Kuulumisia

Kuulumisia

Käyttäjä soroppi aloittanut aikaan 28.09.2019 klo 16:39 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä soroppi kirjoittanut 28.09.2019 klo 16:39

Ystävällä oli eilen isot juhlat. Olo on yllättävän hyvä, joskin aika väsynyt. Kävimme rääppiäisissä syömässä eilisiä tähteitä (juhlapaikka oli siivottu jo aamulla, eli auttamaan emme ehtineet), lähtiessä työnnettiin vielä oluet käteen. Juna kotiinpäin lähtee keskellä yöllä, joten olemme hotellissa vielä tämän päivän. Kallista, mutta ehkä se ettei tarvitse kuluttaa päivää raahaten rinkkaa ympäri kaupunkia on sen arvoista.

Käyttäjä kirjoittanut 17.11.2021 klo 10:01

Hei soroppi. Olen ollut jo toista viikkoa ilman tupakkaa, välillä tekee mieli pirusti, mutta en aio alkaa enää polttamaan. Veljeni vaimo sano että ole vuoden loppuun polttamatta ja katso sitten aloitatko uudestaan, mutta olen sitä mieltä, jos en mielenhäiriöstä aloita polttamaan, olen polttamatta. 😁😴

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 17.11.2021 klo 15:54

Pikemiten kirjoitti:
Hei soroppi. Olen ollut jo toista viikkoa ilman tupakkaa, välillä tekee mieli pirusti, mutta en aio alkaa enää polttamaan. Veljeni vaimo sano että ole vuoden loppuun polttamatta ja katso sitten aloitatko uudestaan, mutta olen sitä mieltä, jos en mielenhäiriöstä aloita polttamaan, olen polttamatta. 😁😴

Mahtavaa, Pikemiten (ja kiva kun tulit kertomaan kuulumisiasi)! 🙂 Kumppanini saisi kyllä ottaa sinusta oppia. Luulen että olemme hänen kanssaan yhtä mieltä siitä että hänen olisi hyvä lopettaa (tai edes vähentää) tupakointia, mutta kun minulla ei ole omia kokemuksia asiasta en tiedä miten häntä parhaiten tukisin asian kanssa. Ehkä sinulta voisi saada vinkkejä?

Olen miettinyt pitäisikö minun kannustaa häntä veljesi vaimon ehdottamaan tapaan (yrittäisi olla polttamatta ainakin jonkin ennalta määrätyn ajan). Tämän hyvä puoli voisi olla se, että tavoite (savuttomuus) voi tuntua helpommin saavutettavalta (tai tupakanhimo sillä hetkellä helpommalta selättää) jos että tupakanhimoa tarvitsee sietää vain siihen aikarajaan asti - että sen jälkeen voi taas antaa itsensä polttaa hyvällä omatunnolla. Toiveena on kai että ne nikotiiniriippuvuuteen liittyvät vieroitusoireet (tupakanhimo, ärtyneisyys tms) ehtivät heikentyä tai kadota savuttomuuden aikana niin, että aikarajan päätyttyä oikeastaan tuntuukin siltä että savuttomuutta voisi jatkaakin.

Käyttäjä Nótt kirjoittanut 17.11.2021 klo 23:15

Tuottaako stressi sinulle kaiken muun hyvän lisäksi vielä närästystä/refluksiakin? Siis kun on lievää pahoinvointia ja vatsahappoisia röyhtäyksiä.

Minulle tulee aina jollain tapaa rauhallinen ja hyvä olo kun luen, että sinulla on ihmisiä ympärilläsi. Kumppani, ystäviä...

Lihansyöjäkasvi on tosi kiva lahjaidea! Onko ajatuksena ostaa siemenestä kasvatettava vai jo valmis kasvi? Sain siskolta joku joulu parinkin eri lajin siemeniä sisältäneen paketin, mutten saanut ainuttakaan edes itämään, antiviherpeukalo kun olen. 😅 Harmitti, ihan odotin että olisin päässyt seuraamaan niiden toimintaa.

Käyttäjä kirjoittanut 18.11.2021 klo 09:26

Hei soroppi. Jos kumppanisi polttaa paljon on lopettaminen vaikeampaa kuin jos kumppanisi polttaa vähän. Helpointa lopettaminen on silti silloin kuin löytää jotain muuta tekemistä kuin tupakointi. Minulla on vieläkin välillä vaikeaa juuri tuon ajankäytön tähden.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 19.11.2021 klo 01:44

Ei kannata olla liian ankara, jos lipsuu. Kannattaa vaan sanoa että se oli se yks ja sen voi unohtaa. Jatkuu savuttomuus sen jälkeenki, eikä se yks lipsahdus maailmaa kaada. En tiä ymmärsitkö mitä ajan takaa, jollet, unoha.

