Läsnäolemisen vaikeus

Läsnäolemisen vaikeus

Käyttäjä Sakira aloittanut aikaan 13.05.2017 klo 23:07 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Sakira kirjoittanut 13.05.2017 klo 23:07

Onko kukaan saanut apua hengitysharjoituksista masennukseen, ahdistukseen ja unettomuuteen. Kovasti nyt tuntuu siltä että ahdistus ja keskittymisvaikeus vie pohjan hyviltä harjoitteilta.Ja sitten siinä vielä tämä väsymys/uupumus.

Olis kiva lukea toisten kokemuksista, Nyt kun tähän uutena tupsahdin niin kaipaisin kohtalokaveria ja juttu seuraa muistakin mieleen liittyvistä asioista. Toivoisin sellaista tukea että voisin hyssyttelemättä kertoa miten paska olo on ja miten on lähes mahdotonta selviä kunnialla töista.

Niin ja mitä apua ois sairaslomasta jos sitten jääkin kotiin peitonalle kärvistelemään kaikessa yksinäisyydessä. Tarvitsisin sairaslomaa mutta pelkään sitä. Ja pelkään kohdata itseni

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 16.07.2017 klo 12:24

Ihana lämmin päivä tulossa. Jatkan taas illemmällä terassiprojektia,kun liikkuminen vähempää. Teen osissa,että pääsee liikkumaan pihalle ja ettei koira pääse sotkeutumaan. Katselee esteitä nyt kummeksuen. Nuorina opiskelijoina oli aina jonkinlainen rahapula,mutta se kuului silloin asiaan. Kesät tehtiin ahkerasti töitä ja päästiin välillä reissuunkin. Moni opiskelijapariskunta haaveili mitä kaikkea sitä ostaa,kun pitkät yliopistovuodet päättyvät ja pääsee tienaamaan rahaa. Monella tutuista on mennyt kuluttaminen lapasesta. Kyllä kai sitä itsekin alussa vähän tuhlaili ja osti tarpeetontakin. Mutta kun tekee työtä ahkerasti niin pitäisi olla kyllä varaa pakollisten menojen jälkeen saada ostaa joskus jotakin,jolla on itselle arvoa ja josta pitää.
Vaikka itse olen luopunut paljosta sellaisesta vuosien aikana hankitusta tavarasta niin harkitusti voisin jotakin hankkia. Paljon olen tarjonnut tavaroita täällä maalla kyläläisille ja hyvin ovat kelvanneet. Hyvää tavaraa kannattaa kierrättää,se on molemminpuolinen etu.
Voitko Sakira nykyistä kireää taloudellista tilannettasi mitenkään helpottaa. Pakolliset menot on pakko maksaa,mutta voitko jostakin luopua. Auto on ilmeisesti pakollinen menoerä,vaikka auton pito tulee kalliiksi.
Täytynee kohta taas alkaa orientoitua vielä myöhemmin alkavaan projektiin niin,että saan homman joskus valmiiksikin.

Käyttäjä Sakira kirjoittanut 16.07.2017 klo 15:57

Mollyan jos vaan tietäisin miten voisin pienentää menoja olisin valmis sen tekemään. Oikeastaan laskujen maksamisen jälkeen rahat ovat riittäneet pääasiassa ruokaan ja kaikkiin välttämättömiin huushollitavaroihin ja hygieniaan. Siis mitää sen kummoisempaa en ole ostanut. Joitakin vaatteita kyllä mutta kirpparilta nekin. Ruuassa mun pitää alkaa jotenkin säästämään. Ei vaan oikeen osaa/pysty tarjousten perässä kulkemaan kun täältä on sen verran matkaa kaupungin keskustaan. Pojallekkin olen joutunut vielä rahaa antamaan. Jos hän saisi töitä niin tilanne varmaan vähän helpottuisi. Poika oli kesäkuun töissä mutta todella pienellä palkalla. Siitä ei paljon apua ollut. Jos sais edullisen asunnon ja töitä kaupungista niin vois ajatella muutavansa niin ei sellait tartteis autoa.

