Lääkärikammo

Lääkärikammo

Käyttäjä pala lasia aloittanut aikaan 23.06.2020 klo 17:45 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä pala lasia kirjoittanut 23.06.2020 klo 17:45

Hei!

En tiedä, onko muita lääkärikammoisia kuin minä. Mua on aina pelottanut lääkärissä käynti ja varsinkin, jos joutuu riisumaan edes paidan puhumattakaan enemmästä. Tammi- helmikuussa olin viimeksi lääkärissä kaatumisen vuoksi. Silloin oli ns. oma lääkäri.

Heinäkuussa mulla on lääkäri mm. työarvion tiimoilta sekä masennuslääkkeen tarkastus. Osaksi koronan ja kesälomien takia taas on vieras lääkäri. Olen kyllä kuullut häntä kehuttavan. Mua kauhistuttaa puhua hänelle mm. mun masennuksesta, masennuksen pahenemisesta sekä hetkittäisistä itsetuhoajatuksista. Mulla on vanhat traumat aktivoituneet aivan kuin kävisin kaiken tuskan uudestaan läpi.

11 vuotta sitten äitini kuoli ja sairastuin ekan kerran masennukseen. Silloin mulla alkoi kolmen vuoden lääkäri-potilassuhde työterveyslääkärin kanssa. Hän osasi auttaa ja neuvoa. Niin sitten tyl loppui ja loppui myös hoitosuhde. Se on mielestäni kultaakin kalliimpaa, että kokee lääkärillä tulleen kuulluksi ja autetuksi.

Nyt kaksi vuotta isän kuoleman jälkeen yksi lääkäri totesi astman, toinen lääkärillä antoi masennuslääkityksen, kolmas lääkärillä vaihtoi masennuslääkityksen, neljäs lääkäri antoi lääkekuurin kipuun ja viides lääkäri määräsi jatkuvan lääkityksen uuteen vaivaan. Ja osaksi siksi, että asun alueella, jossa ns. oma lääkäri on vaihtunut puolen vuoden välein. Nyt korona vei täältä oma lääkäri -järjestelmän pois joko väliaikaisesti tai pysyvästi.

Käyttäjä kirjoittanut 10.07.2020 klo 09:05

Toivotaan, jos jotain häikkää, se häikkä liittyis korkeintaan veren kolesteroliarvoihin, joihin voi jatkossa vaikuttaa. Maksa on monipuolinen elin. Sokeri- ja rasvatuotteilla, ja mm.alkoholinkin käyttöä säännöstelemällä  voi vaikuttaa maksan toimintaan. Se on kuin ahkera 'ystävä' elimistössä, ilmaisee jos keho jostain syystä on alkanut voida huonommin.

Kivaa 🍓 tekemistä 🍓 alkaneeseen vknloppuun, ettei jännitys nouse sfääreihin 🤔👍🍓

Käyttäjä pala lasia kirjoittanut 10.07.2020 klo 12:38

Kiitos keskustelua!

Lääkäri soitti. Joo sitä puhelua ei olisi voinut puhua kaupassa. Lääkäri oli huolissaan, olenko ylipäätänsä hengissä. Laittoi lähetteen psykiatrille. Siitä onkin 8 vuotta aikaa, että viimeksi olin psykiatrilla.

Käyttäjä kirjoittanut 12.07.2020 klo 13:06

Miksihän psykiatria ajatellaan 'kutistajaksi' ?

Eikö ennemminkin ole 'tajunnan laajentaja' enkä tarkoita kemiallisesti, vaan jos toimivasta potilas-lääkärisuhteesta kyse?

Vai ovatko kaikki psykiatrit kuin kumileimasimia reseptien uusimiseksi? Nykyään? Sen verran kuulostelevat, muodostaakseen B-lausunnon (tms.) terapian alullesaamiseksi? Mutteivät välttämättä kykene lyhyen vo-ajan puitteissa muodostamaan todellista käsitystä asiakkaan/potilaan elämästä?

Itsenkin kohdalla ehkä syvemmän avun olisin saanut traumaterapiasta pitkien psykoterapioiden sijaan. (Olisi näköjään itsen pitänyt ymmärtää tarkemmin tilanteensa apua hakiessaan. ) Traumoissa ongelmat tunnemaailman kokemuksissa enemmän kuin sanoilla tavoitettavissa. Nuo psykoterapiat olivat hyödyksi, mutteivät yltäneet syvimpiin ongelmiin.

