Hei kaikille ja aloittajalle. Yritän kerätä voimani ja kirjoittaa joitakin omia näkemyksiäni, miten jaksaa masennuksessa, mutta en halua kirjoittaa tähän jotain selfhelp-oppikirjan lässytystä.
Join äsken lasillisen vettä, se helpotti hieman oloa.
Soittelen pianoa, vaikka kehnosti, mutta haaveilen oppivani hyvinkin vaikeita kappaleita. Monesti soiton aikana ja jälkeen tulee tyhjä miellyttävä mutta surullinen voimaton olo, alistuminen, luopuninen. Monasti itken rajusti. Musiikki, joko tietyt kappaleet tai oma säveltapailuni ikäänkuin luo taustamusiikin voimistamaan suruani ja yksinäisyyttäni.
Karppaus.
Kävellä metsässä, luonnossa.
Ystävän etsiminen ja löytäminen. Vaikka se on vaikeaa. Ja vaikka itse olen tällä täysin yksin, jopa tietoisesti katkaissut tuttavuuksia, jotka ovat olleet vain yksipuolisia, ihmisiä jotka ovat minut tosiasiallisesti hylänneet tai väheksyneet.
Lepo. Pahimmankin surun ja masennuksen keskellä huomaan herääväni hiukan paremmalla tuulella. Ts. mitä enemmän olen unessa ja unissa unien maailmoissa, vaikka ne ovat yleensä surullisia unia, dystooppisia harhailu-unia, niin sen parempi.
Kahvin ja teen juominen.
Rakkaus ja seksi, itsetyydytys. Tosin näiden kääntöpuolena tulee masennus jos ja kun tulee hylätyksi. En ole elämässäni saanut nauttia rakkaudesta ja seksistä, vain vähän. Mitä kauemmin masennustani ja kohtaloani kuluu niin huomaan vähäisten lemmenhurmosten olleen vain satunnaisia poikkeamia todellisuudesta, valheita totuudesta. Silti rakkaus parantaisi kaiken. Kaikki ihmiset parantuisivat rakkauden avulla.
Mielekäs harrastus, mikä se kullekin lienee. Jollekin liikunta, jollekin taide, jollekin kuoro, jollekin postimerkkeily jne.
Ns. hengelliset tai aatteelliset tai yhteiskunnalliset kulttuuripalvelut. Ts. en tarkoita vain srk vaan esim. taidekerhoja, kirjoittajayhdistyksiä, vapaata kansalaistoimintaa. Minä liityin takaisin kirkkoon vaikken ole mielestäni erityisen uskonnollinen. Sain kuitenkin vähintään jonkinlaisia ajatuksia ja lohdutustakin uskonnollisista teksteistä ja hartauksista, mutta koen hyvin ahdistavana ja sisäänpäinlämpiävänä uskovaisten yhteisöllisyyden enkä tule koskaan kuulumaan niihin porukoihin. Tämä johtuu osittain persoonallisuudestani, olen sosiaalisesti kömpelö erityisherkkä, enkä ole koskaan päässyt mihinkään joukkoon mukaan. Erään kulttuuriharrastuksenkin piirissä koin äkkiä olevani hyljeksitty sivuölinen.
Tässä joitakin vinkkejä, ja jotain varmaan unohdin mainita.
Ai niin... saunominen. Ja sen jälkeen juoda kylmää vettä tai maitoa.