Käyttäjä kirjoittanut 16.07.2017 klo 16:25

Oisko näistä mitään keinoa millä voisit säästää rahaa
http://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005291721.html
Vaikka usein nuo kyllä on keskituloisille.

Ruoka minusta on sellainen mistä voi säästää aika helposti. Kotimaiset vihannekset ovat nyt tosi halpoja, melkein jo käy sääliksi viljelijöitä.

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 16.07.2017 klo 18:00

Hei Sakira! Ikävä tilanne sulla tuon rahan kanssa. Sairastaminen pienentää palkkaa ja tulee muitakin menoja. Kaipa se on ruoka,jossa voi säästää eniten,mutta siinäkin on vaaransa. Jos syö epäterveellistä ruokaa voi sairastua. Ei toki kaikki halpa ruoka ole epäterveellistä. Muistutan aina kaalesta,jota voi tehdä paljon kerralla ja pakastaa. Mutta kaikki eivät pidä sen mausta kuitenkaan. Sähkösopimuksia voisi verrata, mutta tuoko se juurikaan säästöä. Leivon joskus leipää täällä mökillä ja itse tehty leipä maistuu
kyllä vieraillekin ja tulee halvaksi.
Se autosta luopuminen toisi säästöä,mutta tarvitset sitä. Jos muutat kaupunkiin,vuokra melko varmasti nousee eli sekään ei tunnu hyvältä ratkaisulta.
Tältä illalta kyllästysprojekti on lopussa.
Jään ensi viikoksi tänne mökille ja teen työöhommat täältä käsin. Minua ei koskaan pelota olla täällä yksin,vaikka tämä on kovin syrjäinen paikka. Ja enhän minä toki yksin ole,koira ja kissa seurana!

Käyttäjä Sakira kirjoittanut 17.07.2017 klo 02:32

Mollyan ruuassa se säästö on tehtävä. Terveellisestä ruuasta en kyllä osaa luopua. Meillä syödään vihanneksia ja hedelmiä. Tai jos olisin yksin söisin pelkästään niitä. Ehkä joku rahka aina väliin. Pojalle on pakko laittaa muuta ruokaa. Teenkin osan ruoasta alusta asti itse ja isoja annoksia joita voi syödä monta päivää. Kunnon pakastinta ei mulla oo. Mutta sitten syödään kummiskin aika kallista lihaa ja kalaa ja välillä eineksiä. Että niistä vois tinkiä. Leipää syödään todella vähän.

Ihanaa kun voit olla siellä mökillä ja tehdä sieltä kautta työt. Mä niin nauttisin jos olis oma ranta ja oma piha jossa vois vaikka elokuussa makoilla ja tuijotella tähtiä ja tähdenlentoja. Täällä en kehtaa sitä tehdä mutta tuijottelen silti kyllä tähtiä.

Saas nähdä nukunko vielä tänä yönä. Koira pakottti mut ulos. Oli sillä kakka hätä. Olin niinku just nukahtanut. Kamalan pyörimisen ja tuskailun jälkeen. Kait sitä tarttis yrittää tulee muuten hitommoisen pitkä ja raskas päivä.

Maanvaiva kiitos linkistä. Katselen sen vielä myöhemmin uudestaan. Ruoka se todellakin on pahin menoerä ja sitten mulla on noita lyhennyksiä mitkä ois pakko saada maksettu. Esim. koiran eläinlääkäri maksuja. Ja sitten on jotain muutakin tullut ostettua osamaksulla ☹️

Käyttäjä kirjoittanut 17.07.2017 klo 09:14

Sähkön kilpailuttamisella ei kyllä juurikaan mitään voita, kun pitää kuitenkin maksaa sille sähkönsiirtajayritykselle?? jota ei voi kilpailuttaa. Saa sillä kuitenkin vähän säästöä. Ja kilpailuttaminen netissä on helppoa, eikä tarvi mitään kelleen puhua.

Hyvä liha ei ole aina se kallein liha. Me myymme porosta kaikki sen muka parhaimman lihan ja sitten itse syömme sen halvimman mikä ei kelpaa kelleen. Kun itse tekee ruuan, silloin voi ostaa sellaista lihaa mitä saa halvalla ja jonka valmistusaika on pitempi ja saa hyvää liharuokaa.

