herraÄx kirjoitti 8.10.2017 7:35
Syylistämistä on monenlaista. Myös itse voi alkaa vuosien jälkeen pitämään itseään syylisenä.
...
Näin jälkikäteen olen miettinyt olinko itse syypää kaikkeen erikoisena personallisuutena. Minusta kenenkään ei pitäisi alkaa syylistämään itseään siitä, että on tullut koulukiusatuksi, sillä eikö koulun tehtävänä ole auttaa lapsia selviytymään tulevaisuudesta, olivat he millaisia ihmisiä tahansa? Minun kokemukseni koulusta oli, että koulun tehtävänä oli kouluttaa minua kestämään raakaa elämää, jossa kehenkään ei lopulta voi luottaa. Jos olen alkanut ajattelemaan näin, niin minusta jokin on mennyt pahasti pieleen. Mutta lopulta kenenkään syyttäminen ei auta asioihin mitään. Olen itse antanut anteeksi kaiken tapahtuneen, sillä lapset eivät aina ymmärrä mitä toisilleen tekevät, jos kukaan aikuinen ei heitä ohjaa. Ja syylisen etsiminen monimutkaisesta byrokratiasta on turhaa.
Minusta tärkeintä on yrittää ymmärtää tapahtunutta, ja sen kautta yrittää parantaa maailmaa niin, että erilaisia ihmisiä ymmärretään eikä kiusata. 🙂
Puhut kyllä ihan asiaa, herraÄx!
Mä olen miettinyt pitkään ja hartaasti mikä vaikutti siihen että minua kiusattiin melkein koko ala-asteen ajan. Erilaisuus, huonot sosiaaliset taidot, kateus jostakin mitä minulla oli? Toisinaan ajattelen että multa puuttuu tai puuttui jokin taito tai kyky, minkä seurauksena ajauduin kiusaamisen kohteeksi. Toisinaan taas että syy ei välttämättä ollut minussa, vaan että kyse oli ryhmän (tai yksittäisten ihmisten) ominaisuuksista tai oireiluista, ja mä vaan satuin olemaan helpoin kohde johon muiden ihmisten paha olo tai pelko purkautui.
Pitkään toivoin että osaisin sulautua osaksi tapettia, olla niin näkymätön ettei kukaan kiinnittäisi minuun mitään huomiota, ettei kenelläkään olisi mitään syytä käydä kimppuuni. Nyttemmin taidan olla enemmän sinut erilaisuuteni kanssa. Ehkä siihen vaikuttaa se, että olen tavannut niin monia ihmisiä, jotka on olleet hyvällä tavalla tosi erityislaatuisia, ja toisaalta (ainakin ulkoapäin katsottuna) iloisen tyytyväisiä elämäänsä "outolintuina".
Se, minkä kanssa mä joudun vielä työskentelemään on se ristiriitainen tunne mikä mulle tulee kun saavutan jotain tai minua onnistaa jossakin. Toisaalta olen iloinen saavutuksestani, toisaalta pelkään kertoa siitä muille. Ajattelen että minua pidetään ylpeilijänä, tai että minua aletaan kadehtia. Olen onnekseni päässyt työskentelemään joidenkin ihmisten kanssa jotka osaavat iloita muidenkin onnistumisista, ja yritän toimia samalla tavalla (vaikka tokihan sinne välillä häivähdys kateutta sekoittuu).