Kyllä olen saanut apua hengitysharjotuksilla lähinnä just masennuksen, ahdistuksen, paniikin yms puitteissa. Mutta oikeastaan en osaa itse hengittää oikein, joten mua auttaa laulutunnit, kun mulla on opettaja joka jeesaa ihan kaikessa & hällä kokemusta näistä mistä itse kärsin, joten hän osaa hyvin auttaa rauhoittamaan jne. Uneliaisuudesta/väsymyksestä oon kärsinyt jo vuosia, eikä se tunnu lakkaavan.. Liika stressi voi myös olla osa tekijänä & vaikeentaa elämää huomattavasti. Mä olen sairaslomalla ollut nyt jokusen 6-7kk jo itseasiassa. Osittain se helpottaa töiden kannalta, kun pysyy kasassa sentään vielä juuri & juuri, mutta tossa sun mainitsemassa yksinäisyydessä on pointtinsa. En tiedä työ elämästä paljoa ihmisten ympäröimänä, koska tein töitä henkilökohtaisena avustajana, jolloin näen vain asiakasta & autan häntä, mutta voi olla että jos töissä ei koe olevansa niin yksinäinen mitä vapaa-ajalla, niin työ voi silloin jeesata just siinä ettei tunne oloaan yksinäiseksi/ulkopuoliseksi. Olen itse elänyt ilman ainuttakaan ystävää koko ikäni sitten eskarista saakka tahtomattani & siitä jää todella paljon jälkiä sen vaan tiedän. Yksin ei ole koskaan hyvä olla liian pitkään. Se voi vetää masennusta pahempaan, oma masennukseni & jopa paniikkihäiriöni on suurimmilta osin lähtöisin syvästä yksinäisyydestä, joka mulla on ihan oikeasti syvää eikä vain että tunnen olevani yksin, mä myös olen sitä aina ollut. Mutta eipä siinä, mulla on paljon muitakin huolenaiheita niin yritän vaan jostakin jos joskus löytyis joku kenelle puhua jne. Olen itse juuri niitä hyvin kärsivällisiä ihmisiä, olen kokenut paljon nuorta ikääni nähden, ymmärrän toisia ihmisia hyvin & olen todella empaattinen, kuuntelen mielelläni muita & saan voimia toisten auttamisesta. En oikein osaa auttaa muulla tavoin kun puhumalla, mutta usein ihmiset nimenomaan kaipaa sitä jotain kenelle voisi puhua ilman että täytyy miettiä, kuinka toinen reagoisi. Ei tarvitsisi pelätä toisen tuomitsemista tai toisen menettämistä, kun olisi henkilö joka pysyy aina tukena, eikä katoa mihinkään. Mielestäni jokainen tarvitsee ainakin yhden sellaisen, koska monesti se voi auttaa monissa asioissa. Mut pärjäile 👍
Vielä noista hengitysharjotuksista. Niistä löytyy ihan videoitakin youtubesta esimerkiksi tai sitten juuri joku henkilö, jolla on kokemusta & tietoa oikein hengityksestä, hengityksen tasaantumisesta jne voi olla apua 🙂