Elämänilo hukassa

Elämänilo hukassa

Käyttäjä elämänilohukassa aloittanut aikaan 19.03.2015 klo 21:54 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 19.03.2015 klo 21:54

Tuossahan tuo aihe tulikin…mikä auttaisi😑❓ Olen sairastanut masennusta yli 20 v ja ollut lähes koko ajan myös lääkityksellä.Välillä ollut helpompaa,välillä vaikeempaa.Nyt on taas vaikeampi jakso😞

Sairastuin siis aikoinaan vaikean avioeron jälkeen,mies oli väkivaltainen alkoholisti ja jäin 2 pienen lapsen totaaliyh:ksi.Alkuun tuli unettomuutta ja siihen määrättiin tk:ssa ensimmäiset unilääkkeet,joihin jäin samantien koukkuun.Tästä muutaman vuoden kuluttua lisättiin masennuslääkitys;cipramil/sepram söin yli 10 v ja efexor/venlafaksiin kans useamman vuoden(en muista enää miten kauan).Yritin tässä muutaman vuoden ilman lääkettä,en pärjännyt.Nyt unilääkkeenä ketipinor 25 mg:n puolikas.

Tällä hetkellä olen osatyökyvyttömyyseläkkeellä,teen siis muutaman vuoron /viikko.Olen hoitoalalla.

Voxraa olen nyt syönyt viitisen viikkoa,alussa olo oli hyvä ja ihmettelinkin tätä,koska aiemmin tämän lääkkeen aloitus oli todella vaikeeta.Vuosi sitten aloitin ja kesti 5 viikkoa,ennenkuin auttoi ja kesä menikin tosi hyvin,syksyllä masennus taas pahentui ja marraskuussa lopetin lääkkeen,koska ei enää siis auttanut.Olisi ehkä pitänyt nostaa annosta…Minulla ei ollu lääkäriä tuolloin,omin päin aloitin lääkkeen vanhalla reseptillä.Olin siis aiemminkin tätä lääkettä yrittänyt,mutta lopetin silloin muutaman viikon jälkeen(tulipas sekavaa).

No nyt olo on siis aika kamala.Päivät menee kotona sohvalla netissä roikkuen.En pysty tekemään mitään.Sain tämän viikon saikkua niskajumin perusteella,siitäkin esimies huokaili,mistä saa sijaisen…kuukauden päästä on vasta psykiatrille aika,sekin yksityiselle.En tiedä,miten jaksan sinne asti ja voiko sitä edes jäädä saikulle,kun esimiestä ahdistaa.

Toivoisin vain olevani ns.normaali,että ei ahistais eikä masentais koko aikaa ja vois käydä vaikka lenkillä ja jaksais käydä töissä.

Vertaistuki olis kans tervetullutta😍

Käyttäjä arka kirjoittanut 11.05.2015 klo 16:52

Hei
Hae vaanlisää saikkua, mullakin on haussa taas vuosi lisää. Voimia sinulle!

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 12.05.2015 klo 12:05

Hei, Elämänilohukassa!😍

Olen kotona, en sairaalassa. Olisin eilen halunnut ottaa yliannostuksen, mutta olisin sen kanssa mennyt nukkumaan, ei jotenkin tuntunut järkevältä.

Olen nyt aamusta tehnyt kotihommia nukkumisen lomassa. Laitoin pyykkikoneen pyörimään , menin takaisin nukkumaan, heräsin, laitoin pyykit kuivumaan, menin nukkumaan ja heräsin ja nousin yhdeltätoista. Pitää lähteä käymään kirjastossa ja apteekissa ja kaupassa.

Olo on vähän masentunut.

Olen nyt vain kirjoittanut itsestäni... Mitä sinulle kuuluu? Kuinka olet voinut?

Voimia ja iloa päivääsi!☺️❤️☺️

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 13.05.2015 klo 11:04

Toissa yönä nukuin suht hyvin,menin 23.30 nukkumaan ja olin nopeesti nukahtanut(ketipinorin puolikas joskus klo 22 jälkeen) ja unta riitti jonnekin kahdeksaan aamulla.

Eilen kävi tyttäreni lapsensa kanssa.Oli ihan hyvä päivä.Sain Voxrasta 150 mg reseptin,se 300 ei sopinut minulle.Pidän nyt jonkun aikaa taukoa tuosta lääkkeestä.

