Hirveä olo, kerta kaikkiaan..
Unirytmi on menojen takia täysin päälaellaan. Saan unenpäästä kiinni aamulla ja herään vasta myöhään iltapäivällä. Ei tee yhtään hyvää mielelle tämä, huomasin sen yksin ollessani.
Ikävä iski jälleen. Ikävöin eksääni. Tuntuu kuin kaikki mitä oli, olisi ollut vain unta. Tunnen itseni miltei petetyksi, en hänen toimesta vaan itseni. Ihan kuin kaikki se rakkaus olisi ollu vain oman kieroutuneen persoonallisuuteni luoma illuusio, jonka tarkoituksena oli vain tuottaa tuskaa. Pakko myöntää, että onnistuin hyvin siinä mutta miksi haluaisin tuottaa itselleni tuskaa?
Olen aina ollu melodramaattinen persoona, niin kauan kuin muistan. Olin jo lapsena herkkä ja omaan maailmaani uppoutuva, miltei muista eristäytyvä. Menetin isäni ollessani 8-vuotias ja koin sen loppuna, lapsuuden loppuna. Tämän tapauksen jälkeen olen kokenu useasti niin sanotusti 'loppumisen' tunnetta; paha tunne siitä, että jokin tuttu katoaa ja loppuu pian. Murrosikä oli paha, tunteiden vuoristorataa ja maailman painon tuntua alusta loppuun. Olin hetken tasapainossa pahimpien vuosien jälkeen kun elin "nuoruuttani" mutta tämä loppui seinään kun minusta tuli isä. Yksi päivä ja sinulla on enemmän vastuuta kuin olisit ikinä osannu odottaa. En valittanu, lapsesta oli pakko pitää huolta. En käytännössä nukkunut yli vuoteen kokonaista yötä ja tämä johti siihen, etten enää välittänyt mistään. Suhteeni oli kuivunut kasaan, en tuntenut toista kohtaan enää mitään ja ainoa josta välitin oli lapseni. Elin köyhää elämää, rahallisesti ja henkisesti.
Kun tämä suhde päättyi viimein ja vihdoin, tunsin ensimmäistä kertaa vuosiin eläväni. Rakastuin, tosiaan rakastuin. En ollut ikinä tuntenut ketään naista kohtaan niin voimakkaita tunteita. Ne tunteet saivat minut sekaisin. En hyljännyt lastani mutta eron tuottaman vihan ja katkeruuden takia oli pitkä aika, etten saanut nähdä lastani. Minulla on isänä oikeuteni mutta ymmärsin varsin hyvin kuinka vaikea tilanne oli. En painostanut suuntaan enkä toiseen ja asiat selvenivät ajan kanssa.
Synkkänä ihmisenä olen raskasta seuraa toiselle ja tämän huomasin uudessa suhteessani. Vaikka kuinka sain rakkautta ja olin onnellinen, syksyn tullen masennuin ja ahdistuin erittäin pahasti. Olin ollut masentunut ja ahdistunu jo pitemmän aikaa mutta kaikki kärjistyi syksyllä. Suhde alkoi murentumaan. Yritin olla pirteämpi väkisin mutta se ei jatkunut ikinä tarpeeksi pitkään. Raskaan olemukseni takia turhan päiväinen riitely lisääntyi lisääntymistään eikä kukaan jaksa sellaista pitkään. Itse olin valmis elämään siinä suhteessa vaikka loppu elämäni, rakastinhan häntä enemmän kuin olin koskaan ketään naista rakastanut, mutta hän ei tahtonut yrittää. Muutaman psykoottisen kohtauksen jälkeen homma oli selvä, oli minun aikani lähteä.
Nyt kun tapahtuneesta on jo hyvä tovi kulunut, mietin miksi en tosiaan pystynyt pitämään itseäni ruodussa? Olen pitänyt synkkyyttä, masennusta ja ahdistusta osana persoonallisuuttani. Olen tuonut sitä esille läpi elämäni aina kuin mahdollista, aivan kuin haluaisin ja pitäisin siitä. En todellakaan nauti tästä olostani mutta olen käyttäytynyt ja toiminut aina ihan kuin nauttisin. Olenko niin tottunut ja 'rakastunut' sairauteeni, etten edes halua parantua..? Siksikö mikään apu ei ole aikanaan ja nykyään parantunut oloani?
Olen oppinut kantapään kautta sen kuinka ihmiset kaikkoavat ympäriltä jos heidän niskaan sysää kaikki murheet ja tunteet. En enää tee niin, sitä olen harjoitellut ja sen olen oppinut. Mustasukkaisuus on ollu itselläni aina ongelma naisten kanssa mutta sekin on tunne, jonka voi käsitellä itsensä kanssa. Aina sitä ei tarvitse toiselle antaa ilmi, varsinkaan jos se on perätöntä tahi liian sairaalloista. Patoutumia ei kukaan tahdo mutta itse en ota sitä riskiä enää, että kieroutuneen ajatuksen juoksuni takia menettäisin itselleni elintärkeitä sosiaalisia suhteita. Käsittelen tunteeni yksin ja kanavoin niitä parhaani mukaan.
Eiköhän avautuminen riitä tälle yölle. Paranihan se olokin hieman kun sai kirjoittaa. Se joka tän jaksaa lukea, kymmenen pistettä ja papukaija merkki! Laitetaanpa vielä pieni aforismi tähän loppuun:
Hedelmä kypsyy kiinni puussa
paahtavan auringon alla
mutta jos irroitat sen ja jätät
kivelle päiväksi, se mätänee
-Vanki
Hyvää yötä maailma!