Käyttäjä pala lasia kirjoittanut 12.07.2020 klo 18:55

Kiitos keskustelua kommentistasi!

Mulla on kokemusta pitkästä kolmen vuoden psykoterapiasta. Mulla on taustalla kolme traumaa. Psykoterapia loppui seitsemän vuotta sitten. Sen aikana tuli lisää kuormittavaa: raiskaus, avioero, yksinhuoltajaksi jääminen 4 lapsen kanssa sekä potkut 20 vuotta kestäneestä työstä.

Ja nyt pelottavasti olen samassa tilanteessa. Toivon, että saan jatkaa psykologin luona käyntejä, jonka luona olet nyt käynyt. Hirvittää kyllä psykiatrille meno. Tuskin on se kenellä kävin. Tarkistaa kai lääkityksen. Olisiko nyt aika päästää omista traumoista lopullisesti eroon tai oppia elämään niiden kanssa.

Käyttäjä kirjoittanut 13.07.2020 klo 16:37

Olisiko niin -?

Käyttäjä pala lasia kirjoittanut 13.07.2020 klo 18:23

Hei! Et kai keskustelua keljuillut mulle? Sitä en kestä. Mua on vähätelty lapsesta asti.

Se kun pääsisi omista peloista irti. Takaumia ja muistutuksia tulee välillä yllättäen. Sitten on mahdollista päästää vanhasta irti. Enkä tiedä, mihin tässä psykiatria tarvitaan. Saa nähdä, milloin sinne pääsee. Eletään sitä vuodenaikaa, kun moni lomailee.

Lähiomaisen kuolema tuntuu saavan mut kuilun partaalle. Aikaisemmin äidin kuolema ja nyt isän kuolema. Isä oli mun lasten ohella rakkainta maailmassa. Kauanko on lupa surra? Milloin se muuttuu sairaudeksi?

Käyttäjä kirjoittanut 13.07.2020 klo 20:01

En ainakaan tarkottanut keljuiluksi tuota. Omaakin kohtaa mietin, alkas ainakin omalla kohdalla korkea aika olla päästä vapaaksi jostain mikä menneissä sitoo.

Hyvä kysymys. Suru.on kipeää aikaa, kiinnikkeiden, kipeään liittyvien kiinnikkeiden otteesta vie vuosia aikaa vapautua. Sureminen on ite asiassa terveyttä.... yksilöllisiä rajat milloin menee överiksi.

Käyttäjä pala lasia kirjoittanut 15.07.2020 klo 23:36

Kiitos ja anteeksi keskustelua, kun epäilin keljuiluksi. Olen nyt vaan niin herkillä ja ylivirittyneessä tilassa.

Olen pettynyt itseeni, kun ei voimat ei riitä. Se, että joudun/pääsen psykiatrille, salpaa mun hengityksen. Kai sinne mennä vaan aitona kipuineni päivineni. Täytyy kai luottaa hänen ammattitaitoon. Tietäis vaan, milloin ja missä se on. Niin hyvä tuuri ei voi käydä, että olisi sama, jolla kävin vuosina 2010 - 2012.

Ahdistus, suru tai mikä tahansa vastaava tulee aaltoina. Milloin se saa pelkäämään tai itkemään. Toisinaan voin kertoa pahasta traumastani tunteilematta aivan kuin ulkoistaisin itseni tilanteesta. Totuus on, että iso möhkäle on sisälläni ja se on kuorrutettu masennuksella. Nyt kun se masennus ja pahaolo saataisiin imettyä pois. Ja ei kun psykiatrille. Sitä en kehtaa kyllä mainita edes ystäville. Psykologille menoa odotan melkein kaksi viikkoa.

Voi, kun tämä on nyt taas niin vaikeaa!

Käyttäjä pala lasia kirjoittanut 18.07.2020 klo 10:38

Nyt Kantaan oli ilmestynyt lääkärin sepustukset. Pysäyttävää luettavaa. Osa mun lääkärikammosta varmaan on, jos musta löytyy jokin vika. Lääkäri pitää mua työkyvyttömänä ja vakavasti masentuneena. Siinä se tuli: pelätty diagnoosi. Tiedän voivani huonosti, mutta niin huonosti. En taida selvitä tästä ihan yksin. Tarvitsen apua.

