Elämänilo hukassa

Elämänilo hukassa

Käyttäjä elämänilohukassa aloittanut aikaan 19.03.2015 klo 21:54 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 19.03.2015 klo 21:54

Tuossahan tuo aihe tulikin…mikä auttaisi😑❓ Olen sairastanut masennusta yli 20 v ja ollut lähes koko ajan myös lääkityksellä.Välillä ollut helpompaa,välillä vaikeempaa.Nyt on taas vaikeampi jakso😞

Sairastuin siis aikoinaan vaikean avioeron jälkeen,mies oli väkivaltainen alkoholisti ja jäin 2 pienen lapsen totaaliyh:ksi.Alkuun tuli unettomuutta ja siihen määrättiin tk:ssa ensimmäiset unilääkkeet,joihin jäin samantien koukkuun.Tästä muutaman vuoden kuluttua lisättiin masennuslääkitys;cipramil/sepram söin yli 10 v ja efexor/venlafaksiin kans useamman vuoden(en muista enää miten kauan).Yritin tässä muutaman vuoden ilman lääkettä,en pärjännyt.Nyt unilääkkeenä ketipinor 25 mg:n puolikas.

Tällä hetkellä olen osatyökyvyttömyyseläkkeellä,teen siis muutaman vuoron /viikko.Olen hoitoalalla.

Voxraa olen nyt syönyt viitisen viikkoa,alussa olo oli hyvä ja ihmettelinkin tätä,koska aiemmin tämän lääkkeen aloitus oli todella vaikeeta.Vuosi sitten aloitin ja kesti 5 viikkoa,ennenkuin auttoi ja kesä menikin tosi hyvin,syksyllä masennus taas pahentui ja marraskuussa lopetin lääkkeen,koska ei enää siis auttanut.Olisi ehkä pitänyt nostaa annosta…Minulla ei ollu lääkäriä tuolloin,omin päin aloitin lääkkeen vanhalla reseptillä.Olin siis aiemminkin tätä lääkettä yrittänyt,mutta lopetin silloin muutaman viikon jälkeen(tulipas sekavaa).

No nyt olo on siis aika kamala.Päivät menee kotona sohvalla netissä roikkuen.En pysty tekemään mitään.Sain tämän viikon saikkua niskajumin perusteella,siitäkin esimies huokaili,mistä saa sijaisen…kuukauden päästä on vasta psykiatrille aika,sekin yksityiselle.En tiedä,miten jaksan sinne asti ja voiko sitä edes jäädä saikulle,kun esimiestä ahdistaa.

Toivoisin vain olevani ns.normaali,että ei ahistais eikä masentais koko aikaa ja vois käydä vaikka lenkillä ja jaksais käydä töissä.

Vertaistuki olis kans tervetullutta😍

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 28.04.2015 klo 18:09

Hei Minävaan00,kiitos viestistäsi🙂

On se olkapää/hartia vielä kipeä,eikä sillä kärsi edes nukkua,vaan pitää nukkua toisella kyljellä.Kylmäpakkausta pidän ennen nukkumista ja heti herättyä myös,sekä päivällä,se jonkun verran auttaa.Varasin ens viikolle kiropraktikon,sinne on vaan matkaa täältä.Menen tyttären luo yöksi ja hän lupasi kuskailla minua sitten.Saapi se kiropraktikko katsoa,jos siinä olis korjattavaa.

Tänään kävin pitkästä aikaa yhden ystävän luona,hän sairastaa myös masennusta,ja olen tuntenut hänet jo toistakymmentä vuotta.Välillä jäänyt vuosia,että ei pidetty yhteyttä.Yritetään nyt tavata useammin.

Kävin myös koirien kans 40 min. lenkillä iltapäivällä.Ensin ajattelin,että teen vaan pikkuisen lenkin,sit vähän pidensin matkaa ja sitten päätinkin tehdä ihan kunnon lenkin.

Töihin ei ole kyllä yhtään ikävä...välillä minulla on vaikeita päiviä,jolloin mieli on tosi matalalla,sit taas toinen päivä on jkv helpompi.

Joko se norovirus on taltutettu? On se paha tauti.

Käyttäjä sarrukka kirjoittanut 28.04.2015 klo 18:35

Hei elämänilohukassa

Miten olet voinut? Minulla ihmeen hyvä päivä. Pihaa haravoinut. Pyykkiä olisi
pitänyt pestä ei jaksanut. Päivät pitkiä yksikseen. Kavereita ei ole tässä lähellä.
Minulla ei ole autoa jolla lähtisin kyläilemään. Nyt varmaan tvn seuraan loppuillaksi.