Kalaakin saa halvalla, jos ei aina osta lohta tms. arvokasta kalaa. Tai itseasiassa en tiedä mikä etelässä on halvinta kalaa, kun täällä halvin kala on just lohi. Esim. ahvenfile maksaa enempi. Turskaa saa myös halvalla ja silakkaa ei saa ollenkaan.
Meni p-jauhannaksi, joten jatkan töitäni.

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 17.07.2017 klo 09:44

Huomenta Sakira. Kovin on pilvinen päivä taas kerran,niitähän tänä kesänä on riittänyt. Kaveri pani viestiä Espanjasta,missä aurinkoa on riittänyt.
Pitää alkaa työn tekoon,onneksi ilma ei houkuta ulkona oleskeluun. Lenkillä jo kävimme koiran kanssa. Terassiprojekti tulee tänään valmiiksi,illalla siihen ryhdyn.
Kyllä Suomessa kaikki maksaa ja ruoka tosi kallista. Siitä taitaa suurimmat säästöt tulla. Puhuit eläinlääkärimaksuista myös. Olen käyttänyt omiani yksityisellä klinikalla,jossa labra ja kaikki vempeleet. Henkilökuntaa myös on eläinhoitajasta alkaen. Kallis on hinta,mutta palvelu ja hoito hyvää ja siitä en tingi. Koiran kyynpureman hoitivat hyvin ja heti pääsee jos on kiireellinen asia. Koiralla on myös vakuutus,ja se korvaa tietyn summan jälkeen hoitokulut. Vakuutus on kallis,mutta kun se on otettu,ei oikein voi sitä lakkauttaakaan,vaikka koira on terve ja hyväkuntoinen. Kun tämä kyseinen lääkäriasema satsaa laitteisiin ja henkilökuntaan on hinnat korkeat ja jotenkin sen ymmärtää. Tulee vain joskus mieleen,että jos tätä menoa jatkuu,niin eläinten pito on kohta vain joidenkin rikkaiden etuoikeus.
Nyt pitää ryhtyä hommiin. Hyvää päivänalkua toivotellen..

Käyttäjä Sakira kirjoittanut 18.07.2017 klo 07:04

Maaanvaiva Mä en oo oikeastaan pahemmin vertaillut lihojen hintoja. Oon tähän asti voinut melkeimpä ostaa sen mistä tykätään. Ja ei toi meidän lähikaupan valikoimakaan mikään kovin kummonen oo. Kaikki valmiiksi pakattua. Mutta on ne meille kelvanneet. Ja sitten toi sähkö. Siitä en tällä hetkellä maksa erikseen mitään kun täällä on sähkömittarit jotenkin epäkunnossa niin katsovat että sähkö toistaiseksi kuuluu vuokraan niinkuin vesikin. Asun siis suhteellisen edullisesti. Pienemmät asunnot keskustassa maksavat paljon enemmän. Mutta toi auto se on mun murheen kryyni. En tiiä miten sen nyt saan korjattua tai siis maksettua. Oi poronlihaa ois joskus kiva kokeilla.

Mollyan sulla on siis alkanut työt. Ihanaaa että voit tehdä niitä sieltä mökilttä käsin. Mullakin ois työt tässä ihan lähellä. Normaalisti en tarvii autoa työmatkaan. Mutta kun sitten on niitä poikkeuksia. Kohta lähden lenkille. Söin sitä varten vähän enemmän ettei ala lenkillä heikotttaan. Suunnittelen oikein pitkää lenkkiä. Siis mulle pitkää. Tänään ei oo mitään ohjelmaa niin on hyvä lenkkeillä. Mites sun terassi projekti etenee?

Mulla on huomenna aika lääkärille. Mietin että pitäisikö mun kirjoittaa asioita paperille että muistaisin puhua kaikesta mikä askaruttaa ja on vielä päin seiniä. Vai pitäisikö vaan luottaa siihen että ne tärkeimmät asiat nousee ittestään pintaan. Kelakin pyysi jo B-todistusta. Mä laskin jotenkin väärin kun luulin että tähän pätkään ei sitä vielä tartteis.

