Painonhallinta

Painonhallinta

Käyttäjä Jardin Prive aloittanut aikaan 13.07.2015 klo 10:06 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 13.07.2015 klo 10:06

Hei.

Ajattelin aloittaa ketjun, johon kaikki voivat vapaasti kirjoittaa. Ajatukseni on, että voimme keskustella painonhallinnasta, laihdutuksesta ja siitä, mikä on tavoitteemme. Toivon, ettei tähän ketjuun tulisi kovin laihdutus-vastaisia viestejä. Niin, että positiivinen asenne painonhallintaan ja laihduttamiseen säilyisi.

Itse aloitin tämän laihdutus-prosessin kesän alkupuolella. Käytän ensisijaisesti Nutrilettia. Välillä olin hetken normiruoalla. Kiloja on jokunen tippunut, mutta nyt junnaa paikoillaan. Ehkä siksikin ajattelin aloittaa tämän ketjun, että voisin saada motivaatiota tähän omaan painon pudottamiseeni. Vaikka mieli on maassa, on mulla kuitenkin motivaatiota laihduttamiseen. Ja näin se on helppoa. Ja hei, tämä ei ole mikään Nutrilett mainos! Olen ollut aikanaan Painonvartijoissa, ja menisin uudelleen, jos se olisi vielä Suomessa.

Minkälaisia kokemuksia teillä on? Oletko laihduttanut joskus tai laihdutatko nyt? Miten olet onnistunut? Mitä muuta aiheen tiimoilta on mielessäsi? Kirjoitellaan…🙂

Käyttäjä vivvy kirjoittanut 08.09.2015 klo 08:02

Heissan!

Jos laihduttaa kauhean nopeasti, ne pudotetut kilot tuppaa tulemaan takasin korkojen kera. Muistaakseni semmonen hyvä vauhti pudottaa painoa oli nax. 0,5 kiloa viikossa (viisaammat korjatkaa jos oon nyt ihan hakoteillä). Eli ei kauheasti. Mutta se hitaasti pudotettu paino pysyy sitten helpommin poissakin.

Itse pudotin vuodessa 30 kiloa pois. Olen vieläkin hyvin normaalipainoinen (vihaan niin tuota sanaa!) ja en ole uskaltanut käydä vaakalla. Tunnen taas, kun olen liusumassa syömishäiriön pyörteisiin. Kahvin voimalla eteenpäin, alkoholia joka viikonloppu (paino kyllä varmaan tippuisi ihan reilusti jos jättäisin tuon alkomahoolin pois, muttei pysty, helppo keino rentoutua), enkä syö juuri mitään. Tunnen itteni niin kamalaksi luuseriksi, kun söin eilen kaksi rahkaa, itsetehdyn pitsapalan ja raejuustoa ja omenaa. Piti pärjätä kahdella rahkalla ja pitsapalalla, mutta sitten Diapamin vaikutuksen alaisena menin syömään tuota raejuustoa ja omenaa. Miksi, voi miksi en vain voi olla syömättä ja laihtua? Menkatkin alko, joka paikkaan koskee ja oon turvonnu ihan palloksi. 😭 Mies sanoo, että en ole lihava, mutta pelottaa, että painan kohta taas sen 90 kiloa, jos nyt en ota itseäni niskasta kiinni. Kovin monta kymmentä kiloahan siihen vielä on, mutta se lihomisen pelko on ihan kauhea!

Voimia sulle, ja tsemppiä jaksamiseen! ☺️❤️☺️

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 08.09.2015 klo 08:36

Kävin vaa'alla. Samoissa mennään.

Tuntuu, että tällä hetkellä voisin toimia ilman tarkkaa kirjanpitoa syödystä ruoasta. Olen hahmottanut ruoka-annokset, millä paino pysyy - tällä hetkellä paikallaan -, mutta miten saisin sen taas laskemaan?! Tosin keittiövaakaa tarvitsen sen tarkistamiseen, että annokset pysyvät oikean kokoisina. Mutta siis en tarvitsisi sitä kirjanpitoa. Jatkan kuitenkin näin. On tämä laihdutus saatava vielä käyntiin. Nyt ollaan jumissa. Mutta miten???😐

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 08.09.2015 klo 18:46

Hei, Vivvy!☺️❤️☺️

Kiitos, kun taas kirjoitit. Luin tuolta toisesta ketjusta, ettei sinun vointisi ole hyvä. Arvostan siksi sitäkin enemmän, että vierailit tässä ketjussa! 🙂🌻

Sinä syöt tällä hetkellä tosi vähän. Vaikka eilen "sorruit" raejuustoon ja omenaan (!), ei se merkitse oikeasti muuta kuin, että halusit päättää ja hallita, mitä syöt, ja et pystynyt siihen. - Ja sekös harmittaa! Tiedän. Elimistösi ehkä tarvitsi tuon lisän... ehkä...

