Painonhallinta

Painonhallinta

Käyttäjä Jardin Prive aloittanut aikaan 13.07.2015 klo 10:06 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 13.07.2015 klo 10:06

Hei.

Ajattelin aloittaa ketjun, johon kaikki voivat vapaasti kirjoittaa. Ajatukseni on, että voimme keskustella painonhallinnasta, laihdutuksesta ja siitä, mikä on tavoitteemme. Toivon, ettei tähän ketjuun tulisi kovin laihdutus-vastaisia viestejä. Niin, että positiivinen asenne painonhallintaan ja laihduttamiseen säilyisi.

Itse aloitin tämän laihdutus-prosessin kesän alkupuolella. Käytän ensisijaisesti Nutrilettia. Välillä olin hetken normiruoalla. Kiloja on jokunen tippunut, mutta nyt junnaa paikoillaan. Ehkä siksikin ajattelin aloittaa tämän ketjun, että voisin saada motivaatiota tähän omaan painon pudottamiseeni. Vaikka mieli on maassa, on mulla kuitenkin motivaatiota laihduttamiseen. Ja näin se on helppoa. Ja hei, tämä ei ole mikään Nutrilett mainos! Olen ollut aikanaan Painonvartijoissa, ja menisin uudelleen, jos se olisi vielä Suomessa.

Minkälaisia kokemuksia teillä on? Oletko laihduttanut joskus tai laihdutatko nyt? Miten olet onnistunut? Mitä muuta aiheen tiimoilta on mielessäsi? Kirjoitellaan…🙂

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 01.09.2015 klo 06:37

Paino nousi viime viikosta 300 grammaa. Ei hyvä. Ei lainkaan hyvä.

Tiedän ylittäneeni pisteet, enkä ole käynyt kävelyillä. Siinä se kai. Ja motivaatio on ollut hukassa muutenkin. Nyt sitten tutkailen, löytyykö sitä motivaatiota... Yritän vielä. Otan Nutriletttit käyttöön. Syön nyt aamusta puuron. Päivällä Nutrilettin. Välipalaksi joko Nutrilettin tai raejuustoa. Päivällisen voisin syödä normaalisti pisteitä laskien. Ja sitten vielä iltapalalla jogurttia tai Nutrilettia. Ja tietysti vihenneksia... Ja tällä mennään seuraava viikko. Katsotaan sitten, mitä vaaka näyttää...

Eli yritän vielä. Toivottavasti motivaatio löytyy! Ja se tuntuu löytyvän vain sitä kautta, että paino laskee!

Tuntuu, että tilanne on nyt hankala...🙄

Käyttäjä saloka kirjoittanut 01.09.2015 klo 08:13

mulla on vaakailu vielä kattomatta. en uskalla. tunnen ku kaikki ruoka ja juoma imeytyy kehoon kun sieni.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 02.09.2015 klo 06:48

Hei, Saloka!☺️❤️☺️

Mä olisin halunnut jättää tämän aamun painonmittamisen pois. Vaaka hyppäsi ylös niin, että... Tiedän järjellä, ettei paino ole voinut nousa noin paljona, mutta kyllä se harmittaa. Varsinkin kun viime viikkkokin mneni plussan puolelle. Tein eilen jo tälle päivälle ruokalistan, jota aion noudattaa, yrittää ainakin noudattaa. Kaikki herkut pitää nyt laittaa pannaan. On keskityttävä sellaisen syömiseen, mitä elimistö tarvitsee. Mulla ei ole syötävänä pisteitä niin paljon, että herkuille olisi tilaa kuin ihan satunnaisesti.

Siis, harmittaa. Ja kun motivaaatio on muutenkin hukassa. Mä luulen, että mun kohdalla ainut motivaatiolisäys olisi tuo painon tippuminen. Olo ei ole vielä parantuntu. En tavoittele niin paljon terveyttä kuin kauneutta. Tunnen itseni nyt rumaksi, läskiksi akaksi.

Muiten en arvostele näillä olilla mittapuilla, en tosiaan! Mutta kai tässä on mukana oma masennus ja kuva itsestä. Tuntuu, että aina olen ollut ylipainoinen ja kärsinyt siitä. Muistan sen kouluajoilta asti.

Aamupalaksi mulla on puuroa ja viimevuotisia marjoja.

Kirjoitelkaa mulle, kaipaan sitä nyt!☹️

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 02.09.2015 klo 11:08

Tuli nyt aamupäivästä sopiva väli. Kävin kävelemässä puolituntia. Ja sitten kiipesin portaat viidenteen kerrokseen. Siltä osin olo kohtalainen. Tuntuu vain, että pitäisi kävellä koko ajan. Mikään ei riitä. Ja tämän kirjoitan vain itsestäni: Olen huono ja kehno ja onneton ja mahdoton laihduttamaan. Kaikkia muita kohtaan olen paljon armeliaampi.

