Kivun ja säryn kanssa eläminen

Kivun ja säryn kanssa eläminen

Käyttäjä Minussako Vika? aloittanut aikaan 28.09.2007 klo 03:00 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Minussako Vika? kirjoittanut 28.09.2007 klo 03:00

Onko porukassa jatkuvan kivun ja säryn kanssa eläviä ihmisiä? Mietn lääkärit ovat teidän kipuihinne ja tilanteeseenne suhtautuneet?

Minä sain viimeksi ymmärtää, että olen laiska ja saamaton, kun en suostu puolikuntoisena menemään töihin. Jos valvon säryn kanssa yöt ja alla on masennus lisäämässä valvomiskerrointa, niin kuinka voisin olla työkuntoinen?

Lääkäri oli vain sitä mieltä, että sairaslomani aiheuttaa liikaa kustannuksia työnantajalle. Joopa joo… .Eihän minun terveydelläni olekaan mitään merkitystä.

Käyttäjä Kaisla kirjoittanut 28.09.2007 klo 14:40

Hei täältä löytyy eräs kipujen kanssa kamppaileva. Kipuja on ympäri kehoa eikä mitään vikaa löydy vaikka kuinka tutkitaan. Viime kerralla lääkäri päätti, että vika on päässä ja määräsi Triptylia. Se ei vie kipuja pois mutta sen avulla saan nukkua yöni hyvin. Mutta päivisin kivut ovat läsnä ja syön Buranaa.

Minä opiskelen vielä, sairaslomaa olen joutunut pitämään aika usein.

Käyttäjä hylkää kirjoittanut 28.09.2007 klo 15:38

Kivu ja masennuksen kanssa eläminen on tuttua minulle.Sairastan fibromyalgiaa,joka on ajottain rankka.Osa lääkäreistä ei edes myönnä ks.sairauden olemassaoloa.Laiskuudesta ja sairaslomanhakumatkoista olen aikoinaa kuullut minäkin.Sitten masennuin,lakkasin käymästä lääkärillä.Sairaslomia en voi pitää vaikka halusisinkin,saisinkin.Lohduttavaa kuulla että on muitakin joita kipu kalvaa,ettei vaan olisi sama sairaus.Älyttömin kommentti minkä kuulin:Sinun pitää tottua kipuun ja oppia elämään sen kanssa.Olen kai aika huono oppimaan.

Käyttäjä apathique kirjoittanut 28.09.2007 klo 20:07

Täällä yksi kipuilija. Yhdestä "pienestä" tapaturmasta tuli kipukierre, joka kehittyi kipuoireyhtymäksi aikaa myöten koska ei missään vaiheessa otettu vakavasti. Olin lääkäreille vain lääkkeiden väärinkäyttäjä koska eihän kellään voi olla niin kovia kipuja, että tarvitsisi "hevoskuurillisen" kipulääkkeitä.
En saanut kivun takia nukuttua enkä tapaturman takia tehtyä töitä mutta silti en saanut sairaslomaa enkä unilääkkeitä koska olin pilleristi lääkärien silmissä mutta siitäkään huolimatta ei annettu mitään muuta hoitomuotoa vaikka sitä pyysin..
Vasta noin kolmisen vuotta tapahtuneen jälkeen alkoi tapahtua, kun valitin diagnoosista eteenpäin mutta silloin ei enää käytännössä ollut mitään tehtävissä muuta kuin pitää kipu siedettävänä.

Käyttäjä Minussako Vika? kirjoittanut 28.09.2007 klo 20:28

Valitettavasti on vain niin, että kivun kroonistuessa siihen tottuu. Kipu ja särky ei katoa, mutta siihen tottuu eikä siihen enää kiinnitä huomiota niin kuin aiemmin. Kurja juttu tässä on se, että ei tajua ottaa säkrylääkettä, vaikka se helpottaisi oloa. Minulle käy usein niin, että herään keskellä yötä ja ihmettelen, mikä minut herätti. Särkyhän se herätti, mutta tajuan sen vasta puolen tunnin tai tunnin jälkeen. Se taas niist hyvistä unista.

