Joulua kohti

Joulua kohti

Käyttäjä Jardin Prive aloittanut aikaan 06.12.2019 klo 16:14 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 06.12.2019 klo 16:14

Hei. Näin Itsenäisyyspäivän tienoilla useampi on varmaan alkanut joulun ihastelun tai kauhistelun. Mulla se on sekä että. Olen alkanut laittaa joulua kotiin. Eilen ja tänään olen askarrellut pieniä joluenkeleitä. Samalla pelkään joulua, jos äiti pääsee sairaalasta kotiin. En haluaisi olla jouluna hänen seurassaan.

Miltä sinun joulusi tuntuu, maistuu, koskee…? Kerro toiveistasi, muistoistasi – niin hyvistä kuin huonoista -, ihanimmista joululauluista, ihan mistä vaan, minkä liität jouluun.

Voisipa joulu olla sellainen kuin toivoisin sen olevan. Ja toisaalta, kunpa kukaan ei olisi koskaan keksinyt joulua.

Käyttäjä kirjoittanut 17.12.2019 klo 14:33

Tuo summa, josta puhutte, on tosi suuri - kenellä on varaa siihen? Jos lahja ilahduttaa, eikö se ole se pointti koko antamisessa? Jos lahja tulee tarpeeseen, jotain konkreettista/käytännönläheistä jos antaa minkä tietää saajan tarvitsevan? niin sen ei tarvitse maltaita maksaa? ja se ilhaduttaa.

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 17.12.2019 klo 16:04

Vahvasti samaa mieltä siitä että kalliin toivomisessa ei ole mitään väärää - vaikka siitä seuranneekin todennäköisesti se, että ei saa juuri sitä, mitä toivoi. Antaminen ja keräyksiin osallistuminen on vapaaehtoista, mutta ehkä ihmiset kuitenkin kokevat sosiaalista painetta osallistua - ja sitten, jos pyyntö tai toive onkin suurempi kuin mitä antaja oli ajatellut, närkästyminen on ehkä aika inhimillistä. Ja nettifoorumeilla se närkästys jotenkin helposti moninkertaistuu, ja kärjistyy, ja saa oudot mittasuhteet, tai niin ainakin luulen.

Mä olen aika huono joululahjojen (niin kuin muidenkin) lahjojen kanssa, mutta ymmärrän sen että ne voi olla joillekin tärkeitä. Antaminen olisi kivaa, mutta kun ei halua antaa sellaista mikä olisi turhaa tai jäisi käyttämättä, on vaikea keksiä mitä antaisi, ja usein lahjat jää siksi antamatta. Elättelen ehkä jonkinlaista toivetta, että läheiset on vuosien varrella huomanneet, etten anna kovin usein lahjoja, ja eivät siksi odota niitä? Tai sit yritän (laiska/mukavuudenhaluinen kun olen) uskotella itselleni, että jos annan lahjoja epäsäännöllisesti, ne ovat iloinen yllätys silloin, kun niitä tulee. Ehkä, toivottavasti. Tai sit yritän jaksaa vääntäytyä ostarille ja ostan kaikille jotain pientä ensi viikonloppuna.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 21.12.2019 klo 12:49

Mun jouluni helpotti puolisen tuntia sitten. 🙂 Soitin äidille ja kerroin, etten tule heidän jouluunsa. Tuntui ottavan sen vastaan ihan asiallisesti. Ei ilmaissut mitään suureen pettymykseen loukkaantumiseen viittaavaa. Totesi , ettei heidänkään joulua juuri ole... mitä se sitten tarkoittaakin.

Olen saanut rauhoituttua. Mietin vain miehen kanssa joulun viettämistä!

Käyttäjä kirjoittanut 22.12.2019 klo 08:47

Mulla ei ole mitään omakohtaista kerrottavaa joulusta, koska onneksi saan olla joulun töissä. 7.1 tulee sukulaisia ja vietämme jonkunlaisen venäläisen joulun johon myös osallistuu adoptiovanhemmat.

Hesarissa oli juttu aikuisista lapsista jotka pilaavat vanhempiensa joulun. Niin, että voisi niinkin ajatella, että vanhemmat voivat olla tyytyväisiä kun lapsi ei tulekaan jouluksi kotiin.Eikä vaan aina syyllistää itseään, kun viettää joulun yksin ilman vanhempia.

https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000006350312.html?utm_campaign=tf-HS&utm_term=1&utm_source=tf-other&share=ac2523a5842de921088e6c0483eeae5e

Käyttäjä kirjoittanut 24.12.2019 klo 10:52

Tänään on sitten aatto.

Lunta tuli, mutta miltei menikin kaikki jo... heräsin pari tuntia sitten, mutta taidan kömpiä takasin sänkyyn... nyt ei täällä tapahu mitään kahteen päivään, voin mennä vaikka siksi ajakai nukkumaan....

