Masennus syntyy ajatuksista?

Masennus syntyy ajatuksista?

Käyttäjä LonelyWolf aloittanut aikaan 20.07.2012 klo 16:01 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä LonelyWolf kirjoittanut 20.07.2012 klo 16:01

Törmäsin ”lukemattomia masentuneita auttaneen” George Pranskyn väitteeseen, että
”Masennus ei johdu aivokemiasta, vaan masentuneet ajatukset vaikuttavat aivokemiaan.”

Mitä mieltä olette? Tuon väitteen perusteella on edelleen väitetty, että masennuksesta voi parantua ilman lääkkeitä nopeastikin, jos masentunut saadaan tietoisesti muuttamaan ajatuksiaan. Siinä mielessä siis perinteinen terapia ei ehkä ole kovin tehokasta, sillä siinä vatvotaan loputtomasti niitä ikäviä asioita, jolloin ajatuksetkin pysyvät niissä kiinni ja masennus jatkuu.

Edelliskesä meni minulla tosi synkissä mietteissä ja kirjoittelin jopa tänne jollekin tukihenkilölle. Voi tietysti olla (ja varmaan niin onkin), että olin vain niin alavireisessä mielentilassa että tulkitsin sen negatiivisesti. Joka tapauksessa avunhakuyrityksestä tuli vain pahempi mieli. Syksyllä käväisin yhdellä psykologilla, jonka alentuvan välinpitämätön asenne (se haukotteli ja vilkuili kelloaan!) sai oloni vain vielä pahemmaksi (tunsin itseni surkeimmaksi maan matoseksi). Enpä käynyt siellä enää uudelleen. Ikävien asioiden jauhaminen ei voi olla hyväksi eikä terapialla ole ainakaan minulle enää mitään annettavaa.

Minua on askarruttanut myös se, että joitain viikkoja sitten uutisissa kerrottiin tutkimuksesta, jonka mukaan masennuslääkkeen tehosta 80% perustuu lumevaikutukseen. Tuntuu aika hurjalta.

Yksi muutos omassa ajattelussani on vaikuttanut siihen, että voin paremmin kuin ennen: hyvä olo ei tule mistään itseni ulkopuolelta, vaan omista ajatuksistani ja siitä, että hyvään oloon ei tarvitse väkisin olla jotain selkeää syytä. Voin olla hyvällä mielellä ilman mitään syytä. Kun niitä synkkiä hetkiä aina välillä tulee, niin pystyn nykyään oikeasti ajattelemaan, että no tämä menee kohta ohi ja minulla nyt vain on huonoja ajatuksia päässä tällä hetkellä eikä mun pidä välittää niistä sen enempää.

Käyttäjä Kata_K (Työntekijä) (MIELI Kriisikeskus Helsinki) kirjoittanut 06.02.2013 klo 12:44

Hei ja kaikille masentuneille tiedoksi:

Mieli Maasta ry:n liveryhmät masentuneille ovat Tukinetissä parilisten viikkojen keskiviikkoisin klo 18-20.

Tänään keskiviikkona 6.2. Mieli Maasta ry:n liveryhmässä käsitellään teemaa: Vahvistetaan itsetuntoa.

Liveryhmän ohjaajina toimivat Mieli Maasta ry:n vertaisohjaajat. Ryhmä on kaikille avoin. 12 ensimmäistä mahtuu mukaan keskusteluun.

Tervetuloa mukaan keskustelemaan!🙂🌻

Käyttäjä Desper kirjoittanut 08.02.2013 klo 18:48

Masennus on moninkertaista itsevihaa.

Masentunut olo on sitä, että moitin itseäni siitä, että olen niin huono, etten pysty estämään masentunutta oloa, joka johtuu siitä, että olen omasta mielestäni niin huono, etten pysty toimimaan niinkuin minun pitäisi ja olemaan sellainen kuin pitäisi sen mukaan, mitä itse itseltäni vaadin.

• Sitä, mitä minun pitäisi tehdä ja millainen olla, ei määrittele kukaan muu kuin minä itse.
• Siitä, etten jaksa olla ja toimia niin kuin minun muka pitäisi, ei moiti kukaan muu kuin minä itse.
• Siitä, että masennun siitä, etten jaksa olla ja toimia niin kuin minun muka pitäisi, ei moiti kukaan muu kuin minä itse.

• En aseta itselleni turhia vaatimuksia.
• En moiti itseäni siitä, etten jaksa täyttää omia vaatimuksiani.
• En moiti itseäni siitä, että masennun siitä, etten jaksa täyttää omia vaatimuksiani.