Viime yönä valvoinkin sit puoli kolmeen😞 Otin ketipinorin taas kymmenen jälkeen ja yhdentoista maissa jo alkoi väsyttää,no menin nukkumaan,olin väsynyt,en saanut unta😭 Yhden maissa otin tenoxin puolikkaan,ei tule uni,nousin ja menin olkkariin pähkinäpussin ja ristikon kanssa,nukkumaan joskus puol kolmen aikaan.

En tajua,mikä taas on vienyt unet😭

Ja sitten,kun on huono yö takana,ei huvita yhtään mikään.Se on koko päivä pilalla.

Käyttäjä minävaan00 kirjoittanut 14.05.2015 klo 21:55

hei elämänilohukassa,

mulla voxra vaikutti yöuniin, aktivoi liikaa, se oli yksi syy miksi sillon joskus lopetin sen. koen että sertralin on mulle parempi koska se auttaa myös sosiaalisten tilanteiden pelkoon ja paniikkeihin. niihin oon saanut sertralinista avun. voxra tuntu enemmänkin lisäävän paniikkeja. vaikka lääkäri nytkin mietti mulle voxraa kaikkien jo mulla käytössä olevien lääkkeiden rinnalle.. mutta en suostunut alottamaan heti ja onneksi en, koska olo on parantunut ilman sitä voxraa.
toivottavasti sun unet korjaantuisi. ootko koskaan miettinyt että jos voisit kokeilla ottaa ketipinoria enemmän, auttaisiko se uneen?

jaksamisia päiviisi 🌻🙂🌻

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 15.05.2015 klo 12:10

Hei minävaan00 ja kiitos viestistäsi 🙂
Nukuin sillä voxra 150 mg:lla suht hyvin,mutta tämä nosto 300 mg:aan ei sopinut minulle.Oli kyllä tuolla pienemmälläkin annoksella välilä huonoja öitä,mutta niitä oli jo ennen koko Voxraa.

Eilen aamulla aloitin sit sen 150 mg.Tää Voxra muuten sopii parhaiten minulle,sain kaikista muista aika ikäviä sivuvaikutuksia.

Viime yönä piti sit taas ottaa Tenox 10 mg puolilta öin,sit unta riittikin yli kahdeksaan aamulla.En voi sitä Ketipinora nostaa,olen kokeillut,ei auta nukkumiseen ja tekee minusta seuraavana päivänä kamalan vihaiseksi😠

No näillä mennään nyt.En kyllä halua taas tota Tenoxia syömän,tulee toleranssit aika kivasti.

Jaksamisia myös sinulle ja kaikille,jotka luette tätä😍

Käyttäjä minävaan00 kirjoittanut 15.05.2015 klo 18:20

Hei elämänilohukassa 🌻🙂🌻

mä olen aivan koukussa jo tenoxiin. Kohta vuoden oon sitä syönyt,ensin puol tablettia ja nyt kokonaisen ja siitähän ne annos koot sitten vaan kasvaa kasvamistaan. Siksi haluisin vierottautua siitä mutta se pelottaa. Opamoxista pari vuotta sit vierottauduin,syötyäni sitä 3 vuotta joka päivä kolme tablettia vähintään päivässä. Se oli kamalaa.
ootko sä joskus vierottautunu tenoxista,vai muistanko nyt ihan väärin? Jos olet,niin miten se tehtiin? Oliko ihan kamalaa?

toivon että saisit apua tuohon uni ongelmaan,se on kamalaa kun ei saa kunnolla nukuttua,tiedän,kokemusta on ja paljon! Tenoxin avulla nyt oon vuoden nukkunut suht hyvin pääsääntösesti.

Jaksamisia ja toivottavasti aurinkoisia päiviä sinulle 😍

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 15.05.2015 klo 21:32

Hei minävaan00,onko sinulla 10 vai 20 mg Tenoxia?

