Mitenkä sietää omaa ahdistusta/mitättömyyden tunnetta?
Moi.
Yritin soittaa kriisi-puhelimeen mutta sen kaikki linjat ovat varattuja…siksi kirjoitin tänne uuden otsakkseen alle.
Olen traumatisoitunut jo lapsesta asti, persoonallisuuteni ja identiteettini/tempperamenttini on jo lähtiessä kolhiintunut. Muistan ekoja masennukseen viitaavia olotiloja jo 3-5-vuotiaasta…siitä lähtien olen kokenut hämmentäviä asioita elämässä. Elämä ei ole kovin helppo tie vaikka en ole nähnyt sitä täysin loppuun. Useita kavereita olen ollut saattamassa maan poveen mitä erilaisimmista syistä mm. sairauden, alkoholin, onnettomuuden, itsemurhan johdosta. Montaa traagista elämän kohtaloa olen nähnyt, läheltä.
Elokuvissa, kirjoissa, ja naistenlehdissä puhutaan toisenlaisistakin elämän poluista, joskus niitä kutsutaan menestystarinoiksi.
Itseäni askarruttavin asia on että voiko olla silti tyytyväinen elämään vaikka se on usein ahdistavaa, piinallista, raskasta? Pitääkö elämän olla menestystarina että se on elämä?
Olen kokenut/kokeillut kristillistä seurakunta yhteyttä, zen-buddhaista sanghaa hakiessani rauhaa sielulleni. En ole tiennyt mitä odottaa mutta jokin asia uskonnollisissa/ajatus järjestelmissä ottaa ”vastahankaan”…vaikka hyviä juttuja löytyykin, sitä en kiellä. Mietin että olenko jotenkin viallinen kun en ”istu” järjestelmään, vaan alan aina kyseenalaistamaan ja kyselemään jos siihen on aihetta, ja minulle ei riitä vastaukseksi että ”kun raamatussa lukee näin”, tai ”buddha kertoi näin”. Pitäisikö pitää mölyt mahassa jos 80-90% opetuksista tai teksteitä on okei, mutta 10-20% ei tunnu kestävän ”päivän valoa”…tarkoitan että jotkut asiat eivät kestä keskustelua, tai voida sanoa että tuo ohje on vain ohje ei resepti.
Minusta tuntuu että jos asioita tulkitaan pilkun tarkasti ja kyse on joidenkin tekstien soveltamisesta elävään elämään tullaan tilanteeseen jossa ”pakotetaan” koripallon kokoinen ihminen tennispallon sisälle, jotain joudutaan aina amputoimaan ihmisyydestä pois.
Ymmärrän että lakia tulkitaan hyvinkin tarkasti oikeussalissa…tosin sieläkin tehdään joustoja tilanne kohtaisesti.
Yritän ilmaista vaikka näin asian; melko usein asioidessani Kelan kanssa tulee mielee ”onko Kela ihmisiä varten – vai ihmiset Kelaa varten?” Sama asia koskee mielestäni uskontoja ”onko uskonnot ihmisiä varten – vai ihmiset uskontoja varten?” Kelaa, lakeja, ja uskontoja tarvitaan luomaan yhteiskunta järjestystä, moraalia, ja merkitystä pienille ihmisille.
Olenko mä liian liberaali koskien uskontoja? En tiedä? Lähden uimahalliin…