HerKaramazov kirjoitti:
Ludwig Wittgenstein ja "uuden ajan" kielifilosofit sanoo että me ajatellaan oman puhutun kielemme kautta. Siis ajatukset ovat sanoja, lauseita, yhdistettynä mielikuviin jotka olemme sopineet itsemme ja muiden kanssa tarkoittavan erilaisia sanoja ja käsitteitä.
Wittgenstein kertoo kieli-pelistä jota pelaamme itsemme, muiden ihmisten ja maailman kanssa.
Fenomenologit painottaa juuri ilmiöitä ja kokemuksia joille me olemme luoneen erilaisia merkityksiä.
Usein kuoleman läheisyydessä ihminen "venyy korkea moraalisiin tekoihin"
Syvästi masentunut ihminen vahingoittaa harvoin muita läheisiään - mutta usein itseään - ei välttämättä fyysisesti mutta psyykkinen piiskaus on vailla sääliä.
Toisinaan kuolema kulkee rinnalla - eikä me edes tiedetä sitä. Toisinaa kun sitä huutaa niin se juoksee karkuun.
Mun mielestä jos kuolema koskettaa niin siitä pitää puhua - ei kuoleman kaappiin työntäminen pelasta ketään - toisinaan jotkut leffat mässäilevät kuolemalla ja ne ei useinkaan kolahda mulle.
Kai jokaisen tulee luoda rehellinen suhde kuolemaan sen jälkeen siitä vois kai päästää irti?
Tuo on totta, että kuolemaan täytyy kyllä solmia jonkinlainen suhde. Mieluiten sen kyllä pitäisi poissa ajatuksista. Mutta mitäpä ihminen elämälle voi ja kuolemalle varsinkin.
Tähän aiheeseen liittyen luin hienon pätkän eräästä Camus'n kirjasta: Tärkeintä ei ole parantuminen vaan sairauksien kanssa toimeen tuleminen.
Minusta sama asia on kuoleman kanssa tärkeintä on että tulee jotenkin toimeen kuoleman ajatuksen kanssa ja pystyy elämään tätä absurdia elämää, jossa kukaan ei loppujen lopuksi saa palkintoa. Sillä maailmassa on sellainen asia kuin aika, ja juuri tuo aika tekee meistä niin risaisia.
Se on kyllä niin eriskummallinen asia tuo aika. Se vain jyrää eteenpäin ja ihminen on sille orja. Toisaalta aika parantaa, mutta toisaalta se myös vahingoittaa. Ja varsinkin siten että vanhenemme.
Tuosta kuolemasta vielä: tavallaan me ihmiset pystyisimme valitsemaan kuoleman koska tahansa. Mutta harvoin sitä valintaa teemme ja hyvä niin. Toisaalta sitten me kuitenkin kuolemme vaikkemme tekisi sitä valintaa, siinä juuri tulee tuo elämän absurdi puoli mistä Camus'kin puhuu. Me väistelemme koko ajan kuolemaa, sillä se on niin hirvittävä asia. Mutta kuitenkin me lopulta häviämme. Silti meidän täytyy taistella. Ja siinähän se elämä sitten meneekin taistelemalla kuolemaa vastaan.
Ainoat varmat asiat elämässä on että olemme joskus syntyneet ja tulemme joskus kuolemaan. Mitään muuta varmempaahan ei ole. Toisaalta jos elämästä pystyy edes murtosekunnin nauttimaan, niin se on hienoa. Kaikki me ihmiset kuitenkin olemme samassa liemessä. Ja meidän täytyy räpiköidä täällä henkemme edestä. Niin se kai sitten on...