Läsnäolemisen vaikeus

Läsnäolemisen vaikeus

Käyttäjä Sakira aloittanut aikaan 13.05.2017 klo 23:07 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Sakira kirjoittanut 13.05.2017 klo 23:07

Onko kukaan saanut apua hengitysharjoituksista masennukseen, ahdistukseen ja unettomuuteen. Kovasti nyt tuntuu siltä että ahdistus ja keskittymisvaikeus vie pohjan hyviltä harjoitteilta.Ja sitten siinä vielä tämä väsymys/uupumus.

Olis kiva lukea toisten kokemuksista, Nyt kun tähän uutena tupsahdin niin kaipaisin kohtalokaveria ja juttu seuraa muistakin mieleen liittyvistä asioista. Toivoisin sellaista tukea että voisin hyssyttelemättä kertoa miten paska olo on ja miten on lähes mahdotonta selviä kunnialla töista.

Niin ja mitä apua ois sairaslomasta jos sitten jääkin kotiin peitonalle kärvistelemään kaikessa yksinäisyydessä. Tarvitsisin sairaslomaa mutta pelkään sitä. Ja pelkään kohdata itseni

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 22.07.2017 klo 08:38

Hei Sakira. Mullakin on huonosti nukuttu yö takana. Mies kertoili illalla kuulumisia ja ne tuntuivat olevan kuin toisesta maailmasta. Kyllä täällä maalla on niin eristyksissä kaikesta. Ystävät varmaan tajunneet,että voin huonosti,kun en nyt kutsu kylään enkä itsekään jaksa kenenkään luo mennä. Olen kuullut,että kun sairastuu vakavasti tai menee huonosti muuten ystävät aika pian kaikkoavat. Ei haluta "sekaantua" mihinkään ikävään. Tämä paras ystävänikin on alkanut vetäytyä,niin minusta ainakin tuntuu. Mies tietenkin kuuntelisi,,mutta en voi häntäkään rasittaa tämän enempää,kun tämä syömättömyys on jo hänellekin niin suuri murheen aihe. Näin se elämä nyt menee. Yritän tänään alkaa siihen puureliefin kunnostamiseen ja saada ajatukset siihen.
Eteenpäin on mentävä,vaikka väkisin.
Äitisi on varmaan huolissaan voinnistasi ja osoittaa sen tavalla,joka on hänelle luontevaa. Oma äitini kuoli pari vuotta sitten aivan äkillisesti. Ei oltu läheisiä,mutta nyt tuntuu,että olisi hyvä,jos olisi elossa vielä ja yhteys häneen olisi.

Käyttäjä Sakira kirjoittanut 22.07.2017 klo 08:56

Mollyan kurjaa että säkin oot nukkunut huonosti. Tuollainen kokemus ystävistä tuli mullekkin silloin kun aloin sairastella ja ensimmäisiä kerttoja puhua siitä ystäville. Moni otti välimatkaa ja yksi laittoi mut kokonaan elämästään pois ja vieläkin vain moikataan jos vaikka kauppaan satutaan samaan aikaan. Mutta nykyiset ystävät jo tietävät sairauteni ja ovat siihen jotenkin "tottuneet" sillä ainakin osa on nyt pitänyt muhun tiiviistti yhteytttä. No joo on nytkin muutama jotka selvästti välttelee mutta kun on ees pari hyvää tyyppiä niin se riittää. Yhdellä ystävällä on taas ittelläkin vaikea masennus niin tiedän ettei hän vaan jaksa ja yritän sen hyväksyä.

