Proserpina, tässä vierähti nyt aikaa, ennenkuin toiverruin kirjoittelemaan, mutta näytit kirjoitelleen merkkipäivänäni.
Tänään on juuri sellainen olo, etten ole varma, onko kyse ahdistuksesta vai vatsavaivasta. En pysty erittelemään tuntemuksiani, koska yhtä lailla paniikkiin kuuluu kyseisiä oireita. On huono olo, enkä jaksaisi edes siivota riskejä koneeseen. Siitä huimauksesta sen verran, että olen itsekin sitä mieltä, että kyseessä oli yksittäinen aivotapahtuma, jokin pieni tulppa tms. Huimaus tuli kertarysäyksellä, ja vaivasi pitkään , mutta lääkäri ei sen kummemmin noteerannut sitä nuoren ikäni vuoksi. Sen jälkeen nämä masennusjaksot ovat tuoneet kylläkin monenlaisia oireita, joihin ei vakavaa fyysistä syytä ole löytynyt. Lääkärikeskukset kiittävät, sen verran on omaa rahaa palanut tutkimuksiin.
Purjevenekö kirjoitti, että hänellä on parempi olo pilvisinä päivinä? Kirkas auringonpaiste saattaa toisilla lisätä ahdistusta.itse voin paremmin aurinkoisina päivinä, voimia tuntuu riittävän enemmän. Valo kuitenkin saattaa minullakin aiheuttaa ahdistusta, vaikka masennus hellittäisi. Viimeisen viikon aikana osa ajasta on mennyt ihan normaalissa tunnelmissa, mutta tänään kuin myös toissapäivänä on ollut huono olo. En sitten tiedä, mikä auttaisi. Joka toinen yö nukun paremmin ja hyvin nukutun yön jälkeen olo suht koht menettelee.
Nukkumiseen tarvittavista lääkkeistä sen verran, että pohdin, aiheutuuko niistä pidemmällä aikavälillä ongelmia, esim. muistisairauksia, uniapneaa jne. Syvän unen vaiheet taatusti häiriintyvät lääkkeistä. Ei vain ole tässä vaihtoehtoja.
Jos vaikka itkeä tirauttaisi, auttaisiko se huonoon oloon. Stressi vaikuttaa vatsan toimintaan, en tiedä, kumpi oli ennen, muna vai kana.
Mikä on tämänhetkinen olosi, Proserpina? Oletko lääkityksen kanssa sinut & tuntuuko auttavan? En ole aloittanut masennuslääkitystä, jotenkin toivon, että pärjään tässä ilman. En kylläkään muista aikaa, jolloin olin täysin terve. Kun aivokemiaansa ei syntymässä saa valita, niin näillä välittäjäaineilla on mentävä. Joskus tuntuu, että se psykologian osuus on sittenkin vähäinen, tosin stressi on myrkkyä aivoille. Stressherkkyys on taas muodostunut lapsena, joten senkin puitteissa on mentävä. Positiivisuus on 40%:sti geneettistä, ei ole osunut kohdalle.
😋