Yleisellä tasolla: ihmisen vahvin vietti on ainakin biologien mukaan itsesäilytysvietti. Jos ihminen kokee elämänsä niin raskaaksi, vaikeaksi tai turhaksi, että miettii sen lopettamista, on lääkärien mukaan kyseessä masennus, vaikea sairaus, joka vaatii hoitoa.
Henkilökohtaisella tasolla: Perheettömänä ja parittomana ihmisenä minäkin mietin usein, miten vähän jälkiä jätän kun poistun täältä joskus. Mutta hei, tämä pätee kaikkiin muihinkin ihmisiin. Minulla esimerkiksi ei ole lapsia, mutta eihän se niin mene, että ihminen jatkaa elämäänsä lapsissa, koska lapsilla on oma elämänsä. Viime kädessä jokainen joutuu perustelemaan olemassaolonsa itse itselleen.
Joku viisas ajattelija sanoi, että onneen tarvitaan kolme asiaa: jotain, mitä tehdä, joku, jota rakastaa ja jotain, mitä toivoa. Näin varmasti onkin. Silti jos joku näistä asioista puuttuu tällä hetkellä, ei se tarkoita, että näin tulee olemaan ikuisesti. Minä esimerkiksi jaksan edelleen vielä toivoa, että olen joskus jollekulle hyvin tärkeä ja rakas ihminen, vaikka sellaista ei tällä hetkellä enää minulle ole. Siispä jos ei ole rakkautta, on ainakin toivoa.
Ja hyvin tärkeää on löytää jotain, mitä jaksaa tehdä. Tekemisen kautta paha olo helpottaa ja tehtyään jotain voi palkita itsensä siitä. Taas jaksaa kappaleen matkaa eteenpäin!