Käyttäjä ellu kirjoittanut 30.09.2007 klo 19:37

Minä myös olen kipupotilas. Monta kertaa lääkärini ei myöskään ottanut kantaa asiaan ja tuli mukaan myös masennus. Otin itseäni niskasta kiinni ja vaadin itselleni toisen lääkärin. Hän tajusi lähettää minut reumaosastolle, ja löytyihän syykin, eli fibromyalgia. Sain siihen triptyliä, sitä todellakin käytetään myös krooniseen kipuun ja lisäksi muuta vahvaa opiaattipohjaista lääkettä. Minulle annettiin perinpohjaisesti tietoa kyseisestä sairaudesata ja lisäksi sain tietää että reumayhdistyksillä on omia jaostoja kyseiseen sairauteen. On ollut helpottavaa sekin jo että on voinut tavata samankaltaisia henkilöitä. Hei te kaikki joille kivun ja muiden mahdollisten oireiden syytä ole suostuttu etsimään, olkaa sisukkaita, sillä se kannattaa. Kyseiseen sairauteen on olemassa apua, saatatte sairastaa juuri tätä. Siihen kuuluu myös univaikeuksia sekä ajoittaista masennusta ja lukuisa joukko muita oireita. Ei ole kyse vain psyykkisistä vaivoista vaikka jotkut lääkärit eivät oikein usko, se kun ei näy päällepäin. Kirjoitin tähän juuri siksi, kun huomasin että olette joutumassa ns. umpikujaan avun saamisessa. Potilaalla on oikeus pyytää toista lääkäriä, mikäli tuntee, että ei saa itseään esille. Tsemppiä teille, elkää lannistuko kivun kouriin, sillä minä uhrasin monta vuotta yksin, ja se on todella raskasta. 🙂🌻

Käyttäjä epätoivoinen kirjoittanut 01.10.2007 klo 16:01

Olen kanssa elänyt tämän kivun kanssa ja melkein yheksän vuotta enimmäkseen kivut on olkapäässä ja niskoissa, olkapää onkin jo leikattu parikertaa mutta ei ole ainakaan vielä ollut mitään helpotusta.
Olen kanssa huomannut että joittekin lääkäreitten käyttäytyminen on tosi epäinhmillistä, aluksi jo itekin luulin et minulla korvien välissä viiraa☹️. No onneksi eräs lääkäri laittoi minut etiäpäin ja johan sitten vika löyty mut ei helpotusta kipuiluun. Masennusta on ollut tämän kivun suhteen ja sairaslomalla olen ollut tiuhaan tahtiin. Nytkin kävin yksityisellä lääkärillä ja sanoi minulle että jouluna ollaan viisaampi ja silloin aletaan tutkimaan paremmin, toivon todella että saisin kivuttoman elämän. Sitähän sanotaan että kivussa ei tarvi kenekään elää😮..........

Käyttäjä apathique kirjoittanut 01.10.2007 klo 21:28

Vaikka kipuun oon tavallaan tottunut, etten ny ihan vähästä sitä kipulääkettä ota niin kyllä silti tajuan ottaa lääkettä, kun sietokyky alkaa olla loppumassa.. Koska jos taas annan kivun vaan jatkua loputtomiin niin sitten siihe ei auta mikään määrä kipulääkettä viemään sitä pois.
Triptylistä lähtien on kokeiltu, ties kuin monta kymmentä eri lääkettä mutta mikään ei auta tai sitten tulee niin pahoja haittavaikutuksia, ettei sen takia pysty käyttämään. Tramal on nyt käytössä kuuriluontoisesti muuten siitäkin lähtee tehot parissa kuukaudessa, jos jatkuvasti sitä otan.

