Huomasin, että kun luen Eedenistä itään kirjaa, niin menetän välillä ajantajun. On niin mielenkiintoinen. Siinä on niin yllättäviä juonen käänteitä yms. Ja samalla myös filosofisia juttuja. Välillä pääsee todellakin sisään kirjan maailmaan.
Hyvä jos Adam ryhdistäytyy. Sitä olen odotellut.
Lukeminen on siitä hyvä harrastus, että tavallaan saa pienen breikin huolista, kun tarttuu kirjaan. Kun joskus tuntuu siltä, että koko ajan vain pyörittelee mielessä tiettyjä ahdistavia juttuja. Välillä jopa eksistentiaalisia asioita. Mutta kun ottaa kirjan käteen ja sitten vaikka pakottaa vähän itseään, että "nyt täytyy lukea", niin elämästä usein tulee vähän kevyempää. Mutta juuri se itsensä pakottaminen, on se tietty avain parempaan elämään. Se on jännä juttu, että itseään joutuu pakottamaan niin usein. Mutta hyvä asia on se että minä yleensä pystyn pakottamaan itseäni nykyään. Ja minusta yksi avain hyvään elämään on myös se, että tottuu siihen itsensä pakottamiseen.
Jotta pääsen esim. lähtemään kauppaan, niin joudun silloinkin itseäni aika paljon pakottamaan. Mutta pahin skenaario olisi, että en lähtisi kodista mihinkään moneen päivään. Minusta Peterson sanoi hyvin, että elämän täytyy olla tietynlainen seikkailu. Ja tuntuu siltä, että jopa kauppaan meneminen voi olla eräänlainen seikkailu. Nietzsche myös puhui "Viimeisestä ihmisestä", jolla hän tarkoitti sellaista ihmistä joka menee vain mielihyvän perässä ja ei haasta mitenkään itseään. Siis on täysin hedonisti. Ja Nietzsche varoitti, että ei pidä ryhtyä sellaiseksi "Viimeiseksi ihmiseksi", koska se kostautuu. Joten olen yrittänyt noudattaa Petersonin ja Nietzschen neuvoja... Täytyy siis lähteä kämpästä päivittäin johonkin, jotta ei ole "viimeinen ihminen" ja täytyy pitää elämä seikkailuna...