Moi!
Mä olen pitkanlinjan masentuja - tosin hyviäkin jaksoja on ollut välillä vuosia. Mutta nyt tällä hetkellä olen toista kertaa elämässäni todella syvällä edellinen "syvä sukellus" oli vuosituhannen vaihteessa. Lyhyempiä masennuksia siis muutaman kuukauden "konttauksia" on ollut ehkä kymmenkunta usein liityen elämäntilanteisiin.
Olen ehkä liian hauras tähän elämään?
Olen ollut naimisissa 10 - vuotta josta minulla on etä vanhemmuus kahteen teini-ikäiseen tyttöön. Olen idealisti, ja kaipaan keskusteluja uskonnoista, filosofioista, ihmisenmielestä, jne. Tosin pystyn käytännön rakennushommiinkin pienessä mittakaavassa jos mieli ja selkä sen sallii. (pari välilevyn pullistumaa)
Avio erossa riipivintä oli kun nuorempi tyttö 7-vuotta sanoi " isi tule kotiin leikitään leikkejä kuin ennenkin"
Nyt alkaa itkettään kun muistelen vilpitöntä tyttäreni pyyntöä. Muutin muutaman 5km päähän tytöistäni jotta näen heitä usein ja he pääsevät koulusta linjurilla mun luo jos tahtovat ja seuraavana aamuna.
Ex-vaimon kanssa ero sujui melko kivuttomasti - siihen ei liittynyt kolmatta ihmistä.
Silloin vuosituhannen vaihteessa itku salpautui - en ole pystynyt itkemään liki 20 - vuoteen. Viimeviikolla se alkoi - itku - pystyin ensimmäisen kertan itkemään 1.5 - vuotta sitten kuollutta äitiäni joka kuoli sairaskohtaukseen uimassa.
Viimeviikolla äidilläni olisi ollut 79-vuotissyntymäpäivät - vanhempi tytöistäni lähetti minulle viestien että "on mummoa ikävä" lähdin viemään koiria tuon viestin jälkeen ja aloin miettimään äitiäni - minulle on kertottu että hän oli oksentanut verta kun hän oli hukkunut, hänellä oli tullut aivo verenvuoto.
Mieleeni tuli kuolin raportti mitä siinä luki mm. kylkiluita oli mennyt poikki elvytyksessä. Mietin ruhjoontunutta äitiäni johon minulla oli erittäin ristiriitainen suhde " olisin halunnut ottaa äidin syliin ja sanoa että olet rakas ja yritit parhaasi niistä lähtökohdista mitkä sinulla oli"
edellinen itkettää hirveesti.
Tänään aamulla etsin laatikoista jotain? En muista mitä? Löysin nuoremman tyttöni isäinpäivä kortin jonka hän on tehnyt 5-vuotiaana tarhassa. Kortissa on auto jonka nokkapellin voi avata ja siellä on mun tyttöni kuva...muistan samalla tytön sanat "tulisit isi kotiin" ja itkettää - 20 - vuoden itkut itkemättä tuntuu siltä.
Vanhempi tyttö on tulossa huomenna, tai perjantaina kumpi sopii hänelle paremmin.
Olen uusissa naimisissa - ei lapsia - avioliitto "korjaamossa/terapiassa". Ja mä itken vanhoja vuosia sitten tapahtuneita - kai ne tarvii itkeä pois?
Se "pieni poika" sisälläni on ollut liian kauan hiljaa?
Sekavaa...