Tämän päivän ajatus on elämänhallinnan menettäminen. Kaikki elämän osa-alueet liittyvät elämänhallintaan ja siten toisiinsa. Totaalinen elämänhallinnan menettäminen on epätodennäköistä, se on pikemminkin ajoittaista ja vaiheista. Elämänhallinnan voi menettää tietyiltä osin ja silti loistaa toisella osa-alueella.
Olen tänään miettinyt omaa elämänhallintaani. Minun täytyy vielä tehdä lista, jotta ymmärrän kokonaisuuden. Mutta tänään ymmärsin, että olen menettänyt elämänhallinnan joiltakin osin.
Mistä sen tietää? Miltä se tuntuu?
Se tuntuu siltä, että hukut koulusta tuleviin viesteihin, joten jätät ne lukematta. Et välitä, jos teinillä on luvattomia poissaoloja tai alakoululaisella ei ole asianmukaisia liikuntavarusteita.
Otat päivällä nelinkertaisen määrän ahdistukseen tarkoitettua rauhoittavaa (kolmiolääke) ja hyppäät silti auton rattiin, koska et vaan enää välitä. Itsesi lisäksi vaarannat omat ja toisten lapset, jotka ovat kyydissäsi.
Jouluihmisenä joululahjojen ostaminen on ainut asia, joka tuottaa tällä hetkellä iloa. Joten ostat joululahjoja, vaikka on vasta syyskuu. Käytät isoja summia rahaa lahjoihin, koska se saa hetkeksi hymyn huulille. Millään muulla ei ole väliä. Osta. Osta. Osta.
Viiltelet itseäsi joka päivä, jotta pääsisit pienen hetken eteenpäin päivässä. Jotta tuntematon ja määrittämätön ahdistus antaisi sinulle edes hetken tauon, jotta voit ajatella tai keskittyä sinulle tärkeään.
Siinä muutama esimerkki elävästä elämästä. Alan vasta tajuta, kuinka pahasti minulla on elämä hukassa. Onneksi vielä niitä hyviäkin asioita löytyy.