Normaalia elämää sydänsairaudesta riippumatta

Normaalia elämää sydänsairaudesta riippumatta

Käyttäjä Nimetön aloittanut aikaan 20.03.2018 klo 11:17 kohteessa Aikuisen elämää
  • Suljettu
Käyttäjä kirjoittanut 20.03.2018 klo 11:17

Sydän- ja verisuonisairaudet ovat yksi suurimmista kansantaudeistamme.Sepelvaltimotauti, sydämen vajaatoiminta ja eteisvärinä ovat esimerkkejä sairauksista, jotka vaikuttavat hyvin monen suomalaisen elämään. Sairaudesta huolimatta elämää tulisi kuitenkin pyrkiä jatkamaan mahdollisimman normaalilla tavalla huomioiden toki sairauden mukanaan tuomat muutokset ja rajoitukset.

Lääkehoito ja terveelliset elintavat muodostavat onnistuneen hoidon kulmakivet. Kannattaa myös hyödyntää vertaistukea, koska sillä on todettu olevan myös suuri merkitys sydänpotilaan omahoidon ja kuntoutumisen tukena.

Miten sydänsairaus on vaikuttanut Sinun arkeesi ja mitkä keinot ovat auttaneet Sinua eteenpäin?

Kerro ja jaa omat vinkkisi yhteiseen keskusteluun, johon osallistuvat myös Sydänliiton koulutetut verkkotukihenkilöt. Mietitään yhdessä keinoja, miten voimme iloita jokaisesta päivästä sydänsairaudesta huolimatta 🌻🙂🌻

Kaikki vinkit ovat tervetulleita 🙂👍

Käyttäjä matson2 kirjoittanut 01.01.2019 klo 15:50

Ny se sitte tuli, vuosi 2019, mutta tulokohon!! Kaikille rauhallisempaa vuotta kuin viimevuosi!🌻🙂🌻 Mentihin koiruuren kans mökille ettei kuulu paukahroksia, eikä kuulunu!😀 Lunta tuli ja tuuli kovahkosti, mutta ei se haitannu, maattihin ja lenkkeeltihin ja syötihin hyvin, mutta kohtuurella, klökiäki vähä maisteltihin ja homejuustoo ruskean piparin päälle runsahasti, jo vain oli hyvää!!
Mitä sinne hiliaasuutehen kuuluu, kun kukaa ei oo kiriootellu tänne pitkähän aikahan.
Justihin tultihin kotia takaasi ja suojalunta oli tullu tännekki kotipoluulle, piti ottaa rauhallisesti, ettei pumppu sano tinkiänsä irti!! 8 vuotta oon sitäki yrittäny opetrella muttei oo viä menny oppi perille! No jos se nyt tänävuonna menis, ans kattoo!😐😐
Tuo Parkinssoniki on ollu vähä rauhallisempi, kun on saanu nauttia olostansa, se tuntuu tykkäävän kun aivot nauttii. Kai siä silloon homoonit hyrrää silleki vähä henkilökohtaasesti. Mee ny sitte jä tierä, kun sinne ei näe!!
Pankaas ny kiriootellen, olis kiva kuulla mitä teilleki kuuluu!!☺️❤️🌻🙂🌻😐😐

Käyttäjä Kata_K (Työntekijä) (MIELI Kriisikeskus Helsinki) kirjoittanut 08.01.2019 klo 14:02

Hei ja tiedoksi tännekin:

Sydänliiton järjestämät Sydän Chatit jatkuvat Tukinetissä tänäkin vuonna. Vuoden ensimmäinen chat on tiistaina 15.1. klo 18-19.30 ja silloin ollaan taas sydänpotilaan arkielämän kysymysten äärellä.