Olen vapaa.

Käyttäjä erakoksiko kirjoittanut 08.02.2013 klo 20:26

LonelyWolf kirjoitti 20.7.2012 16:1

Törmäsin "lukemattomia masentuneita auttaneen" George Pranskyn väitteeseen, että
"Masennus ei johdu aivokemiasta, vaan masentuneet ajatukset vaikuttavat aivokemiaan."

Mitä mieltä olette? Tuon väitteen perusteella on edelleen väitetty, että masennuksesta voi parantua ilman lääkkeitä nopeastikin, jos masentunut saadaan tietoisesti muuttamaan ajatuksiaan. Siinä mielessä siis perinteinen terapia ei ehkä ole kovin tehokasta, sillä siinä vatvotaan loputtomasti niitä ikäviä asioita, jolloin ajatuksetkin pysyvät niissä kiinni ja masennus jatkuu.
...

Minua on askarruttanut myös se, että joitain viikkoja sitten uutisissa kerrottiin tutkimuksesta, jonka mukaan masennuslääkkeen tehosta 80% perustuu lumevaikutukseen. Tuntuu aika hurjalta.

Yksi muutos omassa ajattelussani on vaikuttanut siihen, että voin paremmin kuin ennen: hyvä olo ei tule mistään itseni ulkopuolelta, vaan omista ajatuksistani ja siitä, että hyvään oloon ei tarvitse väkisin olla jotain selkeää syytä. Voin olla hyvällä mielellä ilman mitään syytä. Kun niitä synkkiä hetkiä aina välillä tulee, niin pystyn nykyään oikeasti ajattelemaan, että no tämä menee kohta ohi ja minulla nyt vain on huonoja ajatuksia päässä tällä hetkellä eikä mun pidä välittää niistä sen enempää.

Ajaako omena päivässä masennusta loitommalle?
Kokonaisena, kaikkine kuituineen?
Luonnon vitamiineissa on elämää parantavia aineksia?

Käyttäjä pali 2 kirjoittanut 23.02.2013 klo 20:14

utelias asioista kiinnostunut ei mielestäni masennu niin herkästi.vaan kun on masentunut mikään ei kiinosta, itse olen yrittänyt lenkeillä jopa jonkinlaisella menestyksellä,
jos vain saa itsensä liikkeelle se tosiaan auttaa,tärkeää on aloittaminen
hyvää kevättä.

Käyttäjä Siili76 kirjoittanut 24.02.2013 klo 12:28

LonelyWolf kirjoitti 20.7.2012 16:1

Minua on askarruttanut myös se, että joitain viikkoja sitten uutisissa kerrottiin tutkimuksesta, jonka mukaan masennuslääkkeen tehosta 80% perustuu lumevaikutukseen. Tuntuu aika hurjalta.

Vaikka vanha kommentti onkin, niin on pakko tuohon todeta: itse olen aika immuuni erilaisille plasebo-vaikutuksille jostain syystä, esim. migreenilääkekokeiluissa migreenini ei koskaan reagoinut lumelääkkeeseen ja tehokkaimmin toimi aina järein lääkekombinaatio. Masennuslääkkeet eivät ole tehonneet pitkäaikaiseen masennukseeni, joten tuossa uutisten väitteessä voi hyvinkin olla perää.

Minkä lisäksi kyllä uskon, että masennuksia on hyvin eritaustaisia ja mekanismeiltaan erilaisia.

Käyttäjä LonelyWolf kirjoittanut 11.06.2014 klo 01:41

Löysin vanhan ketjuni. Luin pitkästä aikaa kaikki kommentit uudelleen ja monella on todella fiksuja juttuja tässä ketjussa. Harmillisesti moni asia vain pääsee unohtumaan ja sitten päätyy jauhamaan samaa asiaa jossain muussa ketjussa.

LonelyWolf kirjoitti 6.2.2013 1:28

Jos ajatukset ovat negatiivisia ja sitä kautta on hyvin masentuneessa mielentilassa, niin ainoa mitä siinä tilassa voi tehdä, on yrittää olla ottamatta niitä ajatuksiaan vakavasti.
No, tätä nyt yritän ainakin itse opetella ja välillä se onnistuu ja välillä ei.

Täytyypä todeta ettei ole kyllä tuo onnistunut pitkään aikaan.
Olen varmaan tuohon aikaa ollut paremmassa mielentilassa kun olen kuvitellut olevan mahdollista olla ottamatta synkkiä ajatuksiaan vakavasti.