soroppi kirjoitti:
Kiitos huolenpidosta, olen ehdottoman samaa mieltä auttamismahdollisuuksien rajallisuuden ja vastuiden suhteen, ja voi olla että olet oikeassa myös siinä että liiallista vastuuta ottamalla ja asioita toisten puolesta liikaa järjestämällä teen ystävälleni karhunpalveluksen - mutta en ole ihan valmis uskomaan että ihmiset heittäytyvät tietoisesti uhrin/lapsen asemaan. Ehkä kyse on enemmän siitä, että se aikuisuuden (mitä se sitten pitääkään sisällään - itsetuntemusta ja -luottamusta, ehkä myös itsemyötätuntoa) kehittyminen on jäänyt joiltain osin ohueksi, ja siitä johtuu että ihmisten on vaikeaa seisoa omin jaloin. Mulle luonnollinen reaktio siinä vaiheessa on yrittää auttaa, ja toivoa että välittämällä ja tukemalla (niissä rajoissa kuin pystyn tai jaksan) voin auttaa jos en suoraan niiden ominaisuuksien kehittymistä, niin ainakin edesauttaa sellaisen turvallisen ympäristön luomista, missä se kehitys on mahdollista. Tämä sanottuna, vaikuttaa siltä että ystävärintamalla on asiat paremmin, tai sitten olen oppinut huolehtimaan rajoistani sen suhteen paremmin.
Juu, se on totta, että haluttomuudelle tai kyvyttömyydelle ottaa vastuuta itsestään ja omista valinnoistaan on varmasti syynsä. Aikuisena kuitenkin jokaisella on mahdollisuus valita, mihin suuntaan haluaa kulkea. Tosiasia on, että kaikki eivät halua kulkea parantumisen suuntaan, koska se edellyttää vastuun ottamista omista toiminta- ja ajattelutavoista ja sitä, että on halukas muuttamaan niitä. Ihmiset, ketkä on omasta mielestään vaan uhreja eikä voi tilanteelleen mitään, vetää puoleensa ihmisiä, jotka taasen on ylivastuullisia ja kokee, että omalle vastuulle kuuluu kantaa sitä toistakin.
Itse just mietin sitä, että oon koko elämäni ajan eri yhteyksissä päätynyt jollain tavoin lattiamatoksi: kaikkien paskahommien tekijäksi, kaiken vastuun kantajaksi ja toisten hyväksikäyttämäksi. Tilanne vituttaa erittäin paljon, ja etenkin se, että olen taas päätynyt yhdellä elämän osa-alueella sellaiseen suhteeseen. Vielä enempi vituttaa se, että tästä tilanteesta tuskin on muuta tietä ulos kuin se, että suostun itse muuttamaan omia toimintatapojani. En MINÄ haluaisi muuttua!! Miksei sen sijaan ne ihmiset voisi muuttua, kellä on taipumus käyttää toisia hyväkseen ja kaataa omat vastuut mun päälle!! Samalla kumminki tiedän, että jos jään uhriksi, tämä paska vaan jatkuu ja jatkuu. Kai on pakko myöntää, että itse toimin tavalla, joka vetää puoleensa henkilöitä, joilla on taipumus käyttää toisia ihmisiä omien tavoitteidensa saavuttamiseen.
Tarkoitin sanoa, että on totta, että minulla todellakin on elämänhistoriassani hyvät syyt siihen, minkä tähden pelkään ihmisiä ja alistun. Mutta aikuisena on kuitenkin minun valintani, jäänkö uhriksi vai lähdenkö kulkemaan muutoksen suuntaan. Jos en halua muutosta, ei mikään apu tai hoito voi auttaa. Toinen ihminen ei voi minua kantaa tai minun elämääni elää. Ja jos joku suostuisikin sellaiseen, niin kuinka paljon siinä itse menettäisin! Vaikka se nyt tuntuisikin niin houkuttelevalta, että saisi olla vaan lapsi tai uhri eikä tarttis ottaa vastuuta omista valinnoista... miten paljon menettäisi, jos jäisi semmoiseen identiteettiin, että olen niin kipeä, niin rikki, en voi sitä enkä tätä jne. Hirveän monet asiat jäis tekemättä ja kokematta!!
Hienoa, että sait lomaa pidettyä. Saitko lepoa? Toivottavasti tauti on jo ohi. Mäkin koin joulun vapaapäivät rentouttavina, vaikka olin vanhempien luona ja vaikka töistä oli vapaata vaan ne kolme päivää. Mutta huomenna on taas pyhä, ja ensi viikollakin vaan 4 työpäivää. 😊 Jokainen vapaapäivä on kyllä todella tarpeen... Harmittaa vaan, että mulla on upouudet sukset eikä lumen lunta missään.
Samoin tsemppiä harjoitteluun ja hyvä kuulla, että se hurjan pitkä "lenkki" meni hyvin! Kiinnostavaa kuulla tuollaisesta rytmityksestä: kevyempi ja raskaampi viikko! Ei mulla oo koskaan käynyt mielessäkään sellainen. On vaan treenipäiviä ja sitten niitä enemmän tai vähemmän lepopäiviä. En kovin paljon kuuntele olotiloja.
En tiedä vielä siitä puolimaratonista. Kattoo keväällä sitten, vieläkö se tuntuu hyvältä ajatukselta. En oo koskaan ollu halukas lähtemään mihinkään juoksutapahtumiin. Tuntuu ahdistavalta semmoisessa väenpaljoudessa juosta. Mutta toisaalta olisihan se yhdenlainen saavutus ja ihan kiva saada sellainen "virallinen" aika. Täysmaratonista en haaveile; niin suurta intoa ei juoksemiseen ole ja sen verran paljon ongelmia jalkojen kanssa, että tuskin olisi realistista. Onko sulla hyvät lenkkimaastot nykyisillä kotiseuduillasi?