Aikoinaan vierotin itseni lähes ominpäin,netistä olin löytänyt ohjeen,miten unilääkkeistä vierottaudutaan,siinä oli että unilääke muutetaan ensin diapamiksi tietyn taulukon mukaan,ja sit sitä diapamia pienennetään tasaiseen tahtiin.Siksi diapamia,koska siinä on pienin tabletti 2 mg ja sen voi pilkkoa vielä neljään osaan.Sain lääkäriltä diapamin tuohon vieroitukseen.

Diapam on hidasvaikutteinen ja sen kyllä huomasi...seuraana iltapäivänä tuli aina järkky totaaliväsymys...en ole koskaan joutunut päivisin ottaan rauhoittavia,aina vain tuon nukkumisen takia.En pidä niitten väsyttävästä vaikutuksesta ja tuo diapami-pölly oli aika kamalaa...

Ohjeen mukaan pienensin koko ajan annoksia,en muista enää,miten kauan meni.Mutta en päässyt siihen,että nukkuisin ilman lääkkeitä,sain kuitenkin annosta kyllä paljon pienemmäksi(alkuperäinen oli 60 mg Tenoxia per yö...).

Tuollainen Diapamilla vierottaminen vaatii kyllä sen,että ei oteta muuten kuin ohjeen mukaan,eikä koskaan päivällä,muuten ei onnistu.

Tänään oli hyvä päivä,tein aamupäivällä koirien kans 40 min.lenkin ja sit menin tyttären luona käymään,kävin ensin kiropraktikolla,junalla reissasin ja kaikki sujui hyvin.Onneksi ei ollut sellainen ahdistus-päivä kuin eilen,olis ollut aika haastavaa matkustaa...

Käyttäjä minävaan00 kirjoittanut 15.05.2015 klo 22:38

Hei elämänilohukassa 🌻🙂🌻

mukava kuulla et sulla oli tänään hyvä päivä,toivottavasti niitä tulee lisää. Helpottaako sua yhtään kesän tulo,piristääkö? Mua piristää ja tulee oltua paljon pihalla,on muuta ajateltavaa kun omat ajatukseni,jotka ovat usein aika ahdistavia ja synkkiä jos kauan niitä yksin pyörittelen.

mulla on 20mg tenoxi,nyt oon siis ottanu kokonaisen eli sen 20mg ja illalla ennen nukkumaan menoa. Joskus päivällä joudun turvautumaan oxamiiniin,se on mulla 15mg,usein otan vaan puolikkaan ja aika harvoin onneksi tarviin. Tuossa meni parisen viikkoa että käytin melkein päivittäin kokonaisen,mutta se on onneksi niin pieni annos.
Kysyn kesäkuussa lääkäriltä että miten tekisi mulle tenoxista vierottamisen ja mikä lääke siihen joskus sitten tilalle,siis tulevaisuudessa. Mä en ilman lääkkeitä enään nuku,sen oon hyväksyny. Puolet elämästäni nukkunu väsyttävillä lääkkeillä, jotenkin ne tuo myös mulle turvaa että saan nukuttua kun oon kova stressaamaan jos en saakkaan unta.. ja nukkumaan meno joskus mulle tosi vaikeaa.. ahdistaa ja pelottaa. En tiedä miksi. Ollut lapsesta saakka.

toivottavasti viikonlopusta tulee aurinkoinen 🌻🙂🌻

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 16.05.2015 klo 09:10

Hei minävaan00 ja kiitos viestistäsi🌻🙂🌻

Niin oon minäkin nukkunut puolet elämästäni lääkkeillä ja yhtä kauan syönyt masennuslääkkeitä...jostakin ns.normaalista ihmisestä tällainen kuulostais varmaan aika kamalalta,mutta pakko on ollut,unettomuus alkoi minulla vaikean avioeron jälkeen ja kohta tuli myös masennus,molemmat vaivat ovat vain pahentuneet vuosien myötä☹️

Mieheni oli väkivaltainen alkoholisti,"linnakundi".Ero oli siihenastisen elämäni pahin asia,koska kuitenkin rakastin häntä,mutta oli pakko erota,jos mieli pysyä hengissä,lapset olivat silloin parin kk ikäinen poika ja tyttö oli 2 v.Jäin totaaliyh:ksi,koska miehen väkivaltaisuuden ja alkoholismin takia ei voitu ajatellakaan tapaamisoikeutta tai mitään isä-viikonloppuja...toisaalta se oli hyväkin asia,koska ei tarvinnut tapella tapaamisista.