Olet saanut vuodessa paljon pois! Ja kun se on vielä pysynytkin niin. Onnittelut. Olet merkki siitä, että laihdutus voi onnistua.

Mä olin päivällä liikenteessä, tulin kotiin vähän aikaa sitten. Mulla oli eväänä kaksi pussillista Nutrilettia. Ne oli helpoin vaihtoehto kevyestä ruokailusta. Jäin sitten miettimään, että pitäisikö mun vaihtaa joko lounas tai päivällinen takaisin Nutrilettiin. Noita pusseja, kun mulla riitttää.

Masentaa... Nyt tuntuu, ettei mun laihdutuksesta tule mitään...😞

Käyttäjä dahliakukka kirjoittanut 08.09.2015 klo 20:56

Ootko Keventäjien ohjelmaa katsonut? Kiinnosti itseäni, kun telkkarissa mainos vilahti. Minua raivostuttaa, kun itselläni alkaa läskit muuttua lihakseksi ja se saa näyttämään niin isolta ja inhoamaan itseäni.
Jotain tässä täytyy tehdä...olen niin suklaaholisti ja kaikki makea maistuu liikaa, huoh

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 09.09.2015 klo 07:11

Myös tänään kävin vaa'alla, ja voin omaksi ilokseni ilmoittaa, että näytti taas niitä lukemia, mitä pitikin eli liki kilo vähemmän kuin eilen. Söin yli pisteiden. Vähän kävelin kaupungissa. En stressannut (muuta kuin sitä ahdistuskohtausta). Tuntuu rohkaisevalta taas!

Käyttäjä saloka kirjoittanut 09.09.2015 klo 10:56

luulin aamulla et olin 2 pvä aikana laihtunu 10 kg, mut parin tunnin päästä olikin -2kg. musta aika hyvä, sillä syön koko ajan olatsapiinia, miä mua lihottaa.
uusi sokerilääke saa olon heikoksi. en uskalla oikee liikkua. vedän sokeriteetä, et sokrut ei laske liikaa.

tänään yritän palata ruotuun. ruoka valmiina jääkaapissa. ja leipä ostettu. huomen ajattelin kokeilla kattoo, onko makaroneja, jos tekis laatikkoo, raastais joukkoon loput porkkanat vaikka.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 10.09.2015 klo 07:19

Hei, Saloka!☺️❤️☺️

Tippuisipa minunkin painoni noin!😉

Laitoin eilen lohikastiketta riisille. Normiannos riisiä, 120 grammaa, näytti niin pieneltä, että otin paljon enmmän. Se on tosin Painonvartijoiden pisteytyksessä tosi pieni ero. Mutta kyllä siiihen pienempää annoskokon pitäisi tottua...

Mulla oli eilen ajatus käydä ostamassa luumuja lisää. Olisin muussannut ne sauvasekoittimella ja pakastanut. En vain millään jaksanut lähteä enää uudestaan liikenteeseen.

Paino pyörii nyt noin kilon haarukassa. Tänään vähän enemmän kuin eilen. Ja toisaalta vähemmän kuin toissapäivänä.

Tunnen itseni... läskiksi.😠

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 13.09.2015 klo 07:42

Olin loppuviikosta reissussa. Tuli syötyä makeaa ja kaikkea... Nyt tiukka kuuri muutaman päivän. Paino nousi kilolla.

Mulla olisi tälle päivälle velvolisuuksia, mutta jätän niitä ehkä väliin. Kaipaan nyt vain olla kotona.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 13.09.2015 klo 11:30

Nyt mennään puurolla, Nutrilettilla ja raejuustolla vihanneksilla ryyditetysti. Pitää saada paino taas lasku-uralle. Josko se taas näin toimisi. Ja 0-keitto kehiin myös.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 14.09.2015 klo 08:33

Eilinen ruokamäärän tasapainotus jo auttoi painoon. Mutta kyllä nyt vielä jokunen satagrammaa saisi tippua viikonlopun juhlinnasta. Ja sitten painonpudotusta eteenpäin. Olisi kolme kiloa vielä matkaa seuraavaan vitosen loppunumeroon.

Nyt syön ruispuuroa karviaismarjoilla ryyditettynä. Nam.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 15.09.2015 klo 06:27

Paino nyt 100 grammaa vähemmän kuin viikko sitten. Hyvä, jos ottaa loppuviikon juhlinnan homioon. Mutta... Kilon enmmän kuin vähimmillään. Ja nyt se yksi kilo tuntuu tosi isolta kilolta! sen kun on kerran saavutanut, niin soisi sen psysyvän. Kilo tuntuu kymmeneltä kilolta minun mielessäni.

