Kun aikoinaan, edellisen akuutin kipujakson aikana, en saanut apua lääkäreiltä, aloin luottaa omaan apuun. Huomasin, että turvotus pahentaa kipua, joten jätin oluen ja muut turvottavat ruoka/ravinto/nautintoaineet kokonaan tai laskin ne minimiin.
Olin tiukka siitä, etten syönyt punaista lihaa, mutta huomasin, ettei riistanliha pahentanut oireita. Siispä riista sopi ruokavaiooni. Kasviksia paljon, punaviineistä Australialaiset, vähätanniiniset Cabernet Sauvignonit sopivat myös, mutta voimakkaat kasvikset (sitrukset, selleri, sipuli) pois. Valkosipuli oli poikkeus. Se helpotti oloa. Suklaa pahensi oloani. Pinaatti kuului myös kiellettyjen listalle, mutta parsakaali ja kaalit yleensä maistuivat hyviltä, eivätkä pahentaneet oloani.
Omaan "testailuuni" nojaten, suosittelen kaikille ruokavalion koeponnistusta. Kannattaa poistaa ruokavaliosta kaikki se, minkä jälkeen olo pahenee. Pitäkää kipu/särky/ruoka/ravintoainepäiväkirjaa. Viikko, pari riittää. Se ei vaadi paljon, mutta epätoivoiselle kipupotilaalle se voi merkitä koko elämän helpottumista.
Kun olette pitäneet kipupäiväkirjaa yhdessä ruokapäiväkirjan kanssa, voitte yllättyä. Yhtäkkiä ruokavaliosta löytyy se ruoka-aine, joka pahentaa oireita. Tällä tiellä minä itsekin olen, taas... Mitä hemmettiä tehdä ja voida tälle särylle ja kivulle? Ei auta muuta kuin noudattaa omia ohjeita.
Ja kun on selvinnyt, mikä teille ei sovi, niin vaadi ravintoloissakin ruokaa, jossa sopimatonta ruoka-ainetta ei ole. Tiukasti! Ehkä osa miestä särky- ja kipupotilaista pääsee tilastaan eroon vain muuttamalla hieman ruokavaliota. Ei se vlättämättä vaadi luomuun tai elävään ravintoon siirtymistä. Ehkä vain punaisen lihan välttäminen tai punaviinin poistaminen ruokavaliosta riittää. Sitä ei tiedä, ennen kuin olet kkokeillut.