Minulle jäi monen vuoden pelko ja ahdistus nuista ajoista.Silloin 25 v sitten määrättiin aika helposti mm.unilääkkeitä.Kunpa en olisi koskaan niitä aloittanut😭

Kyllä minäkin tykkään kesästä,oikeestaan tykkää aina siitä vuodenajasta,mikä milloinkin on.

Minulle on pahimpia sellaiset päivät,kun olen yksin kotona enkä saa mitään tehdyksi,en pääse edes ulos koirien kanssa.

Viime yönä menin nukkumaan vasta vaille 24,tulin kotiin puoil yhdeksän junalla,niin siinä vähän valpastui eikä nukuttanut aiemmin.En saanut unta heti,ja sit joskus puol kahen aikoihin valvoin taas jotain tunnin,en kuitenkaan ottanut nyt tenoxia(yritän olla ottamatta).Sain unta sit jollain aikaa ja aamulla taas valvoskelin ja sit olin taas nukkunut noin kahdeksaan.

Unilääkevieroitus on kyllä hankalaa...jos ei nuku edes nykyisillä annoksilla,niin miten siitä vähentää...olen monesti tehnyt niin,että jätän vaan unilääkkeet kerrasta pois,muutaman viikon valvon sit kolmeen aamulla ja nukun 5 tuntia.Tuota ei jaksa kovin montaa viikkoa,ehkä 2-3...alkaa muuten pää levitä...mutta sit tuon rääkin jälkeen usein riittää pienempi annos unilääkettä...

Hyvää viikonloppua myös sinulle😍

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 18.05.2015 klo 23:24

Tänään oli kyllä pohjanoteeraus mun päivissä😞 Koko päivä sohvalla...koirat pääsi peräti pihalle asti...en vaan pysty,enkä jaksa,eikä huvita mikään.

Viime yönä valvoin puoli yhteen,lääkkeistä huolimatta.Otin sit tenoxin puolikkaan ja olin nukahtanut.

Huono yö > huono päivä > huono yö,näinhän se menee😞

Käyttäjä minävaan00 kirjoittanut 19.05.2015 klo 14:19

Hei elämänilohukassa ☺️❤️

juuri tänä aamuna mietin että kirjoitan tänään sulle että mitä kuuluu, mutta olitkin kirjoittanut illalla tänne, mutta se näkyi vasta aamulla.

miten sun tämä päivä on mennyt? tuo on todella kurjaa kun ei saa öitä kunnolla nukuttua. eikö siihen olisi jotain tujua lääkettä mikä kaataisi varmasti sänkyyn? mä joskus mietin ton tenoxin kanssa sillon että aivan sama vaikka söisin sitä loppu elämäni, mitä järkee mun on tässä vaiheessa enää edes kuvitella mitään lääkkeetöntä elämää. jos niistä avun saa niin hyvä. mutta kuitenkin mä nyt vuoden käytön jälkeen haluisin vaihtaa sen johonkin ei riippuvuutta aiheuttavaan. joskus söin vuosia ketipinoria pienellä annoksella unta antamaan, mutta se tekee mulle kamalaa sydämentykytystä, niin kuin monet neuroleptit mulle.

toivon sulle kaikkea hyvää, kirjoittele ☺️❤️

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 19.05.2015 klo 15:02

Kiitos minävaan00 viestistäsi☺️❤️

Nukuin viime yönä ihmeen hyvin,puol kahdestatoista puol yhdeksään,aamuyöstä kävin vähän aikaa hereillä,mutta en katsonut kelloa,etten virkistyisi;ja sit taas vaille kuus miehen ja koirien noustessa,kävin veskissä ja ajattelin,saankohan enää unta,olinkin nukahtanut.Ja vain sillä ketorinin puolikkalla🙂

Olen monesti ajatellut pyytää psykiatrilta jotain takuuvarmaa nukuttajaa,esim.rivatrilia,mutta sitten siinäkin olis se vaara,että toleranssi nousee ja kohta en nukkuis silläkään😳

Yritän juuri tuon toleranssipelon takia syödä minimimäärän unilääkkeitä....tenoxiakin joskus pilkkonut 4 osaan...no sit saanut niitä neljäsosia ottaa pitkin yötä...järkevää...

