Jaksaako, hyvä, kun kerroit noista kokemuksistasi ja kuinka rajoittavia ne ovat. Itse olen joskus kauan sitten kokenut jotain vastaavaa, esim. muistan, kun nuorena olin vieraalla paikkakunnalla, tunsin, että minulla ei ole oikeutta kävellä kadulla, vaan pitäisi mieluummin pysytellä poissa toisten reviiriltä. Olo kadulla oli tosi ahdistavaa ja tunsin jotenkin että olen tullut hulluksi, niin kummallista se oli.
Mietin tuota "Kun muutkaan eivät pidä minusta, niin miksi pitäisin itsekään? Se on se mihin pitäisi löytyä joku juttu." Helppo sanoa ja vaikeampi toteuttaa, mutta kyllä sinä voisit pitää itsestäsi ihan itseksesikin. Eivät muut ihmiset ole luonnonlainomaisesti mitenkään korkeammalla korokkeella, että heillä olisi valta päättää puolestasi, millainen olet. Sinä itse olet päättänyt, että he ovat pätevämpiä arvioimaan sinua ja olet asettanut heidät korokkeelle lausumaan sinusta. Yhtä hyvin voisit itse nousta korokkeelle. Mietipä perusteluja sille, että arvosi riippuu muiden arvioinnista! Niitä ei taida löytyä?
Toisaalta se pitäminen pomppii ja heijastuu edestakaisin: jos pidän itsestäni, pidän muista, koska hekin ovat ihmisiä, ja osoitan sen, ja muut pitävät siksi minusta, mikä vahvistaa minussa tunnetta, että minusta pidetään.
Me kai toistamme lapsuuden kuvioita näissä, ja niitä kuvioita päässä pitäisi yrittää muuttaa. Minä olen aika samanlaisista olosuhteista kuin sinä olet kertonut omistasi: nuoremman sisaruksen takia syrjään työnnetty. Toistan sitä kuviota ja näen kaiken hylätyn silmälasien läpi. Jos jokin ei mene hyvin, koen sen hylkäämisenä ja huonoudestani johtuvana, vaikka näin ei yhtään olisikaan. Näen ihmisissä halveksuntaa ja hylkäämistä, vaikkei sitä olisikaan. Joskus tietysti onkin jostakin syystä.