Voimia sinulle🙂🌻

Käyttäjä minävaan00 kirjoittanut 29.04.2015 klo 09:35

Hei elämänilohukassa 🙂🌻

hyvä että sait ajan kiropraktikolle,toivottavasti se toisi apua kipuun. Ja mukava että olet nähnyt ystävääsi jolla on samanlaisia kokemuksia masennuksen kanssa,se on tärkeää että on vertaistukea. Ja hyvä että olet jaksanut käydä lenkillä. Se on kyllä hyvä että sait jäädä pois töistä,se rasittaa liikaa jos muutenkin on voimat vähissä.

noro jatkuu.. tyttö ripuloi jatkuvasti,oksennellut ei ole enään kun välillä,eilen jotain 4-5 oksenti,mutta ripuloi jatkuvasti. Eilen koski myös mahaa niin kovin että itki vaan. Kuumettakin oli 40 eilen. Tänään on ainakin vielä ollut vaan vähän lämpöä ja juominen maistuu paremmin onneksi. Ollaan käyty miettimään ruokamyrkytyksen (siis muu kuin noro) ja mies soittaa tk:hon kysyäkseen sieltä. Alkaa vaan ihmetyttää kun kukaan joka tyttöä on nähnyt ei ole saanut tartuntaa eikä myöskään me,minä ja mieheni. Välillä olo että kohta se alkaa mulla,mutta eipä vaan ole alkanut.

mä en ole jaksanut tehdä juur mitään,maannut vaan aika paljon. Nukkunut pitkin päivää kun yöt oon nyt nukkunu huonommin. Vähän pyykkiä eilen sain pestyä. Toivoisin kotiin siivous apua jostain,tuskin saadaan. Siis mun jaksamattomuuden takia ihan muullonkin kun nyt tytön sairastelun takia.

tänään sataa vettä,kurjaa.

Kaikkea hyvää sinulle 🌻🙂🌻

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 29.04.2015 klo 10:43

Kiitos sarrukka viestistäsi🙂🌻

Eilen oli siis ihan hyvä päivä,kävin siellä ystävän luona,jota en ollut tavannut moneen vuoteen.Hänkin sairastaa masennusta.Eilen jaksoin myös lenkkeillä koirien kanssa.

Tänään taas huono päivä.En saa itseäni tästä sohvalta minnekään☹️ Unet jäi noin 6 tuntiin,mikä on liian vähän.Kylmäpakkausta pitänyt hartioilla.

Miten sitä jakselet?☺️❤️

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 29.04.2015 klo 10:55

Kiitos myös sinulle minävaan00 viestistäsi🙂🌻

Vastasinkin sinulle sinun ketjuun tuosta tytön voinnista,nyt pitäis alkaa tutkimaan muita mahdollisia sairauksia,ei kuulosta enää normaalilta mahataudilta😐

Se on rankkaa,kun lapsi sairastaa.Huoli koko ajan.

Minulla taas huonompi päivä.Oon tässä sohvalla möllöttänyt koko aamun,nousin jo 6 jälkeen,kun loppui unet.Eilen illalla piti ottaa 2 särkylääkettä,ennenkuin vähän helpotti tuo särky.Nyt taas kylmäpakkausta pidän.

Jos en jo olis saikulla,niin sit tästä kivusta ainakin olisin,ei vois mitään töitä kyllä tehä tällä.Kamalaa,jos tämä nyt jääkin tämmöiseksi😐

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 29.04.2015 klo 20:18

Tänään oli kyllä huono päivä😭 koskee koko ajan ja mieli on niin matala,kuin olla voi☹️
Lisäksi tyttären kans riitaa,meni maku koko vapusta,ovat tulossa meille huomenna.

En halua tämmöisiä päiviä😭 Koko päivä meni taas sohvalla.Koirille pikapissitykset.

Käyttäjä asas11 kirjoittanut 29.04.2015 klo 21:30

Olen ollut viimeiset n. 7 vuotta enemmän tai vähemmän alakuloinen, mieliala on mennyt aika vaihdellen ylämäkien ja alamäkien välillä. Olen luonnostaan iloinen ja hyväntuulinen, mutta elämäntilanteet ja minua 7 vuotta piinannut henkilö vetävät mielen aina ajoittain matalaksi.

Nyt on taas sellainen vaihe meneillään että tuntuisi vapauttavalta vain lakata olemasta. Ahdistaa, tuntuu etten hallitse omaa elämääni vaan langat ovat jonkun toisen käsissä. Rintaa puristaa ja henki ei kulje kunnolla. Tämä päivä onkin mennyt erinäisten vatsavaivojen kanssa kamppaillessa ja juurikaan syömättä..

