Vanki kirjoitti 30.4.2013 16:27
Klara vappen tai jotain
Nyt olisi se päivä jolloin pitäisi käyttää tuota ylioppilas lakkia ensimmäisen kerran sitten viime vuoden. Ei hirveästi vaan innosta koko vappu. Masennus ja ahdistus äityny taas pahaksi. Saatan olla vähän kipeänäki kun palelee, on huono olo ja aivan järkyttävän väsy koko ajan.
Katson ulos. Koleaa ja harmaata. Muistelen aikasempia vappuja. Joskus näillä leveyksillä on vapun aikaan ollu todella lämmin ja vehreää, mutta tässä vuodessa on jotain pahasti vialla. Tämä vallitseva harmaus on häiritsevää. Vettä on satanu jo pari viikkoa ja silloin kun ei sada, aurinko muistuttaa olemassa olostaan vain kadotakseen jälleen harmaan pilvimassan taakse. Odotan kovasti kesää. Auringon paiste, luonto ja lämpö piristää, tai on aina piristäny tähän asti. Kevät on mielestäni vain ikävä välivaihe, syksyn lailla, joka pitää kestää ennen varsinaista pysyvyyttä (talvi, kesä). Kesässä on taikaa. Silloin ilmassa on uutta energiaa, toivoa, uskoa. Viime kesä oli varmaan parasta aikaa elämässäni. Sen jälkeen raskain aika alkoi.
Mitäs vielä.. Aivan. Olen korviani myöten liemessä raha asioiden kanssa. Oisko kellään mitään vinkkeliä miten esimerkiksi erääntyneiden laskujen kanssa pitäisi toimia jos ei ole yksinkertaisesti varaa maksaa niitä? Kämpän vuokra sama homma.. Oon tosi huono hoitaa näitä asioita, en ole ollu tämmösessä tilanteessa ennen. Kun oli töitä nii ei tarvinu paljo miettiä laskuja, ne maksettii ja sillä selvä.
Itsetuhoiset ajatukset alkanu pyörimää taas pyöriin päässä ahdistuksen lisäännyttyä. Välillä mietin "pois pääsyä" pelottavan systemaattisesti ja kylmä kiskoisesti. Pitäisi varmaan kirjoittaa vaikka kirjeet lähiomaisille, jos se herättäis minut ajattelemaan tuollaisen teon todellisia seurauksia.
Vappuja vaan kaikille! Syökää munkkeja ja juokaa simaa minunki puolesta!
En olekkaan täällä ainakaan yli viikkoon käyny. Oma vappu meni ihan mukavasti. Kun lukee tätä sun kirjotusta niin nyt kun itsellä tuntuu menevän paremmin ku aikasemmin niin huomaan kuinka pessimistisesti ajattelet, että vuodessa on jotain vialla ja aurinko tulee vain mennäkseen jne. Kun rupee tuota ajatustapaa ruokkimaan niin se on yks noidankehä ja kaikki ajatukset päättyy lopulta kuolemaan tai muuhun kurjuuteen. Itse yritän ja ajattelenkin nykyään vähän positiivisemmin, kun joku on menny huonosti tai pieleen aikasemmin niin sille ei voi enää mitään, ja vaihtoehto on itsellä joko jatkaa eteenpäin ja yrittää eteenpäin tai kelata vanhaa ja jumittaa siihen. Korostaen "yrittää etenpäin" semmosta pakkopullaa se on kunnes pääsee siihen pisteeseen, että välillä nauttii asioista. Hyvä kuitenkin että odotat kesää. Suomen kesä on paras! Itse tykkään keväästä ehkä eniten, ja toivon että se olis pitkä, mut aurinkoinen, nii se nyt on aikapaljon ollutkin
😋.
Raha-asioista melkein varmaan paras soittaa laskussa näkyvään neuvonta numeroon ja kertoa, että nyt on tilapäisesti vaikeuksia maksaa laskut ajallaan. Niitä voi sillain saada vähän järjesteltyä semmosille aikaväleille, ettei ne kasaantuis nopeesti. Ja jos on lainoja, niin maksuvapaita kuukausia voi sopia pankin kans myös. Viimekädessä jos tulee kertakaikkiaan mahdoton paikka niin joku raha asia neuvoja tai semmonen on mun mielestä olemassa, varmaan pankista saa lisätietoa, joka voi auttaa ja etsiä ja selvittää keinoja laskujen maksun hoitoon tiukas paikas.
Pidätkö itselles päiväkirjaa tai jotain ? Itse kirjottelen päiväkirjaa, ny vähän harvemmin tullu kirjotettua... huomaa et se meinaa välillä unohtua kun menee paremmin. Mut se auttaa myös, kun voi selata muutaman kuukauden taaksepäin ja lukea miten sillon on menny ja onko miten ajatukset muuttunu... semmosta teese itse terapiaa 😉
Muista, et vaikka viimekesä ol iparasta aikaa ja nyt ollu vaikeinta aikaa, kun tästä suosta pääset olet paljon vahvempi!