Itse olin joskus vuosia osastohoidossa masennuksen takia, siellä kyllä tuppuutettiin lääkkeitä mutta tuntui enemmänkin että se oli se kommuuni joka sai aikaan ihmeitä, ei lääkkeet. Ihmiset joilla oli samoja kokemuksia, tiesi ettei kukaan vähättele ketään ja kaikki olivat samalla tasolla, enemmän tai vähemmän - kaikilla ongelmia.
Nyt asun parhaan ystäväni luona, etsin omaa kämppää joidenkin vuosien yhdessä asumisen jälkeen. Olemme olleet toistemme tukea ja selvinneet asiasta jos toisestakin.
Olen oppinut hallitsemaan vähän mieltäni, olemaan antamatta paniikille valtaa ja kohtaukset ovat hieman lievenneet tässä vuosien varrella.
Ikää tällä hetkellä 22, nelisen vuotta sitten kieltäydyin lääkkeistä koska usko siihen että pystyn itsekkin nousemaan ojasta on niin vahva.
Sinnitellyt vakavan masennuksen kanssa 12 vuotta, viimeisessä testissä oli masennus jo astetta lievempi, joten suunta on oikea eikä ole takaisin enää kiinnostusta mennä.
Tahdon luottaa siihen että kun nousen, nousen lopullisesti ja itse, tehden töitä sen eteen että voin vielä joskus työskennellä ja elää ilman että pelot, ahdistus ja masennus rajoittaisivat elämääni.
Tällä hetkellä on tukenani terapia, joka minulle myönnettiin kiitos loistavan lääkärin joka otti asiani hoitaakseen VAIKKA en ollut hänen piiriinsä/alaansa kuuluva.
Tosin, voin myöntää että minulla on yhä paniikkiin lääkkeet, mutten ole niitä ottanut viimeiseen puoleen vuoteen vaikka lievä paniikki iskee toisinaan, silloin tällöin pahempikin mutta kyllä siitä yli pääsee, ei siihen kuole. Olen jopa huomannut oman vahvuuteni taistellessani tätä kaikkea vastaan ja täytyy sanoa että toisinaan ihailen sitä mitä olen saanut jo aikaan.
Matka maaliin tuntuu lyhyemmältä.
Mutta kuitenkin, lääkkeet ovat hyvä tuki alussa, kunhan tietää oikean ajan lopettaa, tietää olevansa tarpeeksi vahva jatkamaan. Tahtoa täytyy olla suhteellisen paljon ettei vajoa syvemmälle.
Itseäni ei kaduta, itseluottamus palailee aina kun saa askeleen kohti parempaa sillä se yksikin askel on otettu omin voimin, vain ihmisten tuki takana. Mutta miten se nyt sitten sanotaankaan suomeksi, "To each to their own".
Kukin hakee voimansa eri tahoilta.
Jakselkaa ihmiset, ette ole yksin. :]