Minäkin olen alkoholiongelmaisesta perheestä, jossa oli humalahakuista juomista.
Koen, että minulla on sama ongelma kuin Septemberillä, vaikka en ratkaise sitä humalahakuisella juomisella, en tiedä miksi. En ole aineiden käyttöön taipuvainen jostain syystä, vaikka isä oli. Soroppi, tuo oli minusta osuvasti sanottu isäsi juomisesta, että "olenko niin kamala (lapsi), ettei seuraani kestä selvinpäin". Minusta sanoissasi on myös pieni totuuden siemen, kun nyt arvioin itseäni suhteessa omaan lapseeni. Mollyan, myös sinun kuvauksesi lasten laittamisesta etusijalle on osuva, ja olen teidän molempien kanssa samaa mieltä.
Ongelma itselläni on siinä, että lapsen (tai lasten) läsnäolo huonontaa usein omaa vointia. Tästä ei yleensä puhuta. En tiedä, meneekö se sinulla samansuuntaisesti, September. Jos menee, niin et ole ainoa. Minulla se johtuu juuri siitä, että lapsi pitää yrittää laittaa etusijalle. Yritän laittaa häntä etusijalle, koska tiedän hänen lapsena tarvitsevan sitä. Yritän vastata hänen tarpeisiinsa kohtalaisesti, vaikka voin huonosti. Koska en ole psyykkisesti riittävän vahva terveellä tavalla, käy niin, että liikaa katoan olemasta siinä tilanteessa, kun pitää olla päivästä toiseen ja tunnista toiseen lapsen kanssa ja asettaa häntä useimmiten etusijalle. Alan voida yhä huonommin. Se ei ole minun valintani, vaan se tapahtuu sisälläni itsestään. Tulee masentunut olo, ilo katoaa kokonaan, mikään ei kiinnosta, lihakset ihan konkreettisesti lamaantuvat enkä jaksaisi kävellä edes lyhyttä lenkkiä ulkona. En voi sille mitään. Mitä pienempi lapsi, sitä vaikeampi ja voimakkaampi tämä ilmiö oman kokemukseni mukaan on.
Samaa ongelmaa tulee myös yksin ollessani, mutta sitä tulee enemmän ja vahvemmin silloin, kun olen vastuussa myös lapsesta ja hän on kanssani. Minun pitää palvella myös hänen tarpeitaan omieni lisäksi. Se on vaikea asetelma silloin, kun itse voi huonosti. Se saattaa syökseä ihan hyvän vointini pohjalukemiin hyvinkin nopeasti, ihan minuuteissa. Hän saattaa käyttäytyä ilkeästi tai jättää vastaamatta ihan ystävälliseen kysymykseen ("onko sinulla jo nälkä") tai alkaa syyttää minua jostain, mitä en ole tehnyt. Minunhan pitäisi vanhempana kyetä ottamaan tuo vastaan aikuisena, enkä saisi valua lapsen tasolle.
Ihan aina vointini ei huonone hänen läsnäolostaan, vaan pärjään hänen kanssaan, etenkin jos hän on yhteistyöhaluinen ja keksimme jotain yhteistä puuhaa. Asiaa parantaa se, jos myös itse saan siitä edes hiukan mielihyvää. Jos kuitenkin olen jo muutenkin vähän heikoilla, lapsi syöksee nopeasti aika huonoon oloon.
Lapsessa ei ole mitään vikaa, vaan minä en kykene olemaan psyykkisesti riittävän terve ja vahva vastaamaan hänen tarpeisiinsa ja ikäviin tunteisiinsa riittävästi. Toisaalta saatan yrittää myös liikaa vastata hänen tarpeisiinsa, koska en huomaa, että pitäisi arvioida omaa jaksamista ja osata asettaa raja jossain asiassa. Omia tarpeita ja toiveita on vaikea tasapainottaa lapsen tarpeisiin ja toiveisiin, joiden tulisi täyttyä riittävän suuressa määrin. Hänen huono käytöksensä ja vaikeat tunteensa tuottavat itselleni paljon sisäistä pahaa oloa.
Tässä mielessä voin jossain määrin kuvitella myös isäni juomisen tarpeen hänen näkökulmastaan. Jos humalahakuinen juominen tuo helpotusta juuri tällaiseen oloon, se ikään kuin "toimii" käsillä olevaan ongelmaan: lasten tarpeista ja toiveista ja oman itsen sivuun laittamisesta tulevaan huonoon oloon. Itselläni siitä ei ole kokemusta, koska en juurikaan käytä alkoholia. Voin kuitenkin kuvitella, että isälle saattoi kotona ollessaan tulla tämäntyyppisiä psyykkisiä oireita, mitä itsellänikin on. Se saattaa hiukan olla perinnöllistäkin. Juominen sitten lopulta vain pahensi kokonaistilannetta, mutta isä varmaan sai siitä hetkellistä helpotusta itselleen, ainakin alkuvuosina. Koen, että isän juominen liittyi vain häneen itseensä, eikä siinä ollut sijaa lapsilla. Hän ei kyennyt hakemaan apua.
Mietin, että hyvä terapia saattaisi etsiä keinoja juuri esimerkiksi itsensä vahingoittamisen tai humalahakuisen juomisen korvaamiseksi terveemmillä keinoilla. Keinoja tässä tilanteessa todella tarvitaan! Olo on ihan hirveä. Olen itse käyttänyt terapeutille viestittämistä, terapeutin kanssa puhelimessa puhumista, maallikko-tukihenkilön kanssa puhelimessa puhumista ja tarvittaessa otettavaa rauhoittavaa lääkettä. Parhaiten on toiminut terapeutin kanssa puhelimessa puhuminen ja rauhoittava lääke, kohtuullisesti maallikon kanssa puhuminen. Mitkään itsensä rauhoittamisen keinot tai erilaiset temput aina chilin syömisestä kasvojen pesemiseen kylmällä vedellä eivät ole minulla toimineet yhtään.