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 22.07.2017 klo 17:16

Hei taas Sakira! Välillä on satanut,mutta on paistanutkin ja lounas syötiin terassilla. Mies toi tullessaan kalaa ja yritin syödä jkv,ettei tulisi nyt mitään sanomista. Hän oli unohtanut tuoda rahkaa riittävästi ja se vähän harmittaa. Rahkaahan syön pääasiassa. Saahan sitä varmaan kyläkaupasta,jos jään tänne ensi viikoksikin. Toinen puureliefeistä on nyt valmis ja olen tyytyväinen. Laitan ne kaupungissa alakerroksen portaikkoon. Pidän niin kaikesta käsillä tekemisestä,kun työ on niin erilaista.
Paras ystäväni viestitteli tänään. Yritän olla kuormittamatta häntä liikaa,ettei väsy minun juttuihini. Olisi kiva tavatakin,mutta välimatka on pitkä ja hän on kiireinen työssään.
Mies ja koira puuhailevat ulkona sateesta välittämättä. Sauna lämpiää tänäänkin. On paljon asioita,joista pitäisi olla kiitollinen. Sanoin miehelle tänään,ettei pidetä rapukutsuja tänä vuonna ja hän oli vähän pettynyt. Ei voi mitään,ehkä ensi suvena sitten...

Käyttäjä Sakira kirjoittanut 23.07.2017 klo 12:18

Hei mollyan. Musta tuntuu ja vähän näyttää siltä että tulee lämmin ilma tänään. Mä tein jo pitkän, yli kuusi kilsaa, lenkin heti aamulla kun oli vielä viileää. Hyvä kun oot pystynyt syömään sitä kalaa se on terveellistä. Munkin ruokavalioon kuuluu ehdottomasti rahka, päivittäin. Nyt laitan siihen mustioita kun niitä kerran metsässä on täällä meillä päin. Toi käsillä tekeminen on varmaan kivaa ja rentouttavaakin. Mä värittelen. Saunakin olis ihana ja saunasta uimaan meneminen. Käytkö uimassa? Mun paras ystävä taitaa olla jo väsynyt minuun kun vastailee niin niukasti mun viesteihin. Tai sit se on vaan ite niin masentunut ettei jaksa. Kurja juttu kummiskin.

Mä luulin jo illalla tänne kirjoittaneeni mutta ei sitä kirjoitusta näy. Että jos asiat tuli nyt kahteen kertaan niin ei voi mitään.

Mä nukuin viime yönä paremmin kuin pitkään aikaan. Mutta oon silti ihan väsynyt. oko keho tuntuu niin raskaalta ja mieli levottomalta ja ärtyneeltä. Mutta käveleminen auttoi ahdistukseen. Eilen jouin ottamaan kaksi kertaa oxaminin. Sitten vasta rauhoituin.

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 23.07.2017 klo 12:46

Hei Sakira. Olet ollut taas reippaana,kun tuollaisia matkoja liikut. Mies ja koira olivat pitkällä lenkillä aamusta ja nyt koira lepäilee. Mustikoita eivät löytäneet,niitä ei näytä tänne tulevan. Sen sijaan muutama sieni oli,herkkutatteja. Kantarelleja on myös tulossa,nyt ovat vielä niin pieniä,ettei kannattanut poimia.
Kyllä minä rantasaunasta käsin uin. Pitää mennä heti veteen,kun on niin syvä vesi. Tämä on rotkojärvi ja heti rannassa on kymmenisen metriä pohjaan. Tämä ei tosiaankaan ole mikään lasten paikka ja jos lapsia on paikalla pitää vahtia koko ajan.
Aurinkoinen päivä on tulossa ja ensi viikoksikin luvattu lämpimää. Saa nähdä miten käy.
Ystäväni viestitteli taas myöhään yöhön. Hän itse otti yhteyttä,en uskalla häntä kovasti vaivata näillä omilla jutuilla,kun viikonloppuna tarvii omaa aikaakin ja palautumista työstä. Kuitenkin tuntuu aina paremmalta,kun on saanut olla yhteydessä hänen kanssaan. Nukunkin sitten paremmin.
Jatkan nyt toisen puureliefin kunnostusta.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 23.07.2017 klo 13:51

Hei, Sakira!

Mä liikuin kun mies oli täällä. Yhdessä mentiin, mutta nyt kun hän aamulla lähti, en saa itseäni ulos. Toisaalta en juuri ommellut miehen täällä ollessa, tänään olen tehnyt jo enemmän käsitöitä. Tänään on myös pyykkipäivä. Suihkussakin pitäisi käydä.