Jos en olisi käynyt tänään vaa'alla olisin luultavasti tyytyväisempi olemiseeni. Mutta nyt mulla on edes mahdollista yrittää pitää itselleni ryhtiliike. Syödä vähemmän eli pisteiden mukaan ja liikkua.

Olen paha ihminen.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 03.09.2015 klo 06:34

Paino vain jatkaa nousemista. En ymmärrä.😐 Tiedän, että syön pisteiden yli, mutta en mä voi ihoa näin paljon.

Pitää karsia kaikki herkut pois jääkaapista.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 03.09.2015 klo 07:54

Ehkä yksi tekijä tähän painon nousuun on se, että olen alkanut syödä ruokaa, jolloin suolistossa on tavaraa. Vaikea silti hyväksyä tilannetta. Mä oon jo jonkun päivän puhunut ryhtiliikkeeetä. Nyt raastoin juuston pakkaseen. Ja laitoin myös tuorejuuston samaan paikkaan. Leipää en voi syödä, siitä tulee niin paljon pisteitä.

Tää uuden ruokailun oppiminen ei olekaa niin helppoa kuin oletin Nutrilettin aikana. Annoskokojen pitäisi olla pienempiä. Ylimääräiset välipalat (mieliteot) pitäisi saada pois. Liikkua pitäisi päivittäin... Onko jollakulla jotain lisättävää, mitä mun pitäisi huomioida?

Mä nukahdan tähän tietokoneen ääreen. Ja mun pitäisi selvitä terapiaan bussilla. Nukahtamatta...😴

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 03.09.2015 klo 10:49

Kävin terapiassa. Tuli mieleen mahdollisuus, että nuo mun viime aikoina ottamat yliannostukset on entisestään hidastaneet aineenvaihduntaa. Ja siten nostaneet painoa. Pitänee yrittää elää ilman yliannostuksia. Vaikeaa se on...

Käyttäjä dahliakukka kirjoittanut 03.09.2015 klo 15:14

en ole sinua unohtanut. olin vähän reissussa ja nyt isot pihahommelit vie loputkin voimat. olet ajatuksissani.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 04.09.2015 klo 09:18

Hei, Dahliakukka! Kiitos kun et ole minua unohtanut!☺️❤️☺️

Tälle päivälle paino on taas alkanut laskemaan. Tunnen itseni vain niin väsyneeeksi. Eilen en ottanut yliannostusta. Ajattelin, että jos painon nousu on johtunut niistä. Se tuntui eilen tärkeäämältä. Nyt en tiedä...

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 04.09.2015 klo 20:51

Oon ylittänyt tämän päivän pisteet parilla pisteellä. On jotenkin hankalaa, kun joutuu hakemaan ruokaa ruokajonosta, ja ei pääse valitsemaan vähärasvaisia ja -energisiä tuotteita. Ja leivässä, jota saa melkein rajattomasti, on niin paljon pisteitä, ettei sitä voi syödä paljoakaan. En nyt oikein tiedä ratkaisua tähän tilanteeseen.

Olin vähän ajatellut, että olisin kävellyt ainakin osan matkaa kotiin, kun olin lapsenvahtina, mutten jaksanut. Tunen itseni luopioksi.

Kello ei ole yhdeksääkään, ja olen valmis nukkumaan. Ehkä kohta. Pitää tehdä taas 0-keittoa. Saa sitten syödä, vaikka pisteitä ei olisi jäljellä.

Käyttäjä vivvy kirjoittanut 05.09.2015 klo 00:46

Hei Jardin prive!

Olen aika huolissani sinusta. Luin tämän ketjun alusta loppuun ja minua pelottaa, että olet luisumassa syömishäiriön puolelle. En tiedä onko kenellekään muulle tullut samanlaista mieleen?

Itse syömishäiriötä sairastavana toivon, että et joudu tähän samaan helvettiin (anteeksi vahva sanavalinta)! Päivästä toiseen painon kyttäämistä, joskus joka useita kymmeniä kertoja päivässä. Oksentelua, paastoamista ja sen aiheuttamaa ahmintaa. Mielilalat heittelee, on väsynyt ja saamaton olo. Ei jaksa mitään. Ajattelee vain koko ajan sitä miten läski ja ruma on, miten ei kelpaa kenellekään ja kaikille olisi vain parempi jos kuolisi pois olemasta muiden taakkana.