Monen viikon huonot yöt eì auta aivotyöskentelyyn. Ainakaan tähän aikaan...

Käyttäjä kirjoittanut 19.11.2021 klo 09:01

Monta kertaa olen kokeillut aikaisemmin olisiko se tässä se lopetus, mutta en saanut sitä koskaan pysymään siinä, koska aina annoin periksi kun jouduin odottelemaan jotakin.  😁

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 30.11.2021 klo 04:48

Aika on taas rientänyt eteenpäin melkoista kyytiä, ja tekemistä olisi enemmän kuin päivässä tunteja. Onneksi kumppanin esimerkki kannustaa ottamaan aikaa myös lepoon ja palautumiseen, en ajaudu sellaiseen suoritusmoodiin (joka mulle joskus tulee ahdistuksen kompensoimiseksi) läheskään yhtä helposti/vahvasti kuin yksin asuessani. Toki vuorovaikutus on joskus omalla tavallaan vaativaa, enkä aina huomaa ottaa itselleni riittävästi tilaa.

Kai sitä jostakin kulmasta pitää vaan aloittaa ja yrittää tehdä homma kerrallaan, samalla kun yrittää pitää kirjaa siitä ettei mitään kovin kriittistä/tärkeää jää tekemättä.

Ymmärrän kyllä hyvinkin mitä haet, saloka, kiitos fiksuista neuvoista!  Onnistuminen ei vaadi taitoa ja kestävyyttä läheskään yhtä paljon kuin uudelleen yrittäminen/eteenpäin jatkaminen aina takapakin jälkeen.

Nótt, kommenttisi luettuasi oli helpottavaa ajatella että ehkä kyse olikin vain lievästä refluksista. Pahoinvointi on onneksi helpottanut. Tuntuu kyllä tosiaan suorastaan siunaukselta että ympärillä on enemmän tai vähemmän läheisiä ihmisiä, jotka tuntuvat siltä että heihin voi luottaa - se tuo turvallisuuden tunnetta itsellenikin. Saa nähdä mitä kesän aikana muodostuneille kaverisuhteille käy nyt kun ei ole helppoa tilaisuutta lounastaa tai muuten nähdä säännöllisesti.

Näin viikonlopun tienoilla useana yönä painajaisia, joihin liittyi kuolemanpelkoa. Saa nähdä onnistuuko joulunaika suunnitellusti vai meneekö sisärajoja taas kiinni sitä ennen.

Onneksi on Ylen Pentulive, josta voi käydä kurkkimassa koiranpentu-pesueen touhuja (toistaiseksi lähinnä syömistä ja nukkumista, niillä on kyllä prioriteetit kohdallaan!) ja emon viilipyttymäistä olemusta.

• Muokattu kirjoittajan toimesta 2 vuotta, 12 kuukautta sitten. Syy: typo
  • Muokattu kirjoittajan toimesta 2 vuotta, 12 kuukautta sitten. Syy: korjaus
Käyttäjä soroppi kirjoittanut 01.12.2021 klo 07:54

Lievää ylivirittyneisyyttä ilmassa, heräsin jo toisena yönä peräkkäin 'kuukkelehtimaan', eli syömään pari palaa näkkäriä ja lukemaan, minkä jälkeen loikoilin sängyssä unen toivossa vielä reilun tunnin ajan ennen kuin totesin että eiköhän tätä voi jo kutsua aamuksi. Nyt kyllä silmissä painaa siihen malliin että ehkä olisin vielä nukahtanut jos olisin malttanut olla pysyä sängyssä kellonsoittoon asti.

Käyttäjä Nótt kirjoittanut 02.12.2021 klo 20:46

Jos pentujen touhujen seuraaminen kolahtaa, niin tsekkaa myös Youtubesta Kitten Academy. 😍 KA on Jenkeissä oleva sijaiskoti, joka erikoistuu pentuihin. Tyypillisesti kuvio menee niin, että paikallisen löytöeläintalon kautta tulee tiineenä oleva emokissa, joka sitten on KA:ssa aina pentujen luovutusikään saakka. Kamerat ovat päällä 24/7.

Tällä hetkellä talossa on peräti 13 rasavilliä pentua, joita 2 emoa kaitsevat yhdessä (+ vielä talon omat 5 kissaa). Ensimmäiset tämän erän pennuista menevät uusiin koteihinsa ihan lähipäivinä ja viikonloppuna taloon saattaa tulla uusi emokissa.

Olen seurannut kanavaa enemmän tai vähemmän aktiivisesti helmikuusta 2020, eli kohta 2 vuotta (eli pandemian alusta saakka). Slow tv:tä ja todellisuuspakoa parhaimmillaan. Ja mikä parasta, KA:lla on "no sads" -sääntö eli kissojen hylkäämisillä tai muilla surullisilla asioilla ei märehditä.