Hyvää aaton aikaa 🎄

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 25.12.2019 klo 15:27

Hyvää joulupäivää kaikille! Se on vielä joulua... ainakin huominen tapaninpäivä. Ja oikeastaan on olemassa kolmas joulupäiväkin, joka nyt sattuu perjantaiksi.

Otin kupillisen Irisch coffeeta, ja se meni heti päähän... 😉 On ehkä paras pitää hetki taukoa neulomisesta. Olin jo eilen aloittanut neuloa taaas yksiä sukkia itselleni, kun sain miehestä kakistettua sen ulos, että voisi sittenkin ottaa talveksi villasukat itselleen. Aloin niitä neuloa. Olin jo ajatellut mallin itselleni, ja miettimisen jälkeen päädyin tekemään samalla mallilla miehelle...Se ei mielestäni ole loiian epä-miehekäs... Olen jo toisen varren neulonut, ja toinen on vaiheessa.

Mitä te olette tehneet jouluna?

Käyttäjä kirjoittanut 26.12.2019 klo 12:35

Hei ✨

Mun meni eilinen sisällä, luin dekkarin ja aloin toistakin. Nukuin kahteen otteeseen, keskipvällä.ja alkuillasta. Sitten keskiyöllä virkeä... netflixistä katsoin elokuvan, 2 paavia (Anthony Hopkins toinen toinen niistä, pääosassa).Tais olla 03 maissa kun uni sieppas uudestaan...

Tuo paavielokuva perustui tositarinaan...

Aattona saunoin, eilenkään en saanut itteä ulos... tänään sitten. Oli aika hyvä keli, ei pakkasta paljoa... mimmosta siellä keli tänään?

Miten teillä muilla mennyt näinä aikoina?

 

 

Käyttäjä kirjoittanut 28.12.2019 klo 10:24

Tänään ennen vanhaan oli neljäs joulupäivä eli viattomien lasten päivä.

Miten tuo 2 paavia etenee? Onko se vaan kahdin keskistä keskustelua? Olen sen aloittanut mutten olen vielä kokonaan katsonut.

Tänään on turistien vaihtopäivä eli ei oikein mitään. Toiset lähtevät ja venäläiset saapuvat.

Oletko sie Mollyan vielä foorumilla? Mie en pääse etusivulta eteenpäin, niin en voi kirjoittaa ketjuun missä puhuimme.

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 28.12.2019 klo 18:54

Täällä olen nyt pitkästä aikaa Maanvaiva. Uusi vuosi isompi juhla ja menemme maalle rakettiräiskettä pakoon, kun haluan säästää omat eläimeni siltä. Täällä kaupungissa tyhmyys tiivistyy ja meno on aika villiä.. Maalla on syvä rauha ja sitä kyllä kaipaan. Täällä etelässäkin satoi lunta jouluyönä ja on oikean talven tuntu. Tänäänkin paistoi aurinko ja oli jo vahva tunne siitä, että kevättä kohden ollaan menossa.

  • Muokattu moderaattoreiden toimesta 4 vuotta, 3 kuukautta sitten. Syy: -
Käyttäjä soroppi kirjoittanut 29.12.2019 klo 19:03

Mitä venäläiseen jouluun kuuluu, maanvaiva, vai oletteko viettänyt sitä niin aikaisemmin?

Meillä oli tavanomaiset (stressaavat ja pönöttävät) jouluruoat ja vierailut, mutta sen jälkeen alkoi heti päänsärky hellittämään. Jouluaaton jälkeen on eletty hiljaiseloa nukkuen pitkään, sylden tähteitä ja lukien paljon. Mietittiin haluttaisiinko lähteä Helsinkiin uudeksi vuodeksi mutta todettiin että aatto halutaan olla vielä ainakin maaseudun pimeydessä/rauhassa - mutta ehkä sitä kuohuviiniä/shamppanjaa voisi kuitenkin ostaa. Vuosipäivä osuu lähelle uuttavuotta (ehkä, vaikka ei sitä viime vuonna vielä osattu viettääkään), joten sekin voisi olla aihe juhlaan.

  • Muokattu kirjoittajan toimesta 4 vuotta, 3 kuukautta sitten. Syy: lisäys
Käyttäjä kirjoittanut 30.12.2019 klo 13:28

Olen kyllä venäläistä joulua jollain tavoin aina viettänyt mutta vasta viime vuosina on alettu antamaan myös lahjoja 7.1. Jouluun kuuluu syöminen ja oleminen sukulaisten kanssa. Ruokana on paljon salaatteja ja kalaruokia. Alkuruokia pitää olla 12 erilaista ruokaa apostolien mukaan. Eli ylensyöntiä sekin juhla on.

Mutta ensi tulee tämä uusi vuosi.Karseeta olla töissä, nyt en enää ole tonttu. Vaan mikä-lie- jokapaikan-apuri.