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 18.07.2017 klo 21:50

Hei Sakira. Tänään olen paiskinut ns. oikeita töitä ja illalla sain terassiprojektin valmiiksi. Kova tuuli on täällä ollut. Mukavasti on aika kulunut kissan ja koiran parissa. Olen neuvotellut grafiikanlehden hinnasta. Mies aina naureskelee tavalleni tingata hintaa alemmaksi. Olen kauppiassukua ja se on kai geeneissä. Toivon voivani alkaa voida paremmin ja sitä samaa toivon sinullekin.
Luen nyt dekkaria,jossa älykäs juoni ja jaksan siihen keskittyä.
Toivon,että lääkärissä menee hyvin!

Käyttäjä Sakira kirjoittanut 20.07.2017 klo 12:08

Mollyan kiva kuulla että terassi projektin sait valmiiksi. Valmiista työstä tulee parempi mieli. Miten ihanaa että voit tehdä niitä varsinaisiakin töitäsi tollait mökiltä käsin. Ootko muuten voinut miten?

Mulla oli siis eilen se lääkäri. Olin siellä taas ihan lukossa. Mulla oli muistilappukin enkä saanut otettua sitä esille. No eikä se lääkäri paljoa kysellyt. Mun ekan lauseen jälkeen sanoi että kirjoitetaan sairaslomaa ja lisätään lääkettä. No sain lokakuun loppuun sairaslomaa ja se tietty vähän helpottaa ettei heti tarvii uudestaan miettiä että pystynkö töihin.

Mun vointi on tosi ärsyttävää. Välillä on huippuhetkiä ja sit taas masennusta. Yhtä olojen sekamelskaa. Ja ahdistaa ja levottomuus vaivaa. Enkä saa kunnolla nukuttua. Varasinkin heti uuden soittoajan lääkärille ton nukkumisen takia. Joa vois toistakin lääkettä vähän räättälöidä. Ois kiva kuitteskin nukkua enemmän kuin 3-4 neljätuntia yössä.

Nyt oon kummiskin pystynyt tekemään pari mindfulness harjoitusta. Se rentouttaa jos siihen vaan kykenee. Melkein korvaa uupuneita unia. Tänään täytyy sitä jälleen kokeilla sillä oon himpun verran väsynyt.

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 20.07.2017 klo 13:24

Hei Sakira!Hyvä,että sairaslomasi sai jatkoa ja pääset kunnolla toipumaan. Minä teen töitä vain sen verran kuin jaksan nyt ja mikä on hyväksi. Täyspäiväiseen työntekoon en nyt kykene. En ole jaksanut kutsua tänne mökille kavereita ja se näyttää heitä vähän ihmetyttävän. Toisaalta katson,että minulla on nyt oikeus levätä ja olla omissa oloissani. Ei aina tarvitse jaksaa. Täällä mökillä voin olla rauhassa ja jään ehkä ensi viikoksikin. Eilen illalla jaksoin katsoa myöhäisillan italialaista elokuvaa ja se oli hyvä filmi. Aamulla sitten kissa herätti koiran ja minut tuplaäänekkäällä kehräyksellään. Pienet ovat meidän ilot täällä ja ne liittyvät luontoon ja eläimiin. Juuri tällä hetkellä tuntuu,että minusta voisi helposti tulla erakko. Viettäisin täällä yksinkertaista elämää koiran ja kissan kanssa.

Käyttäjä Sakira kirjoittanut 20.07.2017 klo 19:58

Mollyan on hienoa että pystyt tekemään työtä sen verran kuin jaksat. Helposti tulee otettua liikaa tai jää rajaamatta oman jaksamisen mukaan. Voi olla että kaverit ei ymmärrä jos ovat tottuneet siellä teidän mökillä käymään mutta tärkeintähän on se että pidät huolta omasta jaksamisesta. Ja apuna sulla onkin kaksi karvaista terapeuttia ja oma mies. Niistä voit olla onnellinen sen verran kuin se on mahdollista.