Toivon, että pääsisin kävelemään. Saisin siis itseni liikkeelle. Ei pakolla, vaan omasta halusta. Vaatiiko se alkuun vähän pakkoa? Mikä on hyvä?

Käyttäjä Sakira kirjoittanut 24.07.2017 klo 05:52

Mollyan ihanaa kun on tollainen uintimahdollisuus omasta takaa. Mutta sit tietty pitää lasten kanssa olla tarkkana. Jos mulla olis oma rantta ja sauna nin varmaan uisin joka päivä. Tai ainakin mökillä ollessani kävin aamu, päivä ja ilta uinnilla ja joskus kuumalla ilmalla myös yöuinnilla. Ah se on ihanaa.

Jardin Prive lenkkeily on hyvä asia. Mä joudun kyllä usein pakottamaan itseni lähtemään mutta kun on koira niin se todella on pakko. Mutta usein kun vaan pääsee vauhtiin niin alkaa kävely tuntumaan hyvältä. Harvoin etukäteen päätän että tänään kävelen kymmenen kilometria. Ei vaan se syntyy matkalla jos on aikaa eikä kauheasti ahdista. käsityöt on kyllä kanssa mahtava juttu. Mä en osaa ommella mutta sukat kudon ja virkatakkin osaisin. Sukkavimma tulee yleensä lokakuussa. Virkannut en oo vuosiin. Se oli ennen mun kesätekemistä.

Heräsin kahdelta. Nousin kolmelta. Vähän höntti olo mutta unta ei vaan tullut enää. Ihan turhaan olisin sängyssä maanut. Suihkussa täytyy käydä ja sitten lähden lenkille. Tai toisinpäin. Kuudelta alan miettimään sitä. Tänään en varmaan kävele niin paljon kuin eilen koska tuntuu että pää on vähän sekaisin. Voi kun sitten pystyisi nukkumaan päiväunet. Tai tekemään jonkun rentoutusjutun.

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 24.07.2017 klo 09:50

Hei Sakira. Jäätiin täksikin viikoksi maalle,vaikka ei kai tänne kuitenkaan mitään hellettä tule,ne ovat pohjoisessa. Käytiin koiran kanssa lenkillä kylässä,jonne tulee mennen tullen yli 4 km matkaa. Vietiin tuttavaperheen lapselle myöhästynyt synttärilahja. Tämä perhe pitää mökistä huolta,jos olemme pidemmän aikaa poissa,tekee lumiaurauksen mökkitiellä yms. On kiva tulla talvisin,kun tie on aurattu. Ollaan oltu myös heillä perunan nostossa ja pensasmarjojen poiminnassa apuna.
Nyt on hyvä aika aloittaa työn teko,kun on puolipilvistä eikä niin houkuta olemaan pihalla. Joskus iltapäivällä pitää kyllä käydä kyläkaupassa noin 5km päässä rahkan ostossa. Kissalla ja koiralla ruokaa riittää koko viikoksi. Kissa on niin tarkka ruoastaan,että syö vain tiettyjä merkkejä ja ne pitää eläinkaupasta ostaa. Koira syö nappuloiden lisäksi muutakin ja on helppo ruokittava.
Toivon,että tulee hyvä päivä ja hyvä viikko niin minulle kuin kaikille muillekin.

Käyttäjä Joie kirjoittanut 24.07.2017 klo 10:11

Mollyan kirjoitti 21.7.2017 14:37

Minulla olisi kaksi puureliefiä kunnostuksen tarpeessa. Olen jo ideoinut miten ne entistän. Tarvitsen kuitenkin vähän miehenkin apua ja hän on lupautunut tekemään haasteellisen naulaushomman. Väritykset taas on minun heiniä. Ostan joskus aina tällaisia kunnostuksen tarpeessa olevia hylättyjä käsin tehtyjä puuesineitä ja kunnostan ne sitten ja annan uuden elämän. Jospa viikonloppu kuluisi näitä hommia tehdessä ja ajatuksetkin olisivat tiiviisti näiden kunnostushommien ympärillä,sitä toivon.

Vau, olet taitava!! Miten kunnostus on sujunut?