Nyt olen huomannut, että kun päivän saan menemään pienellä/kohtuullisella syömisellä, tulee illaala kuitenkin hetki, jolloin alan ottaa tavaraa jäääkaapista. Se ei ole hyvä. Itsehillitä ei kestä sinne asti. Mutta kun mielestäni syön jo päivällä ihan tarpeeksi... vaikea tilanne...

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 17.09.2015 klo 08:17

Paino on taas alempana. Haluaisin vielä nukkumaan, mutta mulla on terapia aamupäivästä. Paino nyt seilaa, mutta yritän nyt vielä itse setviä sitä; viikon, parin päästä on aika terveydenhoitajalle.

Aioin eilen iltapalaksi puuron, mutta pilkoinkin porkkanaa ja dippasin sitä tuorejuustoon. Oli hyvää. Ja pisteitäkään ei tullut paljon. Itse asiassa saman verran kuin olisi tullut puurosta.

Toivottavasti paino on huomennakin näisssä lukemissa, tai hitusen alle!

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 17.09.2015 klo 14:28

Mulla lopetetaan Mirtazapin. Kokeillaan auttaisiko sen lopetus painon putoamiseen... Jänskättää... Sekä se, että, onko siitä apua, että se, tuleeko vieroitusoireita.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 18.09.2015 klo 08:52

Paino alimmillaan, mitä tähän asti! Vatsa tosin toimi eilen sutjakkaasti.

Yöllä näin unta Mirtazapinin lopettamisesta. En saanut unissani nukuttua sen kanssa. En tiedä, onko se sitten ollut tottakin, olenko valvonut yöllä.... mutta luulen noita uniksi.

Yleistän nyt eilisen kokemuksen, mutta kuitenkin... Söin lounaalla tavallista isomman annoksen ja päivällisellä ihan hitusen pienemmän. Illalla ei sitten tullut sitä syöpöttelyn halua. Ajattelen, että voisi johtua tuosta tavallista isommasta lounaasta. Verensokerit on pysyneet tasaisempina.

Otan edelleen sen ruokalusikallisen pellavansiemenöljyä. Alkuun se tuntui isolta määrältä pisteytettynä, liki kymmenesosa päivän ruoasta, mutta nyt olen tottunut siihen. Niinkuin kahvimaidoista menee tietty pistemäärä, niin menee öljystäkin. Merkkaan ne molemmat heti aamusta ruokapäiväkirjaani, öljyn tosin otankin aamusta.

Olen miettinyt, saako nyt riittävästi rasvaa ruoasta. Oikeastaan ainut selkeä rasvan lähde öljyn lisäksi on tuorejuusto, jota en syö päivittäin. Ja onhan noissa eri ruoka-aineissa rasvaa mukana. Pitää keskustella asiasta terveydenhoitajan kanssa seuraavalla kerralla.

Toivon kovasti, että tuo Mirtazapiinin lopetus saisi painon taas laskusuunnalle! Lueskelin eilen netistä kokemuksia, ja ainakin osalle se on toiminut... Toivottavasti myös minulle!

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 19.09.2015 klo 13:00

Vihaan itseäni läskinä!

Söin eilen liikaa. Tänään yritän taas pystyä paremmin kontrolloimaan tilannetta. Illalla vähän herkutellaan tytön kanssa. Sen aion itselleni sallia, mutta muuten yritän syödä kohtuu vähän. Kuitenkin niin, ettei tulisi kauheaa nälkää, jolloin tulee sitten syötyä liikaa.

Mua masentaa. Viilsin vähän äsken. Olo on jotenkin ihmeen hankala. Onko se sitten "läski-vihasta" aiheutuvaa masennusta? Tuntuu, ettei mikään itseni haukkuminen tai vahingoittaminen ole riittävästi. Ja kai siitäkin tulee lisää pahaa oloa... Haluaisin olla alipainoinen, mutta tiedän - aika varmasti -, että se on mulle mahdotonta saavuttaa. Mutta voisiko se olla tavoite? Hölmö tavoite!

Mulla on reilun viikon päästä aika terveydenhoitajalle. Saa sitten nähdä, onko paino tippunut yhtään edellisestä käynnistä. Vähitellen pitäisi kai alkaa näkyä myös tuo Mirtazapinin lopetus. Vajaan viikon verran sitä vielä menee. Toivottavasti masennus ei sen osalta sitten pahene. Haluanko olla läski vai masentunut. Mielellään en kumpaakaan...😟