Mulla on toivottoman mahdottoman ärsyttävä ilta. Oon levoton, en jaksa tehdä mitään mutta paikallaankaan ei oo hyvä olla. Yritin päikkäreitäkin huonon yön jälkeen mutta levoton mieli ei suostunnut lepäämään. Ois pitänyt ottaa oxaminia vaan. Lääkäri soittaa maanantaina niin puhun vielä lääkkeistä kun muukaaan ei tunnu auttavan riittävästi.

Käyttäjä jaana6 kirjoittanut 21.07.2017 klo 08:02

Hyvää jatkoa työn tekoon. Itse olen työkyvyttömyyseläkkeellä.

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 21.07.2017 klo 14:37

Vettä tulee taas vaihteeksi. Kyllä on ollut surkea tämä kesä. Tein töitä muutaman tunnin,enempää en jaksa tällä hetkellä. Apeus on minunkin mielessä, vaikka en tiedosta oikein miksi. Läheisin ystäväni ei ole nyt viestitellyt ja onhan se ymmärrettävää,kun käsitellään lähes koko ajan minun tilannettani. Ei kai kukaan sellaista halua pidemmän päälle. Hän vain on ihminen,jolle on helppo kertoa vaikeistakin asioista,niistäkin,joita ei pysty oman miehen kanssa läpi käymään. Mies on ikäänkuin liian lähellä.
Monista kavereista ei ole nyt kuulunut mitään. Antavat minun olla rauhassa ja se on hyvä asia tässä tilanteessa. Toivottavasti tämä ei ole lopullista. Ja jos on,niin jään tänne erakkoelämää viettämään kissan ja koiran kanssa.
Toivottavasti Sakira olosi kohentuu. Ota lääkkeitä tässä akuutissa vaiheessa,voihan niitä vähentää sitten kun olo tasoittuu.
Minulla olisi kaksi puureliefiä kunnostuksen tarpeessa. Olen jo ideoinut miten ne entistän. Tarvitsen kuitenkin vähän miehenkin apua ja hän on lupautunut tekemään haasteellisen naulaushomman. Väritykset taas on minun heiniä. Ostan joskus aina tällaisia kunnostuksen tarpeessa olevia hylättyjä käsin tehtyjä puuesineitä ja kunnostan ne sitten ja annan uuden elämän. Jospa viikonloppu kuluisi näitä hommia tehdessä ja ajatuksetkin olisivat tiiviisti näiden kunnostushommien ympärillä,sitä toivon.

Käyttäjä Sakira kirjoittanut 22.07.2017 klo 06:57

Mollyan onneksi pystyt vaikuttamaan itse siihen työmäärään ja vähentämään kun tuntuu siltä. Harmi että sunkin olo on jotenkin huonona. Ooto jotain puhunut niille kavereille sun voinnista vai onko yhteyden otot vaan muuten jääneet vähemmälle. Pidä vaan siihen hyvään ystävään yhteyttä. Mulla on kyllä vähän sama jttu että tuntuu siltä kuin mun paras ystävä ei jaksaisi mun juttuja. Eilenkin vastaili mun viesteihin todella lyhyesti että sitten lopetin viestittelyn kokonaan. Onneksi toinen ystävä kutsui kahville niin sain illaksi vähän juttu seuraa.

Olin eilen äitini luona. Oli pakko mennä johonkin kun meillä oli vedet poikki ja vessaa ei saanut käyttää. Täytyy sanoa että oli aika raskas aamupäivä. Yritin äidille kertoa että mua ahdistaa enkä pysty kaikkea tekemään. Se teki sen että hän masentui samantien ja makoili vaan sohvalla ja valitti miten uupunut on. No varmaan olikin mutta silti se oli suora reaktioa siihen mitä hänelle kerroin. No saatiin me silti yhdessä ruoka laitettu ja mä pakottauduin syömään vähän kaikea ja lautasen tyhjäksi niinkuin opetettu on.

Lisäsin vähän lääkettä iltaa ja sainkin nukuttua paremmin. Maanantaina juttelen siitä lääkärille että voisko niin tehdä nyt toistaiseksi että alkais unirytmi löytyä uudelleen. On kurja olla hereillä puolet yöstä ja tuntuu että valvominen lisää ahdistusta ja toisin päin.

Nyt aamukahville!