Miten sä sakira jaksat noin vähillä unilla? ☹️ Etkö saa lääkkeistä apua nukkumiseen? Voimia sulle ja parempaa vointia!

Mäkin oon nyt vähän väsyny, ku heräsin yöllä hirvikärpänen petikaverina ja piti sitä metsästää. 😟

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 24.07.2017 klo 17:35

Hei Joie! Kiitos kysymästä. Kunnostus sujui hyvin ja reliefeistä tuli upeat. Olen näitä tehnyt jo paljon ja alku oli haastavaa,mutta lopussa kiitos seisoo kuten viisaasti sanotaan. Mulle niin tärkeää tämä käsillä tekeminen,kun työ niin erilaista. Maalaan ,teen tiffany- ja mosaiikkitöitä myös. Kutomis-neuletyöt ei onnistu. Katson kaihoten kauniita lankoja,mutta en osaa tehdä niistä mitään.
Sakira toivon että sulla on ollut hyvä päivä ja olet virkistynyt. Kun on ollut noita huonosti nukuttuja öitä vie kauan ennenkuin pääsee tasapainoon.
Lapissa tällä hetkellä oleva kaveri viestitteli,että siellä nyt lämmintä,tuulee ja mäkäräisistä ei tietoakaan. Täällä niin hämärää,että valot täytyy olla. En minä suuria helteitä kaipaa. Saisi olla aurinkoista ja valoisaa,se riittäisi minulle.

Käyttäjä Sakira kirjoittanut 24.07.2017 klo 18:07

Mollyan ei taida täälläkään hellettä olla. Aamu näytti kyllä lupaavalta mutta nyt on kyllä kylmä ja tuulee. Muttaa mökillä on silti kiva olla ilman hellettäkin. Mulla on ollut vähän heikko happinen päivä. Lääkäri muutti lääkitystäkin taas. Saa nähdä onko siittä apua nyt sitten nukkumiseen.

Joie en mä meinaa jaksaakkaan. Aivot lyö välillä ihan tyhjää. Tänään yritin päiväunia. Lääkkeistä huolimatta kävin ihan ylikierroksilla. Yritin rentoutusohjelmaakin mutta en pystynyt keskittymään siihen. Värittäminen vähän rentouttaa.

Muuten olo on kireä, ärtynyt, levoton, masentunut ja ylikierroksilla. Lääkäri sanoi että se on nyt sakamuotoista oireilua. Pitää soittaa uudestaan jos ei ala vointi paranemaan. Sit se rupee vaihtaan mun lääkitystä. Toivottavasti nyt pian rauhoittuu ja alan nukkumaan. En halua yhtään uutta lääkettä enää.

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 24.07.2017 klo 22:45

Voi Sakira. Olen neuvoton ja pahoillani,että voit huonosti. Usko kuitenkin lääkäriä,hänhän se asiantuntija on ja tietää lääkityksen tehon ja vaikutuksen. On hyviä ja huonoja lääkäreitä ja toivon,että hyvä osui kohdallesi ja hän osaa auttaa juuri sinua.
Minun lääkäriystäväni tarjoaa lääkkeitä kaikkeen,mutta tilanne on toinen,kun hän on ystävä eikä hoitava lääkäri.
Ilta on jo pimennyt. Kissa ja koira jo nukkumassa. Pitää ajatella myönteisesti,että mikä hätä meillä tässä on. Joku hätä kuitenkin,mutta ei tietoa mikä ja miten sen saisi eliminoitua.

Käyttäjä Sakira kirjoittanut 25.07.2017 klo 17:29

Mollyan sain viime yönä nukuttua lääkkeiden avulla vähän pidemmät unet. Aamulla olin kyllä tokkurainen, nousin varmaan liian aikaisin. Selvästi myös rauhoittava lääke on nyt iltapäivästä helpottanut oloa. Kait niitä lääkkeitä on nyt vaan hetki syötävä. Kun vointi kohentuu niin voihan niitä sitten yrittää vähentää. Mutta en mä missään tapauksessa kunnossa oo. Hyvä että sain pitkän sairasloman niin on vielä kunnolla aikaa toipua. Kaksisuuntaisesta ei kait koskaan parane kokonaan.