Tervetuloa mukaan vaihtamaan ajatuksia ja kuulumisia vertaisten kanssa!🙂🌻

Käyttäjä karisto kirjoittanut 10.01.2019 klo 12:23

Hei sydänihmiset. Olen 63v ja eläkkeellä. Sain sydänkohtauksen 2015 ja tehtiin kolmen suonen ohitusleikkaus ja vielä jäi hiippaläpän vuoto. Jouduin heti vuoden sairausloman jälkeen työkyvyttömyyseläkkeelle, koska työni oli fyysisesti raskasta. Eläkkeele joutuminen oli mulle raskaampaa kuin itse sydänkohtaus. Tänä vuonna jään sitten jo vanhuuseläkkeelle.

Olen käynyt vain kerran sydänlääkärillä näinä vuosina. Enkä muutenkaan lääkärillä sen jälkeen, kun työterveys loppui. Läppävuotoa piti seurata keskussairaalassa muttei ole tullut aikaa. Kerran vuodessa käyn verikokeissa ja sairaanhoitaja soittaa tuloksista. Lääkkeitäni on muuteltu ilman, että näen lääkäriä.
Kerran pyysin lähetettä psykiatrille muttei sitäkään ole tullut.

Liikun joka päivä ja otan nitron jos siltä tuntuu. Lapset ja lapsenlapset asuvat kaukana, koirani piti lopettaa, kun oli jo niin vanha eikä sen jälkeen elämä ole oikein tuntunut miltään.

Käyttäjä matson2 kirjoittanut 11.01.2019 klo 13:25

Tervehdys Karisto! Hyvin on tuttuja nuo tuntemukset. Sydäntapahtuma on kyllä niin iso asia, että se laittaa ihmisen shokkitilaan pitkäksi aikaa. Meidät on opetettu pienestä pitäen että vain työn kautta olemme hyväksyttyjä ja kun se loppuu itsestä riippumattomista syistä tulee huonommuuden tunne ja jopa häpeän tunteita.
Suositelisin sinulle ,että menet terveyskeskukseen ja tilaat ajan sydänhoitajalle tai jos sellaista ei ole niin kuitenkin sairaanhoitajan vastaanotolle ja kerrot nämä kaikki asiat joista tuossa kerrot hänelle ja haluat tuon seurannan käyntiin välittömästi. Se on vain sellainen seuranta joka pitää hoitua, ettei tule yllätyksiä. Samoin sen psykiatrin tai psykologin ajan täytyy järjestyä. Se hoitaja hoitaa ne asiat kunhan menet ja kerrot tarpeesi hänelle.Hyvä,että pidät itsesi liikkeellä se antaa hyvää mieltä ja kunto pysyy hyvänä!
15.1.2019 klo 18.00 On sydänchatti täällä tukinetissä. Siinä on myös hyvä foorumi käsitellä näitä sydänasioita ja mikä mieltä painaa. Siellä on tarkoitus, että ihmiset keskenään pohtivat näitä asioita ja antavat toisilleen vinkkejä ja vertaistukea. Siellä on mukana aina kaksi tukihenkilöä sydänliiton taholta ja usein myös joku asiantuntija. Suosittelen.
Hyvää jatkoa sinulle ja mukavia lenkkipolkuja!!🌻🙂🌻

Käyttäjä Kata_K (Työntekijä) (MIELI Kriisikeskus Helsinki) kirjoittanut 24.01.2019 klo 14:57

Muistutus!

Kohta on taas seuraavan Sydän Chatin aika. Seuraava chat on täällä Tukinetissä ensi tiistaina 29.1. tuttuun tapaan kello 18-19.30.

Tervetuloa tuolloin kaikki uudet ja vanhat keskustelijat jakamaan ajatuksia sydänpotilaan arkielemän kysymyksistä! 🙂👍

