Minulla on usein tuo olo, että "elämä on vain mieletöntä tarpomista", kuten minäitse89 kuvasit. Elämän epämielekkyys. Se on eri tunne kuin varsinainen masennustunne, vaikka tuokin on ymmärtääkseni masennuksen oire. Joskus minulla on varsinainen masennustunne, joka on niin turruttavan masentunut, ettei elämän mielekkyys tai epämielekkyys edes tule mieleen. Silloin kun ei ole masennustunnetta erikseen, minulla on usein tuo epämielekkyyden kokemus. Se on kauheaa. Silloin ei pysty nauttimaan mistään, mikä olisi hyvää juuri sillä hetkellä. Kauheaa on myös tajuta, että tästä voisi nauttia mutta en pysty.
Joskus epämielekkyyden tunnetta ei ole, ja elämä tuntuu ihan mielekkäältä kaikkine pienine asioineen, ilman mitään sen suurempaa tarkoitusta ja kaikkine pienine ongelmineen. Silloin aina huomaan, että se oli "vain tunne" eikä "ainoa oikea totuus". Sen jälkeen se taas unohtuu.
Soroppi, kuvaamasi herkillä olemisen tila on minullekin tuttu. Silloin minullakin ihan pienet ärsykkeet saattavat laukaista suunnattomia tiloja. Kun nyt mainitsit Notre Damen tulipalon, niin kun avasin Hesarin alkusivuilta näkyviin kuvan, jossa näkyi palanut iso torni selvästi, minäkin koin jotain syvää surua ja epätoivoa, ikään kuin se olisi jotenkin koskenut minun elämääni syvästi ja tehnyt siitä peruuttamattomasti epätoivoisen tästä eteenpäin. Johonkin se kosketti, muuhunkin kuin pelkästään sillä tasolla, että yleisesti ottaen on surullista, kun mikä tahansa hieno vanha rakennus tuhoutuu niin pahasti. Mutta tämä kuva symboloi jotain minulle tärkeää. Olisin hyvinkin saattanut saada itkukohtauksen, mutta tällä kertaa niin ei käynyt juuri tuosta uutiskuvasta, vaan siitä tuli "elämäni romahdus, jota ei enää voi korjata". Tunne on kauhea tuska ja epätoivo ja hätä, että pitäisi tehdä jotain mutta ei pysty mitään tekemään, kun se tuhoutui jo lopullisesti.