Moi,
tässä omat kokemukseni:
itse olen kärsinyt keskivaikean masennuksen toistuvista masennusjaksoista 90-luvulta saakka,.Käytin ensin masennuslääkkeitä vain lyhyen aikaa ja lopetin, koska luulin sen olleen siinä. Minulle se oli virhe. Masennus palasi erittäin pahana.
Lääkkeillä olen pärjännyt kahden masennusjakson välillä eka 11 v ja sitten toisen kerran 5 v työkykyisenä.
Ekan kerran kun psyykenlääkettä määrättiin, tunsin olevani elämäni nollapisteessä, pohjalla. Nyt asenteeni on, että mikä vain auttaa, niin antakaa tänne. Omalla kohdallani on niin, että tarvitsen estolääkityksen lopun ikääni ihan samoin kuin joku diabeetikko tai verenpainepotilas käyttää omia lääkkeitään.
Parastaikaa on kolmas iso masennus- ja ahdistusjakso menossa ja lääkevaihto. Nimittäin on käynyt kaksi kertaa niin, että olen ollut vakilääkityksellä, ja masennus / ahdistus on tullut silti. 😭 Eli taas ollaan kokeilemassa, josko tämä lääke tehoaisi ja auttaisi nostamaan työkuntoon. (Toiveet ovat kovat, koska tällä nimenomaisella lääkkeellä olen noussut pahimmasta masennusjaksostani.)
Itselleni siis uskon, että ainoa vaihtoehto on mielialalääkitys. En ole huomannut tunne-elämän mataloitumista (siis silloin kun menee hyvin, masennusjaksoista en puhu mitään), mutta joissain lääkkeissä sivuvaikutukset olivat semmoiset, etten voinut niitä hyväksyä. Nekin ovat kovin henkilökohtaisia ja yhdelle tehoaa yksi, toiselle toinen.
MUTTA olen joka masennusjakson aikana hakeutunut myös terapiaan! Käsittääkseni nykyään uskotaankin, että pelkkä lääkitys ei auttaisi, vaan tarvitaan puheapua. Näin ovat minulle sanoneet viime aikoina sekä psykologi että psykiatri.
Nano ja muut asiaa pohtivat, itsehän kukin tekee lopulta päätöksensä, lääkäri ei mielialalääkkeitä pakota ottamaan. Jos onnistutte ilman lääkkeitä, kertokaa ihmeessä, miten!
Toivon kaikille meille jaksamista ja parempia aikoja. 🌻🙂🌻