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 02.12.2021 klo 20:49

Pelasin wesnothia kunnes kyllästyin. Kumppani kutsuttiin puhumaan johonkin tapahtumaan (tekee sitä etänä työhuoneesta), joten ei ole helppoa tapaa purkaa levottomuutta hakeutumalla seuraan. Töissä painaa joululoman lähestymisen tuomat aikapaineet - tänään tuli konkreettisella tavalla vastaan yksi homma jota olen jo monta viikkoa siirtänyt eteenpäin to-do-listallani koska aina tuntuu tulevan jotain joka on sitä tärkeämpää.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 04.12.2021 klo 23:04

Hyvä että sait onnettomasta selityksestäni jotain selvää.

Kumpa joulu tulisi ja menisi äkkiä ohi. En jaksa tätä että toi pitää tehä jouluksi ja toi ja toi. Äiti raahaa tänne verhoja ja pöytäliinoja, joita tarvii laittaa. Ite haluaisin va vajota maanrakoon. Joulu tuo niin paljon muistoja mieleen, et se iloisuus katoaa. Onneksi olen jo lahjat hommannu vanhemmille ja siskolle. Tyttö saa rahaa ja sukkia. Siskonpojan kohtalosta en tiedä, annanko rahaa vai en ja kuinka paljon.

Mut ota sä iisisti siellä, äläkä "tapa" itteäs työllä.

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 07.12.2021 klo 19:34

Puhelimen selain jota olen käyttänyt Tukinetin selailuun lakkasi toimimasta, eli olen ollut läppärin varassa.

Kiitos vinkistä, Nótt! Jotenkin korkeampi kynnys katsoa livestreamiä Youtubesta, vaikka Adblockerin pitäisi ihan yhtä lailla suodattaa sen käyttämät trackerit käytöstä kuin Yle Areenankin. Mutta pitääpä käydä jatkossakin tsekkailemassa jos kissanpentuja näkyisi, nyt on ainakin aika rauhallisen oloista.

Äitisi taitaa tykätä joulun laittamisesta, saloka, tai ainakin hän mielellään puuhailisi siihen liittyviä asioita sinun kanssasi.

saloka kirjoitti:
Mut ota sä iisisti siellä, äläkä "tapa" itteäs työllä.

Kiitos että välität 💓

Käyttäjä saloka kirjoittanut 10.12.2021 klo 18:49

Juu äiti tykkää hääriä täällä.

Sain hoidettuu siskonpojan lahjan. Äiti kävi ostaa ja mä maksoin. Tänään annoin tytölle 100 e joululahjarahaa, joten kaikki on nyt hoidettu. Pitäis varmaan noi kestokassit merkitä, jos tässä tapahtuu jotain, ni porukka tietää kenen kassi on äitin ja isän ja kenen siskon.

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 13.12.2021 klo 22:54

saloka kirjoitti:
Juu äiti tykkää hääriä täällä.

Sain hoidettuu siskonpojan lahjan. Äiti kävi ostaa ja mä maksoin. Tänään annoin tytölle 100 e joululahjarahaa, joten kaikki on nyt hoidettu. Pitäis varmaan noi kestokassit merkitä, jos tässä tapahtuu jotain, ni porukka tietää kenen kassi on äitin ja isän ja kenen siskon.

Pidä huolta itsestäsi! Toivottavasti ei tapahdu mitään kamaluuksia 😨 Olet mielessä, vaikka pitää lähteä ruokaa laittamaankin.

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 15.12.2021 klo 10:21

Eilen oli pitkästä aikaa todella paha ilta - tuskaisen masentunut olo jatkui tuntikaupalla ja itseen kohdistuvaa aggressio nousi ajatuksiin. Tarvitsin seuraa, mutta huonolla tuulella kykyni vuorovaikuttaa taitavasti laski kuin lehmän häntä, ja tuntui että melkein kaikki mitä suusta ulos tuli oli katkeruutta ja itseinhoa, jolle en halunnut altistaa kumppaniani. Ennen tuskaisuutta olin niin ahdistunut että melkein toivoin paniikkikohtausta, koska sen päättymiseen liittyvät välittäjäaineet rauhoittavat aivoja melko tehokkaasti.

Olen taas liian kietoutunut töihin, liian reaktiivinen, liian vähän nukkuva ja lepäävä. Eilen pelkäsin joutuvani jäämään sairaslomalle - katsotaan mitä tämä päivä tuo tullessaan, se voisi olla jopa jossakin määrin järkevää. Ainakin voisin laskea työtunnit (jos jaksaisin) ja katsoa minkä verran minulta on jäämässä lomapäiviä pitämättä.