Toki voin valaista asiaa yhden naisen näkökulmasta ja sillä laajuudella kuin moderaattori sen sallii. Omakohtaisen kokemuksen vuoksi luulen voivani kirjoittaa uskottavasti. En kuitenkaan halua kenenkään luulevan, että rohkaisen tähän toimintaan. Päin vastoin, jos harkitset sitä, sanon sinulle: älä avaa sitä ovea.
Toivoisin, etten olisi ikinä aloittanutkaan. Kaikki olisi niin paljon helpompaa ilman arpia, jälkiä ja häpeää. En ole ihan varma kumpaa häpeän enemmän: arpiani vai maailmaa, joka ei ymmärrä. Viiltelyyn liittyy kamala stigma, joka saa minutkin häpeämään. Todellisuudessa viiltely voi olla masennuksen tai epävakaan persoonallisuushäiriön oire. Miksi sitä pitää hävetä, jos se on sairauden oire?
Minulla viiltely ei liity itsetunto-ongelmiin. Se ei ole myöskään vihaa itseään kohtaan. Joskus, hyvin harvoin, siihen on liittynyt ajatus siitä, että ansaitsen sen. Silloin, kun olen epäonnistunut parisuhteessani. Helpotan viiltelyllä sietämätöntä olotilaa. Viiltely on äärimmäinen keino, enkä ryhdy siihen kevyin perustein. Seuraavat tunnetilat saattavat johtaa tähän haitalliseen käyttäytymiseen:
1. Sietämätön henkinen kipu
2. Sietämätön ahdistus
3. Tyhjyyden tunne
4. Hylätyksi tulemisen pelko
Miten sitten viiltäminen auttaa? Kaikissa yllämainituissa tilanteissa fyysinen kipu on helpompi sietää kuin se, mitä pakenee. Se vie hetkeksi huomion muualle. Toinen juttu on ENDORFIINIT. Tuo ihana huumeen kaltainen luontainen yhdiste. Endorfiinit eli mielihyvähormonit vapautuvat viiltäessä. Se on kehon luonnollinen keino reagoida kipuun. Se saa kaiken tuntumaan paremmalta. Siinä sen juju.
Olen ehkä poikkeuksellinen tapaus siinä mielessä, että aloittaessani viiltelyn, olin kolmikymppinen kolmen lapsen äiti. Yritin kyllä teini-iässä, mutta ei siitä tullut mitään. Kun masennukseni pahenivat aikuisiällä, alkoi näitä itsetuhoisia ajatuksia esiintyä. En voinut niille mitään, ne vain tulivat.
Aloitin pinnallisilla naarmuilla. Tuskin kukaan meneekään all in ekalla kerralla. Mitä enemmän viilsin, sitä enemmän tarvitsin sitä. Endorfiineihin jäi koukkuun. Viiltely oli ajoittaista ja siitä on ollut joka kerta vaikea päästä eroon. Jos halusi pärjätä viiltämättä, piti kestää oma olo sellaisena kuin se oli. Pinnallisilla haavoilla ei kuitenkaan pärjännyt loputtomiin. Aina piti saada enemmän. Aina piti mennä pidemmälle. Viilsin viime kesänä ensimmäiset syvät haavat. Sellaiset, jotka olisivat tarvinneet ompeleet. Niitä hoidettiin osastolla, mutta ompeleminen oli jo myöhäistä. Viime kesän jälkeen haavoja on tullut lisää.
Suurin valhe, jonka olen itselleni kertonut: En voisi ikinä satuttaa itseäni ja jättää ikuiset arvet näkyville. Nykyään yritän olla tämän asian suhteen armollinen itselleni. Ehkä joudun piilotella arpiani vielä pitkään, mutta tavoitteeni on olla puolisoni edessä avoin ja paljas juuri sellaisena kuin olen.
Olen oppinut tämän sairauden myötä, että kaikki ei ole aina mustavalkoista. Suurimmalla äänellä tuomitsen usein minä itse ja täydellisyyden harha on harhoista suurin.