Hei!
Olen ihan uusi täällä, enkä edes ole seurannut koko ketjua, mutta otsikko jotenkin kosketti. Olen siellä sun täällä käynyt ns. avohoidossa ja käyttänyt erinäisiä mielialalääkkeitä jo kymmeniä vuosia, enkä selviäisi toimintakykyisenä ilman niitä - siis edes kotitöistä ym, nyt ei muuta juuri olekaan, kun olen työtön - taas. Työttömyys ja se, ettei ole ystäviä, masentaa.
Olen nuoresta asti ollut herkkä, ja jo koulussa yksinäinen - nykyään varmastikin asiaan puututtaisiin ja tarjottaisiin vaikka mitä apua, silloin vain kaikki, sekä opettajat, jotka juoruili selkäni takana vanhemmilleni, jotka sitten ihmettelivät, miten outo mahdankaan olla koulussa - no siis ujo ja arka olin, mutta kun en VOINUT sille mitään.
No vanhemmat sitten olivat menettää hermonsa ja menettivätkin usein, kun minusta valitettiin, kun olen niin hiljainen ja ujo. Jos eivät olisi juorunneet, olisin luullut, että kelpaan sellaisenakin, mutta tuo selän takana asiaan puuttuminen sai minut itsekin uskomaan, että olen todella outo, ja luonteeni on tähän maailmaan aivan vääränlainen.
Vaikka olin tunnollinen ja aika hyvä oppilas, itsetuntoni ja motivaationi kouluakin kohtaan kärsivät tästä, mutta ketäpä kiinnosti - paitsi että sekä opettajat että vanhemmat haukkuivat.
Ammatinvalinnan kanssa olin varovainen, menin opiskelemaan niin lähelle kun mahdollista alaa mikä ei juuri kiinnostanut, mutta kun ei ollut rohkeutta edes hakeutua uudelle paikkakunnalle.
Työelämässä olen ollut suurimman osan työiästäni, mutta määräaikaisissa, eli paljon myös työttömänä. Oloni on aina kouluajoista asti ollut ns. itsetuhoinen, eli mietin, miksi näin outo saa edes elää, mutta jotenkin osaan käyttäytä niin normaalisti, että vaikka kuinka selittäisin ammattilaisille pahaa oloani, saan osakseni myhäilyä enkä mitään vakavaa diagnoosia - en tiedä mitä se auttaisi, mutta kun tuntuu, että pahaa oloani ei kukaaan koskaan ota vakavasti. Nyt jo keski-ikäisenä sitten olenkin jo kaiken muun lisäksi, ikäsrasisminkin vuoksi, joka alkaa n. vähän alle 40-vuotiaana, jo muutenkin turha - hyvä, että nuoriin panostetaan nykyään, mutta mitä sitten yli 25-vuotiaiden masentuneiden ja syrjäytyvien pitäisi tehdä? Poistua elämästä jollain tavalla häiritsemästä muita, iloisempia ja tuotteliaampia? Mulla ei ole ketään, joka mua surisi edes, päin vastoin, ajattelisivat kai, että "tuo nyt oli odotettavissakin".
Mutta kun oikeasti edelleen haluaisin elää, mutta kukaan ei huoli minua ystäväkseenkään...olen kyllä ujo, mutta puhun, kun alkuun pääsen, ja huolehdin fyysisestä olemuksestani - kai mulla on jokin näkymätön merkki otsassa, että tarkoitukseni on elää elämäni yksin ja unohdettuna ja minua kannattaa välttää. Ns. paras kaverinikin, jonka kanssa nyt jotain aina on tullut tehtyä, on käytännössä alkanut vältellä minua, vaikka sanookin muuta. No mitäs iloa musta nyt oliskaan, vaikka on meillä kyllä ollut vuosien varrella vaikka kuinka hauskaakin, mut sosiaalisempana ihmisenä häntäkin hermostuttaa, että en ole hänenekään milestään esittelykelpoinen, suoraan sanoen hänkin kai oikeastaan häpeää minua, siis että olen ujo ja yksinäinen, niin kai minussa jotain vikaa tosiaan on oltava😑❓😐