Käyttäjä Kaisla kirjoittanut 02.10.2007 klo 16:16

Minäkin olen huomannut kuinka lääkkeistä häviää teho muutaman kuukauden päästä. Triptyliä söin ensin puolikkaan pillerin, nukuin hyvin mutta nyt jo tarvitsen kaksi pilleriä.
Buranaa menee jo 800 mg eikä sekään enää auta.

Nyt jostainn syystä on varvas kipeä, jälleen uusi kipukohde. Ei uskoisi miten paljon kipua mahtuu pieneen varpaaseen. Eikä tietenkään mitää vikaa lääkäri löytänyt. Uuden lääkkeen sentäs keksi eli nyt aloitin syömään Celebra, ei auta mitään.
Kun pidän varvasta pakastekaapissa, niin kipu vähän heliittää.

Oletteko huomanneet ruokavalion mitenkään vaikuttavan kipuihin? Minusta tuntuu ettei minulle sovi kala ollenkaan, eikä myöskään punainen liha. Mutta tutkimukseni ovat vielä kesken.

Käyttäjä apathique kirjoittanut 02.10.2007 klo 22:42

Mulla ainakin helpottaa tuohon reumaperäiseen särkyyn sellanen ruokavalio, että syön enimmäkseen kasviksia, hedelmiä, täysjyvätuotteita, kanaa, kalaa jne. Eli vältän punaista lihaa, alkoholia, sokeria, valkoista vehnäjauhoa ja muuta pullamössön syömistä..

Käyttäjä Minussako Vika? kirjoittanut 03.10.2007 klo 02:46

Kun aikoinaan, edellisen akuutin kipujakson aikana, en saanut apua lääkäreiltä, aloin luottaa omaan apuun. Huomasin, että turvotus pahentaa kipua, joten jätin oluen ja muut turvottavat ruoka/ravinto/nautintoaineet kokonaan tai laskin ne minimiin.

Olin tiukka siitä, etten syönyt punaista lihaa, mutta huomasin, ettei riistanliha pahentanut oireita. Siispä riista sopi ruokavaiooni. Kasviksia paljon, punaviineistä Australialaiset, vähätanniiniset Cabernet Sauvignonit sopivat myös, mutta voimakkaat kasvikset (sitrukset, selleri, sipuli) pois. Valkosipuli oli poikkeus. Se helpotti oloa. Suklaa pahensi oloani. Pinaatti kuului myös kiellettyjen listalle, mutta parsakaali ja kaalit yleensä maistuivat hyviltä, eivätkä pahentaneet oloani.

Omaan "testailuuni" nojaten, suosittelen kaikille ruokavalion koeponnistusta. Kannattaa poistaa ruokavaliosta kaikki se, minkä jälkeen olo pahenee. Pitäkää kipu/särky/ruoka/ravintoainepäiväkirjaa. Viikko, pari riittää. Se ei vaadi paljon, mutta epätoivoiselle kipupotilaalle se voi merkitä koko elämän helpottumista.

Kun olette pitäneet kipupäiväkirjaa yhdessä ruokapäiväkirjan kanssa, voitte yllättyä. Yhtäkkiä ruokavaliosta löytyy se ruoka-aine, joka pahentaa oireita. Tällä tiellä minä itsekin olen, taas... Mitä hemmettiä tehdä ja voida tälle särylle ja kivulle? Ei auta muuta kuin noudattaa omia ohjeita.

Ja kun on selvinnyt, mikä teille ei sovi, niin vaadi ravintoloissakin ruokaa, jossa sopimatonta ruoka-ainetta ei ole. Tiukasti! Ehkä osa miestä särky- ja kipupotilaista pääsee tilastaan eroon vain muuttamalla hieman ruokavaliota. Ei se vlättämättä vaadi luomuun tai elävään ravintoon siirtymistä. Ehkä vain punaisen lihan välttäminen tai punaviinin poistaminen ruokavaliosta riittää. Sitä ei tiedä, ennen kuin olet kkokeillut.