Olen kuitenkin tänään pystynyt tekemään parikin lenkkiä. Ei mitään pitkiä mutta koirulille riittäviä. Jos huomen aamulla jaksais taas tehä vähän pitemmän kun ei oo mitään menoa aamusta. Tänään käytiin aamulla kaupungissa että poika pääsi verikokeisiin. Niitäkään ei kesällä oteta täällä meidän paikkakunnalla. Vähän hirvitti lähteä ajamaan autolla kun oli niin uninen olo. Täytyy vaan ottaa vähemmän lääkettä silloin kun on heti aamulla joku meno.

Mun päivät on kyllä niin tappavan tylsiä mutta ehkä se on tässä vaiheessa ihan hyvä. Haarmi vaan kun en taas pysty lukemaan mitään eikä telkkari kiinnosta. Sit mä vaan värittelen tai roikun koneella. No kohta lähden poimimaan iltapala mustikat. Jos ei niitä jo kaikkia oo poimitttu tästä lähisttöltä.

Käyttäjä Sakira kirjoittanut 26.07.2017 klo 09:23

Mä sain viime yönä nukuttua kohtalaisen hyvin. Nousin 5.30 enkä tuntenut oloa tokkuraiseksi. Vaan melkeimpä pirteäksi. Siis olin niin tyytyväinen. Jostain syystä vaan selkää särkee, otin lääkettäkin ennen lenkille lähtöä. Sitten lähin lenkille ja jaksoin 6 kilsaa kävellä. Olisin kävellyt pidempäänkin mutta tajusin kesken matkaa että hupsista aamulääkkeet unohtui. Nyt ois ollut hyvä ilma koirankin kävellä kun ei satanut, tuullut eikä paistanut. Mutta taitaa se olla nyt ihan tyytyväinen.

On mulla vähän levoton olo ja ei oikein pysty keskittymään mihinkään mutta toisaalta ei nyt tarviikkaan. Meen suihkuun ja sit vaan odottelen että tulee puolipäivä ja lähden ystävän luo kahville. Ajatus vähän ahdistaa mutta tiedän että se kumminkin toisaalta tekee hyvää kun pääsee juttelemaan kaikista asioista. On yksi mun parhaista ystävistä.

Vois vaikka suihkun jälkeen kokeilla jotain rentoutusharjoitusta. Jos vaikka kykenis niin vois olokin rauhoittua ilman pillereitä. Enkä niitä uskalla ottaakkaan kun pitää kummiskin autolla lähteä. Ellen sitten urheile lisää ja kävele sinnekkin. No täytyy kattoa. Vois olla kivakin mennä kävellen ilman koiraa. Matkaan vaan menee tunti että pian sais lähteä uudelleen käppäilemään.

Hyvää päivää kaikille!

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 26.07.2017 klo 10:10

Hei Sakira. Mullakin oli eilinen päivä tosi hankala ja osaltaan kai siihen vaikutti ankea sääkin. Tuntui,että oli ilmassa jo syksyn hämärää vaikka sitä oikeaa lämmintä ja aurinkoista kesää ei ole edes ollut. Töitä tein vain 5 tuntia. Meillä on täällä mökillä yhteinen työhuone miehen kanssa,vaikka pääasiassa minä sitä käytän. Mies osaa rajata paremmin työ-ja vapaa-aikansa. Minä en ole siinä yhtä hyvä ja kun oikea vire iskee teen töitä viikonloppuinakin. Se varmaan ajan kanssa on uupumistakin aiheuttanut.
Nukuin viime yön tosi katkonaisesti ja tämä päivä tulee myös olemaan jaksamisen kannalta huono. Toivon,että sulla menee nyt paremmin ja lääkitys alkaa tehota. Olen aina ollut lääkekielteinen jostakin selittämättömästä syystä,mutta nyt alan jo kallistua siihen suuntaan,että ne viisaasti käytettynä helpottavat varmaan oloa ja auttavat pahimnan yli.
Hyvää päivän jatkoa toivottelen!