Minä en näe The Egg'ssä ironiaa tai pilkkaa. 🙂 Minusta sen ydinsanoma on, että me ihmiset olemme yhtä, joten meidän tulisi pyrkiä ymmärtämään ja kohtelemaan hyvin toisiamme. Tätä havainnollistetaan uudelleen syntymisellä. Näin siis uskonnottoman näkökulmasta.
minäitse89 kirjoitti:
Tällainen kysymys tuli Nott vielä mieleen että miten sinä suhtaudut kärsimiseen ja kuolemaan? Ja miten suhtaudut uskonnollisiin kokemuksiin ja siihen, että niin moni ihminen maailmassa on kokenut niitä ja ne ovat saattaneet muuttaa ihmisten elämää totaalisesti?
Elämään kuuluu, valitettavasti, kärsimystä, mutta elämässä on myös nautintoa ja iloa. Tämä on jonkinlainen jin&jang-juttu. Kärsimyksellä on roolinsa, koska ilman sitä emme tietäisi, että jotain on vialla. Ilman tätä tietoa emme voisi korjata toimiamme, emmekä koskaan kehittyisi. Vähän sama juttu siis kuin kivunkin kanssa: kuuman lieden koskettaminen saa vetämään käden pois ja jatkossa varmasti muistaa olla huolellisempi kuuman lieden äärellä.
Kuolema ei ole yhtä kuin kärsimys, vaan se voi olla myös vapautus. Ja tässäkin on kyseessä balanssi: ilman elämää ei ole kuolemaa, ilman kuolemaa ei ole elämää. Kyse ei ole ainoastaan luonnonkiertokulkusta, vaan universaalista kaikkia ja kaikkea koskettavasta kiertokulusta.
Kuten fyysikko ja kosmologi Lawrence M. Krauss kuuluisassa sitaatissaan sanoo:
"The amazing thing is that every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. You couldn’t be here if stars hadn’t exploded, because the elements - the carbon, nitrogen, oxygen, iron, all the things that matter for evolution - weren’t created at the beginning of time. They were created in the nuclear furnaces of stars, and the only way they could get into your body is if those stars were kind enough to explode. So, forget Jesus. The stars died so that you could be here today."
Uskonnolliset kokemukset ovat mielestäni aivojen tuotoksia. Niitähän voidaan tutkitusti myös tuottaa. Se ei tietystikään vähennä niiden merkitystä niiden kokijoille, mutta toisaalta elämää muuttanutkaan kokemus ei todista niiden todellisuutta.
minäitse89 kirjoitti:
Tällainen kysymys nyt tuli mieleen, että miten Nott näkisit tämän elämän kokonaisuutena? Että onko tämä silkkaa sortoa ja murhaa? Vai voiko ihminen vanhetessaan vielä elää aivan yhtä hyvin kuin nuorena ja raikkaana? Tavallaan sitten kun ihminen on ikäloppu ja kaiken nähnyt ja tämä elämänkirja on selattu viimeiseen sivuun, niin mikä sitten neuvoksi? Jos sairaudet ovat runnelleet ihmisen täysin muussiksi ja hän miettii vain että miten selviää seuraavasta päivästä mahdollisimman vähillä kivuilla. Niin mitä sanoisit hänelle? Sanoisitko siten että tämän kaiken jälkeen sinua ei sitten enää ole, että sinun aivosi häviävät täysin ja se on pahempi asia kuin helvetti? Vai sanoisitko että kuoleman jälkeen saattaa olla jotain kaunista ja rauhallista? Vai mitä sanoisit?
Elämään mahtuu niin paljon erilaisia ääripäitä, ettei oikeastaan elämä ei koskaan ole silkkaa mitään. Jos on sortoa, niin on myös oikeudenmukaisuutta ja hyväntahtoisuutta. Jos on murhaa, niin on myös suojaavia tekijöitä.
Jotkut onnekkaat ja itsestään huolehtineet voivat olla hyvinkin terveitä vanhoinakin. Minun isoäitini eli yksin ja ilman ulkopuolista apua ihan elämänsä loppuun saakka. Tietysti iän mukana tuli ikälisiä, mutta ei mitään sellaista, mitä ei lääkkeillä saataisi pysymään kurissa. Ja nykyset kuusikymppiset ovat aivan eri tavalla hyvinvoivia ja aktiivisia, kuin vaikkapa vielä 30 vuotta sitten. Ei vanhuus tarkoita kärsimystä ja kuoleman odotusta.
Vanhenemisen, voimien ehtymisen ja lopulta kuoleman hyväksyminen on vanhuuteen kuuluvia kehitystehtäviä. Isoäitini tapasi usein sanoa, että tietysti sitä kuollaan, ei siitä mitään tule, että vanhat vaan roikkuu täällä nuorempien vaivoina. Ja kun rutiinikokeet paljastivat romahtaneet arvot, niin hän varsin rauhallisesti vain totesi, että on valmis lähtöön. Oletan, että koko ikänsä maalla ja eläkeiän kynnykselle saakka maatilalla (jossa mm. eläimien teurastaminen oli normaali asia) asuneena hänellä oli varsin maanläheinen ymmärrys kuolemasta. Silti hänen stoalainen rauhallisuutensa tuntui ja tuntuu edelleenkin itsestäni oudolta, mutta minä olenkin nuori (tai "nuori") ja ehkä kuolema on vain vielä niin kaukainen asia.
Minä sanoisin kuolevalle, etten tiedä onko kuoleman jälkeen mitään. Voin kyllä kertoa, etten henkilökohtaisesti usko kuolemanjälkeiseen elämään missään muodossa, mutta korostaisin, että minun näkemykseni eivät ole siinä tilanteessa oleellisia, vaan se mitä kuoleva itse ajattelee.
Yleensä kuoleva ehtii, jos vain aika riittää, tulemaan sinuiksi kuolemansa kanssa, vaikka se toki voi silti pelottaakin. Mitä olen esimerkiksi Hesarista lukenut, niin yleensä kuoleva joutuu lohduttamaan omaisiaan, ei toisin päin. Vähän kuten isoäitini tapauksessakin.
minäitse89 kirjoitti:
Mutta välillä ajattelen: Ihminen on kone. Ja koko ihmiselämän kurjuus johtuu siitä että kone ei pelaa. Ihminen on vain biologinen robotti, jolla loppujen lopuksi ei ole paljoakaan toivoa tässä elämässä. Aivan niin kuin ihmisen tekemällä robotillakaan jolla on tietoisuus ei ole toivoa. On vain nautittavaa. Ja sitten on kuolema, joka toki lopettaa ihmisen kärsimykset, mutta se samalla vie mahdollisuuden nauttimisesta. Olen ajatellut esim. tupakoitsijoita, itse en voi sietää tupakkaa. Mutta mikä minä olen heitä tuomitsemaan, jos he loppujen lopuksi saavat siitä edes vähän lohtua, lyhyen elämänsä aikana. Niin siitä vaan. Itse vain en voi tupakoida koska minulle tulee niin pahoja hengitys ongelmia siitä.
Eikö nautinto luo toivoa?
Ja miksi nautinto vaikuttaisi näyttäytyvän hedonistis-narsistisena överiytenä, jossa surutta ja mistään mitään välittämättä mässäillään, törsätään ja käytetään hyväksi? Korjaa, jos käsitykseni on väärä. 🙂 Nautintoahan voi olla myös kuppi teetä, sopivan kirpeä syyssää (niitä odotellessa! 💗), kissan silittäminen tai hyvä musiikki.
Tupakasta olen kyllä aivan samaa mieltä. Saisi minun puolestani hävitä kokonaan. 😫