Ymmärrän. Tuon mitä viimeisessä lauseessa kirjoitit. Kiirastuli kertoo hädästä.
Vastaus kysymykseesi: ( lyhyt versio: )
Jotenkin vaikeuksien kautta löysin uskon.
(pitkä versio:)
Olin silloin lukion toisella. Ensimmäinen seurusteluyritys päättyi katastrofiin. Olin mielestäni neitsyt, mutta osoittautui olevan toisin. Koin syvän masennuksen, en ollut mitään, häpeää kannoin itseni vuoksi (mikä muistitakauman saatuani monta vuosikymmentä vuotta myöhemmin paljastui, aivan turhaan olin hävennyt isän takia itseä kaikki vuodet). Koskaan aiemmin en ollut pelännyt koulussa, mutta tuon jälkeen kuljin pitkin seinänvieriä lattiaan katsoen ihmisiä peläten. Luokanvalvoja kysyi, kun oli jäänyt luokkaan ja odottanut kaikkien poistuvan, kun olin alkanut ottaa tavaksi poistua vasta kun kaikki ovat poistuneet. Luokanvalvoja kysyi minulta nimeltä, mitä on tapahtunut? Tuo oli kai jnknlainen paniikkihäiriö, en rohjennut puhua kenenkään kanssa. En voinut vastata mitään , edes katsoa opettajaa. Hän odotti aikansa, ja saamatta vastausta, antoi paperilapun jossa oli hänen ystävänsä nimi, ja jonka luona voisin käydä juttelemassa jos halusin.
Tämä ystävä oli psykologi mttssa. Kävin siellä pari kertaa kykenemättä puhumaan, sanoja ei ollut, Koulun sanallisissa kokeissakaan en ollut kyennyt kirjoittamaan mitään, matematiikan kaavat antoi toivoa, etten ollut aivan toivotn tapaus, ne olin osannut. Tunsin olevani täysin epäonnistunut kaikessa. Rikottu. En mitään. Siitä alkoi itsetuhoajatukset. Ajallisesti en osaa sanoa miten pitkään mikäkin vaihe kesti. Mutta kun tuli päivä, että olisi pitänyt mennä koulun kanssa hiihtämään, lähdin kotoa toiseen suuntaan. Jotain apua hain jostain, en tiedostanut etsiväni varsinaisesti mitään kuin, että halusin aina vaan korkeamman mäen päälle nousta vaikka sinne ei ollut latuakaan. "Tuolla se on" muistan ajatuksen käyneen mielessä noustessa sen mäen päälle.
Mutta ei ollut. (Jälkeenpäin ajateltuna koen tuon olleen kuin luonnon kautta Jumalan etsimistä. ) Vaan aukesi maisema, jossa näkyi junarata. Sinne itsetuho mielessä. Sukset jätin sillan alle, oli joku siltarumpu, jonka yli junarata meni. Oli valkoinen jumppaeri, sullouduin kokonaan sen sisään, ettei junakuski huomaisi. En tiedä olinko valmis kuolemaan mutta sellaisin ajatuksin odotin junaa. Sen odotuksen katkaisi mutkan takaa tulossa olevan junan vislaus. Joku voima kiskaisi minut siitä äkkiä alas siltarumpuun suksille ja kauas pois. Tätä päivää ennen olin viiltänyt rannetta kotona wcssä, kun veli jostain kumman syystä yhtäkkiä tuli ja heti wchen, jäi kesken tuo viiltely. Tuo aika kuitenkin oli niin outoa aikaa, ja sitä kesti jonkun aikaa. Semmoisenkin päivän muistan, että olin aamusta iltapäivä kolmeen seissyt vaatekaapilla kykenemättä päättämään, mitä vaatteita päälle laittaisin, aivot tosi jumissa.
Syksy oli vaihtunut kevääksi. Yksi aamu heräsin ajatukseen, jos en voi kuolla kai sitten voin elää. Aloin nähdä, että aurinko paistoi kirkkaasti. En muista mikä aamu tuo oli, mutta kai arki, äiti oli töissä ja veljet kouluihin lähteneet. Seuraava kohta jonka tuosta keväästä muistan, oli se hetki, kun vaan havahduin istumasta kirkossa. Urut soi, kirkon menininki oli lopussa, ihmiset alkoi lähteä. Ei mitään havaintoa tuonne kirkkoon menemisestä. Minun on täytynyt kävellä sinne tiedostamatta mitä tein. Samassa penkkirivissä penkin toisessa päässä istuikin veilä joku, oli vaihe vielä etten kestänyt katsoa keneenkään, odotin että se istuja lähtis. Mutta kun se lähti ja pääsin pois siltä penkkiriviltä, se kertoikin olevansa (sanoi nimensä) ja käveltiin ulos peräkkäin parin metrin välein kirkosta. Sitten kysyi, haittaako jos hän kävelee samaan suuntaan. En tiennyt että hän asui aivan toisessa suunnassa. Jonkun matkaa käveltiin ja sitten lähti toisaalle.
Samassa koulussa hän tuli välitunnilla mun luo alkaen kysyä haittaako jos hän vaan on tässä. Siitä alkoi tavallaan ystävyys, kuukauden sisään kertoi olevan hänen syntymäpäivä. Jollain tapaa kypsytti minua takaisin ihmisten yhteyteen. Vähitellen aloin odottaa, että taas tulisi välitunnilla ja kun kysyi, tulisinko huomenna syntymäpäivilleen, pitkään mietittyä lopulta suostuin. Vapunaattona se päivä. Siellä oli hänen kavereita, ja he puhuivat menevänsä seuraavana päivänä alkavalle nuorten vappuleirille. Tämä ystäväni kysyi, kiinnostaisiko sinua. Siinä vaiheessakaan en vielä ajatellut näiden nuorien ihmisten olevan ns.seurakuntanuoria (ev.lut.).
Tuolle leirille lähdin, ja siitä lähti tämä matka, joka ei ole loppunut vieläkään vaikka muutamia läheltäpititapahtumia (minusta riippumattomia) on elämässä ollut.