Sain itseni koirien kans lenkille aamupäivällä,tehtiin sama 40 min.lenkki,mitä tässä ennenkin.Pesin myös 2 koneellista pyykkiä.

Eilen sain ihme raivarin iltapäivällä,onneks mies ei ollu kotona,olis tilannut varmaan kuljetuksen jonnekin...en kuitenkaan rikkonut mitään;heittäydyin lattialle,huusin,kiroilin,taoin itseäni nyrkillä päähän ja kiskoin hiuksista😟 järkevää😐

Käyttäjä minävaan00 kirjoittanut 19.05.2015 klo 17:08

Hri elämänilohukassa ☺️❤️

mukava kuulla että sait viime yön paremmin nukuttua. Unella on suuri merkitys mielialaan. Itse kärsin juuri tuommoisesta että useampi yö huonosti ja sitten yksi yö hyvin aina välissä ja silloin aina ajattelin että kyllä tää tästä.. mutta ei se koskaan sitten helpottanut,ennen kuin sain lääkityksen taas. Se oli siis silloin kun olin pari vuotta ilman mitään lääkitystä. Mua auttoi silloin triptyl lääke pienellä annoksella. Onko sulla koskaan ollut sitä? Ja neuroleptejähän käytetään myös pieninä annoksina unta antamaan. Truxal taitaa väsyttää ainakin. Mulle sekään ei sovi.

Mä en oo saanu tänään juur mitään aikaseks,muuta kun sohvalla oloa ja nukkumista. Edelleen haluisin vaan nukkua. Se uni tuo juuri sen pako paikan tätä oloa piiloon. Siksi haluan aina nukkua kun on pahaolla. Nytkin haluaisin vaan käydä nukkumaan. Mutta sitten en saa yöllä unta jos nyt käyn.

hyvää päivän jatkoa sinulle 🌻🙂🌻

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 20.05.2015 klo 09:43

Huomenta,ja kiitos minävaan00 viestistäsi;niinhän siinä taas kävi,että hyvin nukutun yön jälken tulee aina huonosti nukuttu yö...mikähän tuonkin tekee😐 Menin 23.30 nukkumaan,nukahdin joskus 24 jälkeen,heräilin monta kertaa ja välillä valvoskelin,7.30 loppui sit unet.

Näin unta,että piti mennä töihin ja ihmettelin siellä,miten se sairasloma oli niin kirjoitettu,että välillä pitääkin mennä töihin...no,olin itse merkinnyt kalenteriin väärin,selvishän se lopulta ja sain lähteä kotiin😎

Joskus olen tuota Triptyliä käyttänyt,ei oikein auttanut sekään sen kummemmin😞 Ja pelkään jo etukäteen,että tuleeko uni vai ei.

Ja nyt taas masentaa...laitoin sentään tiskikoneen päälle...no nyt ei voi sit mennä ulos,ennenkuin kone on pessyt(hyvä tekosyy...).

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 20.05.2015 klo 10:00

Hei, Elämänilohukassa!☺️❤️☺️

Uni on tosi tärkeä asia. Harmi, kun sun nukkuminen on noin vaihtelevaa.

Mut saatiin nukkumaan 100 mg Levozinia. Ennen hyvin katkonainen yöuni pysyy nyt kassassa eli en juurikaan heräile. Levozinhan on neurolepti. Mun mielestä sen vaikututs on pysynyt eikä annosta ole ollut tarvetta nostaa tai laskea. Itse olen nyt tyytyväinen nukkumiseeni. Keinot on monet, ja joskus mikään ei auta... Mä söin pitkään Tenoxia 2 x 20 mg. Ja se auttoi. Onhan tuo tuhti annos, mutta muutenkin mulla on lääkemäärät siellä yläkantista. Jossain vaiheessa se otettiin pois. ja sitten on kokeiltu vaikka mitä... Kuten ilmeisesti sinullakin.

Toivottavasti sinulle tulisi mahdollisimman pian hyvän yön yöuni! Ja älä vaadi itseltäsi liikaa. Hyvä tuo, kun laitoit astianpesukonen päälle. Ei tarvitse jaksaa sillä hetkellä muuta.

Voimia päivääsi!