Kiitos Purjevene, tuo tuo mieleen tyytymättömyyden kontra tyytyväisyyden. Ja se tyydytyksen. Ja se tarpeet, ne perustarpeet takataustalla.
Miksi meistä on kehittynyt kokemusten myötä kuin monityydyttymättömiä?
Jotain perusjuttua, tunnetta/kokemusta hyvästä olosta (hyväksynnän kokemisestako?) on jäänyt kuin paitsioon? Ja jostain sieltä laukeaa automaationa pettymyksentunne, jota ei välttämättä ehdi edes tiedostaa mistä tulee?
Itse äitinä mietin, miksi en koskaan halunnut tulla samanlaiseksi kuin oma äiti oli, kaiken piti pyöriä hänen ympärillä, huomioi vain itsensä, hallitsi liikaa kaikkea?
Ja nyt sain huomata harvoin nähdessäni tytärtäni, samanlainen itsen asioita esimmäiseksi puhuva taas olin vaikka olisin halunnut kuulla hänen tilanteesta. Samalla tajusin, miten liian usein ei ollut ollut aikaa tyttären kuulemiselle kun olisi ollut tilan puolesta mahdollisuus siihen.
Tuo tyydyttymätön elämä. Onko se enemmän tyydyttÄmätöntä elämää? Ei ole sallittu tilaa olemassololle sellaisena kuin on, vai onko tämä vaan jokaikisessä äiti-tytärsuhteessa jossain muodossa eteenpäinvievä asia (vai taapäin?)?
Tässä omassa kuviossani oma äiti ei koskaan kysynyt minulta, ei missään.kohdin mitä ajattelin jostain asiasta tms.minkä vuoksi ite oman perheen(omien lasten) kanssa kysyin heiltä ja otin huomioon mitä ymmärsin heidän tarvitsevan. Mutta teinkö sitä liikaa? Omanäidin olemassaolo oli kietoutunu jotenkin katkeruuteen eroon liittyen, mun taisi olla enemmän kietoutunu lasten olemassaoloon, olivat kaikki mitä minulla oli.
Jos jotenkin 'hukkaantuu' itsen kanssa elämän alkumetreillä (lapsuudessa) joistain syystä, sitä hakee tyydyttymistä tekemisten kautta? Jotenkin ei ole kasvanut olemaan niin täysin se täysi minä, joka ihmisenä on, vaan aina jotenkin vajaa, tyydyttämätön?
Onneksi elämä on armollinen. Jos aamun avaa, avaa uuden mahdollisuuden.