Tänään on ollut hieman alavireinen päivä, ja olen tuntenut itseni surulliseksi ilman mitään selkeää syytä. (Ehkä sitä ei saisi sanoa masennukseksi, jos kyse on vain yksittäisestä päivästä, mutta samalta se kyllä tuntuu... pitää koputtaa puuta ettei jatku sen pidempään.)
Varmaan kyse on normaalista mieliala-vaihtelusta - tai vieroitusoireista, kun yrittää hiljentää tahtia pitkän ylisuoriutumis-putken jälkeen. Eilen annoin itselleni periksi ja tein vähän töitä (jotta ensi viikko olisi helpompi) mutta tämän päivän päätin yrittää omistaa jalolle joutilaisuudelle, katsoa kuka tai mikä nyt taas olinkaan silloin kun en ole töissä tai silloin kun jatkuva vuorovaikutus kumppanin kanssa ei pidä persoonallisuuttani kasassa.
Huomasin työterveyshuollosta että lähete psykologin kanssa juttelulle umpeutuu pian. Kävin siellä viime syksynä kerran tai kaksi, mutta elämän jäsentäminen tuntui maadoittavan ja järkeistävän tunnereaktioitani ja ahdistustani siinä määrin, että palaaminen ei tuntunut tarpeelliselta. Ehkä poistumisessani oli myös jonkinlaista halua olla tekemättä numeroa itsestään - jos tunteeni ja reaktioni olivat psykologin mielestä ihan normaaleja tilanteeseen nähden, mikä oikeus minulla oli muka pyytää niiden käsittelyyn apua. Varmasti joku muu tarvitsi hänen aikaansa enemmän kuin minä. Hänen yllättyneisyytensä siinä tilanteessa, jossa en halunnutkaan varata enää seuraavaa aikaa, tuntui hämmentävältä, kun ensin olin lukenut rivien välistä hänen kertoneen minulle koko vastaanottokäynnin ajan, että ehkä tilanteeni ei ollutkaan niin paha kuin luulin ja että ehkä terapiasta saadut selviytymiskeinot riittävät kantamaan minut vaikeimpien päivien yli. - Joka tapauksessa, se että lähete on ollut olemassa ja että minulla on koko ajan ollut periaatteessa mahdollisuus varata uusi aika, on tuntunut turvalliselta, vähän niin kuin vakuutukselta pahan päivän varalle. En ole vielä varma annanko lähetteen umpeutua, varmaankin.
Pakotin itseni lähtemään töistä saatujen kaverien kanssa kiipeilemään, eikä se niin kamalaa ollut vaikka kovin montaa seinää en ylös asti päässytkään. Olen lukenut Emmy Abrahamssonin Kuinka menestyä hullujenhuoneella -kirjan melkein loppuun - se oli aika hauska, ihana lukea välillä jotain vähän kevyempää. Myöhemmin illalla on tarkoitus tehdä jotain curryn tyyppistä, kesäkurpitsasta ja kikherneistä ja kookosmaidosta. Ja voisin katsoa Areenasta jotain dokumentteja tai sarjoja - siellä on useampi mielenkiintoinen vaikka en olekaan satavarma ovatko ne kiinnostavampia kuin työt. Voisin vastata parille kaverille laittamaani ryhmäviestiin, ainakin toinen olisi valmis tapaamaan ensi viikolla, eli jos haluan nähdä häntä minun pitäisi ehdottaa aikaa.