Pahinta tässä on se, että tuntuu etten voi asialle mitään. Olen nyt ja viimeiset 7 vuotta ollut täysin toisen armoilla. "Hankkiudu eroon ko. henkilöstä, lopeta yhteydenpito". Muttakun pelottaa ettei ko. henkilö päästä irti vaan tekee jotain pahaa. Siihen kaikki merkit uhkaavasti viittaavat.

Kyse ei ole mistään fyysisestä väkivallasta ainakaan nyt, vaan täysin henkisestä. Ja siitä että toisella on oikeasti aika paljon kaikkea materiaalia millä saisi mun elämän menemään ihan päin helvettiä. Siksi tuntuu, että on helpompi olla vain mielinkielin.

Toisaalta mietin, että pakkohan tämän on joskus loppua. Pakko mun on joskus uskaltaa. Ei tää vaan voi jatkua ikuisuutta. Ei mun kroppakaan kestä tätä enää kauaa, en edes halua tietää mitä tällainen pitkittynyt stressi keholle tekee.

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 30.04.2015 klo 11:01

Hei Asas11,neuvon kyllä ottamaan etäisyyttä ko henkilöön...ette ilmeisesti asu yhdessä?Millaisesta henkisestä väkivallasta on kyse?Tarvitsisit varmaan jonkun ulkopuolisen henkilön,joka voisi tukea sinua.Kirjoita tänne,sekin helpottaa ja auttaa näkemään sitä tilannetta.

Minulla taas huono päivä tulossa...ulkona paistaa nyt aurinko,kun ensin yön aikaan oli lunta viskonnut oin 15 cm...aika kylmä tuuli,tehtiin taas koirien kans pikalenkki.En vaan pysty enempää kävelemään.

Otin särkylääkkeet,ketorin 100 +panadol 1000,nuo vähän auttaa,mut ei kipu poistu kokonaan.Yön nukuin aika hyvin.

Tytär kohta perheineen tulossa..ei hirveesti huvittais tavata eilisen äksyilyn jälkeen.

Käyttäjä minävaan00 kirjoittanut 07.05.2015 klo 15:41

hei elämänilohukassa?

Mitä sulle kuuluu? onko kivut sulla yhtään helpottaneet? toivottavasti olisi.
halusin vain tulla kysymään kuulumisia kun et ole nyt vähään aikaan tänne kirjoitellut. onhan kaikki hyvin?

voimia päiviisi 🙂🌻

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 09.05.2015 klo 10:36

Hei minävaan00 ja kiitos viestistäsi,nyt vasta huomasin sen🙂

Kävin tiistaina kiropraktikolla ja sain apua siihen jatkuvaan kipuun☺️ Tuumasi,että ei ihme,jos on koskenut,kun on niin jumissa monesta kohtaa.Käyn vielä viikon päästä perjantaina toisen kerran.On tosi ihanaa,että auttoi.

Nyt on ongelmana unettomuus...olen koko viikon joutunut ottamaan tenoxia ketorinin lisäksi saadakseni nukuttua,eilen kokeilin,etten ottais ketorinia enkä tenoxia,niin valvoin puoli kahteen yöllä,otin sit ketorin 1/2 + tenox 10 mg,tuntia aiemmin olin jo tenox 10 mg ottanut,ei mitään vaikutusta😞

Mulle tulee tosi helposti toleranssi nuihin unilääkkeisiin,ja sit ei enää autakaan,niin yritän välillä pyristellä eroon niistä,no sit joudun valvomaan.En kestä sitä valvomista mitenkään,tuntuu että pää leviää😭

Tää unettomuus on minusta vielä rankempaa kuin masennus.Olen öisin aina kamalan pahalla päällä,syytän Jumalaa tästä unettomuudesta...ihan niinkuin se olisi Hänen syytään...minä olen yrittänyt 30 v tulla uskoon,mutta en ole onnistunut siinäkään...ja sitten olen Jumalalle siitäkin katkera,kun en kelpaa😭

Ei oo ollu töihin ikävä...minähän tyhjensin sen pukukopinkin silloin...en aio enää mennä takas.