Voimia sinulle ja jätä se pisteiden laskeminen. Syö hyvää ja terveellista kotiruokaa ja välipaloina joitain hyviä hedelmiä. Panosta säännöliseen ateriarytmiin (aamupala, lounas, kahvit ja joku leipä tai miksei pieni herkkukin,päiväruoka ja iltapala). Kasaa vaikka annoksesi lautasmallin mukaan. Nuo olis varmaan semmosia normaaleja ja hyviä keinoja syödä hyvin. Ja kun syö hyvin ja tasaisesti, niin ei ole sitten mikään suunnaton nälkäkään. Kuullostan nyt ihan ravitsemusterapeutiltani, järkevä nainen se on tosin. Tiedän, että nuo on vaan sanoja ja tiedän, että niitä on helpompi kirjoittaa kuin toetuttaa, mutta pienen askelin eteenpäin. 🙂🌻

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 05.09.2015 klo 07:59

Hei, Vivvy!☺️❤️☺️

Kirjoituksesi pysäytti... hetkeksi... Tuntuu, että oikeasti haluaisin tähän vielä jonkin syömishäiriön. Mun on laihduttava! En pidä itsestäni tällaisena!

Mutta totta sekin, etten enää iltaisin pysty juurikaan estämään itseäni syömästä. Söin eilen melkein purkillisen jogurttia. En tiedä, mitä tehdä! Mä haluan painoa pois! Läskiä pois! Mutta lautasmallilla se on liian hidasta, jos onnistuu lainkaan.

Kirjoita mulle vielä lisää!

Käyttäjä dahliakukka kirjoittanut 05.09.2015 klo 15:47

Huomasin, että kun monta päivää pihahommissa heiluin niin housut, jotka kiristi mahan päältä olivatkin pikkuisen väljemmät. Rankka tapa tämäkin painoa pudottaa. Olen huomannut, että kun ottaa särkylääkkeitä niin kummasti nälättää enenmän. Masennuslääkkeet nostaa painoa, mutta, kun en minä ilmankaan selviä. Onneksi kesä on ohitse ja voi piilottaa jenkkakahvat vaatetuksella. Voimia jp.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 06.09.2015 klo 07:48

Hei, Dahliakukka!☺️❤️☺️

Mä joudun syömään aika paljon särkylääkkeitä. Olisiko sillä tosiaan yhteys syömiseen. Mielenkiiintoista! Tuo masennuslääkejuttu on ihan selvä. Ymmärtääkseni ne vaikuttaa kahdella tavalla. Lisäävät ruokahalua ja hidastavat aineenvaihduntaa.

Haluaisin ensi kesänä olla laiha!

Kävin vaa'alla. Sama kuin toissapäivänä. Pidän sitä melkeinpä hyvänä juttuna. Kilo enemmän muin vähimmillää ollut, mutta ei ole perjantaista noussut. Pisteitä söin eilen tarkoituksella enemmän.

Olen vähän huolissani tuosta mahdolllisen syömishäiriön kehittymisestä. Onhan mulla ollut aikanaa na kaksi jaksoa, kun en ole mitään oikeastaan syönyt ja sen, minkä söin, oksensin sormet kurkussa pois. Nytkin haluaisin saada itsestäni ulos kaiken syömäni mahdollisimman pian.

Enpä vain tiedä mitä tehgdä, kun haluan laihtua, ja nyt tuo projektini ei etene.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 07.09.2015 klo 11:46

Paino junnaa, mutta eipähän nyt nouse. On se tosin kilon enemmän kuin toissaviikolla.

Yritän opetella syömään normiannoksia ruokaa. Lautasmallilla. Salaattia ja muuta vihannesta puolet. Pastaa/riisiä neljännes (menee tällä hetkellä vähän enemmän eli siihen voisin kiinnitttää huomiota) ja kastiketta se viimeinen neljännes. Keittojen suhteen sopiva annos. En ole syönyt 0-keittoa vähään aikaan. Pitäisi etsiä sitä pakkasesta. Ruisleipää syön muutaman palasen päivässä. Kun laittaa tomaattia päälle, en tarvitse siihen margariinia.

Luin juuri Hesarista, että esim tummalta lautaselta syöminen pienentää annoskokoja. Ideana on se, että pasta/riisi/peruna erottuu tummalta lautaselta paremmin kuin valkoiselta. Ja kun sen näkee paremmin, ottaa vähemmän. Se on ihan tutkittu juttu. Pitänee käydä IKEAssa ja ostaa muutama tummempi lautanen.

Sitten siinä jutussa oli, että kun laihduttaa hirveällä itsekurilla ensin painoa pois, niin sen takia se paino ei pysy alhaalla, kun sitä itsekuria ei voi aina ja ikuisesti pitää yllä. Tuo koskee mua. Nyt mun laihdutus on pienellä tuumaus-tauolla. Lasken kyllä pisteet, mutta mietin muuten, miten jatkan. Pisteitä syön nyt vähän enemmän kuin aiemmin.

Mutta mä haluan olla laiha! Eli edes normaalipainoinen! Se merkka mulle paljon. Vielä pitäisi saada ainakin 15 kiloa pois. Alkukesästä on lähtenyt suunnilleen 10 kiloa. Paljonhan tuo on, mutta kun se ei tunnu missään. En arvosta tuota jo saavutettua pudotusta. Se ei näy missään! Mä tiedän, mihin kesämekkoon mä haluan mahtua ensi kesänä. Mä haluan sen!