Käyttäjä matson2 kirjoittanut 31.01.2019 klo 10:41

Huomenna on sitte jo helemikuu. Aika menee ettei peräs kerkiä! Nyt on oltu sellaasis hommis ettei usloisi sydänpotilaaksi tai Parkinsoniksi, ym,ym,. On tehty muutoksia viljankuivaajaan ja mäkin oon ollu siellä apuhanslankarina. No hyvin on kumminkin menny ainakin vielä, ei oo tulllu pahemmin trukommia. Kyllä se viä "sairaskin" voi teherä "pahantekoja", näköjään. Lääkärit kai olis kyllä kauhuissaan. Mutta se on sitte niiren ongelma ja kai velevollisuuskin. Koiruus on kävelyttäny joka päivä, Kummasti Parkinsonin vapina kädestä loppuu, kun tulee hyvänolon hormoooonia aivoohin. Se on kumma värkki tuo ihiminen kokonaasuutena. Eikä oo tuo syränkää valittanu toistaaseksi, vaikka rasitusta on kyllä ollu omiksi tarpeiksi. No antaa sitte vain mennä, kun ei osaa himmatakkaan, vanaha mies!!
Mitäs teille muille kuuluu? Ooks karisto saanu lääkäriaikoja järjestymään?
Mites maanvaiva ooks jo kaivanu lumiluolia tälle vuodelle. Siellä tuntuu nyt olevan oikein kunnon talavikeli??

Käyttäjä kirjoittanut 31.01.2019 klo 11:47

Ihan normaali talvi täällä on. En osallistu tänä keväänä lumiluolavaellukseen, kun menen Norjaan töihin vaihtotutkijaksi pariksi kuukaudeksi. Sain työpaikan vaikken just olisikaan töitä halunnut. Ensin sanottiin, että on rahat loppu eikä ole enää töitä. Sitten onkin taas rahaa. Varmaan tämä on EU;n syy.

Sain nyt tammikuussa takaisin lentoluvan mutten ole mihinkään lentänyt. Kohta kai tulee vuositarkastus sydämeen ja lennän sitten Hesaan. Katsoin neloselta jotain lääkärisarjaa jossa läpän vaihdossa ollut ihminen kuoli minuutissa, kun sen läppä hajosi. Kun äsken tein lumitöitä, niin pelkäsin koko ajan, että nyt mie minuutissa ehkä kuolen ja kissat paleltuu pakkaseen, kun eivät pääse sisälle.

En mie kuollut ja kissat on sisällä.

Käyttäjä matson2 kirjoittanut 31.01.2019 klo 15:32

Älä maanvaiva lähde lentoon, siinä tulee hartiat kipeäksi kun räpyttelee. Vitsi, vitsi!!
NO joo, kyllähän me voidaan kuolla minuutissa ilman toimenpiteitäkin, eipä niitä kannata pelätä. Asiat vain tuloo, kun ne on tullakseen. Justihin tulin lekurista, oli eturauhasvaivat menneet parempaan suuntaan. Eikä sieltä oo löydetty syöpääkään, hieno homma. Ei muuta kuin menoksi. Ens viikolla katsotaan sitte sitäParkinsonia, mitä sille kuuluu, täytyy pyytää siltä kiriallinen lupaus ettei se olisi sellainen nopiatempoinen. Saas nähdä vastaako se mulle mitään!!! Kyllä kai naaapuri hoitais kissat jos ne yksin jää, tai olisko ne edes yksin, jos niitä on monta, heh, heh:😍 Soli taas niitä mun vitsiä. Älä loukkaannu, kaikki ei näitä mun vitsejä kyllä ymmärrä!!😍

Käyttäjä Kata_K (Työntekijä) (MIELI Kriisikeskus Helsinki) kirjoittanut 12.02.2019 klo 08:31

Hei ja muistutus!

Tänään tiistaina 12.2. klo 18-19.30 Tukinetissä on jälleen Sydänliiton järjestämä Sydän Chat, jossa ollaan arkielämän kysymysten äärellä.