Käyttäjä arka kirjoittanut 09.05.2015 klo 13:18

Hei Elämänilo hukassa!
Unettomuus on vaikeaa, siitä kärsin minäkin. Sain kymmenen Imovanea kahdesti tilpäiseen käyttöön mutta jouduin ottamaan kolme kerralla elitoleranssia minullakin oli. Nyt ei ole unilääkkeitä joten olen paljon joutunut valvomaan öisin. Tupakoin ja joskus keitän kahvitkin kunen saa unta. Olen kärsinyt tästä unettomuudesta jo aika kauan. Ketipinoria ja Levozinia on ollut iltalääkkeinä mutta eivät juuri auta. Hyvä että olet sairauslomalla niin voit päivällä levätä jos tarvis. Minä olen määräaikaisella eläkkeellä jota ollaan nyt jatkamassa. Voimia sinulle!

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 10.05.2015 klo 16:22

Hei arka ja kiitos,kun kirjoitit minulle🙂🌻

Unettomuus on jotain kamalaa,sen tajuaa vain sen kokenut...minulla on ollut unettomuutta noin 25 vuotta...eli olen puolet elämästäni ollut masentunut ja huono nukkumaan ja syönyt molempiin vaivoihin lääkkeitä,saamatta varsinaisesti apua;koska tilannehan ei ole korjaantunut,on vain vuosien saatossa pahentunut.

Otin eilen illalla kiltisti ketipinorin puolikkaan ja nukuinkin aika hyvin.Eilen oli kiva päivä,oltiin miehen kans mun siskon mökillä koko ilta ja saunottiin ja syötiin hyvin.Otin myös vähän siideriä ja punaviiniä...kotona en koskaan käytä alkoa,mutta tuolla mökillä tulee otettua,jos tarjotaan.

Tuli myös siskon kans puhetta siitä mun töistä poisjäämisestä,alkuun vähän ihmetteli,mutta kun kerroin,millaista töissä nykyään on ja miten minun muisti pätkii,etten muista edes oman tiimin potilaitten nimiä tai että jaan lääkkeet väärin,niin ymmärsi,että haluan jäädä pois töistä.

Jos minusta pitäisi tulla työkykyinen,pitäisi niin monen asian muuttua sitä ennen,ja tuskin muuttuu.

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 11.05.2015 klo 00:31

Mä en kestä näitä valvottuja öitä😭 Nyt oon ottanut kymmenen jälkeen ketipinorin puolikkaan(tämän nosto ei auta),en saanut unta,otin temoxin puolikkaan joskus tunti sitten,meinasin jo nukahtaa,niin herään koiran liikkumiseen/olkkarin kellon lyöntiin...

Mä kohta sekoan.Lopetan ton voxran,oli erehdys nostaa siihen 300 mg:aan.Nyt minulla on vain niitä 300 mg:n pillereitä,en voi puolittaakaan annosta.Lopetan siis koko lääkkeen.Ja mitä siitä sit seuraa.Ihan sama.Hulluks tulen joka tapauksessa.

Sisko puhui jotain ,että minua yritetään varmaan kuntouttaa työkykyiseksi.Vuosisadan vale.Siihen ei pysty kukaan.

Ei tätä voi kukaan kestää.En minä ainakaan.Ja huonosta yöstä seuraa huonompi päivä.Kierre on valmis ja ruokkii itseään.

Käyttäjä arka kirjoittanut 11.05.2015 klo 10:12

Hei elämänilo hukassa!
Kiitos kun kävit ketjussani. Meillä on tosiaan yhteistä tuo unettomuus, itsellänikin on ollut sitä pitempään, ei Imovanekaan auttanut. Ethalua kuntoutukseen, täytyy myöntää etten minäkään vaikka jotain tekemistä haluaisin. Minullakin oli Voxraa muttei auttanut, lopetin sen. Oxaminia saan kahden kuukauden välein. Nukutko päivällä jos olet valvonut yöllä, minä en saa päivälläkään unta.Voimia sinulle, kirjoittele, luen aina mitä sinulle kuuluu.

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 11.05.2015 klo 11:14

Hei arka ja kiitos viestistäsi🙂

Niin en usko tuohon kuntoutukseen,että se mitään auttaisi,ts.tekisi minusta taas työkykyistä.Jotta olisin työkykyinen,pitäisi parantua mm.seuraavat asiat:nukkuminen,masennus,muistiongelmat,ahdistus...ja nuo tuskin paranee...

En saa päivälläkään nukuttua,en ole enää vuosikausiin pystynyt nukkuman päikkäreitä,vaikka olisi kuinka väsynyt tahansa.

Niin olen nyt 2 kk sairauslomalla ja uusi psyk.aika on kesäkuussa,haeteen lisää saikkua,mahdollisesti vuoden loppuun,ainakin aion ehdottaa näin.