syönyt kaikki päivän ruuat, niin alkaakin salainen syöminen.
Olen ostanut himoon riisikakkuja mutta ei tulee koskaan pelkkä riisikakkuhimo vaan tulee himo syödä paketillinen riisikakkuja jossa päällä on voita, kinkkua, juustoa ja vähäsen kurkkua. Menen jo nukkumaan mutta palaan jääkaapille katsomaan löytyisikö vielä jotain syömistä.

Tämmöinen tapaus nyt liittyi joukkoonne.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 04.10.2015 klo 19:08

Hei, Nutri, ja tervetuloa joukkoon!☺️❤️☺️

Tänä aamuna oli taas uuden kilorajan alitus eli tarkoittaa esim sitä, että 78,0 kiloa muuttuu 77,9 kiloksi. Siltä osin ihan ok.

Syötiin tytön kanssa päivällä tortilloja. Niissä leivissä hän on ihan hirveästi kaloreita! Mutta ei tän päivään pisteet ylity, jos selviän illasta rahkalla... Juustoraasteen laitoin jo pakkaseen, niin ei tule sitä kiusausta - ja mahdollista oksentamista.

Pää on tyhjä, kun tyttö lähti. En nyt pysty kirjoittamaan enmpää...☹️

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 05.10.2015 klo 09:13

Paino sama kuin eilen. Eli siltä osin voin olla ihan tyytyväinen. Mitä se sitten olisi ollut ilman tuota illan oksentamista...?