Tervetuloa mukaan vaihtamaan ajatuksia ja kuulumisia vertaisten kanssa! 🙂👍

Käyttäjä matson2 kirjoittanut 14.02.2019 klo 17:42

Kävin neurolookilla ja Parkinsoni voi kuulemma oikein hyvin, mutta mulla on kyllä paikat kipeänä noista kuivurihommista. Lääkäri kyllä totes, että voisit noilla vuosilla kyllä jo vähän himmata, ei oo ihimistä tehty hevooseksi! No nyt sitte tänään ilimootin isännälle, että se on loppu nyt, ei enää jalaka noussu seuraavalle rapulle. Väsyy se näköjään ihiminenki. Kolome viikkoo sinnä meniki kipuulles! Huomenis sitte mökille makaamahan ja saunan lämmitykseen,😳😴😴. No lumia varmaan pitää lapioora, kun on kumminki tulleet katoolta. Ei pääse eres saunahan ja hyyskähäkään muuten. Se on sitte aikansa kovaa lunta, kun on märkänä pasahtanu maahan! Vertyy kai kroppa siinä ja veden kannos. jos lunta veis patahan se olis vähä kevyempää, mutta kestääs jonkun aikaa saara siitä pesuveret! Ans kattoo huomenna ollahan viisahampia siinäki asias sitte.....☺️❤️☺️ ja täski!
Jaa son nyt kuulemma ystävänpäivä, joten kaikille jotka tuntoo ittensä ystäväksi palio onnee ja ruusuja!!!🌻🙂🌻🌻🙂🌻🌻🙂🌻

Käyttäjä Eteenpäinkö kirjoittanut 15.02.2019 klo 12:21

Hei, Minulla todettu sepelvaltimotauti parisen kuukautta sitten. Olen 60 v. Samoin syksyllä keuhkoahtauma. No, eivät tulleet sinänsä yllätyksenä. Tupakoinnin lopetin siihen🙂 Yritän kiittää siitä itseäni vaikka häpeä on suuri. Nyt hengittelen jo huomattavasti paremmin!!

Yritän hoitaa kuntoani, kävelen, käyn vesijuoksussa kerran viikossa ja joissain jumpissa. Silti koko ajan tunne etten tee tarpeeksi ja olen huono.

Taustalla myös ahdistuneisuushäiriö ja masennus. Pelkotiloja on valtavasti. Aika paljon olen yksin, vaikka onnekseni kaikki ystävät eivät ole hylänneet. On myöd itse joutunut karsimaan menoja kun ei vaan jaksa. Vaikka olisi niin ihanaa jaksaa vaikka mitä🙂

Kaikenlaiset inhottavat fyysiset oireet vaivaa, vapina, palelu, sisäinen tutina jne jne. Sitten onkin jo iso ratas pyörähtänyt pyörimään ja olo eikun huononee.

Olisi kiva kuulla minkälaisia fyysisiä oireita muilla on ? Miten lääkitys? Minulla kolesterolilääke ja Primaspan tuohon selpelvaltimotautiin. Niin, ja sydämessä myös synnynnäinen läppävika (Bikuspinen läppä), ja leikkaus tulossa. Pelottaa sekin.

Käyttäjä kirjoittanut 18.02.2019 klo 11:06

Missä lie Matson luuraa kun ei sulla vastaa. Hän on vähän parempi yleisvastaaja kuin mie.
Mulle laitettiin pari vuotta sitten bioläppä ja muutakin vikaa on sydämessä. Vaikka ei ne nyt enää pahemmin vaivaa. Välillä vaan urheilen vähän liikaa sitten menee taju. Hiki ei tule kovin helposti mutta kädet vapisee rasituksen jälkeen. Kuulen välillä tuön läpän äänen ihan selvästi enkä tiedä onko mulla päässä vikaa.

Lääkkeitä syön vaikka mitä mutten noita mitä sie syöt. Ei ole huonot kolesteroliarvot eikä veranpaine koholla mutta tuohon läppään pitää syödä loppuikä lääkkeitä.
Enää ei tarvi käydä tarkastuksissa kuin puolen vuoden välein, joten aika normaalia elämää pystyy elämään.

