Jaahas, vähän päivitystä. Eli lääkärissä käyty ja lääkitystä rukattu. Lääkärikin oli sitä mieltä, että optiparin nosto ei ollut minulle hyvä. Nyt siis jatketaan 40mg:llä aamulla + 7,5mg opamax ja vahvistamaan sain Triptyl 10mg iltaisin.
Pieni määrähän tuo on tuota triptyliä, mutta nukun kyllä yöt nyt kuin tukki, en heräile. Huono siinä on se, että lisää myös päiväväsymystä, kuivaa suuta, hikoiluttaa. Kyllä ne varmaan hellittä jossain vaiheessa. Tuo hikoilu vain on minulle se kaikkein ikävin asia. Olen aina hikoillut paljon kasvoistani/päästäni, mutta nyt ei tarvi edes tehdä mitään; nousta sängystä ja käydä vessassa tai istua vain paikallaan niin naama on nihkeä. Ja tänään kun olin vähän ulkona (en oikeastaan tehnyt mitään hengästyttävää), niin naama punaisena valu hikeä ja kutisi, hiukset oli märät. Ei kivaa, siis tosi ärsyttävää. Ja kun se liikkuminen =kävelylenkkeily olisi hyväksi, mutta hävettää pesusienenä liikkua ihmisten ilmoilla...
Se täytyy kuitenkin tuosta triptylistä sanoa, että ne pahimmat pelko-ahdistus-pakokauhu-päänsekoamisolot ovat nyt loppuneet ja se tapahtui heti yhden illan jälkeen. Toki nuo samat olot on edelleen, ja varsinkin ahdistus ihan kaikista asioista, mutta fyysistä levottumuutta ja lihasjännitystä pintahengityksineen ja itsensä heijaamisen tarvetta ei ole ollut.
Saas nähdä nyt miten tästä eteenpäin. Hirvittää, että lääkecoctail senkun kasvaa. Ja auttaako tää sitten kuitenkaan itse masennukseen, puhumattakaan toimintakyvyn palautumiseen... tulevaisuuteen, työtekoon mahdollisesti vielä joskus? Kun ei vaan kertasen kaikkiaan huvita yhtään mikään, ei kiinnosta, kaikki asiat vain tuntuu liian työläiltä ja vaikeilta. Hiki, väsy ja turhautuminen tulee jo pelkästä tekemisen ajattelusta.
Näen siis kauheasti asioita esim. täällä kotona, mitä pitäisi tehdä ja hoitaa. Ihan tavallisia arjen askareita, siivoamisia, tavaroiden järjestelyä jne. Lasten kanssa puuhailua. Mutta ne ovat kaikki minulle liian monimutkaisia, ylitsepääsemättömiä. Askarteluista ja leipomisista tulee sotkua, joka pitäisi siivota. Mutta kun en kykene siivoamaan. Sotkua, epäjärjestystä ja pölyä tulee jo ihan tekemättäkin. Ja ahdistaa niin vietävästi, asiat, tapahtumat ja elämä vian valuu sormieni läpi.
Järjestyksen ja hallinan ja siisteyden tarve on se ongelmani ihan "terveenäkin" eli siis en taida koskaan olla terve, mutta siis silloin, kun en ole masentunut, olen kontrollifriikki. Tai "vaativa persoonallisuus" tai muuten vain latvasta laho. Ja kun masentuneena en kykene kontrolliin, hallintaan ja järjestykseen, niin masennus vain syvenee. Ja ymmärrän oikein hyvin teoriassa, että kukaan ei ole täydellinen, ei voi hallita kaikkea jne. Ongelmana onkin, että miten saan tämän ymmärtämiseni käännettyä tosielämään. Olen tiedostanut tämän jo vuosia ja tästä on puhuttu terapiassa ja terapeutti aina sanoo, että hienosti pystyn ongelmaani analysoimaan. Mutta enkö silloin ole tosi tosi tyhmä, jos en osaa muuttaa tietämystä toiminnaksi/uudeksi käytännöksi?
Eli minulla on vain kaksi vaihdetta. Off-syvä masennus/lamaannus-jolloin en tee mitään, lähinnä nukun ja makaan. On-vaihde: kaikki asiat hallinassa, paikat tip,top, almanakka täynnä merkintöjä, monia projekteja menossa. Olen yrittänyt vuosia harjoitella välimuotoa. Ei onnistu. Jossain vaiheessa on-vaihdetta kuitenkin väsähdän. Olen myös liian herkkänahkainen muiden kommenteille, vaikka esitänkin muuta. Mutta kaikki pienetkin vastoinkäymiset liimautuvat iholle ja väsyttävät minua, (myös positiiviset asiat väsyttävät, kun niitä on liikaa). Ja aina jossain vaiheessa, ennemmin tai myöhemmin tulee väsy, en jaksa enää kontrolloida, kone tilttaa ja löydän itseni masennuksen syövereistä.
Ja nyt olen niin totaalisen loppu tähän kierteeseen. Ja alankohan mä näissä kirjoituksissankin toistaa itseäni. Olen säälittävä. Aikuinen ihminen, joka on kuin kiukutteleva, vastuuton lapsi. Ehken ole koskaan kasvanutkaan aikuiseksi.