Käyttäjä Kaisla kirjoittanut 03.10.2007 klo 08:49

Minä en käytä alkoholia ollenkaan, se ei voi olla syynä kipuihini. Alkoholia muuten epäili lääkärinkin syyksi, kun maanantaina menin käynnille. Tuli selväksi kuinka vaivaani on syynä viikonlopun runsas viina.

Juuri nyt metsästysaikaan olen syönyt lähes pelkästään riistaa, silti olen kivulias.
Kalaa kyllä syön lähes joka päivä, epäilen sen sitten olevan epäkelpo ruoka-aine. Mutta vaikeaa on kalasta luopua, kun sitä saan omasta lammesta ja ilmaiseksi.
Suklaata olen syönyt todella paljon, nyt olen sen vaihtanut tummaan ja syön vain pari palaa päivässä.

Mutta kiitos vinkistä, pidän ruokapäiväkirjaa ja katselen löytyisikö apua.

Seuraava kysymys on tämä; minkä alan lääkäreillä käytte? Itse käyn sisätautilääkärillä ja mietin pitäisikö vaihtaa kirurgiin (leikkaisi varpaan pois) tai ehkä reumalääkäri olisi sopiva. Niitä on yksi tällä paikkakunnalla ja hänelle on jonotusaika puoli vuotta,

Käyttäjä epätoivoinen kirjoittanut 04.10.2007 klo 10:37

Hei

Minä olen käynyt nykyään kirurgilla/ ortopedi Yksityisellä kun aikaa ei saa muualle ja terveyskeskuksissa se on sitten arvailua että mikä mahtaa olla vikana,diagnooseja on minulla yllin kyllin. 🤔
Itse olen nytten alkanut testaileen miten ruokavalio voisi auttaa, vaikee on vielä sanoa mikä auttaa ja mikä ei. Alkoholia en käytä olleskaan ja suolan käyttöä olen rajoittanut lihasta on vain niin vaikee luopua.
Särkylääkkeistä olen käyttänyt panacodia, buranaa ja viiemisin oli oxycontin joka ei passanut olleskaan, olen yrittänyt lääkärille puhua kipipolille lähetettä mut ei ole kirjoittanut reseptejä kyllä kirjoittaa. 😞

Käyttäjä Minussako Vika? kirjoittanut 04.10.2007 klo 20:55

Elä menetä toivoasi vielä. Löytyykö kotisi läheltä kivunhoitoon erikoistunutta fysiatria tai muuta erikoislääkäriä? Voisit soittaa suoraan lääkärikeskuskeen ja kysyä tuollaista lääkäriä. Jos niitä on useita, varaa aika sille, jolle on pisin jono. Se on yleensä merkki siitä, että lääkäri osaa asiansa😉

Älä luovuta, vaikka joskus mieli tekisikin. Minäkin olen menossa tämän tapaturman jälkeen jäljelle jääneen kivun ja säryn vuoksi varmaan jo 7:lle lääkärille 6:n kuukauden sisällä. Että silleen. Olen vakuuttunut, että jotain voidaan tehdä, jos vain joku lääkäri ottaa minut tosissaan.

Käyttäjä Kaisla kirjoittanut 04.10.2007 klo 21:51

Minä olen saanut lähetteen kipupolille mutta en sinne kelvannut vaan sain kirjeen jossa ilmoitettiin ettei minua voi hyväksyä sinne, koska minulla ei ole mitään diagnoosia. Pelkkä kipu kuulemma ei riitä.

Käyttäjä epätoivoinen kirjoittanut 05.10.2007 klo 08:00

No tänään taas sitten lähen istumaan päivystypolille kun aikoja ei meinaa saaha lääkärille ollenkaan, täällä meiän paikkakunlla on nyt nämä pakkolomat🙄...
Viimeyö oli taas oikein kiva yö😞...käsi oli kuin tulessa, sain sentään muutaman tunnin nukuttua.
Yritän onneani ja kysyn et jos samalla voisivat kirojittaa sen lähetteen kipipolille!!!!
Ei sitä yksityisellä raski alavariinsa rampata. 😟