  • Muokattu kirjoittajan toimesta 3 vuotta, 9 kuukautta sitten. Syy: Väärä verbi
Käyttäjä kirjoittanut 18.07.2020 klo 21:23

Hei, tämä ei ole loppu. Jos voin, autan.

Käyttäjä pala lasia kirjoittanut 19.07.2020 klo 18:27

Kiitos keskustelua! Mä tarviin sitä apua.

Tänään olen saanut nimpparionnitteluita ja päässyt pitämään mun pientä 1,2 kk ikäistä lapsenlastani sylissä ja leikittää häntä. Sain ystävältäni kyydin, kun tytär asuu reilun tunnin ajomatkan päässä.

Siitä huolimatta oloni on iloton ja tyhjä. Itkeskelin joitain nimpparionnitteluja Facebookissa, kun niitä ihmisiä on ikävä. Moni on entinen työkaveri. Onnittelijoiden joukossa on työterveydestä mun luottoterkkari 7 vuoden ajalta. Nytkin mua itkettäisi. Enkö enää osaa iloita?

Käyttäjä kirjoittanut 20.07.2020 klo 18:08

Väsymys vie parhaimman terän kaikesta, ei ole ihme jos et jaksa iloita.

Itse tehnyt toista viikkoa töitä... olo alkaa olla hiukka voimaton. Tämä koko vko olisi ollut keikkoja, mutta torppasin pari päivää, niin tiiviisti jos ottaisin, uupuisin. Loppuvkosta taas pari päivää menen.

Koitetaan jaksaa. Kerätään voimia, ja jatketaan taisteluja.

Käyttäjä pala lasia kirjoittanut 21.07.2020 klo 18:28

Kiitos keskustelua! Jaksamista myös sulle!

Itse olen nyt niin lukossa. En pysty avaamaan sen enempää. Kunhan menneisyyden varjot jättäisivät rauhaan. Näin taas unta. Se on toistunut turhan usein lähiaikoina.

Elämä on ollut sarja erilaisia menetyksiä. Missä tulee ihmisen raja vastaan? Olen hyvin pian valmis luovuttamaan. 😢

Käyttäjä kirjoittanut 21.07.2020 klo 23:23

Pala Lasia, minulla on vahva vakaumus toivosta joka kantaa ja aina uusia voimia antaa.

Meissä on kaikkeen syy sisällä ja kehossa. Miten meitä on kohdeltu elämän aikana, elämä hioo meistä pois niitä jälkiä. Jos luovutaan jostain, niin niiden vaikutuksista, ei itse elämästä.

Meillä on lupa kokea onnea ja hyvyyttä, jokaisen elämä on arvokas kaikkine vaikeuksineen. Kukaan ei selviä ilman vaikeuksia. Meitä koulitaan, joskus tuntuu ett samasta syystä aina uudestaan.

Muistan sinua, kannan sinua aina kun muistan. 🛐

Käyttäjä pala lasia kirjoittanut 22.07.2020 klo 14:27

Kiitos keskustelua kauniista sanoistasi!

Näin pitkäaikaistyöttömänä sitä tuntee itsensä luuseriksi ja mihinkään kelpaamattomaksi. Eikä auttanut asiaa, kun tulin opiskelun työharjoittelussa työpaikkakiusatuksi tammikuussa. Se syö itsetuntoa.

Enkä ole tottunut asumaan yksin. Lapsuuden kodissa meitä oli äiti, isi ja pikkusisko. Nyt he ovat kaikki mullan alla.

Oma perhe oli mies, 3 poikaa ja 1 tyttö. Mies päätti 9 vuotta sitten jättää minut. Jäin yksin lasten kanssa. Oli haastavaa samalla tehdä neljää vuoroa. Sitä kesti vuoden, kun se työ loppui.

Lapset ovat muuttaneet omilleen ja hyvä niin. Nyt terveys on vaakalaudalla, kun en jaksa. On alkanut mun positiivisuus karisemaan. Olen alkanut miettimään, että turhia kitisen. Lapsistani olen onnellinen ja pienestä tyttärentyttärestä. Tämän yksinäisyys on raastavaa. Jos jossain vaiheessa pikkuhiljaa oppisin siitä nauttimaan.