Käyttäjä matson2 kirjoittanut 19.02.2019 klo 11:38

Heips! Eteenpäinkö ja mv tässäpä matson2 luuraa! Olimme mökillä ja oli hienot hankikelit, aurinko paistoo. Löysin kartanolta n 100v. sukset ja eikun menoksi, Koiruus kin väsyi, kun olimme hangilla kolmena päivänä alvariinsa, välillä vain syömäs ja päiväunilla!
Kiitos maanvaiva noista sanoistasi tuli oikein hyvä mieli, kun arvostat! Niillä mennään pitkään😍😍.
Eteenpäinkö, kovin on tuttuja nuo tuntemukset: häpeä, masennus ja ahdistuneisuus. Meidät kun on kasvatettu raakan työteon kautta, muuten et oo mitään. Näissä asioissa hyvin yleisiä tuntemuksia!! Mutta ei se niin oo. Mehän ei ole kukaan tilattu näitä tapahtumia!! Nuo sinun kunnon hoitamiset on hienoja ja ihan riittäviä. Älä yritä liikaa ettet mene yli niissä asioissa. Sydämen sykkeellä noin 110-120, kun kuntoilet se riittää ylläpitämään normaalia kuntoa ja huonokuntoisella nostamaan sitä. Ja noilla sykkeilla sydänlihas muodostaa uusia verisuoniakin sinne sydänlihakseen, jos on ahtaumia. Minulla kävi niin pitkän ahatuman kanssa, jota ei voitu pallolaajentaa. Kaks pallolaajennusta on tehty 9v sitten. Siinä tilanteessa sydän pysähtyi ja kävin portilla asti, mutta ei ottaneet vielä sisälle!! Oletko muuten mies vaiko nainen. Onnittelen tuosta polton lopetuksesta, se on parasta tuossa tilanteessa!!Olisko nuo palelut, vapinat ja tutina vieroitusoireita siitä tupakan lopetuksesta, on niin tutun kuuloisia tuntemuksia siitä kun itse joskus lopetin sauhuttelut. N. 3kk päästä lopetuksesta todennäköisesti on se vaikein hetki vieroitusoireiden kanssa, mutta ole lujana äläkä polta edes niitä helpottaaksesi. Ota vaikka korttipakkka ja selaa sitä tai jotain että on käsilla tekemistä.
Kyllä sinä jaksat hetken päästä taas tehdä kaikenlaista, kun jaksat vain kuntoilla ja se läppä uusitaan. Sitä ei kannata pelätä, se on nykyään jo rutiinia lääkäreille. Onhan maanvaivakin vielä hengissä, siitäkin huolimatta että hän rasittaa ittensä minun mielestä vähän liikaa, mutta itte kukin vointinsa tietää. Minäkin aikoinaan vedin itseni stressin takia aivan piippuun, kun muuten ei saanut sitä aisoohin. Nyt olen jo viisaampi siinä asiassa! Tai sitten en. Olen ytkin ylirasitustilas kolmen viikon kuivuriremontista. Ja ikää jo 75v. Lääkäri kyllä sanoi, että voisit jo vähän himmata!! Kyllä se elämä näyttää sinulle Eteen... vielä parhaat puolensa, kun olet jo tehnyt sen tupakan lopetuksen ja kuntoilet mukavasti!!🌻🙂🌻🌻🙂🌻🌻🙂🌻
Sydänyhdistykseen kannattaa liityä, siellä on kaikki saman läpikäyneitä ja ottaa rihkeasti yhteyttä vertaistukihenkilöihin, he ovat vaitiolovelvollisia ja auttavat mielellään. Itse olen yhdistyksessä vertaistukijana ja sitten tuossa valtakunnallisessa Sydänliiton hatti-tukijana. Se toimii kahden viikon välein Liveryhmässä.
Mun tarinoita voit lukea jos ne kiinnostaa täällä avoimen ryhmän sivuilla.
Tulipahan stooria taas pitkälti😎 Kevään odotusta kaikille🌻🙂🌻🌻🙂🌻🌻🙂🌻

Käyttäjä kirjoittanut 22.02.2019 klo 12:20

Asia jo selvisi soittamalla.

Käyttäjä matson2 kirjoittanut 22.02.2019 klo 15:45

Ootpahan aikainen ihminen mv, kun jo 4 mennessä oot tehenyt paljon ajatustyötä. Ootko yleensäkin noin aamuihminen. ei taida tulla kovin pitkiä yöunia sulle?